Tegnap este szúrta ki az Index egyik olvasója, hogy egy merész feladat feszegeti a menekültkérdést az állami Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) újgenerációs földrajz munkafüzetében, ami nyolcadik osztályosok számára készült. A feladat szerint a gondolatbuborékok közül sárgára kell színezni a valós, érvekkel alátámasztható állításokat, valamint kékre azokat, amelyek inkább előítéleteken alapulnak.
@@tankonyv_0.jpg@@
A laikusok számára is feltűnő lehet, hogy sok állítás nagyon közel áll a kormányzati propagandában megjelenő állításokkal (betegséget terjesztenek, bűnözők, stb.), ezért érdekessé vált, hogy a tankönyv szerzői mit tartanak a megoldókulcsban helyes megoldásnak. Ez szerepel az nkp.hu-n elérhető tanári segédletben:
„Nem cél a diákok meggyőzése egyik vagy másik nézetről, inkább a különböző információk és vélemények rendszerezése és többszempontú megközelítésére érdemes törekedni. Pl. Az esetleges betegségek megelőzhetők, a sikeres beilleszkedés csökkenti a bűnözési hajlamot. Felhozhatók történelmi példák magyar, lengyel stb. menekültek befogadására. Kiemelhető Európa több évtizedes multikulturális jellege vagy a már Európában élő nagy számú bevándorló beilleszkedési problémái. Említhetők Európa gazdasági nehézségei, a magas munkanélküliség és a korábban működő bevándorlás-politika sikertelenségének kérdése is. Fontos, hogy a munkavállalási céllal érkező bevándorlókat és a menekülteket megkülönböztessük egymástól!”
Tehát értelmes vitát generálna a diákok között egy olyan kérdésben, ami jelenleg döbbenetes megosztottságot generál a magyar társadalomban, mert a közéleti vitákban rendkívül leegyszerűsített kommunikáció folyik. Ha a munkafüzet megoldókulcsát komolyan veszi a pedagógus,
Érdekesség, hogy az Indexnek küldött fotón a diák sárgára színezte az összes buborékot, azaz minden állítást alátámaszthatónak és nem előítéletesnek tartott.