Legutóbb két napja írtunk arról, hogy 70 millió forint hiányzik még ahhoz a kerékpárúthoz, amit Szombathely és Balogunyom közé terveznek építeni. Ugyan 2020 óta már rendelkezésre áll több mint 200 millió forint, de mire a projekt eljutott a közbeszerzés kiírásához, ennyivel drágult a becsült kivitelezés.
Erről ma tartott sajtótájékoztatót Horváth Attila (Éljen Szombathely), a vasi megyeszékhely alpolgármestere a város szélén, ahol jelenleg véget ér a kerékpárút. Mint mondta, a kormányzati elvonások miatt Szombathelynek nem áll rendelkezésére ekkora többletforrás. Azonban ők is szeretnék megépíteni a régóta, már az előző városvezetések által is megígért bicikliutat, ezért is szervezték meg a sajtótájékoztatót a Petőfitelepre.
Azt gondoljuk, hogy a falvakban élők sem másodrendű állampolgárok. Emellett pedig szerintünk aki okosan gondolkodik, az belátja, hogy Szombathelyre nem egy önálló szigetként kell tekinteni, hanem a térség központjaként
– mondta az alpolgármester, majd kiegészítette azzal, hogy sajnálja Hende Csaba (Fidesz-KDNP) azon gondolkodását, miszerint az országgyűlési képviselőnek nem feladata a térség számára pénzért lobbizni.
Én azért arra kérem Hende Csabát, hogy korábbi gondolatait bírálja felül, és próbáljon meg lobbizni a még hiányzó 70 millió forintért a kormánynál
– jelentette ki Horváth Attila.
A sajtótájékoztatón megjelent Tarsoly Alfonz (független), Balogunyom polgármestere is, aki azt mondta, sajnálja, hogy vele nem egyeztetnek a kérdésben. A kistelepülés egyébként nemrég a falu határától a vasútig megépíttetett egy rövidebb szakaszt, ám ezt jelenleg tilos használni, ugyanis nem kapott használatbavételi engedélyt.
Azért kellett lezárni a szakaszt, mert balesetveszélyes lenne, hiszen most így a 86-os főúton kellene áttolni a biciklit a kerékpárút végén annak, aki Szombathely felé haladna
– mondta Tarsoly, majd hozzátette, hogy használatbavételi engedélyt a már megépült szakasz is akkor kaphat majd, ha egészen a Petőfitelepig megépül a bicikliút, így az azon közlekedők nem fogják keresztezni a 86-os főutat.
A tervezéssel érintett szakaszon ugyanis a GYSEV Zrt. a meglévő vasútvonalon fejlesztést hajtott végre, mely miatt a korábban – az engedélyezési eljárásban kiadott és rendelkezésre álló – kezelői hozzájárulását visszavonta.
De mikor lesz meg a hiányzó 70 millió forint?
Horváth Attila szerint a pénz megszerzése most Hende Csaba lobbierején múlik. Azonban ha ő kudarcot vall, akkor bízik benne, hogy a tavaszi kormányváltás után Czeglédy Csaba (független) jelenlegi szombathelyi önkormányzati képviselő, az ellenzék országgyűlési képviselőjelöltje már képes lesz a térség érdekeit valóban szem előtt tartani.
A nyomvonal egyébként a 86-os főúttól nyugatra fog húzódni – egy részen az út melletti árok betemetésével –, azaz a Petőfitelep után ugyanazon az oldalon, ahol addig is.
Kérdésünkre Horváth Attila megerősítette, hogy a szombathelyi városvezetés rendkívül elkötelezett a kerékpárutak építése terén. Hiába csökken majd vélhetően pár év múlva a 86-os főút forgalma az új M86-os autóút megépülésével, bicikliúton mindig biztonságosabb lesz közlekedni, mint egy bármilyen forgalmas úttesten. Így a leendő M86-os autóúttól függetlenül a projekt mellett állnak.