Könnyen előfordulhat, hogy az új alaptanterv bevezetésével végleg kiszorulhatnak a nem állami könyvek az iskolákból - értesült kiadói és szerzői forrásokból az Ugytudjuk.hu. Bár már javában tart az új nemzeti alaptanterv előkészítése, az államtól független tankönyvírókhoz és kiadókhoz a várható változásokról minimális, többnyire csak a sajtóban megjelenő információk jutnak el, míg az új állami tankönyvek előkészítői ennél lényegesen kedvezőbb helyzetben vannak. A szakma attól tart, hogy olyan szűk határidői lesznek a tantervi követelményeknek megfelelő új tankönyvek elkészítésére, amilyen kockázatot már nem tudnak majd vállalni, ezért több sikeres közismereti tankönyvsorozat is kiszorulhat az iskolákból, ezzel tovább szürkülhet az állam által eluralt tankönyvpiac.
Az iskolákban népszerű közismereti tankönyvek két szerzője is arról számolt be lapunknak, hogy minden törekvésük ellenére nem jutnak semmilyen információhoz az új nemzeti alaptantervvel kapcsolatban. A sajtóban megjelent híreken kívül néha egy-egy kollégától kávézás közben jutnak hírekhez, hogy milyen tantervi változtatások várhatók, ám ezek együttesen elégtelenek ahhoz, hogy érdemben készüljenek az új tankönyvek. „Senki nem fog a fióknak könyvet írni bizonytalan hírek alapján, lehetetlen így dolgozni. Az lenne a tisztességes, ha minél hamarabb megismerhetné minden szerző a változtatásokat" – mondta egyikük lapunknak.
– Az önmagában súlyos probléma, hogy egy szerző nincs tisztában a várható követelményekkel, de egy kiadónak üzleti döntést kell hoznia arról, hogy vállalva a kockázatot mégis az üzleti tervébe veszi egy tankönyv kiadását és azt megpróbálja értékesíteni. Egyelőre kivár mindenki, de ezt nem lehet a végtelenségig húzni – foglalta össze kérdésünkre egy ismert tankönyvkiadó munkatársa.
A magántulajdonú kiadókat tömörítő Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesülete (TANOSZ) is azt várná el, hogy egyenlő feltételeket biztosítson az állam az információkhoz való hozzáférésben. Kereszty Péter, a szervezet elnöke hangsúlyozta, hogy amennyiben a jelenlegi tendencia folytatódik, akkor a jövő évi tankönyvrendelésnél a jelenlegi közismereti tankönyvek harmada,
Kereszty kitér arra is, hogy ha váratlanul mégis megkapnák a szükséges információkat az új alaptantervről, egy további akadályt még le kellene küzdeni, ugyanis új tankönyv csak az oktatásért felelős miniszter felhívására készíthető. Kérdéses, hogy ezeket a pályázatokat kiírnák-e – véli a TANOSZ elnöke. Hozzátette, pályázat esetén a korábban tapasztalt gyakorlat szerint két hónapon belül kell beadni az új tankönyvet egy kiadónak, ennyi idő alatt lehetetlen minőségi munkát végezni. Amennyiben a nemzeti alaptantervről szóló információkhoz nem férnek hozzá időben és nem tudnak fejleszteni, illetve elmaradnak a miniszteri felhívások, könnyen lehet, 2020-ban a kisebb magánkiadók jelentős része megszűnhet.
– A mostani bizonytalanság pazarlással is jár – mondta lapunknak egy tankönyvrendelésekkel foglalkozó pedagógus. Mivel idén augusztus végén számos tankönyv engedélye lejár, idén több tankönyvből utoljára rendelhettek az iskolák. Ez azzal a dilemmával járt, hogy az iskolának el kellett döntenie, hogy rendel-e a könyvtár számára olyan tankönyvből, ami könnyen lehet, hogy nem kap engedélyt a jövőben. Ugyanakkor ha nem éltek a rendelés lehetőségével, akkor nem használták fel az állam által vásárlásra biztosított forrásokkal, ami így elveszett számukra (szótárat, szakkönyveket, kötelező olvasmányokat nem tudnak ebből a keretből rendelni). Forrásunk szerint könnyen elképzelhető, és nem lényegtelen szempont az is, hogy a középiskolába most beiratkozó kilencedik évfolyamos diákok már nem azzal a tankönyvcsaláddal fejezik be a tanulmányaikat, mint amivel idén szeptemberben elkezdték – részben ez fokozta az iskolák tanácstalanságát.
A tankönyvpiacot eddig is több probléma jellemezte, többek között az Index számolt be arról, hogy a magánkiadók a hatályos jogszabályok ellenére nem tudják megújíttatni az augusztus végén lejáró engedélyű tankönyveiket. Magam is írtam korábban a Magyar Nemzet hasábjain arról, hogy amennyiben a tavaszi ülésszak végéig nem fogadja el a kormány az új alaptantervet, akkor törvényi akadálya van annak 2019 szeptemberi bevezetésének. A közelmúltban a Népszava már arról írt, hogy komoly valószínűséggel még tovább csúszik a nemzeti alaptanterv bevezetése.
A szerzőket és a kiadókat az is nyugtalaníthatja, hogy a kormány is olyan irányelveket határozott meg, ami szerint egy állami és egy egyházi tankönyvből álljon tantárgyanként az iskolák és a szülők választéka – erről a ugyancsak a Népszava számolt be. Az általunk megkérdezett kiadói vélemények egy irányba mutatnak: az állami tankönyvek minőségét már ismerhetik az iskolák, de komolyan tartanak attól, hogy az esetleg megjelenő egyházi tankönyvek tartalmára káros hatással is lehet a vallás, ami például a természettudományok oktatásában súlyos következményekkel járhat.
A magánkiadókon kívül a pedagógus szakszervezetek, szülői szervezetek és oktatási szakértők is számos alkalommal tiltakoztak a tankönyvpiacon 2013 óta zajló állami terjeszkedéssel szemben. Legfőbb állításuk, hogy minél kevesebb tankönyv közül választhatnak az iskolák, annál nehezebb kielégíteni az eltérő tanulói igényeket, például eltérő szerkesztésű könyvre van szüksége egy jobb gimnáziumnak, mint egy átlagos szakgimnáziumnak. Az állami tankönyvek minősége ugyanakkor alaposan megkérdőjelezhető, az elmúlt években számtalan hibára és szakmaiatlan megoldásra derült fény az állami tankönyvekben. Fontos megjegyezni azt is, hogy az állami tankönyvek ingyenességét is látszatként kezelik szakmabeliek: egyrészt az előállítás adóforintokba kerül, a létrejött minőség pedig legtöbbször nem hozza az elvárásokat.