"Örömmel tájékoztatjuk a zanatiakat és a szombathelyieket, hogy a zanati kerékpárút megépítéséhez ígért közel 300 millió forint támogatás megérkezett önkormányzatunkhoz", jelentették be Szombathely Facebook-oldalán. A posztban hozzáteszik, hogy a kerékpárút terveit az jelenlegi városvezetés már korábban elkészíttette, a fedezet rendelkezésre áll, így indulhat a beruházás.
Először a kisajátítási eljárás indul meg, annak lezárultát követően pedig 10 hónap lesz maga a kivitelezés, tehát ha minden jól megy, még akár már idén elkészülhet a kerékpárút.
Log in or sign up to view
See posts, photos and more on Facebook.
A zanati kerékpárút ügye egyébként eléggé kacifántos, eddig 225 méter épült meg a kerékpárútból, 1850 méternek kellene még megépülnie ahhoz, hogy teljes legyen az összeköttetés a zanati városrésszel. Az út ügyében emiatt tavaly augusztusban összehívták a Zanati Kerékpárút Létesítését Vizsgáló Ideiglenes Bizottságot, hogy megállapítsák kinek a hibájából nem épült meg 2008 óta a kerékpárút, amit egyébként a HORWAT Investment Ingatlanforgalmazó Kft.-nek kellett volna megépítenie, csakhogy a cég a határidőt folyamatosan kitolta.
A HORWAT Investment ugyanis 2008-ban szántót vásárol a városhatárban, ami jó üzletnek tűnhetett, hiszen a városba főképp innen, a 86-os, mára már a megépült M86-os út felől érkezik a forgalom. Sejthető lehetett, hogy nyugati mintára előbb-utóbb Szombathelyen is bevásárlóközpontok fognak épülni a város határában.Csakhogy az akkor még külterületi területeket csakis úgy lehetett beépíteni, ha azt az önkormányzat belterületté vonja. Az akkori városvezetés ajánlott egy egyezséget:
Belterületté vonják a szántókat, a cég cserébe megépíti az utakat, útcsatlakozásokat, valamint a kerékpárúttal köti össze a zanati városrészt a Pick-teleppel.
2011-ben ismét a szombathelyi közgyűlés elé került az ügy. Már a vásárláskor biztosítékot akart a testület, hogy a kerékpárút meg fog épülni. Ezért a területre jelzálogot jegyeztetett be, és a vállalkozással 50 millió forintos óvadékot is helyeztetett el egy bankszámlán. A 2011-es újra tárgyaláskor aztán az önkormányzat – figyelembe véve, hogy gazdasági megtorpanás jelentkezett a világban és ezzel együtt a magyar gazdaságban is – a jelzálog bejegyzést ugyan hagyta, ám az óvadékot 25 millióra csökkentette.
2015-ben optimistán álltak a beruházás előtt, Puskás Tivadar polgármester akkor azt mondta, hogy 2016 decemberére teljes hosszában elkészül majd az út, de nem készült. A megvásárolt terület pedig lassan kezdett beépülni. A Decatlon, a Burger King és egy autómosó is létesült.
2018 júniusában ismét szóba került a beruházás a közgyűlésen.
Ekkor már az önkormányzat is bepipulni látszott.
A kerékpárút megépítésnek határidejét ugyan kitolta 2020 május 31-ig, ám a jelzálogot újra vissza jegyeztette, és 2022 május 31-ig fenn is tartja. Az óvadékkal ugyanígy tette, azzal a kitétellel, hogy amennyiben a beruházó július 25-ig nem küldi vissza aláírva a szerződés módosítását, akkor a 25 millió forintos óvadékot lehívja az önkormányzat.
2020. májusában aztán a HORWAT Investmentel minden betűt leegyeztetve szerződés tervezetet készített a szombathelyi önkormányzat. Amikor aztán az aláírás történt volna, a cég képviselője ismételten módosítani akart, a városvezetés azonban ebbe már nem ment bele és bíróságra elé vitte az ügyet.
A tavaly augusztusi ülésen az is elhangzott, hogy a HORWAT Investment elismerte, hogy a kerékpárút nem készült el, így kész peren kívül megegyezni és megépíteni azt. A bizottság tagjai azonban nem látták a garanciát arra, hogy az előző évekkel ellentétben, most egy bírósági döntés nélkül is sikerülne befejezni az építkezést.
A grémium elnöke, Putz Attila (Éljen Szombathely!), aki egyben a zanati körzet képviselője is akkor azzal az összegzéssel zárt, hogy nagy valószínűséggel ha ez a bizottság nem jön létre, akkor nem érkezik meg az a 300 millió forint a központi költségvetésből az út megépítésére, amit most írtak jóvá Szombathely számlájára.
A zanati városrészt 1969-ben csatolták Szombathelyhez, a kerékpáros közlekedést azóta nem sikerült megoldani a régi falu és a város többi része között.