A régi autók használata jobb lehet a környezetnek, mintha új, akár villanyautókat vennénk

Nagy Donát 2021-10-06 10:21:00
Egy friss kutatás szerint a környezetnek az a jó, ha nem gyártunk orrba-szájba új autókat, hanem a régieket tartjuk karban.

Tény, hogy az új autók károsanyag-kibocsátása sokkal kevesebb, mint az újaké; pláne, ha ide vesszük az elektromos járműveket is. Az új autókat azonban le kell gyártani, amihez üzemek kellenek, ahová szállítani kell az alkatrészt, meg a munkásoknak is be kell járniuk.

Egy új tanulmányból így kiderül, hogy a régi járművek vadonatúj elektromosra cserélése valójában több kárt okozhat, mint amennyi haszonnal járna.

Japán kutatók szerint környezetvédelmi szempontból kedvezőbb hatása lehet, ha minél hosszabb ideig használjuk régebbi benzinüzemű autónkat, és megpróbáljuk addig kitolni az élettartamát, ameddig csak lehetséges, persze a megfelelő karbantartás mellett, írja az Alapjárat.

Fotó: Vágvölgyi Bálint

A Kyushu Egyetem kutatói szerint a vita a benzines és elektromos autókkal kapcsolatban leginkább az üzemanyag-hatékonyságra és a járművek által kibocsátott szén-dioxid mennyiségre koncentrál. Bár a villamos energia és a hidrogén tisztább energiaforrások, a tanulmány megállapítja, hogy

a villanyautók elkészítése is rengeteg energiát emészt fel.

A kutatók úgy találták, azzal, hogy amennyiben a régebbi, gazdaságosan üzemeltethető, üzemanyag-takarékos autókat hosszabb ideig tartjuk az utakon, jelentősen csökkenti lehet a CO2-emissziót, mintha felgyorsítanánk a zöld technológiára történő globális átállást.

Minél gyorsabban lecserélünk egy autót, az annál több szén-dioxid kibocsátást eredményez. Nincs ez másként az elektromos autók esetében sem, mert amikor növekszik az új autók iránti kereslet, az felgyorsítja a gyártás során keletkező CO2-kibocsátást

– nyilatkozta Shigemi Kagawa, a Kyushu Egyetem Gazdaságtudományi Karának professzora.

Egy autó átlagos élettartama a gyártótól a roncstelepig mindössze 13 év japánban, ami a kutatók szerint hihetetlen pazarlás és messzemenően káros a környezetre, hiába egyre tisztábbak a kocsik.

Ez a rövid életciklus azt jelenti, hogy a gyárak folyamatosan egyre több és több károsanyagot pumpálnak a légkörbe, ahogy folyamatosan növekszik a kereslet, és egyre több autó gördül le a futószalagról. A helyzeten pedig az sem változtat, ha benzines helyett elektromos autókat készítenek. Az egyetem kutatói hozzáteszik, hogy Japánban a tömeges fogyasztásra épülő gazdasági kultúra, valamint a költséges járműellenőrzési rendszer is hozzájárul ehhez a környezeti dilemmához.

Egy autó ökológiai lábnyoma messze túlmutat azon, hogy mennyi üzemanyagot használ. A [...] járművek gyártásához ugyanúgy szükség van vasra, csavarokra és anyákra az építéshez, gyárakra az összeszereléshez és hatalmas konténerhajókra a szállításhoz. A láncnak ezek a szemei pedig mind CO2-kibocsátással járnak

– olvasható a tanulmányban.

Szólj hozzá!

Rátkovics Roland Zsoltot indítja Sopronban a Jobbik országgyűlési képviselőnek

A jelölt a Jobbik soproni szervezetének alelnöke, jelenleg Sopronkőhidán él családjával.

Az az ember lett Varga Mihály egyik ügyvezetője, akinek a családja tízezer tonna számra rakta le a gumihulladékot illegálisan

Többek között a nagykölkedi, máig a település határában éktelenkedő gumitelep is az ügy részese.

Közel félmilliárd forint mínusszal zárt tavaly az Illés Sport Alapítvány

1 milliárd 800 millió forintra csökkent a szervezet állami támogatása. Szalai Ádám és Schäfer András veheti át az utánpótlásbázis.

Ismét Pozsonyban vendégszerepel a Győri Balett

A győriek előadása a műfajilag is rendkívül színes programot kínáló Magyar Kulturális Hét Pozsonyban nevű rendezvénysorozat idei évadának egyik kiemelkedő pontja.

Gyors, de lehet kényelmes is? Országúti bringa hétköznapi szemmel

Ha valaki meghallja azt, hogy országúti kerékpár, legtöbbször a Tour de France ugrik be.

Hetedszerre is Európa legjobb női kézilabdacsapata az Audi ETO KC

Az Odense sem okozott gondot a  győri csajoknak.

Szabad a szivárványos menet Budapesten

A rendőrség megerősítette, lehet az LMBTQI jogokért felvonulni Budapest belvárosában.

Egy gólos győzelemmel döntős az Audi ETO KC a Final Four-ban

29:28-ra győzték le a győri lányok a dán riválist.

1 milliárd 400 millió forint mínuszt termelt tavaly a Győr-Szol

Ezentúl a közgyűlés nyilvánossága előtt tárgyalják meg az önkormányzati cégek beszámolóit.

Nem támogatták a fideszesek, hogy teljes mértékben zöld területté nyilvánítsák a marcalvárosi Kiserdőt

Hiába szavaztak úgy a helyiek, hogy nem szeretnék, ha egy része be lenne építve.

Pintér Bence betartotta ígéretét: nyilvánosak az Audi szerződések!

Kiderült, hogy nem is lehetett volna titkos, és, hogy mára mennyire elavult.

Már megint szórakozott valaki a 112-vel

Egy szombathelyi férfi azt állította, hogy a testvére belökte a szobába, és nem engedi ki onnan.

Miért fontos a kerítésnél a professzionális kivitelezés?

Egy jól megtervezett és kivitelezett kerítés nem csupán határvonalat jelent egy telek szélén. A kerítés a biztonság, az esztétikum és a funkcionalitás hármas egységét képviseli – legyen szó családi házról, ipari területről vagy mezőgazdasági birtokról.