Három új, MAN Lion's City GL A23 típusú csuklós autóbuszt adtak át kedden délelőtt Sárváron; a korszerű, kényelmes és környezetkímélő járművek annak a 204 járműből álló flottának a darabjai, amelyekkel országszerte a helyközi elővárosi vonalakon találkozhatnak majd az utasok - közölte az átadás helyszínén tartott sajtótájékoztatón a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója az MTI szerint.
Pafféri Zoltán úgy fogalmazott: "az elmúlt 15 évben nem volt példa a Volánbusznál ilyen nagyságrendű csuklós autóbusz beszerzésre".
Az összesen nettó 20,8 milliárd forint értékben beszerzett 204 jármű megvásárlásáról még tavaly decemberben kötött megállapodást a Volán Zrt. és a Volán Buszpark Kft. a közbeszerzési pályázaton nyertes MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft.-vel, a most átadott három autóbusz Vas megye városai és kisebb települések között több vonalon is közlekedik majd.
Tavaly 90 darab Mercedes-Benz Conecto G típusú, helyi járművel kezdődött el a Volánbusz csuklósjármű-állományának fiatalítása, ezek a buszok a budapesti agglomerációban, valamint Győr, Gyula, Székesfehérvár, Szombathely és Zalaegerszeg helyi közlekedésében teljesítenek szolgálatot - fűzte hozzá az elnök-vezérigazgató.
Ismertetése szerint mostani beszerzésnek is köszönhetően 2018 óta összesen 310 csuklós autóbuszt cserélt le a vállalat, aminek eredményeként a csuklósjármű-állomány egyharmada megújul, a buszok átlagéletkora 15,5-ről várhatóan 9,5 évre csökken.
Ágh Péter, a térség országgyűlési képviselője (Fidesz) hangsúlyozta: az elmúlt időszakban a kormányzat által támogatott fejlesztések azt célozták, hogy a közlekedés feltételei javuljanak Vas megyében, ehhez tartozik közösségi közlekedés színvonalának emelése, valamint azok a közúti és vasúti fejlesztések is, amelyek az elmúlt időszakban indultak, illetve fejeződtek be Vas megyében.
Kondora István, Sárvár polgármestere (Fidesz) az átadóünnepségen azt mondta: az új, magas komfortfokozatú autóbuszok jól illeszkednek ahhoz a törekvésükhöz, hogy Sárvár minden tekintetben "ötcsillagos" város legyen.
Még 2016-ban indult a buszos vesszőfutás
A Totalcar írta meg tavaly, hogy a buszbeszerzés alatt rengeteg volt a bénázás. A Volánbusz még 2016-ban írt ki egy 180 darabos csuklóstendert, amelyeket főként a Budapesten közeledő 3-as metró felújításához szükséges autóbuszos pótlásra szántak.
A közbeszerzést anno az Ikarus Egyedi Kft. nyerte el, de ők mindössze 13 darab buszt tudott legyártani a 180-ból, így a Volánbusz szerződést bontott a magyar buszgyártó céggel, amely nem sokkal ezután csődbe is ment.
A cikk szerint a Volánbusz nem adta fel a beszerzést, mert nagy szüksége lett volna az új csuklósokra, ezért 2019 nyarán újabb tendert írtak ki, amit a Mercedes-Benz nyert volna meg, azonban a közbeszerzés eredménytelenül zárult, ugyanis a Volánbusz túl drágának találta a Mercedes Citaro GÜ buszokat. Később, 2020 májusban újabb tendereket írtak ki, miszerint a Volánbusz és a Volán Buszpark Kft. (a Volánbusz flottakezelője) összesen 204 (Volán 65+7 opciós, a Buszpark pedig 120+12 darab opció) csuklós autóbuszt vásárolna.
A tenderekre akkor négy cég jelentkezett:
- kínai Golden Dragon buszokkal a ráckevei Goldi Mobility,
- a török Otokar francia leányvállalata a Kent C18-assal,
- a debreceni Inter Traction Electrics Kft. (ITE) a Mercedes-Benz Citaro GÜ-vel,
- és az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. a Lion's City A23-assal.
Az állami közlekedési társaság akkor azt mondta, a MAN buszokért összesen nettó 40 milliárd forintot fog fizetni.
Azaz egy darab, Törökországban gyártott MAN Lion's City A23 nagyjából nettó 102 millió forintba kerül, ami igencsak kedvezményes árnak számít a buszpiacon.
Az új autóbuszok első darabjai idén év elején érkeznek meg, és folyamatosan állnak forgalomba. Az összes autóbusz 2021 végére érhet hazánkba és az ország bármely pontján találkozhatnak majd velük az utasok a Volánbusz ígérete szerint.