Miért fosunk a sávváltástól?

Nagy Donát 2021-10-13 14:00:23
Sokan már 5-6 kereszteződéssel hamarabb besorolnak a belső sávba, mert később, több száz méter múlva majd balra akarnak lekanyarodni az útról. A külső sáv meg csontüres. Kis szombathelyi körkép.

Az emberi lélek messze bonyolultabb annál, mint hogy én ebben a pár sorban ezt meg tudjam vizsgálni. Így maradok a saját tapasztalataimnál, amikor arról elmélkedek, hogy miért poroszkálnak sokan folyamatosan a belső sávban a városban.

Több ilyen út van egyébként Szombathelyen, ahol egy sokkal későbbi manőver miatt már jó előre elfoglalják a belső sávot az autósok.

Például csúcsforgalomban, jellemzően délután a Rohonci úti lámpánál a rendőrség felől érkezők már eleve beállnak a belső sávba. Olykor a Haladás büféig áll a kocsisor a belsőben, a külső sávban viszont 2-3 autó van csak a lámpánál rajtra készen. Azt hihetnénk, hogy itt mindenki balra, a Csónakázó-tó felé akar majd menni; de nem. Ugyanis a Rohonci út legvégén a külső sáv elfordul jobbra, a Bem József utcára, és csak a belső sávban lehet tovább haladni, Olad, Sé és Torony felé. Emiatt pedig már itt átsorol mindenki a belsőbe, biztos ami biztos.

Itt a bal oldali, belső sáv a csúcsforgalomban fullon van, a külsőben viszont csak pár autó szokott várakozni a zöld jelzésre.

Fotó: Google Utcakép

Kicsit más a helyzet a Petőfi Sándor utcában, aminek végén, a Gekko Étteremnél lévő körforgalom miatt megszűnik a külső sáv. Emiatt a Petőfi Sándor utcában, már az Ady téri lámpák előtt szinte mindenki besorol a belsőbe, kívül pedig csak az megy, aki jobbra le akar fordulni a Kőszegi utcába. Onnantól a Petőfi Sándor utcában lévő külső sáv akár parkoló is lehetne, hiszen senki nem használja már az úttest azon részét.

Szintén csak a belsőt ismerik sokan a Zanati úton, hiszen már a Falconál ott haladnak, mivel ők a főút végi "halálkörforgalomba" igyekeznek.

Ugyanígy a Körmend és Balogunyom felől érkezők a Körmendi úton eleve a belső sávban kezdik meg az útjuk további részét a városhatárban, pedig az Aldihoz bekapcsolódó körforgalomig még sokszáz méter van hátra.

Félreértés ne essen: párhuzamos közlekedés során, azaz a városban a forgalomban nem kell szigorúan venni a jobbra tartás szabályát. Az autópályán igen, de az egy teljesen más történet; itt most szabálytalanság nem történik.

Ugyanakkor a tömött belső, és csontüres külső sáv látványa elgondolkodtató.

Ez egy öngerjesztő folyamat. A legtöbben azért haladnak már jó előre a megfelelő sávban (hiába teljesen üres a másik), mert félnek tőle, hogy később nem tudnak már megfelelően átsorolni. Emiatt a belső sávban egyre többen lesznek, ami miatt megint mások szintén az esetleges átsorolási nehézségtől félnek, így ők is mielőbb a belsőbe térnek át. Aztán lassan van egy pont, amikor már mindenki csak a belsőt használja, kivéve, ha éppen jobbra fog lekanyarodni.

De miért ilyen nehéz a sávváltás? Mert valóban: valahogy tényleg az van, hogy senki sem akarja beengedni a másikat. Halad a két sor, a külsőben hajtó autós kirakja balra az irányjelzőt, és kissé lassít. Van úgy, hogy 10 autó is elhalad mellette, mire valaki hajlandó legalább leemelni a gázról a lábát. Sőt, alkalomadtán tényleg odáig jut a külsőben haladó sofőr, hogy meg is kell állnia, mert tényleg záróvonal vagy megszűnő sáv következik.

Persze így is messze több már az autó annál, mint amennyit Szombathely elbír. De a közlekedés mindig is egy közös társasjáték marad, ahol nyertes nincs, csak sok játékos; de ettől még nem kell, hogy a többség vesztes legyen. Viszont a fentebb leírt viselkedési forma miatt már a rendelkezésre álló helyet sem használjuk ki.

Pedig ha mi egyszer-egyszer segítjük a forgalmat az elsőbbségünk lemondásával, később mástól ugyanígy visszakapjuk majd. Egymás mellett élünk, akár tetszik, akár nem. Akkor meg már meg is könnyíthetnénk egymás dolgát.

Szólj hozzá!

Hasznos tippek egyetemistáknak: használt könyvekből is lehet tanulni!

Az egyetemi lét sok kiadással jár – bár nem mindenki fizetős szakokon tanul, azért a lakhatás, az utazás és a szórakozás sok pénzt felemészt. És bár a könyvtárakban ingyenesen hozzájuthatunk a szakirodalomhoz, ez nem mindig elérhető opció.

Az okostelefonok milyen hatással vannak a lelki egészségünkre?

Érdekes a címben feltett kérdés, és bizonyára mindenki az aktuális hangulatának megfelelően válaszol rá. Az, aki kezében a mobillal éppen egy fontos hívást vár a szerelmétől, bizonyára azt mondja, hogy pozitív, aki pedig álmatlanságtól szenved és késő éjjel olvassa ezt a cikket, azt gondolhatja: negatív.

Orrot törtek a sárvári "lomis" piacon

Vádat emeltek a verekedővel szemben.

Borult, ködös idő várható a hétvégén

Túlnyomóan borult, párás, helyenként ködös idő várható, hószállingózás, ónos szitálás, szitálás előfordulhat.

Itt vannak a győri Magyar Kultúra Hét programjai

Január 20–26 között rendezik a rangos eseményt.

Mínusz 783 millió forint a Győr-Szol Zrt. harmadik negyedéves mérlege

Sok esetben a tervezetthez képest kevesebb mínuszt termelt a cég.

Emlékszel milyen volt 2006-ban a Papsziban?

Nem, akkor most megmutatjuk milyen volt a szombathelyi legendás disco.

Továbbra sincs új elnöke a Haladás VSE-nek

Hamarosan újra összehívják a küldötteket.

A Győri Audi ETO 2027-ig meghosszabbította Per Johansson vezetőedző szerződését

A szakembert tavaly márciusban nevezte ki kispadjára az együttes, amelyet aztán BL-sikerig vezetett.

200 ezer forint Győrben az átlag albérletár

Szombathelyen 170 ezer forint most a lakbér havi átlaga.

Akár börtönbüntetésre is ítélhetik Homlok Zsoltot

Kartellezés miatt jelentették fel a cégvezetőt.

Hétvégi ház égett Szombathelyen

A tűzoltók két vízsugárral fékezték meg a lángokat.

15 milliárd forintot vonnak el idén Győrtől

12 milliárd forintot szolidaritási hozzájárulás címén vonnak el. 3 milliárd forintot pedig a Versenyképes Járások Program keretei között vonnának el a várostól.

Fedezd fel a Lego City világát

Építsd meg álmaid városát!