A tavalyi önkormányzati választásokon az egyik fő ígéret volt az ellenzék részéről, hogy felismerve a város parkolási gondjait, 1000 új helyet fognak átadni a következő években. Legutóbb a Közgyűlés 2020. június 25-i ülésén tárgyalta az 1000 parkoló létesítésével kapcsolatos előterjesztést. Az ennek alapján meghozott 149/2020.(VI.25.) Kgy. számú határozatban a Közgyűlés felkérte a Városstratégiai, Idegenforgalmi és Sport Bizottságot, hogy az Önkormányzat mindenkori költségvetési rendeletében kapott felhatalmazás alapján a fejlesztéssel érintett egyéni képviselő előzetes tájékoztatása mellett döntsön a parkolók tervezési, kivitelezési munkálatainak elindításáról a költségvetési rendeletben meghatározott keretösszegen belül.
Ez azonban nem vigasztalja azt a szombathelyi lakost, akit nemrég büntetett meg a Szombathelyi Rendőrkapitányság: az Oladi lakótelepen egy várakozni tilos tábla után parkolt autójával. Mint mondja, itt nem arról van szó, hogy nem akar néhány lépcsőháznyit sétálni otthonáig, hanem több tucat hely hiányzik a lakótelepen, egyszerűen nincs hol megállni. Emiatt a lakók egymásra is tekintettel igyekeznek úgy parkolni autóikkal, hogy a közlekedést, szemétszállítást, illetve egy esetleges mentést ne akadályozzák.
A lakótelepen egyébként valóban minden talpalattnyi helyen állnak az autók, több tucatnyian pedig tényleg a Várakozni tilos táblák után hagyják éjszakára a kocsijukat. De ugyanígy elfoglalják az autók minden utca szélét, illetve a közeli bevásárlóközpont parkolójának egy részét is.
A probléma egyébként több évtizedre nyúlik vissza, ugyanis a rendszerváltás környékén még 2 lakáshoz kellett 1 parkolóhelyet biztosítani; mára azonban lakásonként 2-3 autóval is kell számolni.
Pár éve éppen ezen a lakótelepen is átadtak egy új, 63 férőhelyes parkolót. Akkor a környék mintegy 1000 lakásból több, mint 800 választópolgár támogatta aláírásával a kezdeményezést, ami akkor 30 millió forintba került.
A most megbírságolt autós szerint senkit nem akadályozott a kocsija, és ugyanúgy állt a sorban, mint a többi 50. Mindezeket megírta vallomásában a rendőrségnek, de a válaszuk szerint az, hogy ez egy közmegegyezés, és másik is így cselekszenek, még nem okozhat felmentést a tábla hatálya alól.
Az autó tulajdonosa a vallomásában elismerte, hogy az autót ő hagyta a helyszínen, mert bízott benne, hogy egy figyelmeztetéssel meg lehet oldani a problémát. A postán megkapott csekket meglátva viszont úgy nyilatkozott, legközelebb biztosan a másik, kevésbé becsületes megoldást választja, miszerint egy közeli ismerőse parkolt szabálytalanul, akire viszont nem szándékozik vallomást tenni: ilyen esetben pedig nincsen, akit meg lehet büntetni.
Mivel úgy tudjuk, a szombathelyi önkormányzat előtt is ismert a lakótelepek parkolási problémája, és azt kéri a közterületfelügyelettől, hogy a forgalmat nem akadályozó, a zöldterületre nem felálló autókat ne büntessék meg, megkérdeztük őket arról, ez a megállapodás a rendőrségre is érvényes-e.
A válaszuk szerint
Tekintettel arra, hogy közlekedési szabálysértésekkel kapcsolatban eljárni jogosult hatóságok közül kizárólag a Közterület-felügyelet működése tartozik Önkormányzatunkhoz, ezért más hatóságok nevében nem tudunk nyilatkozni.
Arra is kíváncsiak voltunk, hogy ha fizikailag egyelőre valóban nem fér el ennyi autó néhány városrészen, van-e lehetőség a Várakozni tilos táblák felülvizsgálatára, hogy ne lehessen szabálysértés miatt büntetni.
A közút forgalmi rendjét a közút kezelője alakítja ki, és folyamatosan figyelemmel kíséri. Amikor a közút kezelője akár hivatalból, akár jelzés alapján úgy tapasztalja, hogy tábla kihelyezésére vagy eltávolítására van szükség, azt szakmai szempontból megvizsgálja, és azt követően dönt ebben a kérdésben.
- írja az önkormányzat.
Hogy mostantól rendszeresen fognak-e büntetni a környéken, vagy más lakótelepen, azt nem tudni, mindenesetre ha mindennapi gyakorlattá válik a bírságolás, akkor nagy kincs lesz egy-egy szabályos parkolóhely a külső városrészeken.