Miért fosunk a sávváltástól?

Nagy Donát 2021-10-13 14:00:23
Sokan már 5-6 kereszteződéssel hamarabb besorolnak a belső sávba, mert később, több száz méter múlva majd balra akarnak lekanyarodni az útról. A külső sáv meg csontüres. Kis szombathelyi körkép.

Az emberi lélek messze bonyolultabb annál, mint hogy én ebben a pár sorban ezt meg tudjam vizsgálni. Így maradok a saját tapasztalataimnál, amikor arról elmélkedek, hogy miért poroszkálnak sokan folyamatosan a belső sávban a városban.

Több ilyen út van egyébként Szombathelyen, ahol egy sokkal későbbi manőver miatt már jó előre elfoglalják a belső sávot az autósok.

Például csúcsforgalomban, jellemzően délután a Rohonci úti lámpánál a rendőrség felől érkezők már eleve beállnak a belső sávba. Olykor a Haladás büféig áll a kocsisor a belsőben, a külső sávban viszont 2-3 autó van csak a lámpánál rajtra készen. Azt hihetnénk, hogy itt mindenki balra, a Csónakázó-tó felé akar majd menni; de nem. Ugyanis a Rohonci út legvégén a külső sáv elfordul jobbra, a Bem József utcára, és csak a belső sávban lehet tovább haladni, Olad, Sé és Torony felé. Emiatt pedig már itt átsorol mindenki a belsőbe, biztos ami biztos.

Itt a bal oldali, belső sáv a csúcsforgalomban fullon van, a külsőben viszont csak pár autó szokott várakozni a zöld jelzésre.

Fotó: Google Utcakép

Kicsit más a helyzet a Petőfi Sándor utcában, aminek végén, a Gekko Étteremnél lévő körforgalom miatt megszűnik a külső sáv. Emiatt a Petőfi Sándor utcában, már az Ady téri lámpák előtt szinte mindenki besorol a belsőbe, kívül pedig csak az megy, aki jobbra le akar fordulni a Kőszegi utcába. Onnantól a Petőfi Sándor utcában lévő külső sáv akár parkoló is lehetne, hiszen senki nem használja már az úttest azon részét.

Szintén csak a belsőt ismerik sokan a Zanati úton, hiszen már a Falconál ott haladnak, mivel ők a főút végi "halálkörforgalomba" igyekeznek.

Ugyanígy a Körmend és Balogunyom felől érkezők a Körmendi úton eleve a belső sávban kezdik meg az útjuk további részét a városhatárban, pedig az Aldihoz bekapcsolódó körforgalomig még sokszáz méter van hátra.

Félreértés ne essen: párhuzamos közlekedés során, azaz a városban a forgalomban nem kell szigorúan venni a jobbra tartás szabályát. Az autópályán igen, de az egy teljesen más történet; itt most szabálytalanság nem történik.

Ugyanakkor a tömött belső, és csontüres külső sáv látványa elgondolkodtató.

Ez egy öngerjesztő folyamat. A legtöbben azért haladnak már jó előre a megfelelő sávban (hiába teljesen üres a másik), mert félnek tőle, hogy később nem tudnak már megfelelően átsorolni. Emiatt a belső sávban egyre többen lesznek, ami miatt megint mások szintén az esetleges átsorolási nehézségtől félnek, így ők is mielőbb a belsőbe térnek át. Aztán lassan van egy pont, amikor már mindenki csak a belsőt használja, kivéve, ha éppen jobbra fog lekanyarodni.

De miért ilyen nehéz a sávváltás? Mert valóban: valahogy tényleg az van, hogy senki sem akarja beengedni a másikat. Halad a két sor, a külsőben hajtó autós kirakja balra az irányjelzőt, és kissé lassít. Van úgy, hogy 10 autó is elhalad mellette, mire valaki hajlandó legalább leemelni a gázról a lábát. Sőt, alkalomadtán tényleg odáig jut a külsőben haladó sofőr, hogy meg is kell állnia, mert tényleg záróvonal vagy megszűnő sáv következik.

Persze így is messze több már az autó annál, mint amennyit Szombathely elbír. De a közlekedés mindig is egy közös társasjáték marad, ahol nyertes nincs, csak sok játékos; de ettől még nem kell, hogy a többség vesztes legyen. Viszont a fentebb leírt viselkedési forma miatt már a rendelkezésre álló helyet sem használjuk ki.

Pedig ha mi egyszer-egyszer segítjük a forgalmat az elsőbbségünk lemondásával, később mástól ugyanígy visszakapjuk majd. Egymás mellett élünk, akár tetszik, akár nem. Akkor meg már meg is könnyíthetnénk egymás dolgát.

Szólj hozzá!

Két meccses eltiltást kapott Holdampf Gergő

A Haladás labdarúgóját a Soroksár elleni meccsen állították ki.

Kanadai válogatott irányítóval pótolta a Győr távozó amerikai kosarasát

Shay Colley érkezik a hét végén váratlanul távozott Aari McDonald helyére.

Szanyi Tibor pártjának képviselője egy frakcióba kényszerítené az ellenzéki pártok képviselőit

Az. Ellenzéki. Képviselő. Javaslatára. A Fidesznek nyilván tetszeni fog a javaslat.

Ungár: csak zöld fordulattal csökkenthető a rezsi

Erre pedig az LMP a garancia a politikus szerint.

Akár áprilisig is elhúzódhat a járvány, napi hatvan halottal lehet számolni

A járványelemző azt javasolja, hogy a második oltás után legkésőbb 5-6 hónappal kérjük a harmadikat.

Öten haltak meg az M1-esen történt balesetben

Bábolnánál terelik le a forgalmat.

Rendőri intézkedés közben meghalt egy férfi Józsefvárosban az utcán

A tragédia a Baross utca és a Szigetvári utca sarkán történt.

300 kiló szemetet szedtek össze a szombathelyi Nagyszálló tövéből

Két és fél órába telt a járda megtisztítása. A keletkezett költségeket a város ki fogja számlázni az épület tulajdonosának.

Rigában folytatná jó sorozatát a Falco

Idegenbeli rangadó vár a BL-ben a sárga-feketékre.

Orosz jobbszélsőt igazolt a Szombathelyi Kézilabda Klub és Akadémia

A szlovén Aneja Beganovic-csal azonban szerződést bontott a klub.

Elpusztult a világ legidősebb orrszarvúja

A testét bebalzsamozzák és kiállítják egy tudományos múzeumban.

Már most keresnek ellenzéki szavazatszámlálókat a tavaszi választásokhoz

Minden szavazókörben tiszta választást szeretnének az ellenzéki pártok és a civilek.

Mint a filmekben: autóval üldözte, majd azzal árokba lökte haragosát Izsákfánál egy ámokfutó

A hátulról meglökős módszerrel akarta rendezni kettejük nézeteltérését.

Egy keresztes lovag 900 éves kardját találták meg Izraelben

Egy amatőr búvár talált rá régiségekre.

Márki-Zay Péter mégis létrehozna egy hetedik parlamenti frakciót a mozgalmának

Kérdés, hogy ebbe belemegy-e az összefogásban résztvevő hat ellenzéki párt.

van még itt cikk a témában:

Illés Károly elintézte: Három plusz parkolóhely miatt dugul be a szombathelyi Szily János utca minden egyes délután

Eredetileg a Hefele Menyhért utcai tömbbelsőben alakítottak volna ki plusz parkolókat, de aztán egyszerűbb volt egyirányúsítani a Megyeháza alatti aluljárót, így most mindenkinek kerülnie kell.

300 kiló szemetet szedtek össze a szombathelyi Nagyszálló tövéből

Két és fél órába telt a járda megtisztítása. A keletkezett költségeket a város ki fogja számlázni az épület tulajdonosának.