Nemrég egy elkeseredett szülőkből álló csoport petíciót indított az interneten, amivel azt szerették volna elérni, hogy ne szoruljanak ki az autizmussal élő és SNI-s gyermekek az oktatási rendszerből. A petíció állítása szerint bár „az autista gyermekek nagy része valóban igen tehetséges, hasznukra lehetnének annak a társadalomnak, amelynek az intézmény rendszere jelenleg szinte egyáltalán nem képes őket fogadni, megfelelően ellátni, tehetségüket gondozni.
Az integráló intézmények gyakran nem fogadják be őket, és a gyermekek hiányosságaira helyezik a hangsúlyt és kijelentik, hogy nem felkészültek a fogadásukra, amely sajnos valóban így van. Ez nem hibája sem az integráló intézménynek sem a szülőknek, de mégis fölösleges konfrontációkat okoz a két fél között, mert a gyermeknek nevelési oktatási intézménybe kell járnia, az intézmények pedig nem fogadják, de az oktatáshoz minden gyermeknek joga van, a szülőnek pedig kötelessége a gyermek óvodába és iskolába járatása.”
Ezzel kapcsolatban Ungár Péter, LMP-s országgyűlési képviselő írásbeli kérdést intézett Rétvári Bence államtitkár felé, amiben arra kérdezett rá, hogy mit tud tenni a kormány annak érdekében, hogy ne szoruljanak ki az autizmussal élő és SNI-s gyermekek az oktatási rendszerből, valamint, hogy mit válaszolna a kormány a petíciót író szülőknek.
Rétvári a válaszában azt írta, hogy 2019 szeptemberétől már nyolc felsőoktatási intézményben képeznek gyógypedagógusokat, emellett pedig a Semmelweis Egyetem Pető András Karán a speciális szakmai tartalmú konduktor-képzés, valamint a gyógypedagógia és a konduktív pedagógia már önálló MA képzéssel rendelkezik. Tavaly már 2098 főt vettek fel gyógypedagógus alapképzésre, a hallgatókra pedig kiterjesztették a Klebersberg Képzési Ösztöndíjtat is.
Rétvári szerint ennek köszönhetően 2010 óta 9 ezer fővel bővült a köznevelésben tartózkodó gyógypedagógusok száma, a 2019/2020-as tanévben már 9700 szakember dolgozott az iskolákban. Az államtitktár még hozzátette, hogy amíg 2010-ban 100 sajátos nevelési igényű gyermekre 6,99 gyógypedagógus jutott, addig
Rétvári zárásként még leírta, hogy 2019 szeptember elsejétől az egyéni munkarend, vagyis a magántanulói státusz engedélyezése az iskolaigazgatótól az Oktatási Hivatalhoz került. Szerint az egyéni munkarend új engedélyeztetési szabályai pontosan azt a célt szolgálják, hogy az eljárás objektívebb legyen, és ne legyen lehetőség arra, amiket a petíciót indító szülők megfogalmaztak, tehát egy igazgató ne tudjon nyomást gyakoroljon a gyermekekre.