Zalaegerszegen járt a héten Orbán Viktor (Fidesz-KDNP) miniszterelnök és udvartása, többek között Lázár János Építési és Közlekedési miniszter.
Lázár elsőként egy videóban beszélt arról, hogy nem tettek le azoktól a terekről, hogy Zalaegerszeget bekapcsolják az országos gyorsforgalmi úthálózatba, így az M86-ost meghosszabbítják Körmendtől Zalaegerszegig, a 74-es utat 4 sávosítják, az 76-ost pedig 3, illetve 4 sávosítják, ezzel biztosítva csatlakozást a M7-es autópályához.
A Lázár által elmondottak egyelőre nem jelentek meg a Magyar Közlönyben, így az egyelőre még csak egy szándék. Igaz írásos nyoma időközben annyi lett, hogy a Magyarország Kormánya Facebook-oldal egy posztban közzé adta azt, mit Lázár elmondott.
Minden esetre jószándékkal is mindössze annyit lehet mondani, hogy ez egyelőre egy akarat kinyilvánítása volt, hogy a megvalósulás mikor lehet reális egyelőre nem tudni, pedig egyébként ezt a projektet már nem egyszer bejelentették.
Elsőként 2015-ben, vagyis 10 évvel ezelőtt mondta el Orbán Viktor, hogy a Modern Városok Program részeként kapcsolják be Zalaegerszeget a gyorsforgalmi úthálózatba.
Ennek a tervezett útnak, ami az M76-os nevet kapta végül, 2018 február 19-én tették le az alapkövét, az építkezés meg is kezdődött.
Az út első szakasza a holládi csomópont és Balatonszentgyörgy között készült el. Ezt 2020. októberében adták át.
2019 áprilisában a kormany.hu-n az alábbi cikk jelent meg:
“Három éven belül kiépül a Szombathely-Körmend-Zalaegerszeg-M7-es közúti kapcsolat”
A Vas megyei Bükfürdőn a Közlekedéstudományi Egyesület által rendezett közlekedésfejlesztési és beruházási konferencián adott elő Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. Ő mondta akkor azt, hogy elkezdődött a kivitelezés az M86-os autóút Körmend és Szombathely közötti szakaszán, és megépül az M76-os autóút Zalaegerszeg és Körmend közötti szakasza is.
2019-ben írták ki azt a közbeszerzést, ami a Körmend és Zalaegerszeget összekötő gyorsforgalmi tervezésére irányult. A Magyar Építők 2019. decemberében megjelent cikke ezzel a címmel jelent meg: “Így vezetik tovább Körmendre Zalaegerszegről az M76-ost”.
Vagyis akkor már a Lázár által most frissen megint bejelentett út kapcsolódásról beszéltek, csak éppen nem M86, hanem M76 névvel. A terv már akkor is az volt, hogy a beruházással és az M86-os meghosszabbításával összeérjen a gyorsforgalmi gyűrű az M1-es és az M7-es között.
2020. októberére elkészült az M76-os első szakasza az M7 autópálya holládi csomópontja és Balatonszentgyörgy között.
2022-ben ennek az útnak nagyjából az ötöde készült el.
Balaicz Zoltán (Fidesz-KDNP) Zalaegerszeg polgármestere idén júliusban ezt írta a témával kapcsolatban:
“Sajnos 2022-ben a háború és a következtében érzékelhető európai gazdasági nehézségek, különösen a németországi recesszió magyarországi hatásai miatt a gyorsforgalmi útépítési projektet felfüggesztették, majd 2024-ben alternatív megoldást javasolt a szakminisztérium. Ez a Zalaegerszeg és Nagykanizsa közötti 74-es út négynyomúsítása. A minisztérium elképzelése szerint 36 hónap, tehát három év alatt, 2026-2029 között készülnének el az engedélyes kiviteli tervek, továbbá addigra meglenne minden szükséges engedély és a 2030-as sikeres közbeszerzési eljárás után 2031-ben elindulhatna a kivitelezés.”
Tehát már 3 évvel ezelőtt megvoltak azok a tervek, amiket Lázár most ismét ismertetett, vagyis hogy az 74-es utat 2x2 sávosra fejlesztik Zalaegerszeg és Nagykanizsa között.
Pedig Balaicz polgármester a nyáron még nyomatékosan hangsúlyozta:
“Amennyiben a Zalaegerszeg és Nagykanizsa közötti gyorsforgalmi út épül meg az M76-os út helyett, úgy Zala vármegye, Vas vármegye, de az egész nemzetgazdaság is sérül, hiszen elszalasztjuk a sármelléki nemzetközi repülőtér gyorsforgalmi úttal való bekapcsolását Zalaegerszeg, Észak-Zala, Vas, Győr-Moson-Sopron, Nyugat-Dunántúl és Ausztria irányába. A saját véleményem szerint ez történelmi hiba lenne.”
Ehhez képest most ezt az elképzelést vázolta Lázár.
A miniszter tehát kedden egy másfél perces videóban bejelentett valamit, ami a helyi település vezetőjének véleménye szerint nem jó a térségnek, és amivel kapcsolatban már 6 évvel ezelőtt bejelentették, hogy 3 éven belül meg fog épülni.
Szép teljesítmény!
|
Támogasd a hatalomtól független újságírást! Bár a kormánymédia megpróbálja elhitetni, hogy a tőlük független szerkesztőségek úsznak a pénzben ez közel sincs így. Amennyiben neked is fontos, hogy sokáig legyen még a hatalmat ellenőrző hang, akkor támogasd adománnyal a mi munkánkat is segítő Nemzeti Újságírók Demokratikus Egyesületét. Adományodat ide utalhatod: 10918001-00000113-44920004. Köszönjük! |
