Egyelőre nem tudják kiváltani a Sopron délkeleti részén áthaladó vasútvonalat

Bazsó Bálint 2021-06-23 08:17:00
A jelentős teherforgalom egyre nagyobb terhet ró a városra, ezért folyamatosan fejleszti a várost érintő vasútvonalakat a GYSEV.

Néhány nappal ezelőtt írtuk meg, hogy a GYSEV ismét nekifog a Sopron-Győr vasútvonal részbeni kétvágányúsításának. A zöld-sárga vasúttársaság a vonal tervezéséről szóló közbeszerzésésből kiderült, hogy bár egyelőre nincs szó a vonal teljes kétvágányúsításáról (most a Sopron-Harta, valamint a Győr-Csorna közötti részek tervezését kezdik meg), ez mégis jelentős kapacitásnövelést, vagyis végeredményképpen a forgalom gyorsabb és zavartatásmentesebb haladását eredményezheti, amennyiben bele tud kezdeni a munkába a vasúttársaság.

Az Európai Unió hivatalos lapjában megjelent, két részre bontott közbeszerzés során a nyertes ajánlattevők feladata a műszaki tervek elkészítése, a kivitelezéshez szükséges engedélyek megszerzése, továbbá a támogatási konstrukció keretében elvárt dokumentumok elkészítése.

A Sopron-Harka vonalszakasz esetében ez körülbelül 3,8 kilométer hosszú szakaszt érint, Harka állomásának átépítésével. A Győr és Csorna közötti 31 kilométeres vonalszakasz esetében három állomás (Csorna, Ikrény, Enese) és két megállóhely (Rábapatona, Kóny) átépítésével és P+R és B+R parkolóhelyek kiépítésével számolnak.

A nyertes ajánlattevők feladata emellett teljes körű állapotfelmérés, forgalmi prognózisok, forgalmi üzemi vizsgálat elkészítése a jelenlegi és a jövőbeni tervezett állapotra, valamint részletes megvalósíthatósági tanulmány elkészítése, kitekintőleg a teljes Győr-Sopron vonalra és önállóan a Harka-Sopron, valamint a Győr-Csorna szakaszra egyaránt.

Újra nekifut a GYSEV a Győr-Sopron vasútvonal kétvágányúsításának

Hazánk egyik legnagyobb teherforgalmával rendelkező egyvágányos vasútvonala nemcsak szűk keresztmetszetet jelent, de a nagy forgalom jelentős terhet is jelent a városnak. A GYSEV 2015-re elkészítette a 8-as számú (Győr-Sopron) és a 15-ös számú (Sopron-Szombathely) vasútvonalak átalakításának terveit, eszerint utóbbi vonal esetében a Sopron-Harka közötti szakasz kétvágányúsításával a személy- és teherforgalom kapacitását is növelni lehetne.

Nagy teher a teher

Hazánk egyik legnagyobb teherforgalmával rendelkező egyvágányos vasútvonala nemcsak szűk keresztmetszetet jelent a környezetbarát vasúti teherszállítás számára, de a jelentős forgalom komoly terhet is jelent a városnak.

A GYSEV ezért még 2015-re elkészítette a 8-as számú (Győr-Sopron) és a 15-ös számú (Sopron-Szombathely) vasútvonalak átalakításának terveit, eszerint utóbbi vonal esetében a Sopron-Harka közötti szakasz kétvágányúsításával a személy- és teherforgalom kapacitását is növelni lehetne. Az akkori tervek szerint a 8-as számú vasútvonalat Fertőboz és Kópháza között közvetlenül összekötnék a szombathelyi vonallal, így kiváltva a vasútvonal városon átvezető szakaszát, amit fel is számolnának.

A hat évvel ezelőtti tervekben szereplő összekötő vágány a mostani kiírásban nem szerepel, ezért megkérdeztük a GYSEV Zrt., tervezik-e még a városon áthaladó szakasz kiváltását és a Fertőboz-Kópháza közötti szakasz összekötés megvalósítását. 

Csorna vasútállomás

Válaszukban közölték: "Vasúttársaságunknak továbbra is kiemelten fontos fejlesztés a Győr-Sopron vonal kétvágányúsítása, azonban a magas forrásigény miatt a megvalósítás több szakaszban, ütemben történhet".

Hozzátették: menetrendi és forgalomtechnikai okok miatt a teljes szakaszból a GYSEV Zrt. számára prioritás a Győr és Csorna, valamint a Sopron-Harka között található szakaszok kétvágányúsítása. Ezen vonalszakaszok kiviteli terveinek elkészítésre sikerült pályázati forrásokat nyernie a vasúttársaságnak.

Ugyanakkor válaszukból az is kiderült, a "Fertőboztól-Sopronig tartó szakasz esetében egyelőre még a kiviteli tervek megvalósítására sem látnak finanszírozási megoldást", vagyis egyelőre megmarad a vasútvonal jelenlegi, városon áthaladó vonalvezetése.

Szólj hozzá!

Magyar Péter: "Gazdája az állatoknak van"

Válaszolt a TISZA Párt elnöke a miniszterelnök megszólalására.

Szijjártó Péter állítja: a Tisza Párt ukrán kezekbe juttatta kétszázezer ember adatait 

A külügyminiszter súlyos vádakat fogalmazott meg, de bizonyítékot továbbra sem mutatott.

Idén 4 milliárd 400 ezer forintot fordít Győr útfelújításokra

Sáráson és Szentivánon mart aszfalttal és bitumenes bevonattal dolgozik az Útkezelő.

Két éven át tartó lopássorozat miatt álltak bíróság elé az elkövetők Győrben

A nyolc fős, munkanélküli banda áruházakban és benzinkutakon garázdálkodott. 

Tovább szárnyal az OTP - sikeres harmadik negyedévet zártak

Bencsik László szerint a bankcsoport idei menetelése folytatódhat, és 2026-ban is erős növekedés várható.

A Szovjetunió felbomlása címmel tartanak előadást az Esterházy-palotában

A  Múzeumi Találkozások sorozatának következő vendége Kolontári Attila történész lesz.

Focicsapatot vegyenek! Székesfehérvár önkormányzata kiírta a pályázatot a Videoton FC értékesítésére

Csak azok jelentkezzenek, akik 5 éven keresztül legalább egymilliárd forintot tesznek a csapatba.

Magyar–amerikai nukleáris megállapodás született Washingtonban

Szijjártó Péter és Marco Rubio új nukleáris együttműködést írtak alá – amerikai fűtőelemek érkezhetnek Paksra, és modern tárolási technológiát is vásárol Magyarország.

Korrupciós bűncselekmény elkövetése miatt letöltendő börtönbüntetésre ítélt a bíróság a Központi Nyomozó Főügyészség egykori ügyészét

Jogtalan előnyért cserébe egyes büntetőeljárásokról információkat szolgáltatott különböző személyek részére.

Bringalámpát, libát és jó zenét ígérnek a hétvégi győri programok

A Márton-nap közeledtével libás menük, koncertek, színházi előadások és még egy Halloween utódiszkó is várja az érdeklődőket.

Csalót fogtak el a rendőrök Vasban

Pénzt és ékszereket csalt ki egy idős nőtől.