Már több mint 30 éves a legöregebb csuklós busz Szombathelyen

Bazsó Bálint 2020-10-24 13:13:00
Bár az új városvezetés elkötelezett az elmúlt években nagyon leromlott állapotú és korú buszpark lecserélésében, a város kormányzati segítségre aligha számíthat.

A tavalyi önkormányzati választás során mindkét politikai oldal megígérte, hogy új, korszerű típusokra cserélik a városi buszokat. Erre jó okuk is volt, ugyanis a 46 szombathelyi autóbuszból több olyan is van, amelyik tavaly ünnepelte a 30. születésnapját, az autóbusz flotta átlagéletkora pedig már 14 év.

Az autóbuszállomány elöregedéséről tudott az előző városvezetés, rendszeresen elő is került a téma a közgyűlésen, ennek ellenére utoljára 2011 decemberében érkezett hét darab szóló busz.

Ez a mennyiség természetesen még arra sem volt elegendő, hogy az állomány átlagéletkorát szinten tartsa, ráadásul az öreg, korszerűtlen járművek jelentős légszennyezése mellett az utazási komfort is leromlott az elmúlt években.

És bár az elmúlt években nagyon sok új buszt állítottak forgalomba, a város akkori, fideszes vezetésének lobbierejéből arra már nem futotta, hogy Szombathelyre is érkezzenek új buszok.

68 új autóbuszt adnak át az országban, az ÉNYKK-hoz egy sem kerül belőlük

Szerdán írta meg az MTI, hogy a Volán Buszpark Kft. beszerzésének eredményeképpen tavasszal 25 Credo és 43 Man/Neoplan új autóbuszt állítanak forgalomba az ország közlekedési központjaiba. A Credók normál padlómagasságú, légkondival felszerelt buszain 82 férőhellyel, ebből 51 ülőhellyel rendelkezik, ráadásul a buszok wifivel felszereltek.

Így nem véletlen, hogy a helyhatósági választás során is téma volt a buszok kérdése: Mind a Fidesz, mind az Éljen Szombathely Egyesület új, korszerű környezetbarát buszokat – sőt, Balázsy Péter, a Fidesz polgármesterjelöltje még a régóta vágyott villamost is – ígért a szombathelyieknek. 

Az önkormányzatot sújtó elvonások miatt persze kérdés, hogy mikor érkezhetnek a megígért új buszok, mindenesetre a városvezetés lapunknak megerősítette, hogy továbbra is céljuk a buszok fiatalítása.

"Szombathely az egyoldalú kormányzati döntések következtében a tömegközlekedés fejlesztéséből és korszerűsítéséből kimaradt. Nem történt sem a korábbi városvezetők, sem az országgyűlési képviselő részéről jelentős erőfeszítés arra, hogy méltóbb módon utazhassanak a szombathelyiek a település életében fontos helyi járatokon"

– mondta lapunknak Németh Ákos, klímapolitikáért és fenntartható fejlődésért felelős tanácsnok, aki emlékeztetett: az elmúlt tíz évben vált a megyeszékhely buszállományának technikai állapota csaknem elfogadhatatlanná.

"Az új városvezetés a korábbi ígéretéhez híven elkötelezett a szombathelyiek életminőségének jobbá tétele mellett, melynek egyik fő eleme a tisztább levegő biztosítása."

Horváth Soma, városüzemeltetésért is felelős alpolgármester kérdésünkre válaszolva emlékeztetett: legutóbb 2011. decemberben érkezett helyi használatra 7 darab CREDO BN 12 típusú szóló kivitelű autóbusz. 

"Nagyon beszédesek a számadatok is: a legidősebb csuklós autóbuszunk 31 éves, a csuklós állomány átlagéletkora pedig 23,1 év. Ezekből az adatokból is látszik, hogy mekkora lemaradást kell rövid idő alatt pótolni; érdemes azt is figyelembe venni, hogy a gazdasági válság előtt könnyebben sor kerülhetett volna a mulasztás jóvátételére. Azon dolgozunk, hogy ez a helyzet megváltozzon és megújítsuk a megyeszékhely helyi járatos autóbusz-közlekedését."

– mondta az alpolgármester.

Kérdés persze, hogy a jelenlegi helyzetben mikor lesz erre elegendő forrása a városnak. 

Kormányzati segítségre viszont nem számíthatnak a szombathelyiek, ugyanis a kormánypárti képviselők Ungár Péter nyári javaslatát – miszerint a buszpark modernizációjára kapjon a város 7 vadonatúj buszt a központi költségvetés terhére – Hende Csaba kivételével leszavazták.

Szólj hozzá!

Versenyt szerveznek Szombathelyen Mészáros Tibor emlékére

December 27-én az Arena Savariában emelik meg az irdatlan súlyokat.

Egy friss felmérés szerint komoly politikai mélyütés a Szőlő utcai botrány a kormánynak

A 21 Kutatóközpont szerint a gyermekvédelmi ügy példátlan társadalmi figyelmet kapott, és érdemben rontotta a kormány megítélését.

Ma délután érkezik Győrben a kivilágított kukásautó

A GYHG egy kis extra fényt visz az ünnepekbe.

30 millió forintot költenek el a kőszegi Óház kilátó tetőcseréjére

Sem Ágh Péter, parlamenti képviselő, sem Básthy Béla, polgármester nem tartotta fontosnak közölni az összeget.

161 embert vert át egy kőszegi netes csaló

Nem is létező árukat kínált eladásra. Több mint 5 millió forintot csalt ki így.

Felemelte és a szemetes kukába tette ismerősét egy férfi Pannonhalmán

Egy pizzéria teraszán szabadultak el az indulatok.

Nagy esély van a fehér karácsonyra

De azért még ne kiabáljuk el!

Kommentben reagált Strompová Viktóriának Lázár János

Bocsánatot is kért, meg nem is a miniszter.

Elég imádkozni, vagy dolgozni is kellene? - merült fel a kérdés a győri temetők kapcsán

Riogatás, hangulatkeltés, vagy valós probléma? Maratoni vita széksértésekkel.

Fodor Roland szerint a győri városvezetés kommunista

A bérlakás-rendszer kapcsán jutott erre a képviselő, aki független- és fideszes társaival leszavazta a jövedelmi plafon bevezetését.

A hétvégén is borult, párás, ködös idő várható

6-8 fok közötti csúcsértékek várhatóak.

A TISZA határon túl született politikusai nyílt levélben állnak ki a Lázár János által szlováknak nevezett Strompová Viktória és a külhoni magyarság mellett

A magyar nemzet nem születési hely kérdése, hanem közös nyelv, kultúra, sors és közös felelősség - írják.

Egy meccs után kiesett a darts vb-ről Kovács Patrik

Az egyetlen magyar induló sima 3-0-ás vereséget szenvedett.

Az intim élmények mögötti mozgatórugók

Gondolkodtál már azon, hogy valójában miért is szeretkezünk? Egy nemrégiben közölt kutatás új szempontokat hozott felszínre: arra utal, hogy az intimitáshoz kapcsolódó motivációink nagyban befolyásolják az aktus utáni elégedettséget.