Ez a Dakar szellemi örököse
- tartják sokan a versenyzők közül. Hiszen a legendás verseny már évek óta elkerüli Afrikát, és valójában mindenhol ellenőrzött körülmények között hajtanak a gigadrága versenygépekkel. A Bamako viszont megmaradt Afrikában, hogy életben tartsa a szaharai versenyzés szellemiségét és élményét.
A start nem Párizs, a cél nem Dakar, a költségek sem azonosak, de a kaland nem sokat változott.
Itt nincsenek mentőhelikopterek, vontatók, tolmácsok, ügyvédek és idegenvezetők. Bízni kell nem csak a kocsiban, hanem egymásban, és a szerencsében is.
Erre a nagy kalandra vállalkozik egy jáki testvérpár, Németh Gábor és Németh Roland. Az ő terveikről beszélgettem a település ikonikus helyszínén.
Honnan jött egyáltalán az ötlet, hogy ti indulni akartok ezen a versenyen?
Már korábban is követtük a Dakar versenyt, nagyon tetszett, de az egy egyszerű ember számára szinte elérhetetlen. Aztán elkezdtük nézni a Bamakot is. Láttuk, hogy itt akár Trabanttal, vagy csuklós busszal is végig lehet menni - a megfelelő kategóriában. Amúgy is autós közösségben mozgunk, így 2018 végén tulajdonképpen egy hosszabb átgondolás után egyszerűen beneveztünk az idei versenyre.
Van-e valami különleges előírás, amit a kocsinak vagy nektek teljesíteni kell?
Nem igazán. Akár gyári autóval is lehetne indulni, bár az nagy felelőtlenség lenne. Inkább erősen ajánlott tanácsok, leírások vannak. Ilyen a porral oltó készülék, a hólánc, marmonkanna, pótkerék, szerszámok.
Hólánc?
Igen, ugyanis átkelünk az Atlasz hegységen, ott pedig számítunk hóra is.
Bár nincsenek kötelező előírások, ti mégis milyen átalakítással készültetek?
Az autó úgymond kapott egy nagy mechanikai támogatást. Fék, kormánymű, futómű fel lett újítva, illetve az utóbbi meg is lett magasítva. A motor új tömítéseket kapott, vezérlés is cserélve lett. Az volt a legfontosabb, hogy a kocsi üzembiztos legyen. Innen jöttek aztán az extrák, kapott merevítéseket a bódé, vonószemeket hátra, illetve a motor megérdemelt egy védőlemezt az aljára. Előre felszereltünk egy LED-es lámpát is, hogy ne legyen vaksötét.
Van benne még egy plusz akkumulátorkör is, mert rengeteg elektronikai cuccal készültünk. Vettünk egy GPS-t, CB rádiót, de viszünk magunkkal kamerát, laptopot is. Sőt, maga a kocsi is kapott egy második ventilátort, a terhelés miatt így kellett egy plusz akkumulátor.
Maga az autó megvolt már korábban is, vagy direkt erre vásároltátok?
Mi ezt kimondottan a versenyre vettük. Annyi kikötésünk volt, hogy régi legyen, és japán. Az első feltétel abból adódik, hogy szeretnénk a Bamako eredeti szellemiségével végigmenni, az utóbbi pedig egyszerűen azért, mert ezeket a típusokat ismerjük, és tudjuk, hogy megbízhatóak.
Így találtunk rá Budapest mellett erre a Nissanra, amiben különösen jó, hogy négykerék-meghajtású.
Mennyi a gyári teljesítménye?
Papíron 80 lóerő, de az a lényeg, hogy nagyon megbízható konstrukció. Amúgy 88-as évjáratú.
Így ránézésre nem is látszik, hogy 32 éves.
Kapott egy festést, komplett lakatolást, alvázvédelmet is, szóval nem ilyen állapotban hoztuk el. Nem is volt járóképes.
Mi baja volt?
Váltó és futómű gondja is volt. De mindent megcsináltunk, és szinte nem volt olyan, amit ne magunk javítottunk volna meg. Egyedül a futómű magasítást bíztuk másra.
Mióta készen van, mennyi kilométert tudtátok tesztelni?
Olyan sosincs, hogy készen van. Mióta megkapta a rendszámot, és hivatalosan is lehet vele közlekedni, használjuk, amennyit csak tudjuk.
Volt vele azért probléma, mert egyszer hengerfejes lett. Pedig korábban gondolkodtunk ennek felújításán is, de így ez is meglett. Most 187 ezer kilométer van a kocsiban. Amúgy svájci autó volt, onnan vették meg a 90-es években és hozták Magyarországra. Mi itthon a 3. tulajok vagyunk.
Mikor indul a verseny, és mikor értek be a célba?
Pénteken lesz a rajt délután. Mi már csütörtökön felutazunk Budapestre, ott kapjuk meg a hivatalos térképet, aztán másnap a Lurdy parkolóból indulunk majd.
Február 16-ára van tervezve a beérkezés. Az első etap például 3700 kilométer lesz: három és fél nap alatt kell elérnünk Marokkóba. Addig szinte ránk se néznek majd a szervezők, úgymond az lesz az első checkpoint.
Van valami, amitől tartotok? Gondolok is műszaki problémákra, vagy biztonsági aggályra.
A karitatív felfogás miatt talán már jobban elfogadják ezt a versenyt, hiszen mi nem azért megyünk oda, hogy tönkre tegyük az utakat, hanem adományokat is viszünk. Mi konkrétan tanszereket, és nem kevés mézet is. Ez utóbbi igazi kincs Afrikában.
Igaz, a cél idén nem Bamakoban lesz, mert ott éppen polgárháború van, hanem Sierra Leonéba érkezünk a végén. Ez így egyébként az eddigi leghosszabb útvonal.
Afrika híres az illegális fegyverkereskedelemről, mi igyekszünk nem gondolni erre. De az itinerben is vannak olyan szakaszok jelezve, ahol erősen ajánlott, hogy semmiképpen se álljunk meg sehol és senkinek.
Műszaki téren pedig – mivel egy 32 éves autóról beszélünk – bármi előjöhet. De nagyon jól felkészültünk, nem gondolnám, hogy elháríthatatlan gondunk lenne. Pótalkatrészeket is viszünk, és persze szerszámokat is.
A versenynek van díjazása?
Több kategória is van, amiknek biztos van valami díja, de őszintén mi ezt nem is néztük. Nekünk az lesz a főnyeremény, ha a célba beérünk.
Hogyan jöttök majd haza?
Hazafelé már nem autóval jövünk, mert ott szokták hagyni a kocsikat. Fel lehet ajánlani jótékony célra is, de el is adhatnánk. Mi még nem tudjuk, hogyan lesz. Ez nyilván függ attól, milyen állapotban lesz az autó a célban, mert ha például összetörnénk, akkor nem igazán lehetne eladományozni.
Beszéljünk a pénzről, mennyibe kerül ez a kaland nektek?
Nevezési díj, vámok, engedélyek, üzemanyagdíj és a repülőjegy, ami sok, ezekhez képest a kocsi és annak felújítása nem vészes. Bár sok-sok apróságot kellett vennünk, ami egyenként nem drága, de összeadva már jelentős összeg. És gondolni kell az étkezésre, szállásdíjra is. Szerintünk kettőnknek ez a több, mint két hét nagyjából 3 millió forintba lesz.
Tényleg, hol fogtok aludni?
Az európai részen még motelekben, aztán Afrikában többnyire az autóban, de persze lesznek olyan táborok, ahol a többiekkel is együtt lehetünk az út során. Van gázos melegítőnk, konzerveink, kávé. Szóval minden adott, hogy életben tartsuk magunkat.
Ki fog vezetni?
Mindketten. Inkább sűrűn váltogatjuk egymást, így egyikünknek sem lesz unalmas. A lényeg tényleg az, hogy maradandó élmény legyen.
Később elképzelhető, hogy újra rajthoz álltok?
Most ha erre gondolunk, akkor csak a pénz lehet az akadálya. A felkészülést nagyon élveztük, és reméljük, tényleg egy nagy kaland lesz a verseny. És ha jól érezzük magunkat, akkor – ha nem is két év múlva – szívesen újra indulnánk.
A versenypár útját a Facebook oldalukon is lehet majd követni, illetve nagyrészt a verseny után lesz majd bőven bemutatható tartalmuk.
Team 179 - BudapestBamako rally 2020
Team 179 - BudapestBamako rally 2020. 160 likes · 190 talking about this. 2020. Január 31-én indul a világ leghosszabb rallyja, a közel tízezer kilométeres Budapest-Bamako. Két kontinens. Tíz ország....
Szólj hozzá!
A vezeték nélküli fülhallgatók napjainkban igencsak népszerűek lettek. A mindennapok során rengeteg helyzetben használjuk ezeket az apró készülékeket, amelyek kényelmesek és kimagasló teljesítményre is képesek.
Egy friss közlemény szerint azokat a júzereket tiltják ki, akik mások jó hírnevét, becsületét megsértik.
30 éve látta el megannyi társasház kezelését.
Több mint 1 milliárd 383 millió forint rövid lejáratú tartozása van az egyesületnek, ebből 213 millió forintnyi adósság már le is járt.
Az egyesület szerint az eléggé aggályos, hogy azért ne kapjon egy sárvári tájékoztatás, mert véleménye nem egyezik a hatalom gyakorlóival.
Böröcz László, budavári polgármester érkezik az Őrvidékházba.
Már a decemberi közgyűlésre beviszik a győri egészségügyi ellátást hosszú távon biztosító előterjesztést.
Ma már számos feladat nagyon egyszerűen, gyorsan és biztonságosan elvégezhető a különféle speciális kialakítású eszközöknek köszönhetően.
Szita Károly maradt az elnök.
A felvételből látszik, hogy valótlanságokat közöl a Győr+ munkatársainak vegzálásáról szóló közlemény.
A tolóajtók napjaink egyik legpraktikusabb és legesztétikusabb belsőépítészeti megoldásai közé tartoznak, nem véletlenül olvashatunk róluk olyan sokat a híroldalakon is. Nemcsak helytakarékosak, hanem modern, letisztult megjelenést is kölcsönöznek az otthonunknak.
Egyelőre még mindig nem tudni, hogy pontosan milyen egészségügyi problémával küzdött a parlamenti képviselő, de párt helyi elnöke szerint már jobban van.
Ez a hivatalos álláspontja a cégnek.
A sofőr az utolsó pillanatban fékezett a zebránál, ez váltotta ki az indulatokat.
213 millió forint lejárt tartozása van jelen pillanatban az egyesületnek. A hivatalos közleménnyel frissítve.
Holnap felgyúlnak az ünnepi fények a városházán. Mutatjuk az adventi vásár pénteki programját is.
A teljes konszolidációhoz 1 milliárd forint feletti összeg kellene.