Cseri Tivadar: Csak össze kéne ülnie a kormányoknak, és lehívni a pénzt, ennyi

Nagy Donát 2021-03-13 08:07:09
Az ORF magyar nyelvű rádióadásában is téma a Szombathely - Oberwart vasútvonal, ahol megszólaltatták a kezdeményezés egyik résztvevőjét.

Dél-burgenlandi civilek, politikusok és vállalkozók közösen jegyzik azt a nyílt levelet, amellyel a Felsőőr-Szombathely vasút fejlesztését szeretnék újra napirendre vetetni. A tulajdonos, Burgenland tartomány azt tervezi, Nagyszentmihály/Großpetersdorf és az országhatár közt felszedik a síneket, a töltésen pedig kerékpárút létesül - írja az ORF Magyarok, az oldalukon pedig a hanganyag is visszahallgatható.

A kerékpárút helyett a vasúti közlekedés visszaállítása tűnik vonzóbbnak Szombathely és Oberwart között

Itt megy az a vasútvonal, ami továbbhalad Bucsu irányába - mutat rá a korrodált, de meglepően jó állapotú sínpárra Cseri Tivadar, a Szombathely-Oberwart vasútvonal nevű Facebook-oldal szerkesztője, illetve a magyar nyelvű mozgalom elindítója Rechnitz (Rohonc) mellett. Néhány nap egyeztetés után szombaton találkoztam vele a település szélén található vasúti átjárónál, ahová Stefan Marth, az innovációért és gazdaságért felelős szervezet elnöke, oberwarti képviselő (ÖVP) is elkísérte.

A vonal eredetileg Szombathelyről Felsőőrre, onnan Pinkafőre/Pinkafeld vezetett, majd a stájerországi Friedbergnél csatlakozott a Bécs-Grác vasútvonalhoz. A Pinka-völgyi vasúton egészen a vasfüggöny leereszkedéséig személy- és teherforgalom is folyt. A magyarországi szakaszt a ’60-as években szedték fel, az ausztriai szakaszon – ahol még megvan a pálya – a ’80-as évektől, fokozatosan szűnt meg a személyforgalom.

2013-ban kormányközi megállapodás született Ausztria és Magyarország közt a határon átnyúló közlekedés közös fejlesztéséről, 2015-ben pedig a Grenzbahn nevű Interreg projekt keretében, EU-támogatással hatástanulmány is készült, amely kimutatta, hogy a Felsőőr-Szombathely szakasz újjáépítése gazdasági és társadalmi előnyöket egyaránt tartogat. A térségben, közúton ingázók száma az elmúlt 6 év alatt jelentősen megnőtt, a vasút munkahelyteremtő, gazdaságösztönző értéke pedig nem csökkent, vélik a projekt támogatói.

Azóta több alkalommal napirendre került a téma, de forráshiány miatt eddig elmaradt a kivitelezés – egyedül Felsőőr és Vasvörösvár/Rotenturm an der Pinka térségében újult meg a pálya, amely a közeli fűrészüzemet szolgálja ki. A nyílt levél aláírói most amiatt aggódnak, hogy ha a tartományi tervek nyomán Nagyszentmihálytól a határig felszedik a síneket, azzal végleg megszűnik a vasútfejlesztés lehetősége.

Stefan Marth, az innovációért és gazdaságért felelős szervezet elnöke, oberwarti képviselő (ÖVP)

A Pro Bahn Südburgenland kezdeményezés mostani ötletgazdái – Stefan Marth, a felsőőri önkormányzat gazdasági bizottságának néppárti elnöke és Stefan Rath, felsőőri néppárti képviselő – szerint jelenleg még előteremthető a 2015-ös koncepcióban kiszámított, körülbelül 119 millió euró a részleges újjáépítésre és felújításra, a teljes vonal újbóli felépítése viszont már finanszírozhatatlan terhet jelentene.

A nyílt levélben a korábban elfogadott térségi közlekedési koncepció alkalmazását kérik a tartományi kormánytól, rámutatva a vasút hordozta gazdasági, társadalmi és környezetvédelmi hatásaira. Az aláírók azt javasolják, hogy a kerékpáros és vasúti infrastruktúrát egymást támogatva fejlessze a tartomány.

A megkeresésre reagált Heinrich Dorner, Burgenland tartomány közlekedési tanácsnoka. A szociáldemokrata politikus újságírói kérdésre közölte: számításaik szerint a 2015-ös becslés majdnem háromszorosába, legalább 350 millió euróba kerülne ma a vasúti közlekedés felélesztése Felsőőr és Szombathely között, és évi további 5 millió eurót emésztenének fel a pályafenntartás költségei.

A tanácsnok szerint az elmúlt években több alkalommal tárgyaltak Brüsszellel a vasútfejlesztés témájában, és eddig nem sikerült megfelelő forrást találni a projektre, a megvalósítás így nem tűnik reális elképzelésnek.

Cseri Tivadar, a Szombathely-Oberwart vasútvonal nevű Facebook oldal szerkesztője

A Pro Bahn kezdeményezés tagjai abban bíznak, hogy sikerül ráirányítani a döntéshozók figyelmét a kérdésre. Ennek érdekében pedig nemcsak Burgenland tartományt keresték meg. Bana Tibor magyarországi független országgyűlési képviselő nemrégiben írásbeli kérdést intézett a témában Szijjártó Péter külgazdasági- és külügyminiszterhez, a 2013-as államközi megállapodás egyik aláírójához. A miniszter válasza még márciusban várható.

A kezdeményezés ötletgazdái addig is igyekeznek további szövetségeseket találni a határ mindkét oldalán. Hamarosan kétnyelvű online petíció indul, hogy bemutassa a projekt társadalmi támogatottságát.

Szólj hozzá!

Világi Oszkár decemberben távozik a Slovnaft éléről

A MOL-lal ugyan nem szakít, de lassítana az üzletember. 

A püspöki kar élesen bírálja a kormánypártok petesejt-donációs javaslatát

Ingoványos talajra tévedt a kormány: vallásetika vs. lombikprogram. 

Megszűnik a SZOVA Szállodaüzemeltető Kft.

A céget beolvasztják a SZOVÁ-ba.

Jön a rezsicsökkentés a háziorvosi praxisoknak Győrben

Pintér Bence szerint jobban jár a város „ha erre megy a győriek pénze, mint a fideszes politikusok zsebébe a Zsebbenjó programon vagy rezsitámogatásokon keresztül."

Kósa Roland: „Ideje rendet tenni!” 

Az alpolgármester szerint romlik a belváros állapota, ezért több területen is beavatkozásra készül a városvezetés.

Győri programok a hétvégére

Advent második hetében megjön a Mikulás, a Vacogó Angyalok sőt, még a punkok is. 

Hogyan formálja át a mesterséges intelligencia a mindennapi döntéseinket?

Az utóbbi évtizedben a mesterséges intelligencia lassan, de szinte az élet minden területére beszivárgott.

56 millió forintot fizetett ki bérekre a 2024/2025-ös szezonban a Szombathelyi Haladás NB III-as labdarúgó csapata

A Kft. 7 millió forintos árbevételt, és 98 és fél millió forintos támogatást könyvelt el.

Leállítja a Cinema City a kormányzati reklámokat a nagy felháborodás miatt

Hát hogy tudják meg így a gyerekek, hogy mire készül Brüsszel?!

A szimfonikusokkal húzza el a nótánkat az Ocho Macho

Itt az év végi nagy szombathelyi programajánló. Mutatjuk a városi Szilveszter minden részletét is.

Fórumot tartottak Győrben a fogyatékossággal élők helyzetének javításáról

A városvezetés azt ígéri, hogy a felvetett problémákat ütemezetten beépítik a döntéshozatalba.

Ha csütörtök, akkor programajánló

Mikulás minden mennyiségben Győr környékén.

Digitálisra vált a parkolás Győrben – 2026-tól megszűnik a papíralapú bérlet

A Győr-Szol Zrt. szerint egyszerűbb és gyorsabb lesz az ellenőrzés, de több fontos szabályváltozásra is érdemes figyelniük az autósoknak.

Közös adventi éneklést tartottak a Győri Zsinagógában 

Az EESZI és a Széchenyi Egyetem idei adventi rendezvényén majd’ kétszáz rászoruló és fogyatékkal élő vett részt.

„Papírjuk lesz róla” – Magyar Péter szerint újabb pofont kapott a kormányzati propaganda

A TISZA elnöke azt állítja: a budapesti ítélőtábla döntése bizonyítja, hogy a Fidesz médiája rendszeresen valótlanságokat terjeszt a pártról.

Nem kell a TISZA Pártra várni ha brutális adóemelést keres az ember - elég csak Győrújbaráton élni

A település nagyra nyitotta a kassza ajtaját. A letelepedési díj után most itt vannak az újabb sarcok. 

Nagy István szerint 2030-ra Európa élvonalába emelné a magyar agráriumot a kormány

Csak bízni tudunk benne, hogy nem Nagy Márton varázsgömjéből jósolt. 

Baleset bénítja a forgalmat az M1-esen Tatabánya térségében

A Hegyeshalom felé vezető oldalon már 8 km-es a torlódás.