Mit is jelent az, hogy „okos város”?

Pintér Bence 2019-09-26 10:31:00
Mitől lehet okos egy pad, egy kuka, vagy egy buszmegálló?

Sajtótájékoztatót tartott kedden a győri ellenzéki összefogás (DK-MSZP-Momentum-Jobbik-LMP) polgármesterjelöltje, a DK-s Glázer Tímea, illetve Révfalu és a belváros egy részének ellenzéki képviselőjelöltje, a momentumos Hegedűs Ákos: a téma az volt, hogy hogyan lehetne Győr „okos város”, milyen tervei vannak ezen a vonalon az ellenzéki pártoknak.

A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy az ellenzéki pártok hatalomra kerülve egyrészről szeretnének több innovatív céget letelepíteni Győrben, ezúton elérni, hogy az egyetemről kikerülő fiatalok lehetőleg ne hagyják el a várost – ugyanígy az egyetemmel együttműködve szeretnének dolgozni azon, hogy Győr „okos város” legyen.

Az „okos város” kifejezés azonban leginkább csak egy jól hangzó marketingszövegnek tűnik, így a két politikusnál rákérdeztünk, hogy milyen fejlesztéseket értenek ezalatt.

MIelőtt azonban erre rátérnénk, említsük meg az okosváros kifejezés lexikai meghatározását: „Az okos város olyan település vagy település csoport, amely természeti és épített környezetét, digitális infrastruktúráját, valamint a területén elérhető szolgáltatások minőségét és gazdasági hatékonyságát korszerű és innovatív információtechnológiák alkalmazásával, fenntartható módon, lakosainak fokozott bevonásával fejleszti.”

1. Egy Győr-app

Glázer Tímea elmondta: szeretnék, ha lenne egy olyan győri, okostelefonokra letölthető alkalmazás, ami minden közérdekű információt tartalmaz a város lakóinak és a turistáknak egyaránt, legyen szó ügyintézésről, közlekedésről vagy egészségügyről.

Az alkalmazás nem csak információt adna, de véleményeket is gyűjtene:

az ellenzék elképzelése szerint olyan funkció is lenne benne, amelyen keresztül a város lakói jelezhetik problémáikat, ötleteiket az önkormányzat felé.

2. Okoskuka, okospad és elektromos kukásautó

Hegedűs Ákos, a Momentum képviselőjelöltje az okosmegoldások között említette a napelemes okoskukákat, amelyek egyrészről össze tudják tömöríteni a hulladékot, másrészről jelzik is a hulladékkezelő felé, ha megteltek. Így működik egy hasonló kuka:

A momentumos politikus által említett másik megoldás a Debreceni Egyetem által kifejlesztett elektromos kukásautó. A járműnek nincs hagyományos belsőégésű motorja, így teljesen hangtalanul közlekedik és a környezetet sem szennyezi, egy feltöltéssel 150 kilométert tud megtenni, miközben öt tonna hulladékot gyűjt össze. Négyet épp most állítanak belőle forgalomba Debrecenben. Így néz ki:

Szóba kerültek még aztán az okospadok és az okosbuszmegállók is, erre is találni példákat a Lechner Központ példatárában. A JCDecaux okosmegálló-prototípusában van wi-fi, defibrillátor, mobiltöltő és egy érintőképernyő információs pult, okospadra pedig már ülni is lehet például Budapesten és Győrben is, ezek is mobiltöltést és/vagy wi-fit ígérnek, bár nem mindenki elégedett vele.

3. Okosparkolás

A harmadik említett irány pedig az okosparkolás: miközben Győr jelentős részén fizetős a parkolás, jelenleg sosem lehet tudni, hogy az ember talál-e egyáltalán parkolóhelyet,

ezen változtatna egy olyan rendszer, amiben szenzorokkal szerelnék fel a parkolóhelyeket, így az autósok látnák, hogy hol tudnak parkolni.

Ilyen rendszerek már Magyarországon is működnek, például Budapest belvárosában. A Siemens videója bemutatja, hogy működhet egy ilyen rendszer, ami ugyebár a környezetet is óvja, hiszen kevesebb időt tölt el egy autós a városban parkolóhely miatt körözve:

Szóval tényleg van egy csomó érdekes, új urbanisztikai megoldás: az elképzeléseknek csak a város pénztárcája szabhat határt, na meg az, hogy egyáltalán mire van ténylegesen szükség ezekből.

Szólj hozzá!

Hámori Lucának selejteznie kell

A kőszegiek 23 éves sportolója így vasárnap délután kezd és Grainne Walsh-sal csap majd össze az Észak-párizsi Arénában.

Három alpolgármesterben maximalizálná a városvezetőket Novák Előd

A nyári szünet után elsőként az Igazságügyi Bizottság tárgyalja a parlamenti képviselő törvényjavaslatát.

Látványosan megújíthatod a ház megjelenését a tetőcserepek átfestésével!

Az épületek különböző szerkezeteinek felújítása nagyszerű eredménnyel kecsegtet, amennyiben a megfelelő anyagokkal és szakszerűen végezzük, nem kivétel ez alól a tető sem, amelynek megkopott cserepei átfesthetők. 

Újra üzemel a büfé a szombathelyi Víztoronyban

Befuccsolt a korábbi piaci alapú üzemeltetés, most az AGORA maga “áll a pult mögé”.

Kellemes nyári idő lesz pénteken

Se eső, se szél, se kánikula.

Továbbra sem nyílik meg a keleti szektor az ETO-stadionban, de számos fejlesztés történt

A 2024/25-ös időszak szezonnyitó sajtótájékoztatóját tartotta szerdán az ETO FC Győr.

A Savaria Karneválra is jön a repohár

A pohárért 500 forintot kell fizetni, de vissza már nem pénzt, hanem tokent adnak majd.

Szeptemberig torlódás lesz a Béke hídon Győrben

A szakemberek célja, hogy a munkálatok az iskolakezdésig befejeződjenek.

LMP: Elképesztő, hogy a kormány nem hajlandó szélenergiát használni

Az LMP azt várja a kormánytól, hogy engedjen végre zöld utat a szélenergiának.

ELTE: rekordszámú a pedagógusjelölt

Az ELTE szombathelyi képzéseire összesen csaknem 1000-en nyertek felvételt, ezen belül közel 50 százalékos részesedéssel megőrizte vezető szerepét a pedagógusképzési terület.

Milyen a stílusos esküvői ültetőkártya?

Az esküvői ültetőkártya, nemcsak segít a vendégeknek megtalálni a helyüket a vacsorán, hanem egyben dekorációs célt is szolgál, sőt, összehangolva akár köszönőajándék is lehet. Egy esküvőn, ahol minden apró részlet számít, az ültetőkártya stílusa sem elhanyagolható kérdés. 

Te megtaláltad már a tökéletes férfit?

Tegye fel magának mindenki a millió dolláros kérdést: “Megtaláltam már a tökéletes pasit?

Több kilométeren át haladt szembe a forgalommal az M85-ösön

Majd ütközött egy szabályosan közlekedővel.

Július közepén kilenc nap alatt 22 országos és fővárosi melegrekord dőlt meg

Köztük a július 11-ére vonatkozó, 102 éves -, valamint szintén nyolc országos reggeli melegrekord, továbbá két fővárosi és öt fővárosi hajnali melegrekord.