Október végén lett volna a Vincent van Gogh - Az örökkévalóság kapujában (At Eternity's Gate) című svájci-amerikai-angol-ír játékfilm hazai bemutatója, de mint annyi minden mást, ezt is elvitte a koronás. Nagy kár érte, mert a többször feldolgozott témát szó szerint vászonra festette egy tehetséges rendező és egy zseniális színész. Szerencsére az interneten elérhető a 115 perces alkotás, amely lenyűgöz képi világával. Így nem vitás, a mozivásznon is látnunk kell majd.
„Én vagyok az, akinek döntenie kell, hogy most innen kimehet, vagy sem", mondja a pap az elmegyógyintézet ősz-sárga parkjában egy égő szemű férfinak. „Miért fest ilyen... ilyen ördögi tájakat, meg akarom érteni... Talán mert Isten büntette?". A férfi bólint. „Igen? És mivel?" – „Tehetséggel, atyám, felemésztő tehetséggel... Még nincsenek közöttünk, akiknek festek, az én világom messze van".
Ez az egyik erős párbeszéd a Julian Schnabel rendezte filmben, ahol a posztimpresszionizmus legnagyobb alakját, Vincent van Gogh holland festőt Willem Dafoe személyesít meg. Van Gogh az a művész, akiről még az is hallott, aki festmények közelében sem járt. Az ok a különösen zaklatott, tragikus élete. Ő az, aki mindmáig a legsebesebben alkotott - 80 nap alatt 78 festményt készített el öngyilkossága (?) előtt. Ő volt az, aki rátámadt barátjára, Paul Gauguin-re, annak távozása után pedig engesztelésül levágta a saját fülét. Nem ritkán földet szórt az arcára és sírt az ömlő napfény láttán.
Többször került elmegyógyintézete és csak szerető öccsének, Theonak köszönhette, hogy egy Provence-i kisvárosban, Arlesben lakhatott, dolgozhatott. Itt készítette legtöbb „fényből pompázó" művét. A főszereplő Dafoe hasonlósága a festőhöz megdöbbentő. Ahogy életre kelti a figurát és ahogy átéli, mimikával leköveti az élet harsogását, a természet ölelését, az nem kis színészi teljesítmény (az alakításért Oscar-díjat kapott). De a legmegdöbbentőbb az az érzelmi vulkán, amit Dafoe ránk szabadít és ami tépelődésre késztet.
A film nagyon is a mának szól. Mi máskor lennének például aktuálisak az alábbi felvetések, ha nem most, egy világjárvány pusztító hatásait megélvén? A vívódó művésszel együtt kérdezzük: mi végre az élet, mi az értelme? Miért oly' rövid az öröm, a boldogság, miért oly' gyötrő a jövő? Vajon a tehetség adomány, vagy büntetés? Miért fájdalmas az, ha a széppel szembesülök? Vajon az a mulandóság maga? A festőművész romló idegállapota megsokszorozta a lét nagy kérdéseinek súlyát, ugyanakkor olyan színérzékenységre tett szert, ami máig példátlan a festőművészetben (lásd: a sárga piedesztálra emelése vásznain).
Alkotói és emberi tragédia sűrűsödik, fonódik és tombol a festő sorsában. A rendező a lelki zaklatottságot a kamera szüntelen billentésével, mozgatásával, alsó pozícióival éri el. Igaz, néha zavaró ez a megoldás, de a fontos párbeszédeknél (például Gauguinnal a művészet értelméről) ezt mellőzi. A rendező operatőrével a festő szemén át láttatja a dél-francia tájat: a zöld dombokat, suhogó nádasokat, búzamezőket, sárga napraforgótáblákat, csillogó tócsákat, zölden sóhajtó erdőket.
Ha csak a film képi világát vesszük, már az jóval több, mint az eddigi Van Gogh-filmek összessége. A zseni csupán 37 évet élt, de görcsbe rándult tájai, a fák, a hidak, az átereszek, a búzamezők fájdalmasan szólítják meg úgy a nézőt, hogy közben gyönyörködtetnek. Nos, ezt a kettősséget élhette meg a holland piktor, - ez filmes telitalálat.
Van egy, úgymond, ütős slusszpoénja is Schnabel filmjének.
Mint tudjuk, Van Gogh csaknem ezer festményt jegyzett, ennek nagyobb része azonban megsemmisült, főleg az kortársi ostobaság révén (kidobták, eltüzelték, vakablaknak használták, gabonát mertek vele stb). A kisvárosban, ahol festett, a kocsmárosné egy üres albummal ajándékozta meg.
A festő ezt később tele skiccelte. Halála után az album visszakerült a nőhöz, aki polcra tette, a kocsmai kimutatások közé. Ott is maradt, 126 évig. Hihetetlen, de tény, hogy 2016-ban bukkantak rá. Részben ez adta a film ötletét: a feledés és az örökkévalóság dinamikus duettje.
Van Goghnak minden kétsége ellenére az utóbbi jutott.