A Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (MATESZ) hétfő délután közzétett gyorsjelentéséből kiderült, hogy 2021 első negyedévében sem állt meg a hazai nyomtatott sajtó zsugorodása. Ugyanez igaz a kormányközeli Mediaworks befolyása alatt megjelenő megyei lapokra - derül ki a Magyar Hang cikkéből.
Mint írják: az elmúlt negyedévben a legtöbben, csaknem 3 és fél százaléknyian a Komárom-Esztergom megyei 24 órától pártoltak el, így ezért a lapért már csak 5 543 olvasó fizet. Hasonló mértékű, 3,16 százalékos esést regisztrált a Délmagyarország is, ez 615-tel kevesebb vevőt jelent, de még így is fogy belőle 18 819 példány.
Az összes megyei lap 3 hónap alatt csaknem hatezer olvasót veszített, ez pedig azt jelenti, hogy a 2018-as választások óta 105 407 fizető vevővel van kevesebb (ennek ellenére még mindig 264 ezer újságot értékesítenek országszerte a megyei lapokból, vagyis a kormánypártok központilag szerkesztett propagandája így is nagy arányban jut el a célközönséghez).
A Kisalföld az elmúlt három hónapban 838 olvasót vesztett, ami csaknem 3,5 százalékos veszteség. Az egykor az egyik legjelentősebb megyei lapnak számító újság 2018 óta elvesztette vásárlóinak csaknem 30 százalékát, egészen pontosan 14 375 olvasót.
Nem áll jobban a Vaol.hu sem. Ők három hónap alatt 2,7 százalékos visszaesést produkáltak (337 elvesztett olvasóval), 2018 óta ezzel összesen 21 százalékkal zsugorodott a kormánypártok helyi sajtóterméke, ami 6814 olvasót jelent.
A nyomtatott sajtó zsugorodása természetesen országos tendencia: A magyar nyomtatott sajtó legnagyobb zuhanását a 168 óra volt kénytelen elszenvedni (6 112 darab értékesített példányszámról csökkent 5 216-ra, miközben 2017 első negyedévében még több mint 12 ezer aktív vásárlója volt), a HVG és a Magyar Demokrata satagnál, a Népszava negyed év alatt a meglévő olvasói 3,3 százalékát vesztette el, a megyei lapokhoz hasonlóan szintén Mediaworks által kiadott Nemzeti Sport pedig vásárlói 4,6 százalékát.
Titkosították a Vas Népe eladási adatait
Az utolsó előtti pillanatban, azaz szeptember 29-én tette közzé éves beszámolóját a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány tulajdonában lévő MediaWorks Zrt. - írja az Átlátszó. A beszámoló szerint a cégbe tavaly szeptemberben olvadt be az egykor Andy Vajna tulajdonában álló Avalue Befektetési Kft., az Inform Média Lapkiadó Kft., a Juhász Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., a K4A Lapkiadó Kft., a szintén egykori Vajna-tulajdon LAPCOM Zrt.
Ritka kivételek egyiket a Nők Lapja, amely enyhén nőtt, miközben a Kiskegyed jelentős, közel tízezres példányszám-esést regisztrált.
Bulvárban sem állnak jól a kormánypártok, itt ugyanis a Mediaworks könyvelheti el a legnagyobb veszteséget: a Hot! magazin 8,6 százalékot zuhant, és most 42 983 példányt értékesítenek belőle.
A Blikk 2,6 százalékot csökkent (56 405 példány fogy naponta), a Bors 2,8 százalékot (32 168), a két Centrál médiacsoportos bulvár közül pedig a Best esett nagyobbat (6,6 százalékot, 46 094 példányig), a Storyból jelenleg 100 075 darabot adnak el hetente.