Egyre népszerűbb beszerzési források az apróbb ajándékokhoz a kínai webáruházak. Évről-évre több áru érkezik a távolkeletről, ezek legnagyobb része repülőgéppel, de a vonatos szállítások mennyisége is megugrott.
A kínai webáruházakban rendszerint bármit (értsd: bármit!) meg lehet vásárolni. Az elérhető bankkártyás fizetés biztonságos, és ha gond van a rendelt termékkel, esetleg nem érkezne meg, a vásárlók támogatása (support) is megfelelő, segítőkész. Ezt úgy tudják biztosítani, hogy a vételárat igazából a webáruháznak fizeted ki, és amíg a megrendelt terméket nem kapod kézhez, a portál sem fizeti ki az összeget az eladónak; így ha az nem teljesíti a szállítást a megadott időpontig, és te sem igazolod vissza, hogy megérkezett, akkor a rendszer küld számodra egy email üzenetet és akár pár kattintással visszaigényelheted a pénzedet. A sokszor hibázó eladót pedig könnyen ki is zárhatják.
Az ingyenes szállítással kért termékeknél jellemzően 15-30 munkanapot írnak várható szállítási időnek, azonban rengeteg olyan opció is van, amin keresztül a küldemény még a messzi Kínából is ideér, akár 7 munkanapon belül. Bár ezek a szállítási módok általában drágábbak, hiszen a posta helyett rendszerint egy futárszolgálat végzi el. De az is igaz, hogy sokszor még így is olcsóbb a kintről rendelt termék, mintha egy hazai boltban vásárolnánk meg.
Azért a többség vélhetően megmarad a "sima" 30 napos szállítási időnél. Ez esetben idén már nem ér ide a karácsonyi ajándékunk.
A legtöbb portálon egyébként egyértelműen le van írva, mi mennyi idő és mennyibe kerül. Például:
Premium Shipping – szállítási idő 20-30 nap - Ingyenes
EMS – szállítási idő 15 nap - 20$
DHL – szállítási idő 7-15 nap - 25$
China Air Mail – szállítási idő 12 nap - 28 $
Bármelyik szállítási módot választjuk, érdemes a csomagkövetési információval rendelkezőt bejelölni, mert így mindig látni fogjuk, hogy a küldemény éppen merre jár. Sőt! Ha csomagkövetési számmal rendeljük meg a terméket, a postás csak aláírás ellenében adja át a küldeményt nekünk. Így az sem történhet meg, hogy a csomag "elveszik", mi pedig semmit se tehetünk.
Ha a küldemény ára nem éri el a 37 EUR-t, akkor vám és áfa mentes, e felett viszont meg kell fizetnünk utána az áfát. Azt azért érdemes figyelembe venni, hogy a termék végső ára a szállítási díjjal együtt értendő, tehát ez alapján fogják eldönteni, hogy áfa és vám köteles-e a küldemény. Bár igaz az is, hogy nem "fognak meg" mindent az országba érkezéskor, így a nagyobb összegű terméknél sem automatikus a plusz díjazás.
Ha a küldemény értéke több, mint 150 EUR, akkor nem csak a 27%-os áfát, de vámot is meg kell fizetnünk a megvásárolt termékre. A vám az elektronikai cikkek esetében körülbelül 1-4% szokott lenni, általánosan pedig 1-12% között mozog.
Oké, akkor hogyan is lesz pluszköltségmentes a rendelt termék?
Érdemes betartani:
- 37 EUR alatt legyen a csomag értéke (szállítási díjjal együtt)
- EU raktárból legyen rendelve, mivel az EU-n belül szabad az áruk mozgása
- Eleve valamilyen vámmentes szállítási módot kell választani (a sima csomagküldés helyett például Priority Line)
De mit kell csinálni, ha mégis megakad a csomag a vámon?
Ha a csomagod vámköteles, akkor erről minden esetben a Magyar Posta levélben értesíteni fog (a megadott címen), és ott leírják a teendőket. Jó hír, hogy idén ez is kapott egy elektronikus felületet.
Ha minden szükséges dokumentumot elküldtél, és lezajlott a vámolás, akkor a csomag kézhezvételekor kell kifizetned a postásnak vagy a futárnak a kiszabott összeget. Persze ez is időt vesz majd igénybe.