Légbuborékok alkotta gáttal gyűjtik össze a műanyaghulladékot Amszterdam csatornáiból

ugytudjuk.hu 2019-11-08 18:46:00
A világon legelőször vetik be ezt a technológiát a szemét ellen.

Légbuborékok alkotta gáttal gyűjtik össze Amszterdam csatornáiból a műanyaghulladékot még az előtt, hogy az az Északi-tenger vízébe jutna.

A világon elsőként alkalmazott technológiát, az úgynevezett nagy buborékgátat egy holland start-up cég, az amszterdami önkormányzat és a regionális vízgazdálkodási hatóság indította el. Az egyszerű eszköz a csatornák vízében lévő hulladékot - különösen a kicsiny műanyag darabokat - a Westerdok csatorna szélére tereli, ahol összegyűjtik és kiemelik a vízből. A próbaüzem azt mutatta, hogy az úszó hulladék mintegy 80 százalékát képes összegyűjteni - adta hírül a The Guardian című brit napilap.

"Az óceánokban lévő műanyag hulladék több mint kétharmada a folyókból, csatornákból jut oda. Ha ezeket egyszer be kell gyűjteni, akkor azt miért ne tehetnénk meg a folyókban?" - idézte a brit napilap Philip Ehrhornt, a technológia társalkotóját, aki hozzátette ugyanakkor, hogy egy csatornára nem tehetnek gátat, hiszen annak nyitva kell állnia a vízi élőlények és a hajózás előtt.

A légbuborékgát egy hosszú, perforált cső, amely a csatorna mélyén ferdén fut mintegy 60 méter hosszan. Sűrített levegőt pumpálnak bele, amely a csőből buborékok formájában felszállva a vízben gátat alkot, miközben a természetes vízfolyás segít abban, hogy a csatorna széléhez sodorja a hulladékot, amelyet egy kicsiny hulladékgyűjtőben fognak fel.

Ehrhornt, aki tengerészeti mérnök, egy ausztráliai szennyvízkezelő technológiája ihlette, amelyet 2015-ben tanulmányozott. "Az egyik fázisban levegőztetik a vizet, olyan légbuborékokat juttatnak be, mint amilyenek egy nagy jacuzziban látunk. Az emberek által a wc-tartályokba dobott kicsiny műanyagdarabokat egy sarokban gyűjtik össze, ez volt az, ami az ötletet adta. Ha a műanyagot oldalra terelhetjük, miért ne tehetnénk ezt meg tudatosan, egy folyóban" - magyarázta.

Az első ilyen működő buborékgát, amely a nap 24 órájában három éven át fog működni Amszterdamban, a fenékkotrást fogja kiegészíteni, amellyel jelenleg évente mintegy 42 ezer kilogramm nagyméretű műanyag hulladékot gyűjtenek össze a város vízi útjairól. (MTI)

Szólj hozzá!

Horváth Attila: Nem tartom kizártnak, hogy lakossági egyeztetést kezdjünk az Intermodális Csomópontról

Bár a megvalósítás egyelőre a kanyarban sincs, lehet, hogy így is érdemes egy társadalmi párbeszédet elkezdeni.

Az LMP az energiaügyi miniszterhez fordul a recski bányanyitás ügyében

200 méteres távolságra van a bánya a lakott területtől.

Tagadja a Mi Hazánk, hogy tagja lenne a győri Fodor Roland

A párt szerint csak a jelentkezését nyújtotta be.

A komáromi akkumulátorgyár bővítésétől rettegnek a helyiek

Már a mostani működés mellett is vannak aggasztó jelek.

Február második felében már egészen biztosan használható lesz Szombathely legújabb útja

Végre gurulhatnak az autók a Körmendi és a Jáki út között.

Szombathely nemet mond az akkumulátorgyárakra!

Határozatot hozott rá a közgyűlés. A Fidesz-frakció nem nyomott gombot.

A SZOVA balatoni nyaralójában fognak üdülni a szombathelyi gyerekek

Egészen biztosan nem fogják eladni az ingatlant - jelentett ki Nemény polgármester.

Ukránokat kutyázó posztot rakott ki, kátyúkról kapott kérdéseket a győri fideszes képviselő

A világpolitikai kalandozásnak a szabadhegyi helyi ügyek vetettek véget.

Rekordokkal zárta a Szombathelyen is jelen lévő Főtaxi az elmúlt évet

A flotta autói összesen csaknem 36 millió kilométert tettek meg.

Elit informatikus-alapképzést indít a győri egyetem

„Erős, magas presztízsű szakot indítunk, ahová a legjobb és a legmotiváltabb fiatalok jelentkezését várjuk” – fogalmazott a dékán.

Tüntetést szervez az LMP Debrecenbe

A párt minden önkormányzati képviselője előterjesztéssel próbálja megvédeni a helyieket.

Február másodikán indulnak a bértárgyalások az Audiban

A szakszervezet a bérek reálértékét akarja megőrizni.

Fizetős lesz a győri ETO Park parkolója

Az első három óra ingyenes lesz, utána kétszáz forintot kell fizetni óránként.