Mára már nem igazán látszik indokoltnak a koronavírus behurcolása ellen felállított határzár. A vírus a szakértők szerint korábban is itthon terjedt, egymás között adhatták tovább az emberek. Ennek ellenére több ezer magyar munkába járását nehezíti, a szolgáltatásért hozzánk látogató osztrákokat pedig elijeszti a határokon felállított szabályrendszer.
De akkor miért ragaszkodik Orbán az utazást nehezítő, és a turizmust elrettentő határzárhoz?
Ehhez a határtól egészen Budapestig kell mennünk. Orbán Viktor miniszterelnök ugyanis régóta magyar kézben szeretné látni a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt.-t - írja a 24.hu. Most, hogy a koronavírus-járvány drasztikusan csökkentette a reptér értékét, a kormányfő szövetségesei, köztük a részben állami tulajdonban lévő Mol Nyrt. ajánlatot nyújtottak be a Budapest Airport Zrt. külföldi tulajdonosainak.
Arra vonatkozóan a hírforrás Bloombergnek sincs információja, hogy mekkora összeget kínáltak a cégért, ahogy arról sem, Orbánnak konkrétan milyen szerepe lehet az üzletben.
Azt azért nem árt tudni, hogy eközben a Budapest Airport Zrt. jelenlegi tulajdonosai, az AviAlliance, a Malton (a szingapúri GIC befektetési alap leányvállalata), és a Caisse de dépôt et placement du Québec kanadai nyugdíjalap valójában nem tervezik a reptér eladását.
A lap emlékeztet, Orbán évek óta szeretné kivásárolni a Budapest Airport Zrt. részvényeseit a cégből.
A reptér saját kézbe vétele stratégiai jelentőségű, mert az energia- és a médiaszektorban már elérte céljait a kormány.
Először 2005-ben vetett szemet a reptérre a kormányfő, amikor megkezdődött annak privatizációja. Akkor még ellenzékben arról beszélt, ezt a folyamatot vissza kell fordítani.
A cikk szerint a Budapest Airport Zrt. az elmúlt években óriási nyereséget termelt, bevételei három év alatt 43 százalékkal 331 millió euróra nőttek 2019-re. Ez a sikeresség persze a koronavírus-járvány miatt az idei esztendőről már nem mondható el, a turisták távoltartása pedig a "vételárat" is jócskán lejjebb nyomhatta.