Hosszú volt a szünet, amit az is jelez, hogy az első igazán mozgalmas szombathelyi, Savaria mozis napon többen eltévesztették a nagyterem feljáratát.
Aztán minden a helyére került. A gyerkőcök a régi matinék szellemét megidéző hősökre visongtak az óriás vászon előtt, a kisteremben pedig a Spirál című, új magyar film debütált. Elmehetett a híre, mert meglepően sokan voltak rá kíváncsiak.
Az biztos, a szokásostól élesen elütő, nagyon egyedi filmet hozott össze a kolozsvári Felméri Cecília rendező. Pedig mozija eszköztelen, szegényes a dialógus, három szereplő uralja az időt és a teret. Kivéve az időnként feltűnő és favicceket elsütő törpét, aki zabáló „terminátor" harcsában utazik, azt szállít a tóhoz.
Merthogy a cselekmény egy halastónál játszódik, amelynek gazdája a pályaelhagyó biosztanár, Bence (Bogdan Dumitrache). Élettársa a szintén pályaelhagyó, különleges szépségű, „nőnél is nőbb" Janka (Kiss Diána Magdolna). Ők ketten éldegélnek a ledurrant házban a tavat gondozva és az időt gyakori szeretkezéssel eltöltve.
A film bővelkedik olyan szexjelenetekben, amelyek kifejezetten nőiesek. Abban az értelemben, hogy finomak és egyfajta törődést hordoznak. Bence csontig szerelmes Jankába, aki viszont elvágyódik. Vissza, a katedrára. A konfliktus alig érzékelhető, mégis feloldhatatlan.
A cselekmény a vékonysága miatt csak módjával mesélhető, poénokat pedig nem szeretnénk lelőni. Annyit csak, hogy gyorsan jön egy tragédia, majd egy újabb szereplő jelenik a színen, ami sietteti a lélektani dráma kibontakozását.
Jankát a pályázatíró, a tavat fejleszteni akaró agilis Nóra váltja (Borbély Alexandra), aki beleszeret a hallgatag Bencébe. De titkokat sejt. A szeretkezéssel itt sincs gond, annál inkább egy jelentéktelennek tűnő dologgal. Nóra imádja a harcsát, Bence meg dührohamot kap tőle.
Felméri mozija első olvasatban misztikus, természet közeli játékfilm, ami aztán átmegy társadalmi drámába. Kiderül ugyanis, hogy a tavi, szépséges világ hamis. Itt tűnt el Bence apja nyomtalanul és édesanyja csak annyit tud erről mondani, hogy ő nincs, de akár visszatérhet.
Sejthető, hogy a titok, ami körüllengi a tavat, a hazugság és az igazság örök próbája. Előbbi „gyógyszere" a feledés, utóbbié a szembenézés. Hiába az újabb szerelem, ha nincs bevallva a Jankához köthető múlt. Bocsánatot így nem nyerhetsz.
Bence tehát nem bír Janka emlékével, így nem is élhet Nóra szerelmével. Nem bír el az igazsággal, megfutamodik. Eladja a szülői örökséget, a tavat. A szépséges álom keserűségbe fordul.
Ez így egy kerek lélektani dráma. De van valami, ami nagyon megemelhette – mássá tette volna? - Felméri moziját. Talán a legjobb hazai pszicho-thrillerévé. Hogy mi ez a valami?
Hát a harcsás törpe.