„Ez ennek a rendszernek a lényege: ami nekem nem tetszik, az nincs”

Farkas Bazsi 2022-03-07 17:04:00
Édes nosztalgia, csípős napi helyzet, keserű túlárazás. Ipkovich Györggyel, Szombathely egykori polgármesterével beszélgettünk.

Régóta szerettem volna egy interjút készíteni Ipkovich Györggyel, aki két cikluson keresztül volt Szombathely polgármestere és szintén két cikluson keresztül parlamenti képviselőként is dolgozott. Amikor felhívtam, hogy időpontot kérjek tőle, azonnal fogadni akart. Ezúttal nem az interjúalany, hanem az újságíró, vagyis én húztam az időt. Másnapra kértem időpontot, hogy felkészülhessek, mi minden is történt Ipkovich, vagy ahogyan a politikai korttársai emlegetik, „Ipi apó” idejében. Végül rájöttem, teljesen feleslegesen olvastam ám megannyi anyagot, az időközben a város díszpolgári címét is megkapó Ipkovich igazán jó társaság, csak úgy dőlnek belőle a sztorik. Mivel felajánlotta, hogy tegeződjünk, az interjút ebben a formában folytattuk le.

Ügyvédi irodájában fogadott minket. Elsőként a falon elhelyezett fotókon akadt meg a szemem. Nem volt olyan rendszerváltás utáni miniszterelnök, akivel ne lenne közös fényképe. Arra kérem, meséljen róluk. 

Fotók: Vágvölgyi Bálint

Ez a kép a Horn Gyulával 1993. november 4-én készült. Ez volt az az időszak, amikor a legjobban pufajkásozták, az Antall-kormány idején készült. Én kaptam a dicső feladatot, hogy pártomat, az MSZP-t képviseljem a választáson, - hát nem szereztem nekik valami nagy dicsőséget. Ekkor még nem volt Szombathely olyan baloldali fellegvár, mint most. 

Az ott Medgyessy Péter, 2002-ben készült ez a kép. Ő miniszterelnök volt, én meg a polgármester-jelölt. Akkor szoktam le a dohányzásról. Nagy bagós voltam, 2 doboz Marlborot szoktam elszívni egy nap. Aztán tüdőgyulladást kaptam, ez vetett véget a szenvedélynek. Ennek az akkori sofőröm örült a legjobban, hogy nem kell többet dohányfüstben vezetnie. 

Ő pedig Orbán Viktor, 2010 körül. Jött fényezni Puskás Tivadart, aztán mit tesz Isten, egy trükkös megoldással mi kerültünk a Népszabadság, az akkor még létező Népszabadság címlapjára ezzel a fotóval. 

Ez volt az a találkozás, amit talán még most is emlegetnek, hogy te személyesen kérted a stadiont az Orbántól.

Átadtam 10 pontot, ebben benne volt a stadion is, de a váti reptér szintúgy.

Fotók: Vágvölgyi Bálint

Na, ez meg Bajnai, valami vízműves átadóra érkezett a miniszterelnök úr. 

Ez meg Gyurcsány. Az Aréna Savaria átadásán.

Mint sportminiszter?

Nem, már, mint miniszterelnök. Amikor sportminiszter volt, akkor ő ígérte meg a támogatást a sportcsarnokra. Bár igaz, nem vele kezdődött, hanem Jánosi Gyuri, akkori sportminiszterrel. Pont a közgyűlés napján járt Szombathelyen, mi meg egy ideje már tervezgettük, hogy sportcsarnokot építünk, mert a körmendiek folyton leistállózták a korábbit, a kiscsarnokot. Jánosi meg ragaszkodott hozzá, hogy akkor ő majd a testület előtt bejelenti, hogy kap a város 300 millió forintot sportcsarnokra. Én meg mondtam, ne jelentsd be! Vagy 1 milliárd, vagy semmi. Végül az 1 milliárdos kormányzati támogatást jelentette be. Nettó 2 milliárd 600 millió forintból épült végül meg, szóval közel a felét megkaptuk. Aztán kiderült, hogy nem is volt rá felhatalmazása, leváltották. 

Éppen Brüsszelben voltam, amikor jött a hír, hogy Gyurcsány lett a sportminiszter. Azonnal hazarobogtam, hogy a már nekünk tett ígéret nehogy köddé váljon. Szerintem én voltam az első vendége Gyurcsánynak. Másfél órát kellett győzködni, hogy nekünk ez a csarnok kell. Aztán kötélnek állt, nagyvonalú is volt, mert nettó 1 milliárd forintot kaptunk. 

Nézem ezt az Orbán Viktorral közös fotót. Ma már elképzelhetetlen lenne, hogy valaki csak így odalépjen hozzá. Vagy talán még az is, hogy egyáltalán Szombathelyre jöjjön.

Nem szereti Szombathelyt, nem is jön. 

Volt egy komoly betegséged. Hogy vagy most? 

Hát, voltam jobban - 20 éves koromban. Mióta volt ez a kis sztrók-féle, azóta nehezebben mozgok, de dolgozok, az ügyfelek hajtanak. Elég sokfelé tárgyalok. A Czeglédy-ügyben is védőként járok el.

Fotók: Vágvölgyi Bálint

Elég messze kell utazni miatta, mivel Kecskeméten tárgyalják most az ügyet.

Ez ezzel jár. Régi ismerőst is tudok sokszor köszönteni, mivel ez a széllel bélelt Budai Gyula is folyton ott lebzsel. Voltam vele egy parlamenti bizottságban. A 2010-ben alakult Fidesz-kormány ki akarta deríteni, hogy ki is a felelős a devizában való eladósításban. Erre alapítottak egy bizottságot. Aztán mondtam: te, Gyulám, megnézted te annak a jogszabálynak a számát, ami lehetővé tette a devizába való hitelfelvételt? Hát 2001 volt.

Az első Orbán-kormány ideje.

Pontosan. Na, innentől kezdve nem csoda, hogy nem hallottál ennek a bizottságnak a tevékenységéről. 

Egykori polgármesterként hogyan látod most Szombathely lehetőségeit?

Egy lépésre vagyunk attól, hogy a kiüresített megyei önkormányzatok sorsára jussunk. Már most elvesztettük az iskoláinkat, az intézményeinket, a költségvetésünket, a forrásainkat. Alattam majdnem 10 milliárd forinttal volt nagyobb a költségvetés, mint most. Jó, igaz a feladat is nagyobb volt. Csak pedagógus 2000 volt, akik alánk tartoztak. 

De van ennek egy másik rétege. Amikor jön egy cég, hogy ipart telepítene ide a városba, és neki rövid időn belül szüksége lesz szakemberekre, akkor régen behívtam valamelyik iskola igazgatóját és elmondtam neki, hogy milyen képzésre lenne szükség. Most köze sincs az önkormányzatnak az iskolákhoz. Ezt így megtenni sem tudja.

Nem egyszer hangoztatta a Fidesz, hogy mekkora adóssággal vették át a várost 2010-ben.

Azért egy dolgot tisztázzunk. Nem elherdáltuk azt a pénzt, hanem ráköltöttük az iskolákra a Paragvárira, a Nagy Lajosra, az Orlayra. 

Fotók: Vágvölgyi Bálint

Két terület van, ami egy önkormányzatnál nyeli a pénzt: az iskolák és az utak. 1 milliárd forintot kellett elkölteni utakra, mert járhatatlan volt a város. Nem volt zsebben az a pénz, mit lehetett csinálni? Hitelt kellett felvenni. Oktatási intézményekre, a panelházakra baromi pénzeket kellett elkölteni. Ezeket nem bántam meg, mert Szombathely ezzel csak gazdagodott.

600 hektáros területet vásároltunk 600 millió forintért. Aztán hála Istennek, az elmúlt 9 évben a fideszes városvezetés nem nyúlt hozzá, így most épül az északi ipari park. 30 hektárt adtunk el 2 milliárd forintért. Akkor ez most jó befektetés volt, vagy sem?

Ez most a város éléskamrája, nem is tudom mi lett volna a várossal, ha a fiúk ezt nem tudják értékesíteni. Ingatlan-értékesítéssel el lehet lenni egy ideig, bár hosszú távon tervezni ezzel lehetetlen. 

Puskás Tivadarral együtt kaptad meg Szombathely díszpolgári címét. Aztán elindultál az előválasztáson. Puskás pedig ott van Hende mögött a plakáton, kampányol neki. Szabad egy díszpolgárnak politizálni?

A díszpolgárság nem azt jelenti szerintem, hogy az embert kiállítják egy vitrinbe aztán ott marad már halála napjáig. Nem. Ez egy elismerés volt, jól esett a cím is, meg az is, hogy egy sportháznyi ember felállva tapsol és ismer el. 

A körmendi fiúk meg megkértek, hogy vállaljam el a képviseletüket, mérettessem meg magam. Körmend környékén sajnos sosem voltunk erősek, pedig ráférne a területre, a sok kistelepülésre, hogy fel legyenek karolva. Az elmúlt 10 évben nagyon elmaradtak a fejlesztések, sőt, a trafikmutyi ott csapódott le igazán. A 2000 fő alatti településeken nincsen trafik, meg lettek fosztva a jogtól, hogy trafikot tartsanak fenn. Ez pedig az hozta magával, hogy a kocsmák is bezártak. Én leszoktam, de a feleségem dohányzik. Döröskéről egy doboz cigarettáért 5 kilométert kell most utazni.

Fotók: Vágvölgyi Bálint

A faluk leépítése aztán azzal folytatódott, hogy széthordták a földet. A termőföld most műkörmösöknél, meg a fene se tudja, hogy kinél van. Mivel nincsen gazdálkodás, munkalehetőség csak a közmunkában van. Nincsen szennyvíz-ellátás, mert az is 2000 fő feletti lélekszámhoz van kötve. 

Pont a Vas 03-as körzetben, ahol a vidékfejlesztésért felelős államtitkár, V. Németh Zsolt a képviselő, 50 olyan 2000 fő alatti kistelepülés van, hol nincsen megoldva a szennyvízkezelés. 

Sokat küzdöttél annak idején az M86-os ért, végül mégsem a ciklusodban épült meg. A Fidesz mantrája meg az, hogy ezt is nekik kellett megépíteni mert a szocialisták erre sem voltak képesek.

20 kilométer út épült meg, másik 20 pedig már tervezés alatt volt, a régészeti feltárások be lettek fejezve akkor, amikor én átadtam a helyemet. A 2007-es eu-s költségvetésben 83 milliárd forintot különítettek el az M86-os megépítésére, ez az építés 80%-os fedezte. 

2007-ben nem Orbán Viktornak hívták a miniszterelnököt, tehát neki ehhez köze nem volt. Amihez köze volt, az a beruházási költségek megnövekedése. A Vegyépszer 4,5 milliárdért kezdett bele a Vát-Szombathely szakaszba, aztán megállt. Végül Simicska cége, a Közgép, az eredetihez képest dupla annyiért fejezte be. Amikor Hende azt mondja, hogy azért nekik kellett befejezni az M86-ost, mert nem volt rá elég pénz, akkor erre nekem az a válaszom, hogy annyi volt, amennyiből meg lehetett csinálni, - annyi nem volt, amennyit el szoktak vinni.

Fotók: Vágvölgyi Bálint

2010-ig valóban hátra volt még a Csornáig tartó szakasz, de hát a dolgok már csak ilyenek. Valaki elkezdi, más meg befejezi.

A baj az, hogy nem sikerült a teljes közlekedési koncepciót megvalósítani. A vasút megvolt, a közút épült, a légiközlekedés meg nem lett meg. Pedig amikor Bajnai itt volt, akkor rendesen lobbiztunk a szombathelyi reptérért, amit Váton építettünk volna meg. Be is vette a kormányprogramba, aztán egyszer csak jött Hende Csaba jó hírével, hogy Pápán épül meg a reptér. Na se itt, se ott nem lett reptér végül. 

Reptér nincs, viszont hatósági ár az van. Már bocs az éles váltásért, de itt van a választás a küszöbön, szóval beszélnék veled a mostani eseményekről.

Ez az első lépés a kulák-lista felé. A termelőt nem lehet arra kötelezni, hogy veszteségesen termeljen sertést, meg csibét, meg mindenféle egyebet. Vagy felhagy a termeléssel, vagy elviszi külföldre. Erre mondhatja majd azt a hatóság, hogy ez a nemzetgazdaság kijátszása, és akkor ez bűncselekmény. Ugyanezt csinálták Rákosiék. Nézzétek, mi van a benzinkutakon. A saját bevételét nem engedi el az állam, a jövedéki adó az marad, csak a benzinkutas farag rá. Kiváló alkalom a lappangó privatizációra. Ugyanaz lesz, mint a trafikok esetében. 

Az árakat nem alakíthatja a politika, azzal kinyírja a piacgazdaságot. Volt már ilyen rendszer nálunk, csúfos vége is lett.

Ingyen dolog nincsen. Ott a rezsicsökkentés, a cégek fizetik egyelőre a különbséget, amíg bírják. Elmaradnak a felújítások, a karbantartások, jönnek az üzemzavarok.

Az államadósság az egekben van. De a nagy különbség 2010-hez képest, hogy most nincsen már meg a magánnyugdíjpénztári vagyonunk, már elköltötték a fiúk a paksi pénzt, nincsen már meg a Bécs-Belgrád vasútvonal ára. Meg még egy jó adag hitelt is felvettek.

Mit szólsz hozzá, hogy Szombathely szinte az egyetlen megyeszékhely, ami nem kapott a kormánytól kompenzációt?

Nincs ezen mit csodálkozni, ez ennek a rendszernek a lényege: ami nekem nem tetszik az nincs. Pestet képesek nullába venni, akkor mit várunk mi? Ez egyre több olyan várost fog érinteni, amelyik ellenszegül. Mert ezek a városok egyre többen lesznek. 

Fotók: Vágvölgyi Bálint

Itt volt a koronavírus. Szerintem a szombathelyi városvezetés igen jól kezelte ezt a helyzetet. De az, hogy a kormány a mi zsebünkre jótékonykodik, az nem rajtuk múlt. A legrosszabb vendég a kocsmában nem az, aki megissza, amit rendelt és nem fizet. Hanem az, aki rendel mindenkinek és aztán nem fizet.

Erre mondja azt a Fidesz, hogy ez a pénz ott maradt az állampolgároknál.

Persze. Ha meg bemegyek a boltba - én csak tudom, mert a feleségem folyton engem küld - akkor tudja, hogy egekben vannak az élelmiszerárak. Meg a hatósági áras termékeknél mennyiségi korlátozás van, aztán meg majd hiány, és el is érkeztünk a padlássöprésig.

Zárjunk egy könnyedebb témával. Mostanság volt téma több szombathelyi Facebook-csoportban is, hogy mennyire csupasz lett a Fő tér az átépítés után, amit pedig polgármesterként te vezényeltél le, talán még mondjuk így: „apja” is voltál a projektnek.

Na végre valamit észrevesznek, amit csináltam!

Egyébként nem érdekelnek ezek a viták. Mi nem parkot csináltunk, azokat rendbe hoztuk a városban. Mi egy rendezvényteret akartunk. Én azt csodáltam, hogy a rendezvényteret nem akkor mutatták meg, amikor rendezvény van rajta. Színes esernyős diákok a quadrillen, vagy kertmozi, fúvószenekari találkozó, koncert, vagy a Savaria Karnevál. Persze, akkor a virágágyások le lennének taposva.

A tér átépítése valahogy nem volt az elődjeimnél prioritás. Wagner Andrásnak és Szabó Gábornak is beletört a bicskája. Aztán a Szentháromság szobor átkerült. A legnagyobb szenzáció meg akkor az volt, hogy karhatalmi erővel eltávolíttattuk a fagyizót a térről. Sok apró részletre figyeltük. Például lehet, kevesen tudják, de a szökőkútban látható mozaik, annak a mozaiknak a másolta, amit a BM Klub előtt a régészek feltártak. 2006. augusztus 20-án adtuk át a teret, a város megszerette. Ha belegondolsz, a Karnevál is azóta teljesedett ki.

Szólj hozzá!

Elkötelezte magát a felügyelő bizottság felállításában az SZKKA

Legkorábban május végén, június elején kezdheti meg működését a FEB. 55 millió forint sorsa lóg a levegőben.

Kiss & Go táblákat tesznek ki több győri óvoda és bölcsőde közelébe

Reggel és délután pár percig parkolójegy váltása nélkül lehet várakozni.

1,4 millióval kopasztották meg, pedig elsőre nem hitte el a csalók meséjét

Az elkövető első telefonhívását megszakította, másodjára azonban a tettesek mégis meg tudták győzni arról, hogy bankszámláját támadás érte.

Kihelyezett hulladékudvar lesz Gyirmóton szombaton

A MOHU Zrt. kérésére a beszállítani kívánt hulladékot a kihelyezett gyűjtőhelyen hulladék fajtánkként mérlegelni szükséges.

Szétverte a börtöncellát egy férfi a szombathelyi börtönben

Cselekményével közel 200 ezer forint kárt okozott.

Napos, gomolyfelhős idő várható pénteken

A legmagasabb nappali hőmérséklet 15 és 20 fok között valószínű.

Bebes István, körmendi polgármester feljelentést tesz, mert közadatokat jelentetett meg az Ugytudjuk.hu

A város első embere szerint üzleti titok egy közpénzből felújított, nemzeti vagyonnak minősülő épület üzemeltetésére tett pályázati ajánlat.

MÁV: Szombattól folytatódik a tavaszi utómunkálat a győri fővonalon

A Budapest–Győr–Hegyeshalom vonalon a karbantartás második fázisa érinti az S10-es, S12-es és G10-es járatokat, a szombathelyi Savaria IC-ket és a soproni InterCityket.

„Rohadjon meg minden kék!” – 80 nap elzárás jár a szombathelyi rendőr fenyegetéséért

Bíróságról börtönbe szállítás közben fenyegetőzött a rab.

A szentiváni civil jelölt Pintér Bence polgármesterjelöltségét támogatja

Pintér Bence egyesülete pedig úgy támogatja dr. Balog-Farkas Renátát, hogy nem indulnak el a szentiváni körzetben.

Kapott-e fizetést Jagodits Zsuzsa?

A szombathelyi Fidesz képviselőjelöltje annak a Haladásnak a kommunikációs vezetője, ahol hónapok óta nem volt fizetés. A városi közgyűlésben megint téma volt a foci.

Ököllel mellkason ütötte volt párját a szombathelyi férfi

A nő nyolc napon túl gyógyuló súlyos sérülést szenvedett.

Szakadozik a felhőzet csütörtökön, de lehet zápor

A legmagasabb nappali hőmérséklet 10 és 17 fok között valószínű.

Mire számíthat a cserbenhagyó ittas vezető?

Magyarországon a KRESZ egyértelműen tiltja a járművezetők számára az alkohol fogyasztását, illetve a járművezetést ilyen esetekben.

Elküldték Kuznyecovot az ETO-ból

Két hónapig volt vezetődedző.

Péntektől teljesen lezárják a szombathelyi Rumi utat

A Szőlős utca és a "mozaikos" kereszteződés között fognak aszfaltozni.