"A fejekben kell valamit átkattintani, igenis lehet gyalogolni, busszal menni, kerékpárral gurulni"

Bazsó Bálint 2021-07-27 06:11:25
Miért jó, ha minél többen kerékpároznak Budapesten és az országban? Miért fontos a kötöttpályás fejlesztés és valójában kiknek segít a behajtási díj?

Ritkán ül le egy asztalhoz a kormányoldal és az ellenzék, és még ritkábban értenek egyet valamiben. Lelőjük a poént: a Művészetek Völgyében most mindkettő sikerült. 

A Pest-Buda Udvarban a fővárosi kerékpáros közlekedés kapcsán Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős kormánybiztosa, Schneller Domonkos, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztésének végrehajtáséért felelős helyettes államtitkára, Balogh Samu Márton, Karácsony Gergely kabinetfőnöke, Eisenkrammer Károly, a Tour de Hongrie főszervezője és Kürti Gábor, Magyar kerékpárosklub elnöke beszélgetett és vitázott egymással, hogy a végére elégedetten állapítsák meg: alapvetően konszenzus van köztük. 

Majdnem mindenben.

Bár az utóbbi hónapokban kormánypárti politikusok szájából rendszeresen lehetett hallani az "autósüldözés" szót, kritizálva a fővárosi vezetés - szerintük - autósellenes és kerékpárosbarát fejlesztéseit,  mégis a Művészetek Völgyébe kerékpárral érkező Schneller Domonkos helyettes államtitkár beszélt a közlekedés résztvevőinek egymás iránti szolidaritásáról.

"Nincs csak autós, nincs csak kerékpáros közlekedő, legtöbben szituációtól függően választják ezeket" - mondta a helyettes államtitkár, aki szerint az lenne az örvendetes, ha az autósok elfogadják azt, hogy a közút nem csak az övék, a kerékpárosok pedig azt, hogy a szabályokat nekik is be kell tartaniuk

Révész Máriusz kormánybiztos pedig eljutott addig, hogy nincs különbség a jobb- és baloldali értékrendű emberek között, a városokban tekerők között nem mérhető a különbség közöttük a közlekedési forma tekintetében. 

Az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos szerint bár nagyot léptünk előre mind a versenyszerű, mind a turizmus, mind a mindennapi közlekedés terén, óriási építkezések vannak, mégis van még hova fejlődni. 

Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke szerint, bár a politika sokszor szeretne konfliktusokat látni ebben is, ő mégis úgy érzi, ma már ez kevésbé van jelen.

Sőt, szerinte együttállás érezhető, hiszen "mind a kormányoldal, mind a városvezetés elkötelezett a kerékpáros közlekedés mentén".

Kürti szerint a "fájó" intézkedések, így például a nagykörúti kerékpársáv be fog érni, meg fog többszöröződni a kerékpárosok száma.

Az ellenzék részéről Balogh Samu Márton, Karácsony Gergely kabinetfőnöke szerint viszont egyáltalán nem tesz jót a párbeszédnek az, amit például Fürjes Balázstól hallani, aki a kormánymédiában rendszeresen beszél az úgynevezett "autósüldözésről". 

Emlékeztetett: miközben sokszorosára növekedett a kerékpározók száma a fővárosban, a politikai konfliktusok, támadások őket érinti hátrányosan. 

Schneller Domonkos helyettes államtitkár szerint viszont a fejlesztéseket tervszerűen kell végrehajtani, nem úgy, ahogy azokat a főváros megtette. A politikus szerint igenis kell a körútra a kerékpársáv, ám nem a sáv elvétele lett volna a megoldás, hanem a körúti parkolás megszüntetése. 

Az agglomeráció a gond

Abban szakmai és politikus konszenzus van, hogy miközben a budapestiek többsége nem autóval jár dolgozni, addig az agglomerációból érkező 10 emberből csak 3 tömegközlekedik. 

Révész Máriusz szerint éppen ezért kell fejleszteni a kombinált közlekedést, de "kellő megfontoltsággal, kerülni kell azokat, amelyek óriási dugókat okoznak" - mondta.

Karácsony Gergely kabinetfőnöke viszont úgy vélte: nem csökkent érdemben a körúti autós forgalom, mivel az összes szűk keresztmetszetben visszaadták azt a plusz sávot az autósoknak. 

"Nincs tehát érdemben kisebb autós forgalom, ehhez képest az ország második legforgalmasabb kerékpáros folyosója alakult ki"

- mondta, aki szerint valójában nincs érdeksérelem.

"1999-ben, az akkor épített Szentjakab Lakóparkból negyedóra volt a fővárost elérni, 2001-ben félóra, ma egy óra inkább. Őrületes változás ez, gomba módon elszaporodtak a lakóparkok és nőtt hatalmasra az agglomeráció. Ennek isszuk meg most a levét, ez így tarthatatlan"

- vette át a szót Eisenkrammer Károly, a Tour de Hongrie főszervezője, aki szerint a kerékpár elsősorban közlekedési eszköz a hétköznapokon, hétvégén pedig már sporteszköz.

A Vuelta Sportiroda vezetője szerint elsősorban a fejekben kéne átkattintani valamit, hogy igenis lehet gyalogolni, busszal menni, kerékpárral gurulni.

Bár a politikusok látványosan kerülték, Kürti Gábor, a kerékpárosklub elnöke már sokkal szívesebben beszélt a behajtási díjról. Mint mondta, ez egy tabutéma, hiszen adó, ám úgy vélte:

"Ennek mértéke sokkal kisebb összeg, mint ami pénzt elégetünk az autóban"

Kürti szerint a behajtási díj azoknak lenne a leginkább jó, akiknek valóban szükségük van a városban az autójukra, hiszen a forgalom csökken, így számukra olcsóbb és kiszámíthatóbb lesz a munka.

Szerinte a pozitív és negatív ösztönzőket együtt kell alkalmazni. 

Schneller Domonkos szerint viszont a vasúti fejlesztések és buszsávok oldják meg a problémát, mert

"versenyképes tömegközlekedést akarunk" 

- mondta. Úgy vélte: a gond az, hogy a parkoláshoz nem merünk hozzányúlni, miközben fel kéne szabadítani a közterületeket, amelyek nagy részét ma a parkoló autók foglalják el.

Révész Máriusz szerint viszont az autós közlekedés "ellehetetlenítésével" nem lehet kizárólag fejleszteni a közlekedést, ezért ő a pozitív ösztönzőkre helyezné a hangsúlyt:

"Büszke vagyok a elektromos kerékpár vásárlási programra, arra, hogy hamarosan a cégek számára leírható lesz a kerékpár flották vásárlása"

- mondta a kormánybiztos, aki úgy vélte: a viták ellenére konszenzus van köztük abban, hogy mindenki jól jár, ha minél többen tekerünk.

Szólj hozzá!

Januárban tovább nőtt a Tisza Párt előnye a Fidesz-KDNP-vel szemben

A teljes népesség körében 3 százalékkal vezet Magyar Péter pártja, 26 százalék a támogatottsága a Fidesz-KDNP 23 százalékos eredményével szemben. 

Plusz felfestés kerül a szombathelyi volt Sylvester János nyomda elé a Kiskar utcában

Így próbálják csökkenteni a balesetveszélyt. További 3 helyen módosul a város közlekedési rendje.

Ipari törlők használata

A mai ipari világban a hatékonyság és az innováció kulcsfontosságú tényezők egy cég sikerében. Az olyan alapvető eszközök, mint az ipari törlők, bár gyakran háttérben maradnak, jelentős szerepet játszanak a munkakörnyezet optimális működésében. 

Vezetés közben fojtogatta feleségét egy szombathelyi férfi

A bántalmazás következtében a nő könnyű sérüléseket szenvedett.

Egy kávé - Egy festmény

Programot ajánlunk a győri Rómer múzeumba!

Ezen szempontok alapján érdemes könyvelőt választani

Sokszor lehet a hírekben olyan cégekről hallani, amelyek az adófizetés elkerülésével, adócsalással igyekeztek enyhíteni a kiadásaikon.

Idén is gazdag programokkal csábít az Ébredj Szombathely!

Mutatjuk, hogy hol, mit, mikor sportolhatsz!

Kondora István: Bejelentünk valamit aztán nem valósul meg

A sárvári polgármester ezzel reagált arra, hogy a 2022-ben bejelentett sótonyi körforgalom máig nem valósult meg.

Miért fontos a motorolaj API besorolása?

A motorolajok és más hasonló kenőanyagok esetében számtalan szabványnak, előírásnak kell megfelelni.

Mikor érdemes új nyári gumit vásárolni?

Szerencsére egyre több autóvezető figyel oda arra, hogy mikor milyen típusú gumiabronccsal indul útnak, ennek ellenére sokan a mai napig nincsenek tisztába azzal, hogy mikor van szükség nyári gumiabroncsra.

Sárkány Pétert nevezték ki a Győr-Szol vezérigazgatójának

5 évre kapta meg a megbízást. A felügyelőbizottságba az előzetesen egyeztetett Tiszta Szívvel a Városért delegált helyett a Civilek Győrért Egyesület delegálhatott tagot.

Fizetésük után a felügyelőbizottsági tagok tiszteletdíját is megemelték Győrben a fideszes képviselők

Összesen 81 millió forint plusz kiadást jelent ez idénre a cégeknek. Ha ezt nem tudják kigazdálkodni, akkor a többletkiadás a város kasszáját terheli.

Nem sikerült második alpolgármestert választani Győrben

14 érvénytelen szavazattal a voksolás eredménytelen lett.

Csütörtökön már a Haladás 1919 Labdarúgó Kft. tulajdonosa lehet Schäfer András

A szombathelyi közgyűlés elő kerül a tulajdonrész vásárlás.

24 óra alatt 5-13 Celsius-fokkal lett melegebb

A meleg, nedves levegő a keleti tájakon eleinte a hideg felszínre érve ónos esőt, a magasabban fekvő helyeken havazást okozott, de fokozatosan mindenütt átváltott esőbe, délutántól pedig főként a déli, délnyugati vármegyékben fordult elő eső, zápor, az éjszakai órákban helyenként intenzív záporeső is volt.