Október 21-én adták át az M80-as autóút Körmend - Rábafüzes közötti szakaszát. Bár korábban maga Orbán Viktor miniszterelnök jelentette be, hogy az út 2x2 sávos lesz, megépültekor csupán 2x1 sáv készült el.
A projekt összefoglalásánál a palyazat.gov.hu-n fellelhető dokumentum így fogalmaz:
Jelen projektben szereplő szakasz teljes egészében része lesz a távlati TEN-T európai hálózatnak. A projekt keresztmetszeti kialakítása megfelel, a Minisztérium KIF/14081/2014-NFM ikt. számon kiadott levelében foglaltaknak, melyek alapján ütemezett kialakítást rendel el, a legkisebb forgalmú gyorsforgalmi utaknál, mely a takarékosabb 2x1 sávos kialakítású, a külön szintű csomópontok alkalmazásával biztonságosabbá tett és a forgalom akadálytalan haladását is biztosító úttípus. Végleges kiépítésnél 26,60m koronaszélességű autópályává fejleszthető 2x2 forgalmi sávos autóút kiépítése a távlati cél.
Vagyis távlati cél az, hogy az út 2x2 sávos legyen, addig be kell érnünk a 2x1 sávval.
Ami talán még a megígért, elkészült majd tervezett sáv számoknál is érdekesebb az az, hogy az út elkészülte után, annak hirdetéseivel lehetett találkozni.
Igen. Az M80-as autóút Körmend és Rábafüzes közötti szakaszát rádió hirdetésekben, óriásplakátokon és a nyomtatott, valamint online sajtóban is reklámozták. Pénzért.
Hogy pontosan mennyiért, és hol és, hogy a felületeket mi alapján választotta ki a kormány, azt Ungár Péter, a Vas megyei LMP országgyűlési képviselője kérdezte meg az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól.
Az ITM nevében Schanda Tamás államtitkár válaszolt. Aki válaszában ugyan leírta az út paramétereit, vagyis, hogy egy 30 kilométeres szakasz épült meg egy 575 méter hosszú völgyhíddal, ezen kívül azonban semmi egyéb konkrétummal nem szolgált.
Európai uniós forrásból megvalósuló beruházások esetében kötelező kommunikációs feladatoknak kell eleget tenni a kedvezményezettnek, tehát uniós kötelezettség - tette hozzá Schanda, aki Ungárt a részletekért a palyazat.gov.hu oldalra irányította.
Nos, mi megkerestük az oldalon a nagyon hangzatos nevű IKOP-1.1.0-15-Nemzetközi (TEN-T) közúti elérhetőség javítása című projektet. Ám az itt közzétett adatok semmit nem mutatnak meg abból, hogy reklámra, oppárdon kommunikációra mennyit költött el a kormány. Ahogy azt sem mutatja meg az adatlap, hogy hol és pontosan mennyiért hirdették az utat, ami egyébként 92 milliárd 980 millió 60 ezer 697 forintot emésztett fel.
Az biztos, hogy a Rádió1 reklámspotban, a Vas Népe pedig fizetett hirdetésben közölte a jó hírt, hogy elkészült az út. Óriásplakátokon is lehetett látni az örömhírt, hogy Körmend és Rábafüzes között az európaihoz közelítő úton kocsikázhatunk.
Hogy mindez mennyi közpénzbe fájt, azt sajnos nem tudjuk meg.