2008-ban született egy megállapodás (A dokumentum ide klikkelve letölthető) a szombathelyi önkormányzat és a Szombathely-Olad Plató Viziközmű Társaság között. A megállapodás mindkét fél számára tartalmazott kötelezettségeket.
A szombathelyi önkormányzat azt vállalta, hogy az oladi platót belterületté nyilvánítja, vagyis a társaságnak lehetősége lesz a mintegy 60 hektárt felosztani építési telkekké, majd ezeket eladni.
Csakhogy Ipkovich György (MSZP-SZDSZ) akkori polgármester követeléseket is támasztott a társulással szemben.
Elsőként az volt a kérdés, hogy ha ott, a 60 hektáron nekiállnak házakat építeni akkor, hogyan lesz meg hozzá az elégséges úthálózat. A megállapodás értelmében a társaságnak fel kellett mérni a Parkerdei út, Jégpince utca, Homok utca, Kilátó út és Márton Áron utak állapotát. Erre azért lehetett szükség, hogy ha az építkezés alatt az utak állapota megváltozna vagyis a teherautók tönkerennék azokat, akkor legyen egy előzetes állapot, amihez viszonyítva meg lehet állapítani az állagromlást.
Második körben a megállapodás azt is szabályozta, hogy az építési anyagot csakis a Bartók Béla - Jégpince - Parkerdei út - Síp utca útvonalon lehet a helyszínre szállítani.
Tengelyig süllyednek az autók a szombathelyi Síp utcában, noha a kormány szerint felújították Hende Csaba közbenjárására
Hende Csaba, Szombathely Fideszes országgyűlési képviselője a Vas Népében január elején megjelent, a 2018-as évet értékelő interjújában azzal büszkélkedett, hogy közbenjárására forrást biztosított a kormány több szombathelyi utca felújítására. Név szerint felsorolta a Síp utcát, a Dob utcát, a Kilátó utcát, a Halastó utcát és a Báthory utcát.
Aki már próbálkozott a kihajtással a Gagarin vagy a Jégpince utcáról az pontosan tudja, hogy bizonyos napszakokban ezt végigvinni szinte lehetetlen. Éppen ezért
a megállapodás azt is rögzítette, hogy ide körforgalmat kell építenie a társulásnak.
A dokumentum azt is tartalmazza, hogy ennek költségeit illetően a Viziközmű Társulat semmilyen anyagi követeléssel nem élhet az önkormányzat felé, azt kizárólag a saját költségén kell megépítenie.
Az igaz, hogy a megállapodás pontos határidőt nem tartalmaz, ám azt világosan leírja, hogy ezt az első ütemben meg kell építeni, vagyis az építkezések megkezdésekor a körforgalomnak is el kell készülnie. Azt pedig a Viziközmű Társulat alább olvasható válaszában is elismeri, hogy az építkezések beindultak.
De más vállalásra is kötelezte a társaságot az önkormányzat. Csapadékvíz elvezetőt, közvilágítást és járdát kell építeniük a Jégpince és Parkerdei úton, egészen a Síp utcáig. Határideje ennek sincs, azonban a megállapodás úgy fogalmaz, hogy ezt a második ütemben kell végrehajtania a társaságnak.
Ha már utak: a felek azt is rögzítették, hogy a korábban előírt 7 méter szélességű utak helyett elég lesz csupán 6 és fél méter szélességet kimérni azoknak a Viziközmű Társulat által birtokolt területen.
Egyelőre tehát úgy néz ki, hogy az önkormányzati engedmények és engedélyek kiadását semmi sem gátolta, a területen nem is egy ház áll már, többet pedig jelenleg is építenek. Csakhogy a társaság által vállalt kötelezettségekből - egyelőre - semmi sem valósult meg.
Megkerestük a társulást, hogy megkérdezzük mi a késedelem oka, és egyáltalán mire készülhet el a körforgalom. A Szombathely-Olad Plató Viziközmű Társulat jogi képviselőjükön keresztül érkezett válaszát változtatás nélkül közüljük:
Az Olad Plató VT folyamatosan dolgozik pénzügyi lehetőségei függvényében, szépen haladunk a közművesítéssel, amit jelez a terület iránt megnövekedett befektetői érdeklődés.
A VT beruházás teljesen önerős, csak a tagjai befizetésével gazdálkodhat, beruházás támogatási, hitelfelvételi lehetősége a társulati forma miatt nincs.
A VT alapító okirata 60 ha közművesítését irja elő, amelynek egy része az Ön által felvázolt műszaki tartalom. Ha megnézi a területet, láthatja, beindultak az építkezések, hála a VT évtizedes munkájának, így lassan elérhetővé válik az önálló városrész kialakításához nélkülözhetetlen közművesítés befejezése.
Várjuk nem fizető tagjaink teljesítését, hogy a folyamatban lévő végrehajtási eljárások megszüntetésre kerülhessenek és a Plató területe lakóövezetté válhasson!
A területen most az látszik, hogy az építéshez az utakat kijelölték, a csatornát, a villanyt, a gázt lefektették. Hogy miként fog itt egy új városrész megépülni egyelőre kicsit még kaotikusnak látszik. Vannak házak ugyanis, amik jelenleg a “semmi közepén” nőnek ki a földből. Információnk szerint azonban hiába nincs aszfaltos út és közvilágítás, a használatbavételi engedélyt ezek a lakóingatlanok is megkapják.
Azt meg csak remélni tudjuk, hogy előbb-utóbb csak megépül az a körforgalom, és végül nem az önkormányzatnak kell a zsebébe nyúlni, mint tette azt legutóbb az Országh László utca esetében, ahol végül 23 millió forintot kellett kifizetni egy olyan út megépítésére, amit szintén egy a telkeket értékesítő viziközmű-társulat ígért meg. Csakhogy 10 év alatt sem építette meg.