A Vas Megyei Kormányhivatal Közbeszerzési Értesítőben megjelent pályázati felhívása alapján a nyertes pályázó két évig végezheti a kormányhivatal által üzemeltetett 81 darabos gépjármű flotta teljeskörű javítását és karbantartását, teljes körű hatósági vizsgáztatását.
A szerződést két évre kötik, de legfeljebb a nettó 37 millió 801 ezer 774 forint keretösszeg erejéig. A kormányhivatal a keretszerződés alá tartozó gépjárművek számát legfeljebb tíz százalékkal, azaz 8 darab gépjárművel megemelheti.
Vagyis a pályázati kiírás szerint két év alatt csaknem félmillió forintot költ majd átlagosan az egyes autók karbantartására a kormányhivatal.
A pályázati felhíváshoz több melléklet is tartozik, köztük a Műszaki leírás melléklet nevű fájl is. Ez tartalmazza a 81 járműből álló, koros flottát, amit most gondos kezekre bízna a hivatal.
A lista nagy része egyébként kommersz, egykor népszerű, de igazából nem túl érdekes autókból áll.
Van 22 Opeljük, ezek általában 15 éves vagy öregebb Astrák és Vectrák, de egy 16 éves Agila és egy 18 éves Zafira is befigyel. A másik közkedvelt típus egyértelműen a Skoda, ebből 13-at tartalmaz a kormányhivatali lista. Köztük a legfiatalabb is egy 5 éves, benzines Octavia, de a legtöbb cseh kocsi 12-13 éves már.
Suzukikból 13 darabot tartanak itt nyilván, amik többsége Jimny és Vitara, de 2 darab, 16 és 17 éves Ignis is a flotta része. Az egyébként tényleg kiváló hírű Dacia Dusterből 4 darabot szervizeltetnének, ezek életkora 5 és 7 év között változik.
A Volkswagen sem ritka a hivatali autók között, 16-17 éves Borából van féltucat, a Jettából 4.
A lista eddig nem sok érdekességet tartalmazott, pedig vannak itt nyalánkságok is.
A szerződés részeként például vállalni kell egy motorszállító tréler karbantartását.
No, ezzel például milyen motorokat szállíthatnak a hivatal emberei? Valamiért nincs előttem a kép, ahogyan Harangozó Bertalan kormánymegbízott munkaeszközként használna egy motorkerékpárt, amit néha ezzel lenne kénytelen szállítani a kormányhivatal, karbantartásra.
A jelentkező partnernek néha gumit kell majd cserélnie egy 25 éves Land Roveren is, ugyanis a Jánosházán parkoló terepjáró szintén az alku része.
Ugyanígy nem kopott még el az a 19 éves Lada Niva sem, amit a dokumentum alapján Szombathelyen használnak, sőt, még 1 év műszaki is van rajta.
A lista legérdekesebb darabja azonban egyértelműen az 1969-ben gyártott Steyr Haflinger 700 AP típusú mini terepjáró.
A típusról még az Origo készített magyar nyelvű tesztet több, mint 6 évvel ezelőtt. A cikkben azt írják, hogy
a Haflinger pillekönnyű, alig több mint 600 kiló, de úgysem száguldozáshoz tervezték, a terepen pedig a jó áttételezésű váltó és a masszív felépítés sokkal lényegesebb. Számtalan variációban kínálták, a megrendelők rengeteg paramétert meghatározhattak. Nem mellesleg ennek is szerepe volt abban, hogy 15 év elteltével befuccsolt a gyártás: túl drágává vált az előállítás, a vevők pedig inkább más konstrukciók után néztek. 1974-ig készültek Haflingerek a Steyr grazi üzemében, két szériából kicsit több, mint 16 ezer darabot adtak el, majd 7 ezer közülük a különböző államok (Ausztria mellett például Svájc, Indonézia, Nagy-Britannia, Nigéria) hadseregeinél bizonyított.
A konkrét, Szombathelyen pihenő példányt egyébként a mai napig használhatják, mert bár képet nem találni a nyilvános gépjárműlekérdező adatbázisban, de a szintén itt rögzített adatok alapján 2012 és 2020 között összesen 3700 km-t tettek a terepjáróba. Igaz, az elmúlt két évben ez alig 600 km-t jelentett. Ennek ellenére a kocsi valószínűleg abszolút üzemképes, ugyanis idén januárban vizsgáztatták le.
A tipus egyébként nagyon népszerű a hobbisták és gyűjtők között, az Autoscout nevű használtautós portálon 14 000 eurótól (~ 5 millió forint) indulnak az árak, de a szebbekért akár több, mint a dupláját, 30 000 eurót (~ 10,8 millió forintot) is elkérik.
Reméljük, kellően vigyáznak a közpénzből szervizelt szombathelyi példányra is a kormányhivatalban.
A listán egyébként még szerepel egy lassan 20 éves Citroen Xara, illetve egy-egy KIA Magentis és Ceed is, mindkettő 12 éves.
A 81 gépjárműból 23-nak már lejárt a műszakija, köztük az egyik Volkswagen Borának már több, mint 2 éve, de sok kocsi már fél vagy 1 éve nem vehet részt a közúti forgalomban. Hogy ezek szervizelése miért képezi tárgyát a közbeszerzésnek, azt nem tudni; de aligha fogják évek után újra talpra állítani a járműveket.
Ahogy írtuk, amennyiben Önnek van legalább egy, szervizelésre, karbantartásra, javításra alkalmas, ráadásul engedéllyel rendelkező szerelőműhelye (nagy előny, ha Szombathelyen) akkor december 7-ig jelentkezhet a pályázatra.
Képeink illusztrációk