„Soha nem látott szakmai szabadságot biztosít a pedagógusoknak”, állítja az új Nemzeti alaptantervről Takaró Mihály, aki a Magyar Nemzetnek adott interjút.
A NAT kidolgozásában személyesen is résztvevő József Attila-díjas, szélsőjobboldali irodalomtörténész szerint "nincs jobb- és baloldali irodalom, csupán jó irodalom van" – majd megjegyzi, hogy az új NAT-ban a liberális, polgári irodalom a változás révén csupán kiegészül a nemzeti, konzervatív és határon túli irodalommal.
"Nekünk nem az a dolgunk, hogy megmondjuk, mi az irodalom, hanem hogy megmutassuk, egy adott korszakban mit tartottak irodalomnak."
Takaró szerint politikai támadások érik a NAT-ot, nem pedig szakmaiak, miközben szerinte az oktatók „az éves óraszám húsz százalékában szabadon döntik el, hogy mit tanítanak”. Ebben lehet és kell lennie kortárs irodalomnak, ám Takaró szerint hiba lett volna nevesíteni onnan bárkit is, ezt csak lezárt életművekkel tehették meg. (Bár az egyik ellenérv a kánonba emelt szerzők egy részéről éppen az, hogy nem készült munkájukról átfogó monográfia, így irodalmi értékelésükről nincsen közmegegyezés.)
"Én nem értek egyet azzal, hogy mindegy, mit olvas a gyerek, csak olvasson. Az iskola nem a gyermekek igényeit kielégítő intézmény, hanem az a feladata, hogy átörökítse a nemzeti kultúrát."
– véli Takaró, aki úgy gondolja, személyiségfejlesztésről, érzelmi fejlesztésről van szó, nem csak ismeretátadásról.
"Az Egri csillagok például nem kerülhető ki, ezt nem lehet akármire leváltani. Nem lehet kérdés, hogy Egri csillagok vagy Harry Potter. Ez a magától értetődő kategória."