Aláírta a szerződést a MÁV és a GYSEV a vasútvonalak átadásáról

ugytudjuk.hu 2025-07-01 09:56:00
A GYSEV 752 kilométernyi vasúti pálya üzemeltetését veszi át a MÁV-csoporttól.

Németh Réka, a MÁV Pályaműködtetési Zrt. vezérigazgatója és Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója aláírta a soproni székhelyű társasághoz átkerülő nyugat-magyarországi vasútvonalakról szóló üzemeltetési és együttműködési megállapodást. 2025. július 1-jétől a GYSEV 752 kilométernyi vasúti pálya üzemeltetését veszi át a MÁV-csoporttól.

A két vasúttársaság közötti munkamegosztás változása az utasok részéről semmilyen alkalmazkodást nem igényel, ugyanazokkal a járatokkal számolhatnak, mint korábban. A vasútvonalak üzemeltetése egyelőre nem jelenti a személyszállítási tevékenység automatikus átkerülését sem, a GYSEV a Zalaegerszeg és Celldömölk közötti vonatok esetében veszi át a személyszállítási közszolgáltatási feladatokat.

Az átadás-átvétel lehetőséget teremtett arra, hogy hosszú évek után megoldódott az ún. tarifatörés problémája, azaz július 1-jét követően már a GYSEV-es járatok igénybevétele esetén sem kerül majd többe az utazás, mintha ugyanazt a távolságot kizárólag a MÁV-csoport által üzemeltetett járatokkal tennék meg az utasok, így például minimálisan olcsóbbá válik a vonatozás Sopron és Budapest között.

Az építési és közlekedési miniszter 10 pontos vállalásról szóló januári bejelentése óta a MÁV-csoport és a GYSEV szakemberei között munkacsoportokban folyt az egyeztetés az átadás-átvétellel érintett vasútvonalakról, azok állomásairól, kiszolgáló létesítményeiről, ingatlan és ingó vagyontárgyakról, beleértve a pályavasúti szolgáltatások nyújtásával összefüggésben a működtetési jogokat és a kötelezettségeket is. Július 1-jétől ugyanis a meglévő 443 kilométer mellett további 752 kilométernyi magyarországi vasúti pálya üzemeltetéssel, működtetéssel és pályavasúti szolgáltatások nyújtásával összefüggő valamennyi jog és kötelezettség a GYSEV Zrt.-hez kerül.

Az érintett vasútvonalakon a MÁV átlagosan napi 420 vonat közlekedtetését tette lehetővé, és az országos vasúti áruforgalom közel 10%-át bonyolította le, ennek révén 40 vasúti társaság részére évi 754 millió árutonna-kilométer mennyiség célba jutását segítette elő.

Az együttműködési megállapodás létrehozását célzó egyeztetések során a MÁV-csoport és a GYSEV célja közös volt: a két vasúttársaság közötti munkamegosztás újragondolása és az átadás-átvétel zökkenőmentesen valósuljon meg, továbbá az utasok részéről semmilyen alkalmazkodást ne igényeljen, összességében jövőben a vasúti áru- és személyszállítás fejlődését, a szolgáltatási színvonal javulását, a hazai közösségi közlekedés erősödését segítse a változás.

Átadott-átvett vonalak listája:

  • a 10-es vonal Győrszabadhegy–Celldömölk szakasza,
  • a 11-es vonal Győrszabadhegy–Veszprém szakasza,
  • a 13-as vonal Veszprémvarsány–Franciavágás szakasza, (a vonalon nincs személyszállítás)
  • a 14-es vonal Pápa–Csorna szakasza,
  • a 17-es vonal Zalaszentiván–Nagykanizsa szakasza,
  • a 20-as vonal Porpác–Székesfehérvár szakasza (Székesfehérvár állomás már nem),
  • a 23-as vonal Zalaegerszeg–Rédics szakasza,
  • a 24-es vonal Zalabér–Batyk–Zalaszentgrót szakasza,
  • a 25-ös vonal Boba–Őriszentpéter–országhatár szakasza,
  • a 26-os vonal Ukk–Balatonszentgyörgy szakasza (Balatonszentgyörgy állomás már nem),
  • a 27-es vonal Hajmáskér–Csajág szakasza (Csajág állomás már nem, a vonalon nincs személyszállítás)
  • a 30-as vonal Murakeresztúr országhatár–Balatonszentgyörgy szakasza (Balatonszentgyörgy állomás már nem),
  • a 41-es vonal Murakeresztúr–Gyékényes–országhatár szakasza

A vasútvonalak üzemeltetése nem jelenti a személyszállítási tevékenység automatikus átkerülését, július 1-jétől egyelőre a Zalaegerszeg és Celldömölk közötti vonatok esetében veszi át a személyszállítási közszolgáltatási feladatokat a GYSEV. A többi érintett szakasz esetében a rendelkezésre álló járművek függvényében kerül át a személyszállítási közszolgáltatás a soproni székhelyű vasúttársasághoz.

Az átadás-átvétel lehetőséget teremtett arra, hogy hosszú évek után megoldódott az ún. tarifatörés problémája, azaz július 1-jét követően már a GYSEV-es járatok igénybevétele esetén sem kerül majd többe az utazás, mintha ugyanazt a távolságot kizárólag a MÁV-csoport által üzemeltetett járatokkal tennék meg az utasok.

Szólj hozzá!

Digitális képalkotással mérik fel az önkormányzati átvételre váró sárvári Nádasdy-vár állapotát

Tavaly június óta dolgozik rajta Sárvár, hogy a tulajdonába kerüljön az épület.

Katonai, védelmi ipari fejlesztési és mérnöki központot létesítenek Zalaegerszegen

A 3 milliárd 700 millió forintos beruházáshoz 560 millió forintot csap hozzá az állam.

Ciprusi ellenféllel teljes a Falco EK csoportja

Az már korábban eldőlt, hogy a magyar bajnoki ezüstérmes a spanyol Zaragozával és a dán Bakken Bearsszel is összecsap.

Tanműhelyként szolgál a Széchenyi István Egyetem hallgatói számára, a Waberer's’ új, mosonmagyaróvári szervízcsarnoka

Nagy István ezzel kapcsolatban hangsúlyozta a vidék versenyképességének fontosságát. 

Sárga fedeles, otthoni szelektív gyűjtésre alkalmas kukákat oszt a GYHG

Személyivel és lakcímkártyával veheti át mindenki a saját településén. 

A mesterséges intelligencia etikai kérdéseit vizsgálja egy magyar-amerikai kutatás

Hogy ez megér-e 1 millió dollárt, arról megkérdeztük a Chat GPT-t.

Kigyulladt autó miatt, forgalomkorlátozás van az M1-es autópályán

Nagyszentjános külterületén a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

Megújulnak Győr ikonikus távhő-kéményei

20 év után, idén lett aktuális a tervezett rekonstrukció.  

Programajánló az első októberi hétvégére Győrben és környékén 

Számtalan színházi előadás, workshop és koncert várja az érdeklődőket, de lesz macskakiállítás, és madármegfigyelés is. 

Holnap startol a 6. Szombathelyi Darts hétvége

Több mint 400 versenyző érkezik nyilazni.

Az Idősek Világnapján díjazták Győr szépkorú polgárait

Nincs jövő a korábbi generációk nélkül.

Kara Ákos leradírozta a 81-es és 82-es főutak egy részéről a tranzit teherforgalmat

Ezzel vajon tényleg megoldotta a problémát, vagy csak áthelyezte máshova?

Takács Péter szerint a háziorvosok csak a maradék

A Magyar Orvosi Kamara közleményben reagált az egészségügyi államtitkár kijelentésére.