Miért fosunk a sávváltástól?

Nagy Donát 2021-10-13 14:00:23
Sokan már 5-6 kereszteződéssel hamarabb besorolnak a belső sávba, mert később, több száz méter múlva majd balra akarnak lekanyarodni az útról. A külső sáv meg csontüres. Kis szombathelyi körkép.

Az emberi lélek messze bonyolultabb annál, mint hogy én ebben a pár sorban ezt meg tudjam vizsgálni. Így maradok a saját tapasztalataimnál, amikor arról elmélkedek, hogy miért poroszkálnak sokan folyamatosan a belső sávban a városban.

Több ilyen út van egyébként Szombathelyen, ahol egy sokkal későbbi manőver miatt már jó előre elfoglalják a belső sávot az autósok.

Például csúcsforgalomban, jellemzően délután a Rohonci úti lámpánál a rendőrség felől érkezők már eleve beállnak a belső sávba. Olykor a Haladás büféig áll a kocsisor a belsőben, a külső sávban viszont 2-3 autó van csak a lámpánál rajtra készen. Azt hihetnénk, hogy itt mindenki balra, a Csónakázó-tó felé akar majd menni; de nem. Ugyanis a Rohonci út legvégén a külső sáv elfordul jobbra, a Bem József utcára, és csak a belső sávban lehet tovább haladni, Olad, Sé és Torony felé. Emiatt pedig már itt átsorol mindenki a belsőbe, biztos ami biztos.

Itt a bal oldali, belső sáv a csúcsforgalomban fullon van, a külsőben viszont csak pár autó szokott várakozni a zöld jelzésre.

Fotó: Google Utcakép

Kicsit más a helyzet a Petőfi Sándor utcában, aminek végén, a Gekko Étteremnél lévő körforgalom miatt megszűnik a külső sáv. Emiatt a Petőfi Sándor utcában, már az Ady téri lámpák előtt szinte mindenki besorol a belsőbe, kívül pedig csak az megy, aki jobbra le akar fordulni a Kőszegi utcába. Onnantól a Petőfi Sándor utcában lévő külső sáv akár parkoló is lehetne, hiszen senki nem használja már az úttest azon részét.

Szintén csak a belsőt ismerik sokan a Zanati úton, hiszen már a Falconál ott haladnak, mivel ők a főút végi "halálkörforgalomba" igyekeznek.

Ugyanígy a Körmend és Balogunyom felől érkezők a Körmendi úton eleve a belső sávban kezdik meg az útjuk további részét a városhatárban, pedig az Aldihoz bekapcsolódó körforgalomig még sokszáz méter van hátra.

Félreértés ne essen: párhuzamos közlekedés során, azaz a városban a forgalomban nem kell szigorúan venni a jobbra tartás szabályát. Az autópályán igen, de az egy teljesen más történet; itt most szabálytalanság nem történik.

Ugyanakkor a tömött belső, és csontüres külső sáv látványa elgondolkodtató.

Ez egy öngerjesztő folyamat. A legtöbben azért haladnak már jó előre a megfelelő sávban (hiába teljesen üres a másik), mert félnek tőle, hogy később nem tudnak már megfelelően átsorolni. Emiatt a belső sávban egyre többen lesznek, ami miatt megint mások szintén az esetleges átsorolási nehézségtől félnek, így ők is mielőbb a belsőbe térnek át. Aztán lassan van egy pont, amikor már mindenki csak a belsőt használja, kivéve, ha éppen jobbra fog lekanyarodni.

De miért ilyen nehéz a sávváltás? Mert valóban: valahogy tényleg az van, hogy senki sem akarja beengedni a másikat. Halad a két sor, a külsőben hajtó autós kirakja balra az irányjelzőt, és kissé lassít. Van úgy, hogy 10 autó is elhalad mellette, mire valaki hajlandó legalább leemelni a gázról a lábát. Sőt, alkalomadtán tényleg odáig jut a külsőben haladó sofőr, hogy meg is kell állnia, mert tényleg záróvonal vagy megszűnő sáv következik.

Persze így is messze több már az autó annál, mint amennyit Szombathely elbír. De a közlekedés mindig is egy közös társasjáték marad, ahol nyertes nincs, csak sok játékos; de ettől még nem kell, hogy a többség vesztes legyen. Viszont a fentebb leírt viselkedési forma miatt már a rendelkezésre álló helyet sem használjuk ki.

Pedig ha mi egyszer-egyszer segítjük a forgalmat az elsőbbségünk lemondásával, később mástól ugyanígy visszakapjuk majd. Egymás mellett élünk, akár tetszik, akár nem. Akkor meg már meg is könnyíthetnénk egymás dolgát.

Szólj hozzá!

Király Gábor: A kapus a legintelligensebb ember a pályán

Interjút adott a Szombathely díszpolgára.

Angol házi döntőt rendeznek az Európa Ligában

A hazai bajnokságban vergődő csapatok vívnak a második számú európai trófeáért.

Titkos kalandozás a hálószobában

Szigorúan felnőtteknek szóló tartalom!

Pintér Sándor nem segít Pintér Bencének

Segítséget nem, de vállveregetést kapott a győri rendőrség a Belügyminisztériumtól. 

Áprilisban a tavalyihoz képest 4,2%-val nőttek az árak

Márciushoz képest viszont már csak 0,2% volt az infláció.

Iskolabusz létesítésének kérdésével szondázzák a sárvári szülőket

A városvezetés szerint ez lehet a megoldás a dugók megszüntetésére.

Fideszes lobbierő: kikosarazta a Magyar Közút Antal Imrét

A győri önkormányzati képviselő a Széchenyi híd zajvédő falának meghosszabbítását szerette volna elérni.

Bármelyik fideszes listás képviselőjelölt beleülhet Hende Csaba megüresedett parlamenti székébe

Időközi választás helyett a Fidesz-KDNP vezetése dönti majd el, hogy ki vehetni fel a mandátumot. Illés Károly az egyedüli listán szereplő szombathelyi jelölt.

Az akkor volt, most meg most van! 

Ismerje meg Hende Csaba hat pontját.

Lakossági fórumot tartanak a győri zárkertieknek

Nyilvános plénum előtt mondhatják el napi problémáikat az érintettek. 

Hol tart ma a webhosting?

Az online jelenlét manapság szinte elkerülhetetlen, legyen szó kisvállalkozásról, e-kereskedelmi platformról vagy nagyvállalatról.

Gyurcsány Ferenc visszavonul a közélettől

És elválnak Dobrev Klárával.

Május 20 után parlamenti képviselő nélkül maradhat Szombathely

Frissítve: Hivatalosan is Hendét és Poltot javasolta a Fidesz alkotmánybírának.

A 125 éves Győri Városháza előtt futnak be a 100 éves Tour de Hongrie versenyzői

Az idei körverseny első befutóját adja a folyók városa.