A régi autók használata jobb lehet a környezetnek, mintha új, akár villanyautókat vennénk

Nagy Donát 2021-10-06 10:21:00
Egy friss kutatás szerint a környezetnek az a jó, ha nem gyártunk orrba-szájba új autókat, hanem a régieket tartjuk karban.

Tény, hogy az új autók károsanyag-kibocsátása sokkal kevesebb, mint az újaké; pláne, ha ide vesszük az elektromos járműveket is. Az új autókat azonban le kell gyártani, amihez üzemek kellenek, ahová szállítani kell az alkatrészt, meg a munkásoknak is be kell járniuk.

Egy új tanulmányból így kiderül, hogy a régi járművek vadonatúj elektromosra cserélése valójában több kárt okozhat, mint amennyi haszonnal járna.

Japán kutatók szerint környezetvédelmi szempontból kedvezőbb hatása lehet, ha minél hosszabb ideig használjuk régebbi benzinüzemű autónkat, és megpróbáljuk addig kitolni az élettartamát, ameddig csak lehetséges, persze a megfelelő karbantartás mellett, írja az Alapjárat.

Fotó: Vágvölgyi Bálint

A Kyushu Egyetem kutatói szerint a vita a benzines és elektromos autókkal kapcsolatban leginkább az üzemanyag-hatékonyságra és a járművek által kibocsátott szén-dioxid mennyiségre koncentrál. Bár a villamos energia és a hidrogén tisztább energiaforrások, a tanulmány megállapítja, hogy

a villanyautók elkészítése is rengeteg energiát emészt fel.

A kutatók úgy találták, azzal, hogy amennyiben a régebbi, gazdaságosan üzemeltethető, üzemanyag-takarékos autókat hosszabb ideig tartjuk az utakon, jelentősen csökkenti lehet a CO2-emissziót, mintha felgyorsítanánk a zöld technológiára történő globális átállást.

Minél gyorsabban lecserélünk egy autót, az annál több szén-dioxid kibocsátást eredményez. Nincs ez másként az elektromos autók esetében sem, mert amikor növekszik az új autók iránti kereslet, az felgyorsítja a gyártás során keletkező CO2-kibocsátást

– nyilatkozta Shigemi Kagawa, a Kyushu Egyetem Gazdaságtudományi Karának professzora.

Egy autó átlagos élettartama a gyártótól a roncstelepig mindössze 13 év japánban, ami a kutatók szerint hihetetlen pazarlás és messzemenően káros a környezetre, hiába egyre tisztábbak a kocsik.

Ez a rövid életciklus azt jelenti, hogy a gyárak folyamatosan egyre több és több károsanyagot pumpálnak a légkörbe, ahogy folyamatosan növekszik a kereslet, és egyre több autó gördül le a futószalagról. A helyzeten pedig az sem változtat, ha benzines helyett elektromos autókat készítenek. Az egyetem kutatói hozzáteszik, hogy Japánban a tömeges fogyasztásra épülő gazdasági kultúra, valamint a költséges járműellenőrzési rendszer is hozzájárul ehhez a környezeti dilemmához.

Egy autó ökológiai lábnyoma messze túlmutat azon, hogy mennyi üzemanyagot használ. A [...] járművek gyártásához ugyanúgy szükség van vasra, csavarokra és anyákra az építéshez, gyárakra az összeszereléshez és hatalmas konténerhajókra a szállításhoz. A láncnak ezek a szemei pedig mind CO2-kibocsátással járnak

– olvasható a tanulmányban.

Szólj hozzá!

Film készül Suzanne Collins új regényéből

Tovább bővül az Éhezők Viadala filmes univerzum. 

Rekordbírságot szabott ki Kövér László a Momentumra és kitiltotta képviselőiket a Parlamentből

Több mint 70 millió forintot kell fizetnie a füstgyertyázó politikusoknak.

Milyen szórólap méretek léteznek?

Egy szórólap mindig kiváló megoldást jelent arra, hogy népszerűsítsük a márkánkat. Persze nem mindegy, hogyan néz ki, milyen stílusban készül, de ami talán még fontosabb, hogy mekkora méretben készül el.

A győri Fidesszel egyeztetve került kiírásra a szavazás a marcalvárosi kiserdő további sorsáról

Online és papíron is lehetett voksolni, lassan megtudjuk mi lesz a terület sorsa. 

Schäfer András egyelőre még nem tulajdonosa a Haladás 1919 Labdarúgó Kft.-nek

Két hónapja született meg a döntés, hogy a válogatott labdarúgó tulajdonrészt vásárolhat, eddig azonban nem ment teljesen végbe a folyamat.

5 éve körözött férfit fogtak el Sárváron

Kábítószer-birtoklás, csalás, és lopás miatt is keresték.

80 éves férfi ütött el egy gyalogost a zebrán Szombathelyen

Az elgázolt áldozat súlyos sérüléseket szenvedett.

Így jelenhetünk meg egyszerre sportosan és mégis elegánsan

Szuper hírünk van a divat elhivatott szerelmeseinek, mert most megmutatjuk, miért nem kell lemondani a kényelemről akkor sem, ha elegáns megjelenésre van szükség. Ennek a két világnak a találkozása pedig nem maradhat el megfelelő kiegészítő nélkül sem.

Garanciákat kér a szombathelyi önkormányzat az egyháztól a Derkovits iskola átadási hozzájárulásához

Ha minden szereplő úgy akarja, akkor a 2025/2026. tanévtől kezdődően a Szombathelyi Egyházmegye lesz az iskola fenntartója.

Brüsszelben díjazták Szombathely zöld jövő pályázatát

A projektben egyedüli magyar városként vett részt a vasi megyeszékhely. Az elismerés további pályázatokat nyitott ki. Jelenleg 3 millió eurót várnak az EU-tól.

Önkénteseket keresnek a szombathelyi Spartan Racere

Étkezés, póló és ingyenes regisztráció az önkéntesek jutalma.

Mikor lehet jó megoldás a visszlízing?

A lízingről valószínűleg már mindenki hallott általánosságban, azt azonban már kevesebben tudják, hogy milyen típusai, változatai érhetőek el a piacon. Az egyik leghatékonyabb például a visszlízing, ami pont akkor jöhet kapóra, ha a meglévő autónkból akarunk pénzt csinálni úgy, hogy az továbbra is nálunk marad.

Csökkenő árbevétellel és nyereséggel zárta a tavalyi évet a Rába Nyrt.

57 milliárd 74 millió forint volt a cég 2024-es árbevétele.

Új olajmezőt fedezett fel a Mol a Dunántúlon

A vizsgálatok alapján a Somogysámson-kőolajmezőn lévő kút napi 1200 hordó termelésre képes.

Magyar Érdemrend Tisztikeresztje kitüntetést vehetett át Bebes István, Körmend korábbi polgármestere

A város fejlődését szolgáló közéleti tevékenységét ismerték el.