Barbár módszerekkel csonkítják a fákat a Balatoni Bringakör felújítása során, vizsgálat indul

ugytudjuk.hu 2020-10-05 14:40:00
A Balatoni Bringakör déli szakaszán, Balatonszárszón és Balatonlellén a munkagépek több helyen, indokolatlanul károsították a fákat.

A Balatoni Bringakör több szakaszát is újítják a déli parton, kerékpározás közben Balatonszárszón és Balatonlellén találkozott az Átlásztó munkatársa munkagépekkel, amelyek kezelői az út kiszélesítése közben több helyen, indokolatlanul károsították a fákat. A munkaterületen álló fák a megelőző favédelemi intézkedések hiánya miatt fokozottan ki voltak téve a sérülés veszélyének, amelyek jelentős része biztosan elkerülhető lett volna gondos, körültekintő tervezéssel és felelős kivitelezéssel - írja az Átlátszó.

Sokáig elhanyagolták a Balatoni Bringakört

A bicikliút felújítására egyébként kétségkívül nagy szükség van, mint ahogy a beruházásért felelős NIF a válaszlevelében elismerte, „nagyon rossz, néhol balesetveszélyes állapotban van az út”. Mivel a NIF az utak fenntartója, így nagy szerepe van abban, hogy ilyen állapotok alakulhattak ki.

Nemrég Balatonföldvárról Balatonszárszóra biciklizett az Átlátszó munkatársa, a balatonszárszói várostábla után rögtön szemet szúrt neki, hogy az út kiszélesítése miatt ugyan nem vágtak ki fákat, de a markológépek közvetlenül a fák törzse mellett dolgoztak, a szakaszon alig találni olyan fát, aminek a gyökérzete nem szerzett kisebb vagy nagyobb sérülést. A markológép több fának is komolyan károsult a gyökérzete, egyes fák kérge, háncsa, és maga a farész is roncsolódott.

Milyen törvény védi a fákat?

A fákkal kapcsolatos jogi szabályozás létezik, de az már más kérdés, hogy mennyire tartják be azt az építkezések során. Van egy kormányrendelet (A 346/2008. XII. 30.) a fás szárú növények védelméről, amiben többek között az olvasható, hogy „Tilos a fás szárú növények felületének jogellenes megsértése, csonkítása, továbbá részeinek közvetlen vagy közvetett károsítása.”

Balatonszárszón a fa törzsének megsértése egyértelműen gondatlanságra utal, ami elkerülhető lett volna, ha az alvállalkozó nem dodzsemezne a fák mellett.

Azt törvény nem tiltja, hogy a fák úgynevezett statikai védőzónáján belül építsenek utat. Létezik egy szabvány, ami a „Fák védelme építési területeken” címet viseli, és a német favédelmi szabvány mintájára készült. A dokumentumot a favédelmi előírások részleteit tartalmazó „Favédelem építési területen útmutató” egészíti ki, ami a Magyar Faápolók Egyesületének honlapján nyilvánosan elérhető. A „Fák védelme építési területeken” szabvány minden olyan területre érvényes, ahol építési-, felújítási-, bontási- vagy karbantartási munkák folynak, az ilyen területeken álló, megmaradó fák védelme érdekében.

A szabvány használata azonban nem kötelező, a szövetség hosszabb távú célkitűzése a szabványban rögzített általánosan elismert megoldások kötelezővé tétele a nagy-, és állami beruházásoknál. A szabvány védené meg valamilyen szinten, hogy legalább a fák törzse ne sérüljön az építkezés során, ami persze némi pénzbe, időbe és fáradságba kerülne a kivitelezés során.

Évekkel később válhatnak balesetveszélyessé

Laikusként nem lehet megmondani, hogy ezeknek a sérüléseknek milyen következményei lehetnek a fákra, ezért az Átlátszó megkeresett néhány faszakértőt, hogy adjanak némi kiindulópontot.

    „A képek alapján azt kell mondjam, technikailag mindegy, hogy nem vágták ki ezeket a fákat. Alaposan helyben hagyták a törzsüket és a támasztógyökereiket is, ami a stabilitásukat veszélyezteti. Elméletileg a fa törzsátmérőjének négyszeres távolságában semmilyen földmunkát nem szabadna végezni a statikai védőzóna biztosítása érdekében. Ezek egy barbár munka képei”

– hangsúlyozta egyikük.

Lukács Zoltánt is megkereste az Átlátszó, aki a Magyar Faápolók Egyesületének az elnöke. Ő azt mondta, csak a helyszíni szemle után tudna a fákról szakmai véleményt alkotni, de számára sem tűnik egy szabványszerű munkának (ami ugye csak akkor lenne érvényes, ha a beruházó kötelezné rá a kivitelezőt).

„Ez mindig háború, az építmény és a fa között, egy területi harc” 

– magyarázta az egyesület elnöke.

A szakértő rámutatott: a fa gyökerének két funkciója van, hogy rögzítse és táplálja a fát. Ha az úgynevezett statikai védőzónán belül sérül a fa, akkor a rögzítéssel lehet a későbbiekben a probléma, jellemzően nem egyből dőlnek ki a fák, hanem évekkel később.

Ha a gyökér sérül, akkor kevesebb tápanyagot tud felvenni a fa, a koronamérete lecsökken, a száraz vázágak pedig lehullanak. A bicikliúton haladóknak ez különösen veszélyes helyzet lehet. A fa egy jó ideig elél a tartalékokból, de néhány éven belül elszáradhatnak az ágak, akkor pedig már nem hozzák összefüggésbe az ág leszakadását az útépítéssel – ismertette a szakértő.

    „Ha nincs elég hely a védendő fák favédelmi területét lezárni, akkor a védelmi vonal a második zónába, a statikai védőzónába húzódik vissza. A statikai védőzónában vannak a fák erős tartógyökerei, melyek biztosítják, hogy ne dőljenek ki. Amennyiben nincs lehetőség a statikai védőzóna elkerítésére sem, akkor a fa védelmi vonala visszavonul egészen a törzshöz. Ebben az esetben csak a törzset tudjuk elkeríteni. A fa területének védelméről egyéb módon kell intézkedni”

– olvasható a favédelmi útmutatóban.

Az alvállalkozóra mutogatnak

Balatonszárszón nem jelzik táblán, hogy ki építkezik, azonban ha megnézzük a közbeszerzési értesítőt, megtaláljuk, hogy a Reaszfalt Kft.-t bízták meg a munkálatokkal. Az EU-s közbeszerzési értesítő szerint Szántód, Zamárdi és Balatonszárszó területén a Reaszfalt építkezik 510 millió forint értékben. A felújítás a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházása. A 3 kilométeres felújítás során Balatonszárszón a Mikszáth Kálmán és a Jókai Mór utcában nyitott kerékpársáv épül a meglévő burkolat szélesítésével.

     „A fejlesztéssel érintett szakasz jellemzően 3-4 méter közötti burkolatszélességgel rendelkezik, amelynek állapota erősen leromlott, balesetveszélyes, helyenként kerékpárral szinte járhatatlan. A fejlesztést követően az útburkolat egységesen 6 méter széles lesz. Az út a burkolat állapota miatt a szélesítéstől függetlenül is komoly beavatkozásra szorult volna. A kétirányú autós forgalom és a Balatoni Bringakör jelentős kerékpáros forgalma indokolja annak teljes szélességű új aszfaltréteggel történő szélesítését. A szakasz a Balatonföldvár, Rákóczi Ferenc utcán látott kialakítás szerint fog elkészülni, kétoldali úgynevezett nyitott kerékpársáv létesül, melyre autósok is ráhajthatnak”

– reagált az Átlátszó megkeresésére a NIF.

A lap megkeresta a Reaszfalt Ktf.-t is, hogy mi a véleményük a kivitelezés minőségéről. A fák állapotáról néhány fotót is elküldtek nekik, ha esetleg még nem látták a földmunka eredményét. „Az építési munkával kapcsolatos sajtómegkeresésekre a NIF-el kötött szerződésünk alapján nem válaszolhatunk. Kérjük Önöket, hogy kérdéseikkel keressék a NIF Zrt.-t” – közölte a cég.

A NIF Zrt.-től az Átlátszó megtudta, hogy az érintett szakaszon a földmunkákat a Reaszfalt Kft. által megbízott alvállalkozó végezte.

A lap azt is szerette volna megtudni, hogy a NIF milyen konkrét lépéseket tett, hogy a fák a lehető legkevesebb sérülést szenvedjék el, és mi az álláspontja a kivitelezés minőségéről. A NIF erre a kérdésre nem adott konkrét választ, úgy tűnik, hogy ezek a sérülések a legkisebb mértékű károsítás fogalmába simán beleférnek. „A NIF Zrt. a projektek előkészítése, tervezése során arra törekszik, hogy az egyes beruházások a lehető legkevesebb fa kivágása mellett, a természeti környezet legkisebb mértékű károsításával valósuljanak meg” – írták az Átlátszó megkeresésére.

A cég arra a kérdésre sem válaszolt, hogy történt-e szabálysértés, hogy mennyi pénzt költöttek a favédelemre, és készült-e favédelmi terv. Az Átlátszó érdeklődött arról is, mi a NIF álláspontja azzal kapcsolatban, hogy a fák később életveszélyesek lehetnek.

„Amennyiben az egyes fa egyedeken olyan sérülések keletkeztek, amelyek miatt a fa elpusztul, akkor ezt az út kezelőjének feladata még a balesetveszélyes állapot előtt észlelni, a fát kivágni, és az érvényes előírásoknak megfelelően pótolni” 

– írta a NIF Zrt.

A beruházó tájékoztatta az Átlátszót, hogy az útburkolathoz közelebb eső rész – melyen jellemzően az említett fák találhatóak – önkormányzati terület. A lap munkatársai megkeresték Balatonszárszó polgármesterét, Fekete Jánost, aki arról tájékoztatta az Átlátszót, hogy „levele kapcsán a Balatonszárszói Közös Önkormányzati Hivatal jegyzőjével egyeztetést folytattam. Az ügy kivizsgálása és a szükséges intézkedések megtétele folyamatban van.”

Balatonlellén is odacsaptak a fáknak

Egy másik szakaszon is zajlanak a felújítások: Balatonlellén a vasút mellett párhuzamosan futó Köztársaság utcán készített fotókat a sérült fákról az Átlátszó. A munkálatokat Balatonlelle felső vasútállomástól a városközpontig tartó szakaszon végzik. Ezen szakaszon a járda mellett külön bicikliút halad, amellett egy kétirányú közút. Az Átlátszó munkatársai korábban is bicikliztek ezen a szakaszon, a kerékpárút több helyen használhatatlan volt, ezért a kerékpárosok a közúton közlekedtek az autók mellett.

Ezen a szakaszon a munkagépek több helyen a fák törzsét sértették meg. Az egyik fenyő oldalából folyamatosan szivárog a gyanta, ami már az öngyógyítás folyamatára utal.

Több helyen a fákról a kéreg is letört.

A szabvány szerint külön figyelni kell arra, hogy a koronát a fa alatt közlekedő járművek és gépek ne törjék le. Az építési munkáknak útjában lévő ágakat az építkezés megkezdése előtt, szakszerűen le kell metszeni. Ez láthatóan nem mindenhol sikerült.

A felújításhoz használt anyagokat a MÁV területén tárolják (egy tábla jelzi, hogy a vasút területe), az egyik ott álló fa szinte eltűnik a kövek alatt, a fa gyökérzetére hatalmas súly nehezedik, a fa ágait megcsonkították. Az önkormányzatnál rákérdeztek az Átlátszó munkatársai arra, hogy engedélyköteles-e a fa kivágása, a kivitelezők rendelkeztek-e fakivágási engedéllyel, amennyiben nem, akkor mennyi kártérítést kell fizetniük? A NIF Zrt. arról tájékoztatta a lapot, hogy “A jelzett MÁV területet a Colas Út Zrt. depózásra használja. A kivitelező a MÁV-val fog egyeztetni a jelzett – több korábbi sérüléssel is rendelkező – fa sorsát illetően.”

A szakaszon szintén nem jelzi tábla, hogy ki végzi a munkálatokat, azonban a munkaterületet határoló szalagokon a Colas neve látható. Az uniós közbeszerzési adatokból kiderül, hogy a Colas Út Zrt. kivitelezésben készülhet el a Balatoni Bringakör a Balatonőszöd és Balatonlelle közötti szakaszon, közel 2,8 kilométer hosszan, több mint 357 millió forintból. Balatonlellén 1,79 kilométeren szélesítik a Köztársaság utca meglevő burkolatát, és kétoldali irányhelyes nyílt kerékpársávot és parkolókat létesítenek.

Az Átlátszó megkérdezte a NIF Zrt.-t, hogy a Colas hagyta-e helyben a fákat Balatonlellén, a NIF viszont nem tudja, hogy a kivitelezői károsították-e meg a fákat.

    “A Balatoni Bringakör Balatonlelle, Köztársaság utcai szakaszának fejlesztését a NIF Zrt. megbízásából a Colas Út Zrt. végzi. A munkaterületen a Colas Út Zrt. által megbízott alvállalkozó, illetve az E.ON Dél-dunántúli Áramhálózati Zrt. is végez munkálatokat. Nincs tudomásunk arról, hogy a Colas Út Zrt. alvállalkozója, vagy E.ON Dél-dunántúli Áramhálózati Zrt. alvállalkozója által végzett tevékenység során sérültek volna meg ezek a fák.”

Az Átlátszó szintén megkérdezte az E.ON Hungária Zrt.-t, akik azt válaszolták, hogy “Balatonlellén a kérdéses beruházás kapcsán kizárólag azokon a pontokon végzünk beavatkozásokat, ahol a közvilágítást arrébb kell helyezni az kerékpárút építéshez kapcsolódóan. Azon a részen, ahol a fotók készültek, erre nincs szükség, így ennek megfelelően ezen a szakaszon nem dolgoztak sem az E.ON munkatársai, sem vállalkozó partnerünk.”

Az önkormányzatot annyira nem hatotta meg az ügy, közölték, hogy azokat a fakivágási engedélyeket kiadták, amik szükségesek voltak, és hogy “a kivitelezés során esetlegesen okozott károk felmérése és helyreállítása a kivitelezés befejeztével fog megtörténni”.

Zsilák Szilvia/Átlátszó

Szólj hozzá!

Megállt a szombathelyi egykori Centrum Áruház toronyórája

Egyelőre nem tudni mi okozza a problémát.

Masszív szocialistázásba torkollt a győri MÜFE temetése a közgyűlésen

A Győri Művészeti és Fesztiválközpont agóniája kapcsán forrt fel a hangulat a Városháza Dísztermében.

Az okoszokni, ami megnyugvást hoz a családok életébe

Nem is olyan régen úgy gondoltuk, hogy a modern technológia nem léphet be a szülői élet mindennapjaiba.

Bilincsben vittek el egy rendbontót Magyar Péter körmendi látogatásáról

A rendőrök hiába kérték, nem igazolta magát a férfi.

A keresőoptimalizálás által stabilizálhatod a forgalmad

Manapság online megjelenés nélkül nem igazán tud talpon maradni egy vállalkozás. Az internetes jelenlét egyszerre hatalmas lehetőség és veszélyforrás is: ha jól csináljuk, rengeteg emberhez eljuthat a termékünk vagy szolgáltatásunk, ám egy rossz stratégiával örökké a konkurensek árnyékába szorulhatunk.

Az arc hidratálása hialuronsavval: az üde bőr titka

A bőrápolási rutinok egyik kedvelt összetevője, a hialuronsav, nemcsak a nedvességmegtartásért felelős, de a bőrt is feszesebbé teszi. Tehát miért ennyire népszerű az arcápolásban? Nem csoda, hogy sok bőrápolási termékben megtalálható ez a hatásos anyag. Derítsük ki, milyen előnyei vannak, és hogyan lehet hatékonyan alkalmazni az arcbőrön!

Vasárnap Vas megyébe érkezik Magyar Péter

Kőszeg, Sárvár, Celldömölk, Vasvár, Körmend és Szombathely az állomások között.

"Mi a fenét akar kezdeni a győri városvezetés a Városrendészettel?"

Borsi Róbert tette fel a kérdést Pintér Bencének.

Vajon miért választják a sztárok is a FUE hajbeültetést?

A hajtüsző egység kihúzása, vagyis a FUE technológia kiváló lehetőséget kínál mindazok számára, akik hajvesztéssel, kopaszsággal élik a mindennapokat. Egyre több híresség vállalja fel, hogy szembesül a problémával és erről a bulvár hírekben is olvashatunk.

2028-ig hosszabbított szerződést a Falcoval Milos Konakov

A szombathelyi csapat a vezetőedzővel eddig 3 bajnoki címet, 2 kupa győzelmet és 2 Bajnokok Ligája Top 16-os szereplést ünnepelhetett.

Gobbi Hilda életműdíjat kapott Szerémi Zoltán, a szombathelyi Weöres Sándor Színház tagja

Az életműdíj azoknak a színészeknek ítélhető oda, akik több évtizede működnek a pályán, és semmiféle állami művészeti díjat nem kaptak.

Önkormányzati ráhatásra élhetőbb lesz a szombathelyi Uránia udvar

Az udvarban működő két szórakozóhely zaja komolyan megkeserítette a környéken lakók életét.