Egyelőre nem tudják kiváltani a Sopron délkeleti részén áthaladó vasútvonalat

Bazsó Bálint 2021-06-23 08:17:00
A jelentős teherforgalom egyre nagyobb terhet ró a városra, ezért folyamatosan fejleszti a várost érintő vasútvonalakat a GYSEV.

Néhány nappal ezelőtt írtuk meg, hogy a GYSEV ismét nekifog a Sopron-Győr vasútvonal részbeni kétvágányúsításának. A zöld-sárga vasúttársaság a vonal tervezéséről szóló közbeszerzésésből kiderült, hogy bár egyelőre nincs szó a vonal teljes kétvágányúsításáról (most a Sopron-Harta, valamint a Győr-Csorna közötti részek tervezését kezdik meg), ez mégis jelentős kapacitásnövelést, vagyis végeredményképpen a forgalom gyorsabb és zavartatásmentesebb haladását eredményezheti, amennyiben bele tud kezdeni a munkába a vasúttársaság.

Az Európai Unió hivatalos lapjában megjelent, két részre bontott közbeszerzés során a nyertes ajánlattevők feladata a műszaki tervek elkészítése, a kivitelezéshez szükséges engedélyek megszerzése, továbbá a támogatási konstrukció keretében elvárt dokumentumok elkészítése.

A Sopron-Harka vonalszakasz esetében ez körülbelül 3,8 kilométer hosszú szakaszt érint, Harka állomásának átépítésével. A Győr és Csorna közötti 31 kilométeres vonalszakasz esetében három állomás (Csorna, Ikrény, Enese) és két megállóhely (Rábapatona, Kóny) átépítésével és P+R és B+R parkolóhelyek kiépítésével számolnak.

A nyertes ajánlattevők feladata emellett teljes körű állapotfelmérés, forgalmi prognózisok, forgalmi üzemi vizsgálat elkészítése a jelenlegi és a jövőbeni tervezett állapotra, valamint részletes megvalósíthatósági tanulmány elkészítése, kitekintőleg a teljes Győr-Sopron vonalra és önállóan a Harka-Sopron, valamint a Győr-Csorna szakaszra egyaránt.

Újra nekifut a GYSEV a Győr-Sopron vasútvonal kétvágányúsításának

Hazánk egyik legnagyobb teherforgalmával rendelkező egyvágányos vasútvonala nemcsak szűk keresztmetszetet jelent, de a nagy forgalom jelentős terhet is jelent a városnak. A GYSEV 2015-re elkészítette a 8-as számú (Győr-Sopron) és a 15-ös számú (Sopron-Szombathely) vasútvonalak átalakításának terveit, eszerint utóbbi vonal esetében a Sopron-Harka közötti szakasz kétvágányúsításával a személy- és teherforgalom kapacitását is növelni lehetne.

Nagy teher a teher

Hazánk egyik legnagyobb teherforgalmával rendelkező egyvágányos vasútvonala nemcsak szűk keresztmetszetet jelent a környezetbarát vasúti teherszállítás számára, de a jelentős forgalom komoly terhet is jelent a városnak.

A GYSEV ezért még 2015-re elkészítette a 8-as számú (Győr-Sopron) és a 15-ös számú (Sopron-Szombathely) vasútvonalak átalakításának terveit, eszerint utóbbi vonal esetében a Sopron-Harka közötti szakasz kétvágányúsításával a személy- és teherforgalom kapacitását is növelni lehetne. Az akkori tervek szerint a 8-as számú vasútvonalat Fertőboz és Kópháza között közvetlenül összekötnék a szombathelyi vonallal, így kiváltva a vasútvonal városon átvezető szakaszát, amit fel is számolnának.

A hat évvel ezelőtti tervekben szereplő összekötő vágány a mostani kiírásban nem szerepel, ezért megkérdeztük a GYSEV Zrt., tervezik-e még a városon áthaladó szakasz kiváltását és a Fertőboz-Kópháza közötti szakasz összekötés megvalósítását. 

Csorna vasútállomás

Válaszukban közölték: "Vasúttársaságunknak továbbra is kiemelten fontos fejlesztés a Győr-Sopron vonal kétvágányúsítása, azonban a magas forrásigény miatt a megvalósítás több szakaszban, ütemben történhet".

Hozzátették: menetrendi és forgalomtechnikai okok miatt a teljes szakaszból a GYSEV Zrt. számára prioritás a Győr és Csorna, valamint a Sopron-Harka között található szakaszok kétvágányúsítása. Ezen vonalszakaszok kiviteli terveinek elkészítésre sikerült pályázati forrásokat nyernie a vasúttársaságnak.

Ugyanakkor válaszukból az is kiderült, a "Fertőboztól-Sopronig tartó szakasz esetében egyelőre még a kiviteli tervek megvalósítására sem látnak finanszírozási megoldást", vagyis egyelőre megmarad a vasútvonal jelenlegi, városon áthaladó vonalvezetése.

Szólj hozzá!

Szerinted mi volt a leginkább „rage bait” 2025-ben?

Ez a kifejezés lett az év szava, ami a szándékosan dühöt keltő provokációt jelenti.

Jótékonysággal indult az advent a Győr-Szol telephelyén

A közszolgáltató idén először állított saját adventi koszorút az Orgona utcában.

10-15 százalékkal drágul a karácsonyfa idén

Az aszály és a kártevők növekvő jelenléte ellenére a minőségi hazai fenyők a teljes kereslet 75-80 százalékát fedezhetik.

Bővült az árrés-csökkentett termékek köre

Zsigó Róbert szerint decembertől több alapélelmiszer is olcsóbb lehet a boltokban.

Adót emelt a fideszes többségű sárvári testület

Néhány perccel később pedig már a TISZA-adóval riogattak.

Megkezdődött a facsemeték ültetése a "vasi ezres tűz" helyszínén

Csönge és Kenyeri jövőbeli erdeje kerül a földbe.

Megnyílt az Adventi Jótékonysági Faház Győrben

Idén 19 szervezet gyűjt adományokat.

Vádat emeltek az Audi szakszervezet vagyonából sikkasztó három férfival szemben

Több mint 500 millió forintot nyúltak le négy év alatt.

Megvannak a TISZA Győr-Moson-Sopron megyei országgyűlési képviselőjelöltjei

Diószegi Judit, Néher András, Bóna Szabolcs, Hallerné Nagy Anikó és Porpáczy Krisztina indulnak harcba 2026-ban.

Ősszel is erős maradt és továbbra is húzóágazat a hazai turizmus

Októberben 11 százalékkal nőtt a vendégforgalom Magyarországon a tavalyi évhez képest.

Adót emel a fideszes többségű kőszegi képviselőtestület

Minden érintett adónem közel a duplájára emelkedik.

Új utcanevekről döntött a győri közgyűlés

A város ikonikus alakjairól neveztek el közterületeket. 

Több mint 300 ezren szavaztak a TISZA jelöltállításának második fordulójában

A párt példa nélküli előválasztási rendszere újabb mérföldkőhöz érkezett, holnap megismerjük a végső befutókat. 

A Herényi Temetőben helyezik örök nyugalomra Mészáros Tibort

A család azt kéri, hogy a virágra, koszorúra költött pénzt valamelyik, az általuk megjelölt állatvédő szervezetnek adományozzák a gyászolók.