Harmadannyi utas használja a vasutat, mint negyven éve, a bevételek 18 százaléka származik csak a jegyeladásokból, a többit a magyar költségvetés állja az adófizetők pénzéből – foglalható össze a MÁV nem túl fényes helyzete Homolya Róbert, a MÁV vezetőjének interjújából, amit a Világgazdaságban jelent meg.
Három ülésből kettő üres az országos átlag szerint egy járaton, viszont a nagyobb városok elővárosi vonalainak nagy a kihasználtsága. Ez az eloszlás miatt nagyon távol áll attól a MÁV, hogy piaci alapon is működőképes legyen. Mivel fejleszteni is az elővárosi vonalakon éri meg, ott tervezik használni az új emeletes motorvonatokat is, amely 11 400 teljesen új ülőhelyet jelent ezeken a vonalakon. A többi vonalon lényegében nincs pénz a fejlesztésre.
Nem tudom, hogy tudták-e, de egyelőre egyetlen vonalon tudnak a vonatok 160 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedni, ez pedig a Tata-Hegyeshalom távolság. Bár vannak vonatok, amelyek tudnának hasonló sebességgel haladni az ország más vonalain is, de a biztosító berendezés hiánya miatt erre nincs lehetőség. Homolya szerint ezek beszerzése és telepítése folyamatban van.
fotó: Máthé Zoltán / MTI