"A fejekben kell valamit átkattintani, igenis lehet gyalogolni, busszal menni, kerékpárral gurulni"

Bazsó Bálint 2021-07-27 06:11:25
Miért jó, ha minél többen kerékpároznak Budapesten és az országban? Miért fontos a kötöttpályás fejlesztés és valójában kiknek segít a behajtási díj?

Ritkán ül le egy asztalhoz a kormányoldal és az ellenzék, és még ritkábban értenek egyet valamiben. Lelőjük a poént: a Művészetek Völgyében most mindkettő sikerült. 

A Pest-Buda Udvarban a fővárosi kerékpáros közlekedés kapcsán Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős kormánybiztosa, Schneller Domonkos, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztésének végrehajtáséért felelős helyettes államtitkára, Balogh Samu Márton, Karácsony Gergely kabinetfőnöke, Eisenkrammer Károly, a Tour de Hongrie főszervezője és Kürti Gábor, Magyar kerékpárosklub elnöke beszélgetett és vitázott egymással, hogy a végére elégedetten állapítsák meg: alapvetően konszenzus van köztük. 

Majdnem mindenben.

Bár az utóbbi hónapokban kormánypárti politikusok szájából rendszeresen lehetett hallani az "autósüldözés" szót, kritizálva a fővárosi vezetés - szerintük - autósellenes és kerékpárosbarát fejlesztéseit,  mégis a Művészetek Völgyébe kerékpárral érkező Schneller Domonkos helyettes államtitkár beszélt a közlekedés résztvevőinek egymás iránti szolidaritásáról.

"Nincs csak autós, nincs csak kerékpáros közlekedő, legtöbben szituációtól függően választják ezeket" - mondta a helyettes államtitkár, aki szerint az lenne az örvendetes, ha az autósok elfogadják azt, hogy a közút nem csak az övék, a kerékpárosok pedig azt, hogy a szabályokat nekik is be kell tartaniuk

Révész Máriusz kormánybiztos pedig eljutott addig, hogy nincs különbség a jobb- és baloldali értékrendű emberek között, a városokban tekerők között nem mérhető a különbség közöttük a közlekedési forma tekintetében. 

Az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos szerint bár nagyot léptünk előre mind a versenyszerű, mind a turizmus, mind a mindennapi közlekedés terén, óriási építkezések vannak, mégis van még hova fejlődni. 

Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke szerint, bár a politika sokszor szeretne konfliktusokat látni ebben is, ő mégis úgy érzi, ma már ez kevésbé van jelen.

Sőt, szerinte együttállás érezhető, hiszen "mind a kormányoldal, mind a városvezetés elkötelezett a kerékpáros közlekedés mentén".

Kürti szerint a "fájó" intézkedések, így például a nagykörúti kerékpársáv be fog érni, meg fog többszöröződni a kerékpárosok száma.

Az ellenzék részéről Balogh Samu Márton, Karácsony Gergely kabinetfőnöke szerint viszont egyáltalán nem tesz jót a párbeszédnek az, amit például Fürjes Balázstól hallani, aki a kormánymédiában rendszeresen beszél az úgynevezett "autósüldözésről". 

Emlékeztetett: miközben sokszorosára növekedett a kerékpározók száma a fővárosban, a politikai konfliktusok, támadások őket érinti hátrányosan. 

Schneller Domonkos helyettes államtitkár szerint viszont a fejlesztéseket tervszerűen kell végrehajtani, nem úgy, ahogy azokat a főváros megtette. A politikus szerint igenis kell a körútra a kerékpársáv, ám nem a sáv elvétele lett volna a megoldás, hanem a körúti parkolás megszüntetése. 

Az agglomeráció a gond

Abban szakmai és politikus konszenzus van, hogy miközben a budapestiek többsége nem autóval jár dolgozni, addig az agglomerációból érkező 10 emberből csak 3 tömegközlekedik. 

Révész Máriusz szerint éppen ezért kell fejleszteni a kombinált közlekedést, de "kellő megfontoltsággal, kerülni kell azokat, amelyek óriási dugókat okoznak" - mondta.

Karácsony Gergely kabinetfőnöke viszont úgy vélte: nem csökkent érdemben a körúti autós forgalom, mivel az összes szűk keresztmetszetben visszaadták azt a plusz sávot az autósoknak. 

"Nincs tehát érdemben kisebb autós forgalom, ehhez képest az ország második legforgalmasabb kerékpáros folyosója alakult ki"

- mondta, aki szerint valójában nincs érdeksérelem.

"1999-ben, az akkor épített Szentjakab Lakóparkból negyedóra volt a fővárost elérni, 2001-ben félóra, ma egy óra inkább. Őrületes változás ez, gomba módon elszaporodtak a lakóparkok és nőtt hatalmasra az agglomeráció. Ennek isszuk meg most a levét, ez így tarthatatlan"

- vette át a szót Eisenkrammer Károly, a Tour de Hongrie főszervezője, aki szerint a kerékpár elsősorban közlekedési eszköz a hétköznapokon, hétvégén pedig már sporteszköz.

A Vuelta Sportiroda vezetője szerint elsősorban a fejekben kéne átkattintani valamit, hogy igenis lehet gyalogolni, busszal menni, kerékpárral gurulni.

Bár a politikusok látványosan kerülték, Kürti Gábor, a kerékpárosklub elnöke már sokkal szívesebben beszélt a behajtási díjról. Mint mondta, ez egy tabutéma, hiszen adó, ám úgy vélte:

"Ennek mértéke sokkal kisebb összeg, mint ami pénzt elégetünk az autóban"

Kürti szerint a behajtási díj azoknak lenne a leginkább jó, akiknek valóban szükségük van a városban az autójukra, hiszen a forgalom csökken, így számukra olcsóbb és kiszámíthatóbb lesz a munka.

Szerinte a pozitív és negatív ösztönzőket együtt kell alkalmazni. 

Schneller Domonkos szerint viszont a vasúti fejlesztések és buszsávok oldják meg a problémát, mert

"versenyképes tömegközlekedést akarunk" 

- mondta. Úgy vélte: a gond az, hogy a parkoláshoz nem merünk hozzányúlni, miközben fel kéne szabadítani a közterületeket, amelyek nagy részét ma a parkoló autók foglalják el.

Révész Máriusz szerint viszont az autós közlekedés "ellehetetlenítésével" nem lehet kizárólag fejleszteni a közlekedést, ezért ő a pozitív ösztönzőkre helyezné a hangsúlyt:

"Büszke vagyok a elektromos kerékpár vásárlási programra, arra, hogy hamarosan a cégek számára leírható lesz a kerékpár flották vásárlása"

- mondta a kormánybiztos, aki úgy vélte: a viták ellenére konszenzus van köztük abban, hogy mindenki jól jár, ha minél többen tekerünk.

Szólj hozzá!

Teljesen jól érzik magukat a nálunk áttelelő fehér gólyák

Az itthon maradó fehér gólyák nem szorulnak emberi segítségre, etetésre, befogásuk amúgy sem lehetséges, meleg helyen történő átteleltetésük felesleges.  

Hogyan válasszunk címkenyomtatót?

Egy cég hatékony működéséhez számos irodai eszközre van szükség, példának okáért a címkenyomtató is igen sok vállalkozás számára elengedhetetlen felszerelés. Ebben a cikkben bemutatjuk a legnépszerűbb típusokat, hogy segíteni tudjunk azoknak, akik a meg szeretnék találni a cégük számára legmegfelelőbb készüléket.

Miért előnyös a CMRV sorozat kiegészítőinek használata?

A CMRV hajtóművek napjainkban igen népszerűvé váltak, hiszen formatervezett, funkcionális elemei az ipar számos területén üzemelő berendezéseknek.

Megbüntette az MLSZ a Haladást

A szurkolók kaviccsal dobálták a játékvezetőket.

A DK ingyenes korrepetálást biztosít a rászoruló gyerekeknek Győrben 

Angolból, magyar nyelvtanból és irodalomból, matematikából, kémiából és biológiából kaphatnak plusz felkészítést a diákok.

Vas Vármegyében biztonságosan fogyasztható az ivóvíz

A napokban megjelent az országos sajtóban több a vízminőséggel kapcsolatos hír, mely megingathatja a felhasználók bizalmát az általunk szolgáltatott ivóvíz biztonságos fogyasztásával kapcsolatban. 

A Szombathely-Debrecen vonaltól északra lévő területeken várható számottevő havazás pénteken

A Magyar Közút november 10-én már téli munkarendre állt át, így csütörtök estétől 12 órás váltott műszakokban fogja végezni a megelőző sószórási, majd pénteken a hóeltakarítási munkákat is.

A vércukorszint mérése otthon

A vércukorszint mérése kulcsfontosságú a cukorbetegség kezelésében, a cukorbetegségben szenvedő embereknek napi szinten többször is ellenőrizni kell a vércukorértékeiket. Ezzel ellenőrizhető az alkalmazott terápia sikeressége, és elkerülhetők a hiper- és hipoglikémiás tünetek. 

Pénteken legnagyobb eséllyel az ország északkeleti felében várható havazás

Már csütörtökön az esti órákban elérheti a nyugati határt az érkező ciklon melegfronti csapadékzónája.

Miért olyan fontos a dolgozók munkavédelmi ruházatának biztosítása?

A munkavédelem területéhez tartozik a védőruházat kérdése is. Rengeteg veszélyforrást rejtenek bizonyos munkakörök, így a dolgozók élet- és egészségvédelme mindennél fontosabb.

Nyugdíjba vonul a Győr-Szol vezérigazgatója

Prédl Antal 2025. január 1-ig tölti be a pozíciót, de ezt követően is igazgatósági tag mar.

November 28-án tartják az idei közmeghallgatást Győrben

Érkezési sorrendben lehet majd felszólalni.

Győri egyetem céljai között szerepel egy idősotthon létrehozása

Erről a Belügyminisztérium államtitkára beszélt.

Felállították Szombathely idei karácsonyfáját

Az önkormányzat idén megerősítette a Fő téri fenyő tartószerkezetének stabilitását.

Az épített medencénk az egyéni igényeink szerint készül el

Talán mindannyian eljátszottunk már a gondolattal, hogy milyen lenne, ha a saját udvarunkon várna minket egy medence munka után, ahol kedvünkre fürödhetünk, hűsölhetünk a nagy nyári kánikulában.

Mindennek a legalja: kerekesszékes hölgyet próbált meg kirabolni egy férfi Győr belvárosában

A gyanúsított a kísérlet előtt pár hónappal szabadult a börtönből.