Hálás téma volt a sajtóban a hatvanas években csúcsra járatott hippi életforma. Nálunk csövesnek, jampecnek, huligánnak nevezték azt a néhány elszánt fiatalt, aki színes inget vett fel, megnövesztette a haját és trapéznadrágban flangált. A miénknél innovatívabb, ezért szerencsésebb nyugati társadalmakban a hippiknek sikerült behatolniuk a rendszer finom szöveteibe is.
A szubkultúra ideológia előzményeként a beatmozgalom említhető, fő szószólóként pedig Allen Ginsberg amerikai költő. Éles töltetet a 60-as években kapott a mozgalom. Amikor kiderült, hogy a rövidlátó és egyre képmutatóbb jobboldali konzervativizmus a fejlődés gátjává vált. Az USÁ-ban voltak a legdühösebbek a fiatalok. Azt látták, hogy tévékben népbutító sorozatok mennek, a kritikus filmeket cenzúrázzák, vagy betiltják. A sajtóban pedig kommunistaellenes hisztériával, gyűlöletkampányokkal fedik el a valós társadalmi feszültségeket (nincs új a nap alatt...).
A szubkultúra tűzvész gyorsasággal terjedt, a vietnami háború idején az ifjúsági lázadás meghatározóvá politikai és ellenzéki elemmé vált. Ekkor csapott le a hatalom, sortüzek dördültek az egyetemi campusokon, diákok vére hullt (Eper és vér, Zabriskie Point). Angliában a CND (Campaign for Nuclear Disarmement – Kampány a Nukleáris Fegyverkezés Csökkentéséért) mozgalom lett a vivő erő, ez rázta fel és meg a szunnyadó társadalmat. A tiltakozás főleg a beatzenében manifesztálódott, a Beatles mellett a Rolling Stones, a Who és Jimi Hendrix formációja fogalmazott meg éles társadalomkritikát. Amerikában ezt az utat legkeményebben a Doors követte. A hippik mégsem erre, sokkal inkább a Grateful Dead, Janis Joplin és Canned Heat blues-zenei világra hangolódtak.
Lazaságuk sok kortársat taszított, viták, bírálatok is voltak. Kívülállásukat úgy fogalmazták meg, hogy csak így szemlélhető objektíve egy társadalom. „Ha az ember kilép belőle, akkor látja, mi a baj vele és min kell változtatni" – mondták. És elkezdtek változtatni. Legfeltűnőbben az öltözködésen. Az addig szinte kötelezően harmincéves nővé rúzsozott, kontyos-kosztümös tini lányok felfedezték és fel is vették nagymamájuk színes szoknyáit, elhagyták a kozmetikai szereket és főleg a melltartót.
A természetes hajzuhatag lett a mérvadó (Hair). A hippik behatoltak a társadalom finom szerkezetébe is (családpolitika), létrehozták a kommunákat. Ezzel új életformát mutattak, a teljes szabadság-szabadosság irányába. A kommunák kitermelték azt a női elitet, amely aztán fellép szinte minden fórumon a nők egyenjogúságáért. Előfordult, hogy szépségkirálynő választásokat „Hús! Élő hús!" táblákkal zavartak meg, bekerülvén a délutáni híradókba.
Pszichedelikus szerek és zenék, transzcendens álmok és élethelyzetek: ebben volt a fő erejük és ez lett a romlásuk. „Az LSD és a marihuána olyan nálunk, mint vécépapír a klozeten"- mondta el az újságírónak az egyik kommuna vezetője, aki a riportot is belőve adta. Kialakultak a hippi-negyedek a nagyvárosokban: Los Angelesben a Sunset Strip, vagy a Haight-Ashbury San Franciscóban, a The Grove Londonban.
Itt adták el a megtermelt zöldséget a kommunák, majd megvásárolták a szükséges eszközöket és persze a „füvet". Posztereket készítettek, jóga és meditációs tanfolyamokat indítottak unatkozó középosztálybeli hölgyeknek és uraknak. John Lennon és George Harrison ekkor és itt merítette korai keleti, misztikus ismereteit, eljutva a hindu vallásig.
„Virág a hajban, szerető a karban" – így volt tanácsos belépni a Haight-re. A híres beatle, George Harrison kiváncsiságból megtette. Mint mondta, nagy élményt várt, a limuzinban egy kis port is magához vett, hogy erős legyen a feeling (érzés). Barátnője, Patti Boyd ölelgette, társaságukban volt Derek Taylor közíró és Neil Aspinell road is. A Haight és a Masonic sarkán szálltak ki a limóból, majd besétáltak a területre. Eleinte nem volt gond, nem ismerték fel a csapatot. Majd amikor igen – körbe vették Harrisont és zenét követeltek tőle. Bele is kezdett a Baby You're A Rich Man-be, de az LSD már erősen hatott, nem emlékezett a szövegre.
Vissza is adta a gitárt, mire a tömeg pfujolni kezdett. „Pattanásos kamaszok ordítoztak, nekem ez túl sok volt" mondta az incidens után. A hippi eszménynek, a béke, szabadság, szeretkezés (Peace, Love - Not War!) a Manson-banda adta meg a tőrdöfést. A kommuna női tagjai 1969-ben brutálisan lemészárolták a 26 éves Sharon Tate terhes színésznőt és barátait.
A magyar hippi történelem nem bővelkedik fordulatokban. A beatzene szerencsére nem állt meg a vasfüggönynél, 1965-ben már a Metró, Illés, Omega döngetett a fővárosban. A hippik külsődleges kellékei is bejutottak – ruházat, hajviselet - de arra ügyeltek, hogy az ideológia ne kapjon teret. De utóbbi mégis beszivárgott, elsősorban az amatőr művészeti mozgalomba, majd a népművelésbe, a színjátszásba és az amatőr filmezésbe.
A budapesti Orfeo-ügy (1972) jelezte, hogy a rendszer nem tűri az önjárást, a szabad véleményt. Malgot István szobrász, az Orfeo-csoport tagja egy interjúban elmondta, hogy szabályos hajtóvadászatot indítottak ellenük a pártsajtóban (más nem is volt), majd a rendőrségi kihallgatások következtek. A művészeket zaklatták, börtönbüntetést is kiszabtak. A hippi életérzés nyári táborokban, zártkörű házibulikban, művészeti csoportokban jelent meg, nyomokban. A rendszer kétarcúságára (ez is ismerős...) jellemző momentum, hogy míg a hippiket üldözték, a Hair című hippi-filmet bemutathatták a mozik.
Amitől Kádárék a legjobban tartottak, az az 1968-as diáklázadások hatása volt. Végig söpört Európán, eljutott hozzánk is, felszámolták. Joggal gondolhattuk, hogy 2018-ban, az 50. évfordulón minderről megemlékeznek, akár hivatalosan is. Hiszen a változások, közte az 1989-es fordulat, szellemi előkészítője volt az 1968-as ifjúsági forradalom. De Magyarországon minderről hallgattak.
Mintha nem is lett volna.
Szólj hozzá!
A 100 éves verseny első szakasza az ETO Parkban ért célba, Pelikán János a legjobb magyar.
Az indoklás szerint a képviselő példaértékűen támogatta a mentők munkáját és fejlesztéseit.
Hat hónapnyi herce-hurca után újra lehet helyben intézni egy csomó mindent.
Időről időre helyet kapnak a hírekben olyan betegségek, állapotok, amelyek az adott ország lakosságának jelentős részét érintik.
A határozat egyelőre nem jogerős.
A képviselő kitiltotta a férfit a szociális bérlakásokból, emiatt akart rá kezet emelni.
A Fidesz vezetésének hamarosan döntenie kell, hogy ki ül be a Vas01-es választókerület megüresedett képviselői székébe.
Az Országgyűlés elnöke Fekete Dáviddal karöltve kampányolt Ukrajna ellen. (Véleménycikk következik.)
A hatóságok és a civil állatvédő szervezetek 102 kutyát és 32 további állatot mentettek ki két csöngei ingatlanról.
Roller, ruha, dohánybolt: az óvári férfi nem tudott leállni.
A 100 éves verseny páratlan élményt, és komoly lezárásokat hoz szerda délután.
Donald Trump, Európát sújtó vámjai miatt kért segítséget a győri polgármester.
Szombathely parlamenti képviselőjének hivatalos közösségi oldala februárban frissült utoljára.
A lakosság tájékoztatása nem lehet pénz kérdés.
A korábbi igazgató H. Vörös Márta nyugdíjba vonul.
Egytől hat évig terjedő börtön lehet a vége.
Majd’ 10 milliót kért kölcsönt de esze ágában sem volt visszadni.
A hazai bajnokságban vergődő csapatok vívnak a második számú európai trófeáért.