Miért fosunk a sávváltástól?

Nagy Donát 2021-10-13 14:00:23
Sokan már 5-6 kereszteződéssel hamarabb besorolnak a belső sávba, mert később, több száz méter múlva majd balra akarnak lekanyarodni az útról. A külső sáv meg csontüres. Kis szombathelyi körkép.

Az emberi lélek messze bonyolultabb annál, mint hogy én ebben a pár sorban ezt meg tudjam vizsgálni. Így maradok a saját tapasztalataimnál, amikor arról elmélkedek, hogy miért poroszkálnak sokan folyamatosan a belső sávban a városban.

Több ilyen út van egyébként Szombathelyen, ahol egy sokkal későbbi manőver miatt már jó előre elfoglalják a belső sávot az autósok.

Például csúcsforgalomban, jellemzően délután a Rohonci úti lámpánál a rendőrség felől érkezők már eleve beállnak a belső sávba. Olykor a Haladás büféig áll a kocsisor a belsőben, a külső sávban viszont 2-3 autó van csak a lámpánál rajtra készen. Azt hihetnénk, hogy itt mindenki balra, a Csónakázó-tó felé akar majd menni; de nem. Ugyanis a Rohonci út legvégén a külső sáv elfordul jobbra, a Bem József utcára, és csak a belső sávban lehet tovább haladni, Olad, Sé és Torony felé. Emiatt pedig már itt átsorol mindenki a belsőbe, biztos ami biztos.

Itt a bal oldali, belső sáv a csúcsforgalomban fullon van, a külsőben viszont csak pár autó szokott várakozni a zöld jelzésre.

Fotó: Google Utcakép

Kicsit más a helyzet a Petőfi Sándor utcában, aminek végén, a Gekko Étteremnél lévő körforgalom miatt megszűnik a külső sáv. Emiatt a Petőfi Sándor utcában, már az Ady téri lámpák előtt szinte mindenki besorol a belsőbe, kívül pedig csak az megy, aki jobbra le akar fordulni a Kőszegi utcába. Onnantól a Petőfi Sándor utcában lévő külső sáv akár parkoló is lehetne, hiszen senki nem használja már az úttest azon részét.

Szintén csak a belsőt ismerik sokan a Zanati úton, hiszen már a Falconál ott haladnak, mivel ők a főút végi "halálkörforgalomba" igyekeznek.

Ugyanígy a Körmend és Balogunyom felől érkezők a Körmendi úton eleve a belső sávban kezdik meg az útjuk további részét a városhatárban, pedig az Aldihoz bekapcsolódó körforgalomig még sokszáz méter van hátra.

Félreértés ne essen: párhuzamos közlekedés során, azaz a városban a forgalomban nem kell szigorúan venni a jobbra tartás szabályát. Az autópályán igen, de az egy teljesen más történet; itt most szabálytalanság nem történik.

Ugyanakkor a tömött belső, és csontüres külső sáv látványa elgondolkodtató.

Ez egy öngerjesztő folyamat. A legtöbben azért haladnak már jó előre a megfelelő sávban (hiába teljesen üres a másik), mert félnek tőle, hogy később nem tudnak már megfelelően átsorolni. Emiatt a belső sávban egyre többen lesznek, ami miatt megint mások szintén az esetleges átsorolási nehézségtől félnek, így ők is mielőbb a belsőbe térnek át. Aztán lassan van egy pont, amikor már mindenki csak a belsőt használja, kivéve, ha éppen jobbra fog lekanyarodni.

De miért ilyen nehéz a sávváltás? Mert valóban: valahogy tényleg az van, hogy senki sem akarja beengedni a másikat. Halad a két sor, a külsőben hajtó autós kirakja balra az irányjelzőt, és kissé lassít. Van úgy, hogy 10 autó is elhalad mellette, mire valaki hajlandó legalább leemelni a gázról a lábát. Sőt, alkalomadtán tényleg odáig jut a külsőben haladó sofőr, hogy meg is kell állnia, mert tényleg záróvonal vagy megszűnő sáv következik.

Persze így is messze több már az autó annál, mint amennyit Szombathely elbír. De a közlekedés mindig is egy közös társasjáték marad, ahol nyertes nincs, csak sok játékos; de ettől még nem kell, hogy a többség vesztes legyen. Viszont a fentebb leírt viselkedési forma miatt már a rendelkezésre álló helyet sem használjuk ki.

Pedig ha mi egyszer-egyszer segítjük a forgalmat az elsőbbségünk lemondásával, később mástól ugyanígy visszakapjuk majd. Egymás mellett élünk, akár tetszik, akár nem. Akkor meg már meg is könnyíthetnénk egymás dolgát.

Szólj hozzá!

Napos, gomolyfelhős idő várható pénteken

A legmagasabb nappali hőmérséklet 15 és 20 fok között valószínű.

Bebes István, körmendi polgármester feljelentést tesz, mert közadatokat jelentetett meg az Ugytudjuk.hu

A város első embere szerint üzleti titok egy közpénzből felújított, nemzeti vagyonnak minősülő épület üzemeltetésére tett pályázati ajánlat.

MÁV: Szombattól folytatódik a tavaszi utómunkálat a győri fővonalon

A Budapest–Győr–Hegyeshalom vonalon a karbantartás második fázisa érinti az S10-es, S12-es és G10-es járatokat, a szombathelyi Savaria IC-ket és a soproni InterCityket.

„Rohadjon meg minden kék!” – 80 nap elzárás jár a szombathelyi rendőr fenyegetéséért

Bíróságról börtönbe szállítás közben fenyegetőzött a rab.

A szentiváni civil jelölt Pintér Bence polgármesterjelöltségét támogatja

Pintér Bence egyesülete pedig úgy támogatja dr. Balog-Farkas Renátát, hogy nem indulnak el a szentiváni körzetben.

Kapott-e fizetést Jagodits Zsuzsa?

A szombathelyi Fidesz képviselőjelöltje annak a Haladásnak a kommunikációs vezetője, ahol hónapok óta nem volt fizetés. A városi közgyűlésben megint téma volt a foci.

Ököllel mellkason ütötte volt párját a szombathelyi férfi

A nő nyolc napon túl gyógyuló súlyos sérülést szenvedett.

Szakadozik a felhőzet csütörtökön, de lehet zápor

A legmagasabb nappali hőmérséklet 10 és 17 fok között valószínű.

Mire számíthat a cserbenhagyó ittas vezető?

Magyarországon a KRESZ egyértelműen tiltja a járművezetők számára az alkohol fogyasztását, illetve a járművezetést ilyen esetekben.

Elküldték Kuznyecovot az ETO-ból

Két hónapig volt vezetődedző.

Péntektől teljesen lezárják a szombathelyi Rumi utat

A Szőlős utca és a "mozaikos" kereszteződés között fognak aszfaltozni.

Nyomoz a rendőrség a csepregi önkormányzat körül

Ismeretlen tettes ellen sikkasztás vétsége miatt tettek feljelentést.

Első körben nem kapott licencet a Haladás

A zöld-fehérek április 25–től május 3-ig pótolhatják a hiányzó dokumentumokat, és bizonyíthatják a Klublicenc Szabályzatnak való megfelelésüket.

Három új gyalogátkelőhelyet terveztetnek meg Szombathelyre

Az elképzelés szerint a Markusovszky kórházzal szemben, a Dolgozók útján és a Körmendi úton is egy-egy új zebra létesül hamarosan.

LMP: minél több zöld képviselőre van szükség az EP-ben

Akik aláírásukkal az LMP-t támogatják, egyúttal nemet mondanak az akkumulátor-gyártásra - jelentette ki Tetlák Örs, az ellenzéki párt országos elnökségi tagja kedden Budapesten.