Bana Tibor, aki az egyesült ellenzék jelöltje a vasi 3-as körzetben közleményt küldött a szentgotthárdi Opel-gyárban készülú sztrájk kapcsán, ezt teljes terjedelmében közöljük:
A Stellantis-csoporthoz tartozó szentgotthárdi Opel-gyár történetében ilyenre még nem volt példa: sztrájkra készülnek a dolgozók. A gyárban működő két szakszervezet, a Járműgyártók Szakszervezeti Bizottsága és a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete sztrájkbizottságot alapítottak, mivel a bértárgyalások eredménytelenül végződtek.
A szentgotthárdi Opel-dolgozókat és a szakszervezeteket ezúton szeretném támogatásomról biztosítani. Álljon előttük példaként az Audi-dolgozók 2019-es munkabeszüntetése, amely sikerre vitte az ügyüket.
Mit is üzen nekünk a szentgotthárdi dolgozók lehetséges munkabeszüntetése?
1. A magyar gyári munkások megbecsülése máig nem olyan idehaza, mint az szükséges lenne. A multinacionális vállalatoknál dolgozók bére rendkívüli módon eltér a nyugati, hasonló gyáregységekben dolgozók bérétől, akkor is, ha a termelési mutatók semmivel sem rosszabbak.
2. Ennél is szomorúbb, hogy a szentgotthárdi Opel-gyárban dolgozók bére nemhogy a nyugati kollégáikétól marad el, de a többi hazai autógyárban dolgozókétól is. Ennek következtében azok a szentgotthárdi és környékbeli fiatalok, akik például mérnöki tanulmányokat folytattak, inkább választják az ország vagy Európa más részén működő cégeket, mint a szülőföldjükön lévőt.
3. A kormány három éve a rabszolgatörvény megalkotásával és elfogadásával a magyar dolgozók helyett a multinacionális vállalatok oldalára állt, és a munkavállalói oldal jogait, lehetőségeit csökkentette, amit a vállalatok előszeretettel használnak ki.
4. Európában és világszerte is zsugorodik a benzinmotoros autók piaca. Azok az autógyártók, amelyek erre nem tudnak gyorsan reagálni, hatalmas lépéshátrányba kerülnek vetélytársaikkal szemben. Ezért szükséges akár kormányzati segítséggel is ösztönözni az autógyárakat, hogy a benzin- és hibridmotorokról, amilyeneket Szentgotthárdon is gyártanak és gyártani fognak, minél gyorsabban térjenek át az elektromos meghajtású motorokra, hiszen várhatóan ezeknek lesz a jövőben a legnagyobb piacuk.
5. Az alacsony fizetések következtében munkaerőhiány alakul ki a szentgotthárdi ipari vállalatoknál. Már több olyan jelzés is érkezett hozzám, hogy egyes helyi vállalatoknál munkaerő-kölcsönző cégektől felvett keleti vendégmunkások magasabb bérrel kezdhetik meg munkájukat, mint egy több éve ott dolgozó magyar munkás.A 2022-es kormányváltást követően meg kell erősítenünk a munkavállalók jogait és a multinacionális vállalatokkal együttműködve útjára kell indítanunk a kutatás-fejlesztésre épülő termelést, amely motorja lehet hazánknak. Előnyben kell részesítenünk a modernizációt, hogy ne a stagnáló vagy csökkenő piacokat kiszolgáló és a kevésbé fejlett technológiára épülő termelés, hanem a piaci folyamatokra gyorsan reagáló gyártástechnológia kerüljön előtérbe.