Az egyiptomi hatóságok végre szabadon engedték azt a hajót, ami néhány hónappal ezelőtt keresztbe fordult a Szuezi-csatornán, ezzel megakasztva az egész nemzetközi áruszállítást. A 220 ezer tonnás Ever Given még márciusban ütközött neki a csatorna falának, majd mindkét irányba eltorlaszolta az útvonalat. A hajót végül napokkal később tudták csak kiszabadítani, ám a kapitány csak a Keserű-tóig vihette az Ever Givent, ahol a hatóságok tartóztatták fel a hajót.
Az Ever Given az elmúlt három hónapot itt töltötte lehorgonyozva, amíg az egyiptomi hatóságok, és a japán Evergreen cég azon pereskedtek, hogy mekkora kártérítést kell fizetnie az anyacégnek a fennakadásért. A hajón eközben több mint 18 ezer konténer várta, hogy célba érjen, ezeket végre a napokban sikerülhet majd eljuttatni a célponthoz, mivel
az Ever Givent tegnap délután hivatalosan is kiengedték a csatornából.
A hajót a csatorna kijáratánál egy kisebb buli búcsúztatta, a két parton a szuezi hatóságok zászlókat lengetve ünnepeltek, míg a csatornában kisebb hajók vízsugárral búcsúztatták a pórul járt hajót, írja a Guardian.
A Szuezi-csatornát felügyelő hatóság vezetője, Osama Rabie arról nyilatkozott, hogy nem kevés stresszel járt az Ever Given problémájának feloldása, hiszen az egész világ nyomon követte az eseményeket. A hajó tulajdonosa, Shoei Kisen Kaisha már arról beszélt, hogy örömmel figyelte az ünnepséget, míg az Evergreen elnöke, Yukito Higaki azt mondta, a fennakadás ellenére továbbra is a Szuezi-csatorna ügyfelei maradnak.
Az Ever Givent az egyiptomi hatóságok áprilisban foglalták le hivatalosan, ugyanis a két fél nem tudott megállapodni arról, hogy kinek, és mennyit kéne fizetnie a sosem látott fennakadásokért. A hajó hat napig volt a csatorna fogságában, miközben a csatorna mindkét végén több mint 400 hajó torlódott fel. Az Ever Givenen hat fős legénység utazott, közülük nyolc embernek a szerződése is lejárt, mire sikerült megoldani a jogi problémákat. Őket repülővel vitték haza, a helyükre pedig szintén repülővel érkezett az új legénység.
A kapitány viszont mindvégig az Ever Givenen maradt, ő a boldogságát fejezte ki, hogy végre elhagyhatta Egyiptomot. A szuezi hatóságok először a kapitányt magát okolták a balesetért, mondván, a férfi rossz látási viszonyok között és erős szélben úgy döntött, hogy bemerészkedik a csatorna területére. A hatóságok előszőr 916 millió dolláros kompenzációért pereskedtek, amit később lecsökkentettek. Azt nem tudni, hogy a két fél végül mekkora összegben állapodott meg, de az biztos, hogy az Evergreen egy vontatóhajót ajándékoz a csatorna számára, míg egyes egyiptomi újságok szerint emellett akár 550 milliós kártérítést is kipengálhattak.
A Szuezi-csatorna a világ kereskedelmének legalább 10 százalékát bonyolítja évente. Az egyiptomi kormánynak ebből 5 milliárdos bevétele van, a hatóságok most 8,2 milliárd dollárt forgatnak vissza, azért, hogy kiszélesítsék a csatorna északi torkolatát.