Cseri Tivadar: Csak össze kéne ülnie a kormányoknak, és lehívni a pénzt, ennyi

Nagy Donát 2021-03-13 08:07:09
Az ORF magyar nyelvű rádióadásában is téma a Szombathely - Oberwart vasútvonal, ahol megszólaltatták a kezdeményezés egyik résztvevőjét.

Dél-burgenlandi civilek, politikusok és vállalkozók közösen jegyzik azt a nyílt levelet, amellyel a Felsőőr-Szombathely vasút fejlesztését szeretnék újra napirendre vetetni. A tulajdonos, Burgenland tartomány azt tervezi, Nagyszentmihály/Großpetersdorf és az országhatár közt felszedik a síneket, a töltésen pedig kerékpárút létesül - írja az ORF Magyarok, az oldalukon pedig a hanganyag is visszahallgatható.

A kerékpárút helyett a vasúti közlekedés visszaállítása tűnik vonzóbbnak Szombathely és Oberwart között

Itt megy az a vasútvonal, ami továbbhalad Bucsu irányába - mutat rá a korrodált, de meglepően jó állapotú sínpárra Cseri Tivadar, a Szombathely-Oberwart vasútvonal nevű Facebook-oldal szerkesztője, illetve a magyar nyelvű mozgalom elindítója Rechnitz (Rohonc) mellett. Néhány nap egyeztetés után szombaton találkoztam vele a település szélén található vasúti átjárónál, ahová Stefan Marth, az innovációért és gazdaságért felelős szervezet elnöke, oberwarti képviselő (ÖVP) is elkísérte.

A vonal eredetileg Szombathelyről Felsőőrre, onnan Pinkafőre/Pinkafeld vezetett, majd a stájerországi Friedbergnél csatlakozott a Bécs-Grác vasútvonalhoz. A Pinka-völgyi vasúton egészen a vasfüggöny leereszkedéséig személy- és teherforgalom is folyt. A magyarországi szakaszt a ’60-as években szedték fel, az ausztriai szakaszon – ahol még megvan a pálya – a ’80-as évektől, fokozatosan szűnt meg a személyforgalom.

2013-ban kormányközi megállapodás született Ausztria és Magyarország közt a határon átnyúló közlekedés közös fejlesztéséről, 2015-ben pedig a Grenzbahn nevű Interreg projekt keretében, EU-támogatással hatástanulmány is készült, amely kimutatta, hogy a Felsőőr-Szombathely szakasz újjáépítése gazdasági és társadalmi előnyöket egyaránt tartogat. A térségben, közúton ingázók száma az elmúlt 6 év alatt jelentősen megnőtt, a vasút munkahelyteremtő, gazdaságösztönző értéke pedig nem csökkent, vélik a projekt támogatói.

Azóta több alkalommal napirendre került a téma, de forráshiány miatt eddig elmaradt a kivitelezés – egyedül Felsőőr és Vasvörösvár/Rotenturm an der Pinka térségében újult meg a pálya, amely a közeli fűrészüzemet szolgálja ki. A nyílt levél aláírói most amiatt aggódnak, hogy ha a tartományi tervek nyomán Nagyszentmihálytól a határig felszedik a síneket, azzal végleg megszűnik a vasútfejlesztés lehetősége.

Stefan Marth, az innovációért és gazdaságért felelős szervezet elnöke, oberwarti képviselő (ÖVP)

A Pro Bahn Südburgenland kezdeményezés mostani ötletgazdái – Stefan Marth, a felsőőri önkormányzat gazdasági bizottságának néppárti elnöke és Stefan Rath, felsőőri néppárti képviselő – szerint jelenleg még előteremthető a 2015-ös koncepcióban kiszámított, körülbelül 119 millió euró a részleges újjáépítésre és felújításra, a teljes vonal újbóli felépítése viszont már finanszírozhatatlan terhet jelentene.

A nyílt levélben a korábban elfogadott térségi közlekedési koncepció alkalmazását kérik a tartományi kormánytól, rámutatva a vasút hordozta gazdasági, társadalmi és környezetvédelmi hatásaira. Az aláírók azt javasolják, hogy a kerékpáros és vasúti infrastruktúrát egymást támogatva fejlessze a tartomány.

A megkeresésre reagált Heinrich Dorner, Burgenland tartomány közlekedési tanácsnoka. A szociáldemokrata politikus újságírói kérdésre közölte: számításaik szerint a 2015-ös becslés majdnem háromszorosába, legalább 350 millió euróba kerülne ma a vasúti közlekedés felélesztése Felsőőr és Szombathely között, és évi további 5 millió eurót emésztenének fel a pályafenntartás költségei.

A tanácsnok szerint az elmúlt években több alkalommal tárgyaltak Brüsszellel a vasútfejlesztés témájában, és eddig nem sikerült megfelelő forrást találni a projektre, a megvalósítás így nem tűnik reális elképzelésnek.

Cseri Tivadar, a Szombathely-Oberwart vasútvonal nevű Facebook oldal szerkesztője

A Pro Bahn kezdeményezés tagjai abban bíznak, hogy sikerül ráirányítani a döntéshozók figyelmét a kérdésre. Ennek érdekében pedig nemcsak Burgenland tartományt keresték meg. Bana Tibor magyarországi független országgyűlési képviselő nemrégiben írásbeli kérdést intézett a témában Szijjártó Péter külgazdasági- és külügyminiszterhez, a 2013-as államközi megállapodás egyik aláírójához. A miniszter válasza még márciusban várható.

A kezdeményezés ötletgazdái addig is igyekeznek további szövetségeseket találni a határ mindkét oldalán. Hamarosan kétnyelvű online petíció indul, hogy bemutassa a projekt társadalmi támogatottságát.

Szólj hozzá!

Egy gólos győzelemmel döntős az Audi ETO KC a Final Four-ban

29:28-ra győzték le a győri lányok a dán riválist.

1 milliárd 400 millió forint mínuszt termelt tavaly a Győr-Szol

Ezentúl a közgyűlés nyilvánossága előtt tárgyalják meg az önkormányzati cégek beszámolóit.

Nem támogatták a fideszesek, hogy teljes mértékben zöld területté nyilvánítsák a marcalvárosi Kiserdőt

Hiába szavaztak úgy a helyiek, hogy nem szeretnék, ha egy része be lenne építve.

Pintér Bence betartotta ígéretét: nyilvánosak az Audi szerződések!

Kiderült, hogy nem is lehetett volna titkos, és, hogy mára mennyire elavult.

Már megint szórakozott valaki a 112-vel

Egy szombathelyi férfi azt állította, hogy a testvére belökte a szobába, és nem engedi ki onnan.

Miért fontos a kerítésnél a professzionális kivitelezés?

Egy jól megtervezett és kivitelezett kerítés nem csupán határvonalat jelent egy telek szélén. A kerítés a biztonság, az esztétikum és a funkcionalitás hármas egységét képviseli – legyen szó családi házról, ipari területről vagy mezőgazdasági birtokról.

Többek között a vasszécsenyi polgármester sem szavazta meg azt, hogy Szombathely pénzt kapjon a Versenyképes Járások Programból

Kétharmados támogatottság kell ahhoz, hogy egy település pénzt kapjon. Szombathely esetében ugyan a többség megvan, de a kétharmad nincs meg. Nemény polgármester bizakodik.

Amit a fogpótlásról tudni érdemes

Tény, hogy a genetikánk is meghatározza azt, hogy mennyire ellenállóak a fogaink, ugyanakkor mi magunk is sokat tehetünk annak érdekében, hogy megőrizzük a fogsorunk esztétikáját, egészségét.

Közös levelet írt Pintér Bence, Kósa Roland és Fekete Dávid Győrben

A jövő évi választások tisztasága és a szabad politizálás a cél. 

Hogyan formálják át a videojátékok a szabadidőnket?

Napjainkban, amikor egyre több időt töltünk otthon, sokan a videojátékok világában keresnek kikapcsolódást és szórakozást.

Idén már 4 naposra duzzad a szombathelyi Bloomsday

Sörcsapolás, Nádasdy Ádám, fényfestés, koncertek.

Bár 3 millió 493 ezer forintot autózott el tavaly Simon Róbert Balázs, a Parlamentben mindössze egyszer szólalt fel

Akkor sem Győr, hanem a költségvetés kényszerítette szólásra a képviselőt.

Látszani kell, ha dolgozol – miért éri meg LED-munkalámpára váltani?

A mezőgazdasági munkák jellemzően nem kérdeznek időt.

Megvált a Győr+ Herkely Ákostól

Többek között a Kósa Roland alpolgármesterrel készített interjú miatt kellett távoznia a műsorvezetőnek.