Nem mindennapi portékát hirdetnek az egyik zárt Facebook-csoportban. Egy manapság már lomoknak kijelölt, régi raktárban a Volkswagen mellett ugyanis egy MiG-21-es vadászgép gyakorló katapultülése várja új gazdájának jelentkezését.
A leírás szerint az eszköz működőképes, a kommentelők pedig el is gondolkoztak azon, hogy pont ilyent kerestek az anyósuknak.
Egyébként azon kívül, hogy eléggé poros, tényleg nem tűnik rossz állapotúnak. A meghirdetett ára 600 ezer forint, de egészen a Fejér megyei Kulcsig kell menni érte.
A MiG–21-es vadászgépet (oroszul: МиГ–21; NATO-kódja: Fishbed) a Szovjetunióbanfejlesztették ki az 1950-es évek második felében - írja a Wikipedia.
A típus sok módosításon, fejlesztésen ment keresztül, mialatt kora egyik legfélelmetesebb, a Varsói Szerződés (VSZ) tagállamainak elsődleges vadászrepülőgépévé fejlődött, a katonai repülés egyik meghatározó mérföldköve lett. Feltűnt a hidegháború minden „forró” pontján. Feltűnt Vietnám, Afganisztán, a Közel-Kelet, Ázsia, valamint Afrika egén is, a NATO elsődlegesen leküzdendő vadászgép típusává vált. Eredményessége a szovjet légvédelmi rendszerek elvéből fakadóan nem tekinthető kifejezetten jónak, kora más típusaival szembeni kudarcai gyakran a nem szovjet üzemeltető állomány kiképzettségi fokának és motiváltságának, illetve nem az elektrotechnikai rendszerekben mutatkozó egyre nagyobb szovjet hátránynak tudható be, hanem annak, hogy a szovjet rendszer a földről kapott parancsok teljesítésére épült.
Az altípusokat a Szovjetunión kívül a VSZ tagállamában, Csehszlovákiában, valamint Indiában és Kínában is gyártották. A Szovjetunió 3 gyárában a gyártás 28 éve alatt 30 altípust fejlesztettek ki, amik a Föld 48 országában teljesítettek szolgálatot, sőt, néhányban még ma is teljesítenek.
Legyártott darabszáma miatt kiérdemelte a „legnagyobb darabszámban gyártott gázturbinás sugárhajtóműves vadászrepülőgép” címét.
A típus a Magyar Néphadseregben, majd a Magyar Honvédség légierejénél is szolgált. A legfiatalabb altípusokat (bisz és UM) 2000. augusztus 24-én Pápán vonták ki a légierő állományából és helyben, a pápai katonai repülőtéren kerültek elhelyezésre. Azóta a jelentős üzemidő-tartalékkal bíró, lekonzervált gépek a szabad ég alatt vannak kitéve az időjárás viszontagságainak a Szu–22-kel egyetemben. Több példányt eladtak Szíriának és Indiának is, azonban erről nincs pontos információ.
A típust jelenleg Horvátország és Románia is repüli még a környező országokban.