Vámpírból denevér, avagy pszichopatává avanzsált Gotham sötét lovagja – The Batman kritika

Székely Zoárd 2022-03-16 16:50:00
Útmutató, hogyan kell Batman-filmet rendezni 2022-ben.

2022-ben sem maradunk szuperhősök nélkül – ez a rajongók számára remek hír, de bizonyára rengetegen vannak, akik az évek során megcsömörlöttek a képregényadaptációk CGI-ba öntött vizuális cunamijától. Ennek egyik oka lehet, hogy bár mind a Marvel, mind a DC univerzuma szó szerint tonnaszámra önti magából a különböző maskarás jó- és rosszfiúkat, mégis a töredékét sem láttuk közülük ezidáig, sokkal inkább a jól ismert (bejáratott) hősök kapnak központi szerepet a filmvásznon. Jogosan merülhet fel a kérdés: valóban szüksége van a világnak egy hetedik (!) színész által alakított Denevéremberre, és mégis miben tud újat mutatni a korábban látott verziókhoz képest? Erre ad tökéletes választ a The Batman.

THE BATMAN - Main Trailer

It's not just a call... It's a warning. https://www.instagram.com/thebatman/https://www.facebook.com/thebatmanhttps://twitter.com/thebatmanhttps://thebatman.c...

Gotham City, a bűn valódi melegágya: gyilkosok, csempészek és dílerek árasztják el az utcákat, miközben a hierarchia lépcsőjének minden tagját szinte kivétel nélkül belepi a korrupció. Még a város levegője is fojtogató, a maroknyi lelkiismeretes lakó kétségbeesése és a tehetetlensége pedig kézzel tapintható – ez nem az a hely, amit szívesen reklámoznak az utazási irodákban, sőt ha tehetik, inkább említésre sem méltatják. Két éve ebben a magára maradt bűnbarlangban bukkant fel egy rejtélyes igazságosztó (Robert Pattinson), aki előbb üt, aztán kérdez, némaságával és furcsa jelmezével pedig félelmet és bizalmatlanságot kelt nemcsak a bűnözőkben, hanem a rend egyre kimerültebb őreiben, de még az átlagpolgárokban is. Azonban bármennyire is úgy tűnik, magányos hősünk nincs egyedül: Jim Gordon felügyelő (Jeffrey Wright), valamint komornyikja, Alfred (Andy Serkis) segítségével próbál megoldani egy Halloween éjjelén induló gyilkosságsorozatot, a mániákus tettes, Rébusz (Paul Dano) pedig előszeretettel hagy hátra különféle rejtvényeket egyenesen Batmannek címezve. 

Fotó: InterCom

Amit elsőként fontos kiemelni, az a már-már torokszorító atmoszféra, ami belengi az egész filmet: a fényképezés, a látványvilág, az árnyékok, a sötét színek és tónusok játéka abszolút funkcionális – nem pusztán díszletként működik (rád nézek Justice League...) – és mesterien komponált, akárcsak Michael Giacchino fantasztikus zenéje; Matt Reeves pedig a legsötétebb noirok reményvesztettségét párosítja az akciójelenetek csontig hatoló, kőkemény realizmusával és a horrorok nyomasztó érzésével. Nem akarok pro-kontra érveket felsorolni a korábbi adaptációk és jelen írásunk alanya között, de az biztos, hogy hősünk eddig messze a legérdekesebben prezentált sötét lovag mind közül – ugyan minden korábbi változatnak megvolt a maga sajátos stílusa, ennélfogva egyformán szerethetők is valamilyen szinten, legyen szó akár a klasszikusan különc playboy-ról (Keaton), akár a realista komolyság hörgő hangú őréről (Bale), akár az egysorosairól és feltűnő mellbimbóiról ismert Don Juan-ról (Clooney), egyikük sem volt ennyire izgalmas, sőt hatványozottan sérült személyiség, és pontosan ez adja Batman legfőbb kvintesszenciáját. 

Pattinson ugyanis alig szerepel Bruce Wayne-ként, a játékidő java részében maszkot visel, és nyilvánvaló, melyik szerepben is érzi jól magát emberünk, aki néma megszállottságtól és olthatatlan dühtől vezérelve gondolkodás nélkül szarrá ver minden útjába álló gonosztevőt. Ebben a Denevéremberben ugyanis százhúsz százalékosan dübörög a kielégítetlen bosszúvágy, ám a legbrutálisabb akciójelenet közben is érezzük az álarc alatt megbújó bánatot és szenvedést. Mivel egy kvázi „kezdő" igazságosztóról beszélünk, hiszen csupán két éve püföli az ellent a sötét sikátorokban, ennélfogva gyakran tűnik céltalannak ez a mérhetetlen agresszió, mégis ez Batman legfontosabb eszköze (no meg persze a golyóálló páncél), ettől pedig nem csak a bűnözőkben kelt rettegést, hanem az egyszeri nézőben is. Erre pedig remekül rákontráz a rendezés: a belső monológok, a feketére sminkelt szemek, a zavaros naplóírás mind hozzátesznek ahhoz, hogy egyre jobban elmélyedjünk hősünk elméjében, egy idő után pedig rádöbbenünk, hogy bizonyos szempontból nincs is akkora különbség közte és a sorozatgyilkos Rébusz között.

Fotó: InterCom

Fontos megjegyezni, hogy a filmben mindennek megvan a maga helye, nincs egy csepp sallang vagy üresjárat sem a snittekben, annak ellenére, hogy egy csaknem háromórás darabról beszélünk. Igen, a 175 perces hossz eleinte elrettentő lehet, különösen azért, mert a történet baromira kimért, lassú tempót diktál, ellentétben a többi hasonló játékidővel rendelkező hollywoodi blockbustertől, mégis olyan elemi erővel hat szinte minden egyes képkocka, hogy egy percig sem válik unalmassá a film, a képregényrajongók pedig örömmel fedezhetik fel az alapművekből átemelt párhuzamokat (The Long Halloween, Year One). Emellett külön pozitívum, hogy bár pici spoiler elhagyjuk a Wayne-szülők ikonikus haláljelenetét (utalás persze azért bőven lesz rá), mégis olyan bravúros köntösbe bújtatták a család háttértörténetét, amire még nem volt példa eddig a filmvásznon.

Fotó: InterCom

Talán nem túlzás kijelenteni, hogy Reeves 19-re lapot húzott és bejött neki: hosszú évek után úgy vászonra vinni a sötét lovag történetét, hogy új színt vigyen a karakterbe és a képregényfilmes zsánerbe egyaránt már-már lehetetlen feladatnak tűnt, mégis sikerült megugrani az elvárásokat. A noir és a pszicho-thriller stílusjegyei roppant különleges szájízt adtak a történetnek, a színészi alakítás egytől egyig hibátlan, akárcsak a hangulat és a látvány, ami az első perctől magába szippant és nem is ereszt el a végéig. A The Batman bebizonyította, hogy galaktikus akcióorgia és műmájer világfájdalom nélkül is lehet minőségi, maradandó szuperhősfilmet készíteni – igaz, a szuperhős kifejezés most nem feltétlenül állja meg a helyét, de ezzel az égvilágon semmi probléma nincs. 

Szólj hozzá!

Szenvedély és intimitás a csillagok tükrében: 2025 új lehetőségei

Az idei év sokak számára hoz változást a szexualitás terén, legyen szó párkapcsolatról vagy a szingli lét örömeiről.

Őrizetbe vettek egy ittas vezetőt Szombathelyen

Rövid időn belül kétszer ült ittasan a volán mögé.

Megverte a főbérlőjét egy sárvári férfi

A háztulajdonos azt akarta ellenőrizni, hogy kiköltöztek-e a bérlők.

Gulyás szerint a Budapesten meggyilkolt japán nő életét, az isztambuli egyezmény sem mentette volna meg!

Az Orbán Viktor által beharangozott gazdasági repülőrajt, a Rákosrendező körüli Benny Hill Show, a meggyilkolt japán nő ügye, és a guruló kenőpénzek tematizálták a Kormányinfó kérdéseit

Osztrák befektetőkkel is színesítenék Győr gazdaságát

A Pintér Bence polgármester úgy látja, hogy az önkormányzati bérlakások ügyében sokat tudna tanulni a város a bécsi és más osztrák példákból.

Amit a DOT számról érdemes tudni

Akinek saját autója van, annak már óhatatlanul kellett foglalkoznia a gumiabroncsokkal.

Győrbe jön a kajak-kenu krémje

2025 szeptember elején ismét Győrre figyel a sportvilág, hiszen a város negyedszer ad otthont a maratoni kajak-kenu világbajnokságnak. 

Ismét támadnak a dinók!

Itt a legújabb Jurassic Park-film előzetese.

Isten éltesse Hende Csabát!

65 év az már nem mogyoró.

Egymás kezébe adják a szakértők a Nádasdy-vár kilincsét

Folyik az önkormányzati tulajdonba vétel előkészülete. A polgármester szerint ha végbemegy a folyamat, az áldás és gond is lesz egyben.

Elnöki ügy: Előbb Szombathelyen járt, most pedig Kőszegen barangol Sulyok Tamás

A köztársasági elnök a Wagner Étteremben találkozott Nyugat-Pannónia világi és egyházi képviselőivel.

Ámokfutót fogtak Győrben

Menekülése közben a sofőr az ablakon egy kisebb csomagot dobott ki.

Betépve tört be egy férfi egy győri autókereskedésbe

Több jármű kulcsát is magához vette, majd az egyikkel elhajtott.