Eladó a Rönökön 15 éve álló Mozgó kis ABC Ikarus

Nagy Donát 2020-10-10 15:00:02
A busz nem sokáig lesz a 8-as főút megszokott része.

Az egyszerűen csak IKARUS nevű Facebook csoportban tűnt fel a környéken élők számára megszokott busz hirdetése.

Fotó: IKARUS Facebook csoport

A leírás és a kommentek szerint a jármű nagyjából 15 éve áll egy magántelken a 8-as főút mellett. Úgy tudni, már többen is bejelentkeztek a buszért.

A legnagyobb hazai használtautós oldalon jelenleg nem találni hasonló állapotú Ikarust, de egy hozzáértő szerint ez a busz így 150-200 ezer forintot érhet. Erről a konkrét példányról 7 éve készített néhány fotót a vezess.hu oldal.

Guruló ABC a múltból

A 200-as típuscsaládból összesen 208 853 darabot gyártott az Ikarus, fő formatervezőjük pedig Finta László volt. Az Ikarus 260 az 200-as család egyik legsikeresebb, legnagyobb szériában gyártott tagja. Az autóbusz 1971-től 2002-ig készült szériában, mind városi, mind elővárosi változatban.

Eredetileg nem túl sok példány készült ezekből az önkiszolgáló boltokból (ha minden igaz, összesen 16 darab), de szinte mindegyiket a 260-as modellből építették át. Előre megkapta a valamivel szűkebb 266-os ajtaját, hátulra pedig az úgynevezett “Steyr” dupla szárnyas megoldás került. 

Fotók: Ikarus archívum

A mozgó ABC-igénye először 1971-ben merült fel az újságcikkek alapján - ezt már a busworldblog.com írja. Ekkor a Dunántúli Naplóban tették szóvá, hogy számos új lakótelep Baranyában ABC nélkül épült, márpedig igény lenne egy áruházra a közelben. Azonban a mozgó ABC autóbuszos megoldása helyett itt az NDK-ban állítólag már létező, könnyedén áttelepíthető épületekről vizionáltak. Új bolt létesítése a Főváros bizonyos részein is problémás volt, alacsony volt egyes kerületek perifériás részeinek kereskedelmi ellátottsága.

Fotók: Ikarus archívum

Az első buszos változatot az Ikarus 1976. október 12-én mutatta be a székesfehérvári üzemegységben. Az Ikarus 266-os alapokra megálmodott és -épített, 1-0-1 ajtóképletű autóbuszt a peremvidékek ellátására alakították ki, továbbá nagy tömegeket vonzó események alkalmi boltjaként promotálta a gyár. Ezt a prototípust az Észak-Budai Munkás ÁFÉSZ használta 1977-től a budai peremkerületek ellátására. Az autóbusz korabeli vételára 1,6 millió Forint körül mozgott (az árukészlet nélkül értve).

Fotók: Ikarus archívum

Az összes elkészült busznak általános ismérve, hogy az „utasáramlás” a hátsó ajtó irányából az első irányába zajlott. Közvetlenül a gépkocsivezető helye mögött alakították ki a pénztárat, majd az első ajtón keresztül lehetett elhagyni a mozgóboltot. Az autóbusz gépkocsivezetője az egyes árusítási pontoknál a kasszás szerepét is betöltötte (bizonyos esetekben, mert pl. Somogyban külön pénztáros/boltvezető is volt a buszokon). Az autóbuszok tulajdonosa a Belkereskedelmi Szállítási Vállalat (BSzV) volt, és az egyes térségbeli Füszértek vagy ÁFÉSZ-ek biztosították az árukészletet, továbbá bérelték a buszokat. A mozgóboltok - egy két-kivétellel - kizárólag háztartási és vegyicikket árusítottak, hűtőpulttal is felszerelve. A hűtőgépek szerelvényeit és további részeit a ládaterekben helyezték el.

A témában további érdekességeket és megannyi képet a busworldblog.com oldalán lehet találni.

Szólj hozzá!

KSH: szeptemberben a bruttó átlagkereset 627 ezer 400 forint volt

Ez 12,5 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit.

Teljesen jól érzik magukat a nálunk áttelelő fehér gólyák

Az itthon maradó fehér gólyák nem szorulnak emberi segítségre, etetésre, befogásuk amúgy sem lehetséges, meleg helyen történő átteleltetésük felesleges.  

Hogyan válasszunk címkenyomtatót?

Egy cég hatékony működéséhez számos irodai eszközre van szükség, példának okáért a címkenyomtató is igen sok vállalkozás számára elengedhetetlen felszerelés. Ebben a cikkben bemutatjuk a legnépszerűbb típusokat, hogy segíteni tudjunk azoknak, akik a meg szeretnék találni a cégük számára legmegfelelőbb készüléket.

Miért előnyös a CMRV sorozat kiegészítőinek használata?

A CMRV hajtóművek napjainkban igen népszerűvé váltak, hiszen formatervezett, funkcionális elemei az ipar számos területén üzemelő berendezéseknek.

Megbüntette az MLSZ a Haladást

A szurkolók kaviccsal dobálták a játékvezetőket.

A DK ingyenes korrepetálást biztosít a rászoruló gyerekeknek Győrben 

Angolból, magyar nyelvtanból és irodalomból, matematikából, kémiából és biológiából kaphatnak plusz felkészítést a diákok.

Vas Vármegyében biztonságosan fogyasztható az ivóvíz

A napokban megjelent az országos sajtóban több a vízminőséggel kapcsolatos hír, mely megingathatja a felhasználók bizalmát az általunk szolgáltatott ivóvíz biztonságos fogyasztásával kapcsolatban. 

A Szombathely-Debrecen vonaltól északra lévő területeken várható számottevő havazás pénteken

A Magyar Közút november 10-én már téli munkarendre állt át, így csütörtök estétől 12 órás váltott műszakokban fogja végezni a megelőző sószórási, majd pénteken a hóeltakarítási munkákat is.

A vércukorszint mérése otthon

A vércukorszint mérése kulcsfontosságú a cukorbetegség kezelésében, a cukorbetegségben szenvedő embereknek napi szinten többször is ellenőrizni kell a vércukorértékeiket. Ezzel ellenőrizhető az alkalmazott terápia sikeressége, és elkerülhetők a hiper- és hipoglikémiás tünetek. 

Pénteken legnagyobb eséllyel az ország északkeleti felében várható havazás

Már csütörtökön az esti órákban elérheti a nyugati határt az érkező ciklon melegfronti csapadékzónája.

Miért olyan fontos a dolgozók munkavédelmi ruházatának biztosítása?

A munkavédelem területéhez tartozik a védőruházat kérdése is. Rengeteg veszélyforrást rejtenek bizonyos munkakörök, így a dolgozók élet- és egészségvédelme mindennél fontosabb.

Nyugdíjba vonul a Győr-Szol vezérigazgatója

Prédl Antal 2025. január 1-ig tölti be a pozíciót, de ezt követően is igazgatósági tag mar.

November 28-án tartják az idei közmeghallgatást Győrben

Érkezési sorrendben lehet majd felszólalni.

Győri egyetem céljai között szerepel egy idősotthon létrehozása

Erről a Belügyminisztérium államtitkára beszélt.

Felállították Szombathely idei karácsonyfáját

Az önkormányzat idén megerősítette a Fő téri fenyő tartószerkezetének stabilitását.