Nem lesz ingyenes az M86 Szombathely és a sárvári leágazó között

Nagy Donát 2020-08-24 16:23:00
A minisztérium azt mondja a Zanaton élőknek, hogy a forgalmi problémákat úgysem lehet díjmentességgel orvosolni.

A teljes M86-os autóút megépítésének ígérete sok-sok kormányon át volt állandó kampányfogása a különböző pártoknak. Már az 1990-es évek végén, a készülő Országos Területrendezési Terv koncepciójában felmerült az M86-os gyorsforgalmi út nyomvonala, és bár a régi, 86-os főúton szinte heti rendszerességgel történt halálos baleset, az M86 első szakaszának átadására egészen 2009. június 10-ig kellett várni. Ekkor a váti elkerülő készült el, majd 2010. december 15-én Szelesténél adták át a friss aszfaltot.

A Szombathely és Vát közötti rész az eredeti elképzelések szerint 2009 szeptembere és 2011 között készült volna el, a munkák azonban 2010. október 20-án 2 évre leálltak; a 9,2 km hosszú, 2×2 sávos autóút építése csak 2012 nyarán indult újra, majd 2014. július 24-én készült el hivatalosan. 

Talán sokan nem emlékeznek, de korábban az eredeti 86-os főútnak anno kiépült egy Zanatot elkerülő része is. Ez nagy könnyebbséget jelentett a zanatiaknak, hiszen megszűnt az átmenőforgalom a városrészen. Igen ám, de az M86-os épülésekor ez az elkerülő az autóút része lett, melléépítéssel, a 86-os főút nyomvonala pedig visszakerült Zanat városrész területére, a korábbi nyomvonalára.

Azaz az ingyenes főút újra Zanaton keresztül fut, a városrész elkerülője pedig a fizetős autóút része lett.

Így aki csak Sárvárra megy, esetleg a 8-as főút felé akar Veszprémbe, vagy Székesfehérvárra eljutni, az valószínűleg Zanaton keresztül közlekedik, hiszen a nem egészen 10 km-es autóút miatt aligha fog autópályamatricát, netán megyei matricát vásárolni.

A Zanaton élők azt mondják, mióta elkészült, és fizetőssé vált az M86-os, újra megnövekedett a forgalom az átmenetileg békés városrészen.

Mi zanatiak nagyon örültünk, hogy megépült az elkerülő 2014-ben. Addig az volt a mondás, hogy Zanaton akkor tudsz a másik oldalra átmenni, ha oda születsz. Megszűnt az elviselhetetlen forgalom a főutcán, ami a 86-os főút hatalmas forgalma miatt volt. Zanatiakon kívül csak eltévedt autósok és a zanati fagyit szeretők jöttek erre. 2015-ben egyszer megpróbálták fizetőssé tenni az M86-ot, de hatalmas felháborodás miatt Hende Csaba [a térség országgyűlési képviselője, Fidesz-KDNP] elintézte, hogy amíg nem épül meg végig az út Győrig, addig nem kell fizetni. Akkor is azonnal mindenki visszajött a régi 86-osra, a forgalom hatalmas volt.

- írja Putz Attila (Éljen Szombathely!), a választókerület képviselője, majd hozzáteszi:

2017-ben már nem volt visszakozz, mivel megépült az M86, Győrig. Azóta többen használják a régi 86-ost, mint az M86 utat, bár pontos számokat senki nem ismer. Főleg műszakváltáskor és hétvégén, a balatoni nyaraló látogatása miatt jönnek Zanat felé nagyon sokan. Pár kilométeres út miatt nem fizetnek ki évi 5.000 Ft-ot.

Putz elismeri, hogy a kamionforgalom a tiltótáblák miatt nem jön be Zanatra, azaz velük biztosan csökkent a forgalom a 2014. előtti időszakhoz képest.

Az ismét megnövekedett zanati átutazóforgalom miatt az ott élők azt akarták elérni, hogy a város kérje meg az illetékes minisztériumot: az M86 a sárvári leágazótól Szombathelyig legyen ingyenes, ezzel pedig újra betölthetné az elkerülő jellegét. Ez egyébként Vátnak sem jönne rosszul.

A korábbi városvezetés viszont egyszerűen nem küldte el a közgyűlési határozat alapján a kérést az illetékesek felé, így meg kellett várni a választásokat, hogy történjen valami.

Puskás polgármester nem szólt Hendének, hogy a közgyűlés ingyenes M86-ost szeretne Szombathely és Sárvár között

Április 30-án, a szombathelyi közgyűlésben a képviselők hosszan beszéltek arról, hogy az M86-os Szombathely és Sárvár közötti szakaszát ingyenessé kellene tenni. A legfőbb probléma ugyanis az, hogy bár megvan az elkerülő, az útdíj miatt sokan mégis a régi 86-oson közlekednek.

Aztán jött ez a válasz.

- fakadt ki a képviselő.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium ugyanis azt írja, hogy

a 86-os számú főút szóban forgó szakaszán a korábbiakhoz képest nagyarányú forgalom eltolódás, forgalom növekedés nem volt tapasztalható az elmúlt időszakban.

Úgy tűnik, hogy a válaszadó, Dr. Mosóczi László nem ismeri behatóbban a helyi problémát, hiszen elsősorban a főváros felé autózókról ír, szerinte

A gyorsforgalmi utakat egyébként is rendszeresen, jellemzően hosszabb távon igénybe vevők rendelkeznek úthasználati jogosultsággal, így számukra az M86 gyorsforgalmi út szóban forgó szakaszának díjmentessé tétele nem jelentene segítséget.

Csakhogy: a városrészen átmenő forgalom nagyobb részét azok adják, akik Sárvárra, a Balatonra, esetleg Veszprémbe vagy Székesfehérvárra utaznak. Ők pedig biztosan nem fognak pár kilométerért matricát vásárolni. 

Security Check Required

null

A minisztériumi válaszban arról is szó van, hogy

a szűkebb térséget tekintve, a szomszédos megyéből, illetve Vas megye északkeleti térségéből érkezőknek már ma is egyszerűbb és gyorsabb az M86 gyorsforgalmi út használata Szombathely irányába, ezért úgy gondolom, hogy ezekről a területekről a napi szinten ingázók rendelkeznek megyei matricával, tehát az ő szempontjukból az M86 szóban forgó szakaszának díjmentessé tétele ugyancsak indifferens,

Azaz úgy tűnik, csak nagyon felületesen foglalkoztak a kérdéssel a minisztériumban, hiszen jelen esetben nem a naponta ingázókról van szó. További rossz hír a Zanaton élőknek, hogy a minisztérium álláspontja szerint

A Vas megyei matrica rendelkezésre állásával mindenki számára elérhető a gyorsforgalmi út, nem valószínű, hogy a megyei matrica 5.000 Ft-os ára a visszatartó erő, hogy valaki egy gyorsabb, biztonságosabb eljutási módot használjon.


A válasz egyébként tipikusan olyan, mint amikor egy cikk alatti kommentben az írás elolvasása nélkül valaki azt írja: "akinek nincs 5000 forintja matricára, az ne autózzon". Csakhogy ez a zanatiakat nem fogja kisegíteni.

A szaktárca mindent megtesz a településeket érintő országos közúti elemek fenntartása, fejlesztése érdekében, és partner minden olyan elképzelésben, amellyel egy-egy város, térség közlekedési helyzetét, élhetőségét javítani lehet. E célok elérése, vagy egyedi városi - akár átmeneti jellegú - forgalmi problémák kezelése érdekében azonban a díjmentesség alkalmazása nem tekinthető megfelelő eszköznek.

- zárják levelüket.

Putz Attila a helyzet lehetséges megoldásáról Nemény András (Éljen Szombathely!) polgármesterrel is egyeztetett, aki a támogatásáról biztosította őt, és a városvezetés részéről támogatják a szakasz ingyenessé tételét, ahogy azt a zanatiak is kérik. Ennek következő lépése egy újabb közgyűlési határozat lehet. Meglátjuk, mire lesz ez elég.

Szavazás

Ön mit szólna hozzá, ha politikusok próbálnának beleszólni abba, hogy mit tegyen a saját tulajdonával?

Szólj hozzá!

Győr az országos toplista harmadik helyén áll pizzarendelésben

A közízlésre veszélyesen sokan rendeltek hawaii pizzát tavaly.

Nem kell közterülethasználati díjat fizetnie az egyháznak Kőszegen

Ez évente több mint 30 millió forintot jelent. Cserébe az egyházmegye segíti majd az önkormányzati építkezéseket.

Lopással gyanúsított nőt és férfit keres a győri rendőrség

Az állampolgárok segítségét kéri a hatóság.

Autóvásárlással vágta át a cimboráját egy körmendi férfi

A vásárlásnál fordított, majd három autóból egyet a saját nevére íratott.

Kincskeresőket várnak Győrbe!

A gyerekek és a játszani vágyó felnőttek is jelentkezhetnek.

Most Ön is elmondhatja véleményét Győr helyi autóbusz-közlekedéséről!

Az online kérdőívet 2025. február 28-ig lehet kitölteni.

Már a szokásos sajtótájékoztatót sem tartja meg a szombathelyi Fidesz-KDNP

A párt négy mandátummal rendelkező képviselőjéből egy sem jelent meg a mai szokásos közgyűlés utáni tájékoztatón.

Lámpákat kapott a győrszentiváni Tölös utca

Már a teljes lakott hosszán van közvilágítás.

Felszállt a zöld-fehér füst: Bokor Zsolt a Haladás VSE elnöke

2030. december 31-ig látja el az elnöki tisztséget az egyesület korábbi alelnöke.

Lehűlés érkezik a hétvégén és visszatérnek a hajnali fagyok

Vasárnap már 10 Celsius-fok alatt marad a csúcshőmérséklet.

Sétányt neveznek el Szombathelyen Halmosi Zoltánról

Az első ötlet szerint a Sportkomplexum körüli sétány kapná meg az egykori labdarúgó nevét, de más lehetőségeket is megvizsgálnak.

Harmadszor mennek házhoz a szelektív hulladékért Győrben

A GYHG azt kéri, hogy ahol adott a lehetőség a műanyag, a papír és a fém csomagolóanyagok házhozmenő szelektív gyűjtésére és elszállíttatására, ott használják a lakók.