Cseri Tivadar: Csak össze kéne ülnie a kormányoknak, és lehívni a pénzt, ennyi

Nagy Donát 2021-03-13 08:07:09
Az ORF magyar nyelvű rádióadásában is téma a Szombathely - Oberwart vasútvonal, ahol megszólaltatták a kezdeményezés egyik résztvevőjét.

Dél-burgenlandi civilek, politikusok és vállalkozók közösen jegyzik azt a nyílt levelet, amellyel a Felsőőr-Szombathely vasút fejlesztését szeretnék újra napirendre vetetni. A tulajdonos, Burgenland tartomány azt tervezi, Nagyszentmihály/Großpetersdorf és az országhatár közt felszedik a síneket, a töltésen pedig kerékpárút létesül - írja az ORF Magyarok, az oldalukon pedig a hanganyag is visszahallgatható.

A kerékpárút helyett a vasúti közlekedés visszaállítása tűnik vonzóbbnak Szombathely és Oberwart között

Itt megy az a vasútvonal, ami továbbhalad Bucsu irányába - mutat rá a korrodált, de meglepően jó állapotú sínpárra Cseri Tivadar, a Szombathely-Oberwart vasútvonal nevű Facebook-oldal szerkesztője, illetve a magyar nyelvű mozgalom elindítója Rechnitz (Rohonc) mellett. Néhány nap egyeztetés után szombaton találkoztam vele a település szélén található vasúti átjárónál, ahová Stefan Marth, az innovációért és gazdaságért felelős szervezet elnöke, oberwarti képviselő (ÖVP) is elkísérte.

A vonal eredetileg Szombathelyről Felsőőrre, onnan Pinkafőre/Pinkafeld vezetett, majd a stájerországi Friedbergnél csatlakozott a Bécs-Grác vasútvonalhoz. A Pinka-völgyi vasúton egészen a vasfüggöny leereszkedéséig személy- és teherforgalom is folyt. A magyarországi szakaszt a ’60-as években szedték fel, az ausztriai szakaszon – ahol még megvan a pálya – a ’80-as évektől, fokozatosan szűnt meg a személyforgalom.

2013-ban kormányközi megállapodás született Ausztria és Magyarország közt a határon átnyúló közlekedés közös fejlesztéséről, 2015-ben pedig a Grenzbahn nevű Interreg projekt keretében, EU-támogatással hatástanulmány is készült, amely kimutatta, hogy a Felsőőr-Szombathely szakasz újjáépítése gazdasági és társadalmi előnyöket egyaránt tartogat. A térségben, közúton ingázók száma az elmúlt 6 év alatt jelentősen megnőtt, a vasút munkahelyteremtő, gazdaságösztönző értéke pedig nem csökkent, vélik a projekt támogatói.

Azóta több alkalommal napirendre került a téma, de forráshiány miatt eddig elmaradt a kivitelezés – egyedül Felsőőr és Vasvörösvár/Rotenturm an der Pinka térségében újult meg a pálya, amely a közeli fűrészüzemet szolgálja ki. A nyílt levél aláírói most amiatt aggódnak, hogy ha a tartományi tervek nyomán Nagyszentmihálytól a határig felszedik a síneket, azzal végleg megszűnik a vasútfejlesztés lehetősége.

Stefan Marth, az innovációért és gazdaságért felelős szervezet elnöke, oberwarti képviselő (ÖVP)

A Pro Bahn Südburgenland kezdeményezés mostani ötletgazdái – Stefan Marth, a felsőőri önkormányzat gazdasági bizottságának néppárti elnöke és Stefan Rath, felsőőri néppárti képviselő – szerint jelenleg még előteremthető a 2015-ös koncepcióban kiszámított, körülbelül 119 millió euró a részleges újjáépítésre és felújításra, a teljes vonal újbóli felépítése viszont már finanszírozhatatlan terhet jelentene.

A nyílt levélben a korábban elfogadott térségi közlekedési koncepció alkalmazását kérik a tartományi kormánytól, rámutatva a vasút hordozta gazdasági, társadalmi és környezetvédelmi hatásaira. Az aláírók azt javasolják, hogy a kerékpáros és vasúti infrastruktúrát egymást támogatva fejlessze a tartomány.

A megkeresésre reagált Heinrich Dorner, Burgenland tartomány közlekedési tanácsnoka. A szociáldemokrata politikus újságírói kérdésre közölte: számításaik szerint a 2015-ös becslés majdnem háromszorosába, legalább 350 millió euróba kerülne ma a vasúti közlekedés felélesztése Felsőőr és Szombathely között, és évi további 5 millió eurót emésztenének fel a pályafenntartás költségei.

A tanácsnok szerint az elmúlt években több alkalommal tárgyaltak Brüsszellel a vasútfejlesztés témájában, és eddig nem sikerült megfelelő forrást találni a projektre, a megvalósítás így nem tűnik reális elképzelésnek.

Cseri Tivadar, a Szombathely-Oberwart vasútvonal nevű Facebook oldal szerkesztője

A Pro Bahn kezdeményezés tagjai abban bíznak, hogy sikerül ráirányítani a döntéshozók figyelmét a kérdésre. Ennek érdekében pedig nemcsak Burgenland tartományt keresték meg. Bana Tibor magyarországi független országgyűlési képviselő nemrégiben írásbeli kérdést intézett a témában Szijjártó Péter külgazdasági- és külügyminiszterhez, a 2013-as államközi megállapodás egyik aláírójához. A miniszter válasza még márciusban várható.

A kezdeményezés ötletgazdái addig is igyekeznek további szövetségeseket találni a határ mindkét oldalán. Hamarosan kétnyelvű online petíció indul, hogy bemutassa a projekt társadalmi támogatottságát.

Szólj hozzá!

Jótékonysági ételfőzés lesz pénteken a Győri Városháza előtt

Lelkes civilek főznek rászorulóknak, az ételosztás délelőtt zajlik a belvárosban.

December 20-án lezárul a sárga kukák kiosztása a GYHG térségében

A vidéki településeken befejeződik az otthoni csomagolóanyag-gyűjtéshez szükséges edények átadása.

Megvannak Kolossváry Balázs utódai a Győr Plusznál

Egyszerre ketten kellenek, hogy betöltsék a volt vezérigazgató hagyta űrt.

Édeshármas: hogyan válasszunk harmadik szereplőt?

Az édeshármas lehetősége felizzíthatja a mindennapok szürkeségét, és sokak fantáziáját megmozgatja. De hogyan is döntsük el, hogy ki legyen a harmadik személy?

Feltörték a szombathelyi adventi vásár egyik bódéját

Sonkát és pénzt lopott a betörő. Elkapták.

V.Németh Zsolt szerint a TISZA jelölte csúfosan kikapott a nagykőrösi időközi választáson, pedig a párt nem is indított jelöltet

A világraszóló Fidesz győzelemmel megszerzett 371 szavazat a testület egyetlen mandátumát jelenti.

Nőtt a Tisza előnye, megtorpant a Fidesz

A 21 Kutatóközpont mérése szerint decemberre visszaállt a nyári állapot: a Tisza vezet, a kormánypárt viszont nem tudott előrelépni.

A hordozható energiaforrások új korszaka

Valószínűleg mindannyiunkkal előfordult már, hogy egy hosszabb szabadtéri tevékenység vagy akár otthoni áramszünet közepette akadt meg az élet, mert nem állt rendelkezésre elegendő energia.

16 millió forint gyűlt össze a győri Bagolyvár karácsonyfája alá

Példás összefogással újulhat meg az otthon sivár udvara. 

Világátlag felett nőtt a magyar szabadalmi aktivitás

A friss nemzetközi adatok szerint egyre több hazai vállalkozás lát értéket a szellemi tulajdon védelmében.

Napelemes kiserőművel gazdagodott a győri jégkorong klub

A beruházás a klub fenntartható működését és gazdasági stabilitását erősíti.

Színes karácsony Győrben – több száz gyerekrajz érkezett az adventi pályázatra

Három korosztályban összesen több mint 370 alkotás született, a legjobbak díjat, a közönségkedvencek élményt nyertek.

Pintér Bence szerint „Győr nem fideszes fellegvár”  

A polgármester kifejezetten örülne egy időközi választásnak. 

Ismert kézilabdázó nőket zaklatott egy férfi Győrben

A két sértett el is költözött a vádlott miatt, de az új címen is megtalálta őket.  

84 millió forintért tervezik meg a 87-es főút Kám-Szombathely-Kőszeg közötti egy szakaszának felújítását

Felújítják a 86-ost a Rédics-Szombathely-Mosonmagyaróvár útvonalon, valamint Csepreg és Szombathely között is új aszfaltot kap a közút. Több vasi útszakasz is érintett.