Megcsúszott az autód? Az életed múlhat azon, hogy a fék helyett a gázt nyomd!

Nagy Donát 2021-10-28 10:03:00
A legtöbb sofőr már csak éles helyzetben találkozik mindazzal, ami egyszerűen gyakorolható lenne a zsámbéki tanpályához hasonló létesítményeken. Élménybeszámoló egy alap vezetéstechnikai-tréningről.

Még februárban kaptam ajándékba egy 4 órás, alap vezetéstechnikai-tréninget tartalmazó kupont, ám az élet úgy hozta, hogy csak most, október végén tudtam ezt felhasználni. Bár az átlag sofőrnél azt hiszem többet vezetek, és azt gondolom jóval tudatosabban is teszem ezt mint sokan mások, egy ilyen gyakorlási lehetőségnek rendkívül megörültem.

Fotók: Nagy Donát

 

Vasárnap reggel érkezem a Zsámbék mellett található Drivingcamp pályára, ahol - mivel online kitöltöttem minden szükséges nyilatkozatot - csak egy aláírással kell igazolnom a jelenlétemet. Először nyolcad magammal beterelnek egy tanterembe, ahol egy bő fél órában elmagyarázzák a helyes ülés- és kormánybeállítást, de szó esik a guminyomás fontosságáról is.

Sőt, azt tudtátok, hogy habár még ma is sok helyen azt tanítják, a kormányt 10 és 2 óránál kell fogni, erről már régen kiderült, hogy nem megfelelő; a régi, kormányszervó-rásegítés nélküli autóknál persze így lehetett jó nagy erőt kifejteni a kanyarodáshoz, ám a modernebb, például légszákos (és persze kormányszervós) autóknál már a 9 és 3 órás kormányfogást ajánlják.

Kis szünet után aztán az épületen kívül, a saját autóinkkal felsorakozunk a tréner kocsija mögött, akitől rádiókat is kapunk az egyutas kommunikáláshoz (ő utasít, mi végrehajtjuk a feladatot).

A képzésnek egyik alaptétele, hogy mindenki a saját, legtöbbet használt autójával érkezik, mert a kocsi itt megtapasztalt viselkedésére lesz/lehet majd szükség éles helyzetben is.

Az alap csomag négy pályát foglalt magába; az első helyszínen egy szlalomozással kezdünk, szépen egymás után. Először csak 30 km/h-s sebességgel haladunk el a bóják között, majd ezt növeljük 40-re és 50-re.

Már a 40 km/h-s tempónál kicsit megérintem a kocsi jobb hátuljával az egyik bóját, így én vagyok az első, aki bóját dönt.

Közben visszaemlékezem egykori autós oktatóm szavaira, aki a jogosítványra készített fel: "a rutinpályán a manőverezés elég nehéz, hiszen itt a bóják mindig a helyükön maradnak; de odakint a forgalomban már könnyebb lesz, mert az emberek legalább elugrálni majd előled."

A következő feladat, de még ezen a pályán a hirtelen irányváltás begyakorlása. Ezt úgy kell elképzelni, mintha előttünk hirtelen lesatuzna egy kamion, és már csak arra van időnk, hogy elrántsuk a kormányt jobbra vagy balra, de úgy, hogy további sávokba már nem sodródunk át, hanem visszahozzuk egyenesbe az autót. Na, itt persze satuzó kamion helyett ismét bójákkal van kirakva a pálya. A cél az, hogy fékezés nélkül, csak kormánymozdulattal kerüljük ki az akadályt az elsőre szűknek tűnő helyen. Ezt mind jobbra, mind balra megtehetjük egy felbójázott területen, később azzal nehezedik a feladat, hogy rádión mondja az instruktor már a döntési határon, hogy merre kerüljünk.

Fotók: Nagy Donát

 

Áthajtunk a következő helyszínre, ahol a vészfékezést fogjuk gyakorolni. Ugyanis bár azt gondolnánk, hogy baj esetén (klasszikusan: elénk ugró oviscsoport) mindenki ösztönösen a fékre tapos, és megállásig nyomja a pedált, a valóság ezzel szemben az, hogy sokan még életükben nem taposták meg úgy igazán a féket; így vészhelyzetben sem lesznek felkészülve arra, ami ilyenkor történik.

Vészfékezésnél ugyanis dolgozik az ABS, minden hangos és zörög, meg még egy csomó másik hárombetűs kütyü is segít, amit azért tettek az autónkba, hogy minél rövidebb úton megálljunk. De ha mi nem nyomjuk teljes erőnkből a féket, akkor mindezek jóval kevesebbet érnek.

Még valami: hihetetlen mind a száraz, mind a felvizezett műgyanta pályán (ami a jeget szimulálja), micsoda különbség van a nyári és a téli gumik között.

Nekem a 10-12 fokos nappali hőmérséklet miatt még a nyári papucsok vannak fent az autón, de a rögtönzött csapat kétharmadának már téli gumival szereltek a kerekei.

A manőverezést itt is gyakoroljuk, egy kis elektromosan mozgó dobbantón áthajtva kibillentik az autót az egyensúlyából, így az ellenkormányzás szükségességét is megtapasztaljuk. Az is látszik ebben az esetben, hogy aki a fékre lép, az már csak csúszik tovább a semmibe, esetleg elkezd pörögni a a műgyantán; de ha továbbra is a gázon tartjuk a lábunkat a kormánymozdulat mellett, az kihúz minket az imbolygásból.

Fotók: Nagy Donát

 

A harmadik pálya a csúszós kanyart szimulálja, ott egy kör alakú területen kell menni először úgy, hogy csak a jobb oldali kerekek vannak a műgyantán, később pedig az egész autóval kell megpróbálni a csúszós felületen maradni.

Először úgy érzem magam, mint malac a jégen.

Ahogyan csúszik az autó jobbra, én ösztönösen egyre jobban, végül koppanásig balra tekerem a kormányt. Pedig ezzel már semmit sem javítok "túlélési esélyeimen", a rádióban azonban hamar jön az emlékeztető: ilyen esetben tudatosan, de a csúszás irányába kell kormányozni az autót, hogy megpróbáljuk visszaadni a kerekeknek a forgását. Ha ez megvan, akkor óvatosan lehet próbálni ismét elfordulni. Ezek a mozgások persze a másodperc tört része alatt zajlanak, de az okítás bejön: így valóban hamarabb el tudok fordulni.

Végül a negyedik pálya egy műgyantás lejtő, amin a jégen legurulást gyakoroljuk. Az előzőekhez hasonlóan az első próbálkozások itt a kijelölt terület melletti aszfalton végződnek, aztán ahogy egyre-jobban megszokjuk a körülményeket, úgy sikerül már jobban bevenni a kanyart.

Fotók: Nagy Donát

 

Ezek után a lejtő egy meredek dombbá változik, ugyanis visszafelé kell haladnunk. A csúszós felületen a nyári gumival éppen hogy fel tudok kapaszkodni, míg a téli gumis társaimnak ez meg sem kottyan.

Hamar el is telt az idő, a rengeteg tapasztalattal a hátunk mögött pedig visszagurulunk az épülethez, ahol rövid elköszönés következik.

Közben arra gondolok, hogy bárcsak minden jogosítványhoz "járna" egy ilyen alap, pár órás gyakorlási lehetőség. Persze, ehhez is megfelelő infrastruktúra kell, de azt is gondolom, hogy a sok feleslegesen kiszórt százmilliárdból talán ilyen pályák építésére érdemesebb lett volna költeni egy állami beruházóval. Mert hát milyen klassz lenne, ha nem a különböző megbetegedések vagy az adózási ráták listáját vezetné Magyarország, hanem a legbiztonságosabban közlekedőkét.

Szólj hozzá!

Karácsonyi csapatépítő? Érdemes minél előbb megszervezni

Az ősz lassan teljes pompájában megmutatkozik.

Őszi kulturális kavalkád Győrben

A Rómer Flóris Múzeum heti programajánlója.

Ezerrel irtják a rágcsálókat Szombathelyen

Ügyeljen mindenki a kihelyezett méregre.

Autógumi szerelése: miért fontos a biztonságos közlekedés érdekében?

Az autógumik elhanyagolhatatlan szerepet játszanak a járművek stabilitásában és biztonságában, hiszen ők biztosítják az egyetlen érintkezési pontot az út és az autó között.

Fiatalkorúak raboltak ki kiskorúakat Szombathely belvárosában

A megfélemlített kiskorúak 5 ezer és 9 ezer forint közötti összegeket, illetve mobiltelefont adtak át a két vádlottnak.

“Lehet, hogy még látod éppen, ahogyan a gépem egy felhőn száll!”

Öt évre titkosítják Orbán Viktor külföldi útjait, a közpénzes utazások sem lesznek nyilvánosak. 

435. az ETO FC Győr a labdarúgó klubcsapatok világranglistáján

Szép teljesítmény ez, ha azt nézzük, hogy 2 éve még az NB II.-ben játszott a csapat.

Fegyelmi eljárást indított a Magyar Kézilabda Szövetség a Győr-Fradi meccsen kifeszített molinó miatt

A Ferencváros szurkolói azt írták a drapira, hogy minden győrit gyűlölnek.

Hogyan törd fel a területvédekezés gyenge pontjait?

Gondolkodtál már azon, mi történik, amikor egy focimeccsen a védekezés során az ellenfél megtalálja a réseket? Nos, a területvédekezésnek is megvannak a gyenge pontjai, amiket az ellenfelek kiaknázhatnak.

“Felmondtam, mert nem bírtam a nyomást, hogy egymást kell megfigyelnünk a munkahelyen.”

Egy volt celldömölki gyámügyi ügyintéző mesélt Magyar Péternek, hogy milyen a rendszer belülről.

18 %-kal vezet a Tisza a Fidesz előtt - állítja a 21 Kutatóközpont

Ez az intézet volt az egyetlen, amelyik pontosan eltalálta az EP-választások végeredményét is. 

Az önkormányzati bérlakásban élők is felvehetik az Otthon Start hitelt Győrben - írta Pintér Bence

A polgármester javaslatát a Fidesz frakció is támogatta, így a lakásbérlők előtt is megnyílt a lehetőség a saját otthonra.

Közös megegyezéssel távozik Teo Hojč, az Egis Körmend vezetőedzője

A csapatot megbízottként Kocsis Tamás másodedző készíti fel a következő meccsre.

Hogyan találd meg a digitális egyensúlyt a hangoskönyvek segítségével?

Szerinted elég időt töltünk a természetben ahhoz képest, amennyi időt a telefonunk képernyőjénél ragadva töltünk el?

Szombathely díszpolgárává választották Gráczer Györgyöt

Így tiszteleg a város a Falco kosárlabda csapatát naggyá tevő ügyvezető előtt.

„A Fidesz nem a háborútól fél. A Fidesz a magyar emberektől fél.” – Tordai Bence szerint rendeleti kormányzással akarják átmenteni a hatalmat

A veszélyhelyzeti jogrend újabb meghosszabbításával a kormánypárt egy választási vereség után is megőrizheti a kontrollt.