Sajtótájékoztatót tartott kedden a győri ellenzéki összefogás (DK-MSZP-Momentum-Jobbik-LMP) polgármesterjelöltje, a DK-s Glázer Tímea, illetve Révfalu és a belváros egy részének ellenzéki képviselőjelöltje, a momentumos Hegedűs Ákos: a téma az volt, hogy hogyan lehetne Győr „okos város”, milyen tervei vannak ezen a vonalon az ellenzéki pártoknak.
A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy az ellenzéki pártok hatalomra kerülve egyrészről szeretnének több innovatív céget letelepíteni Győrben, ezúton elérni, hogy az egyetemről kikerülő fiatalok lehetőleg ne hagyják el a várost – ugyanígy az egyetemmel együttműködve szeretnének dolgozni azon, hogy Győr „okos város” legyen.
MIelőtt azonban erre rátérnénk, említsük meg az okosváros kifejezés lexikai meghatározását: „Az okos város olyan település vagy település csoport, amely természeti és épített környezetét, digitális infrastruktúráját, valamint a területén elérhető szolgáltatások minőségét és gazdasági hatékonyságát korszerű és innovatív információtechnológiák alkalmazásával, fenntartható módon, lakosainak fokozott bevonásával fejleszti.”
1. Egy Győr-app
Glázer Tímea elmondta: szeretnék, ha lenne egy olyan győri, okostelefonokra letölthető alkalmazás, ami minden közérdekű információt tartalmaz a város lakóinak és a turistáknak egyaránt, legyen szó ügyintézésről, közlekedésről vagy egészségügyről.
az ellenzék elképzelése szerint olyan funkció is lenne benne, amelyen keresztül a város lakói jelezhetik problémáikat, ötleteiket az önkormányzat felé.
2. Okoskuka, okospad és elektromos kukásautó
Hegedűs Ákos, a Momentum képviselőjelöltje az okosmegoldások között említette a napelemes okoskukákat, amelyek egyrészről össze tudják tömöríteni a hulladékot, másrészről jelzik is a hulladékkezelő felé, ha megteltek. Így működik egy hasonló kuka:
A momentumos politikus által említett másik megoldás a Debreceni Egyetem által kifejlesztett elektromos kukásautó. A járműnek nincs hagyományos belsőégésű motorja, így teljesen hangtalanul közlekedik és a környezetet sem szennyezi, egy feltöltéssel 150 kilométert tud megtenni, miközben öt tonna hulladékot gyűjt össze. Négyet épp most állítanak belőle forgalomba Debrecenben. Így néz ki:
Szóba kerültek még aztán az okospadok és az okosbuszmegállók is, erre is találni példákat a Lechner Központ példatárában. A JCDecaux okosmegálló-prototípusában van wi-fi, defibrillátor, mobiltöltő és egy érintőképernyő információs pult, okospadra pedig már ülni is lehet például Budapesten és Győrben is, ezek is mobiltöltést és/vagy wi-fit ígérnek, bár nem mindenki elégedett vele.
3. Okosparkolás
A harmadik említett irány pedig az okosparkolás: miközben Győr jelentős részén fizetős a parkolás, jelenleg sosem lehet tudni, hogy az ember talál-e egyáltalán parkolóhelyet,
Ilyen rendszerek már Magyarországon is működnek, például Budapest belvárosában. A Siemens videója bemutatja, hogy működhet egy ilyen rendszer, ami ugyebár a környezetet is óvja, hiszen kevesebb időt tölt el egy autós a városban parkolóhely miatt körözve:
Szóval tényleg van egy csomó érdekes, új urbanisztikai megoldás: az elképzeléseknek csak a város pénztárcája szabhat határt, na meg az, hogy egyáltalán mire van ténylegesen szükség ezekből.