Nem egyszer foglalkoztunk már a zanati kerékpárút történetével. Egészen pontosan azzal, hogy miért nem épület meg az út, pedig már régen kész kellene lennie. Az egész ügy még 2008-ban kezdődött azzal, hogy a HORWAT Investment Ingatlanforgalmazó Kft. területet vásárolt Szombathely határában. A területeket belterületté akarta nyilváníttattni a vállalkozás, a városvezetés pedig alkut kötött.
Ennek az volt a lényege, hogy akkor szavazza meg a közgyűlés a belterületté nyilvánítást, ha cserébe a vállalkozó vállalja, hogy megépíti a kerékpárutat a Zanati úti körforgalom és Zanat között.
A felek megállapodtak, majd az előző városvezetés 9 éve alatt nyolcszor változtatták meg a szerződés szövegét. Legutóbb 2018-ban történt módosítás.
Május 28-án tartott sajtótájékoztatót Nemény András (Éljen Szombathely!), polgármester és Putz Attila (Éljen Szombathely!), a térség önkormányzati képviselője. Az utat 2020. január 31-ig kellett volna megépíteni, ám ebből jól láthatóan semmi sem valósult meg. De még csak azt a szerződést sem iratta alá az akkori városvezetés a HORWAT Investment Ingatlanforgalmazó Kft. képviselőjével, ami garantálta volna az út valamikori elkészültét. Sőt, erről az akkori közgyűlés tájékoztatva sem lett.
Nagy felelősségét látom ebben a területért felelős előterjesztőnek Illés Károlynak, hogy még csak a tájékoztatást sem kaptuk meg - mondta májusi sajtótájékoztatóján Nemény.
A polgármester egyébként úgy határozott, hogy nem húzzák tovább a kerékpárút ügyét. Azt a 150 millió forintot, ami a bicikliút megépítéséhez kell a város saját zsebből fizeti ki, továbbá pedig Szombathely beperli a HORWAT Investment Ingatlanforgalmazó Kft.-t.
A kerékpárút aztán téma volt a június 25. szombathelyi közgyűlésen is. Illés akkor azt mondta, hogy a sajtótájékoztató után értesült arról, hogy a szerződés aláírásával probléma van. De ehhez kapcsolódóan annyit mondott, hogy van egy kérelem és a kérelemben van egy egyoldalú jognyilatkozat, amiben kifejezi a társaság mindenre felhatalmazott ügyvédje, hogy a szerződés minden egyes pontját és a Közgyűlési döntés minden egyes pontját kötelezőnek ismeri el.
Illés szerint ez által a szerződés tulajdonképpen létrejött és egyébként nem kaptak erre vonatkozóan a múltban semmi olyan információt, sem jegyzőtől, sem a hivataltól, hogy ez által a szerződés megköttetett volna, vagy ne jött volna létre azzal együtt egyébként, hogy a biztosíték, a biztosítéki szerződések, ami egy külön szerződés, azok pedig mind aláírásra kerültek, tehát a városnak a biztosítéka fennáll.
A Fidesz frakcióvezetője azt mondta, hogy felkereste a HORWAT ügyvédjét is, aki akkor még a cég képviselője volt, aki egyeztetett a tulajdonosokkal és egy levelet küldött neki, ahol ugyanezeket alátámasztja, ahol leírja, hogy a szerződést május 31. dátummal továbbra is magukra nézve kötelező erejűnek tekintik, annak minden egyes pontját elismerik és egyébként kifejezték azt is, hogy további szándékuk van az utat megépíteni.
A közgyűlés arról határozott, hogy elfogadják a zanati kerékpárúttal kapcsolatos tájékoztatást, valamint, hogy egy bizottságot állítanak fel, aminek az lesz a feladata, hogy megvizsgálja, miért is nem épület meg az út, lassan 12 éve.
A bizottság elnöke Putz Attila (Éljen Szombathely!) lett, további tagjai pedig Horváth Attila (Éljen Szombathely!), Koczka Tibor (Pro Savaria), valamint Takátsné Tenki Mária (Fidesz-KDNP) és Illés Károly (Fidesz-KDNP) lettek.
Igen, az az Illés Károly, aki Nemény szerint az egyik legnagyobbat mulasztotta a bicikli úttal kapcsolatban. Elsőre teljesen nonszensznek tűnik, hogy Illés is tagja lesz a bizottságnak, ami többek között Illés esetleges mulasztását. A szombathely jegyzőhöz fordultunk, hogy nincs e ebben valami összeférhetetlenség, esetleg érintettség ebben a felállásban.
A jegyző válaszából az derül ki, hogy a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény alapján semmi sem zárja ki, hogy Illés tagja legyen a vizsgálóbizottságnak.
Bízunk benne, hogy a bizottság gyors és hatékony munkát fog végezni és hamarosan kiderül, hogy miért nem sikerült 12 év alatt 2 kilométernyi utat megépíteni.