Tegnap jelentették be Kormányinfón, hogy részben új szabályok lesznek érvényesek a benzinkutaknál alkalmazott hatósági árakra.
Úgy tűnik, az egyik napról a másikra való ötletkormányzást a covid után nagyon megkedvelték: a tegnap délután bedobott tervhez csütörtökön 23:59-kor megjelent a Magyar Közlönynek az a száma, amely hivatalosan leírja, hogy másodpercekkel később hogyan kell működniük a benzinkutaknak.
Amit a Kormányinfón megtudtunk, csak annyi volt, hogy legfőbb szabály szerint péntektől a magyarországi benzinkutakon csak a magyar rendszámos autók tankolhatnak. Ezt később gyorsan pontosították is azzal, hogy a kijelentés nyilván a literenként legfeljebb 480 forintos hatósági áron tankolt üzemanyagra vonatkozik. Azaz nem kell a Magyarországon kifogyott üzemanyag miatt a külföldieknek mondjuk hazavonatozni, csupán nekik a piaci árat kell kifizetni.
Az új Kormányrendelet viszont újabb csavart visz a dologba: a magyar autókon kívül azok a külföldi rendszámú járművek is tankolhatnak az olcsóbb áron, amelyeket olyan országban helyeztek forgalomba, ahol szintén hatósági áras termék az üzemanyag. A környező országok közül így a mostani helyzet szerint a szerb és a szlovén rendszámú autókat érintheti a kedvezmény, azaz a magyar felségjelzésűek mellett őket sem kell zaklatni a kutasnak.
Igen, merthogy az új szabályozás beböfögése után minden a benzinkutasokra van bízva. Én pedig szerencsére éveket dolgoztam benzinkúton, multinál és magánkúton is, szóval lássuk, miért nem működik az elefántcsonttoronyban megálmodott terv.
A totemoszlopon a hatósági, maximum 480 forintos üzemanyagárat, de a kútoszlop kijelzőjén a piaci, magasabb árat kell feltüntetni, és a kútoszlop környezetében papíron kell kiírni, elmagyarázni magyarul és angolul, hogy miért van két különböző ár. Viszont van egy olyan jogszabály, hogy „több eladási ár egyidejű feltüntetése esetén a vállalkozás köteles a feltüntetett legalacsonyabb eladási ár felszámítására”. Azaz ha például a boltban ki van rakva a polcra egy termék ára, akkor a kasszánál hiába egy magasabb árat dob fel a gép, az alacsonyabbat kell csak kifizetni.
A most meghozott rendelet azt is kiköti, hogy csak magyar (vagy szerb, szlovén) forgalmival lehet a kedvezőbb áron tankolni. De mi van a rendszám és forgalmi nélküli robogókkal? Vagy mi van azokkal, akik kannába tankolnak, kerti gépbe, fűnyíróba? Ők ha betűről betűre nézzük, a drágább árat lennének kénytelen fizetni. Akkor ők már másmilyen magyarok?
És ha már itt tartunk, azok a magyar állampolgárok, akik munkájuk, munkahelyük miatt osztrák, vagy szlovák rendszámú autóval járnak, rájuk sem vonatkozik elvileg a kedvezőbb ár. Sőt, ha tényleg be kéne tartani a rendeletet, akkor valóban minden tankolásnál be kell vinni a forgalmit a pénztárhoz, hiszen a magyarul anyanyelvi szinten beszélő felvidéki vagy erdélyi magyarok sem tankolhatnak olcsóbban a külföldi rendszámú autóikba, ellenben a magyar rendszámú autóba egy román vagy ukrán állampolgár simán.
Mindezt pedig a kútkezelőnek, a pénztárban álló – alulfizetett, az egész mizériában nem érdekelt – benzinkutasnak kellene ellenőriznie az ablakon keresztül, vagy a kameraképen. És ha az ügyféllel nincsen közös beszélt nyelv, akkor hogyan magyarázná el neki a kutas ezt az egészet? Mitől nem kéne azt gondolnia az ügyfélnek, hogy nem csak egy nagy átverés az egész? Miközben az üzemanyag már benne van a kocsijában. Akkor onnan visszaszívják?
Minden eddigi tapasztalatom azt mutatja, hogy a dolgozók ezzel az egésszel nem fognak törődni. Amit kell, azt kiragasztják, kiírják, de – szerintem jogosan – úgy vannak vele, hogy nem kéne őket bohócnak nézni. Ahogy a vásárlókat sem.