Megdupláznák a P+R parkolókat a főváros körül, de mire lesz ez elég?

Bazsó Bálint 2021-04-02 18:02:00
Összesen közel tízezer parkolóhely és több mint nyolcezer kerékpártároló épülhet Budapesten és az agglomerációban a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia alapján, kormányzati beruházásban.

Az Európai Unió hivatalos lapjában megjelent nyílt, európai uniós közbeszerzési felhívás alapján duplájára növelnék az igényekhez képest rendkívül szerény P+R kapacitást.

Mint írják: Az elővárosokból és a külső kerületekből naponta egymillióan jönnek Budapest belső kerületeibe dolgozni, tanulni, szolgáltatásokat igénybe venni. A közösségi közlekedés nem elég versenyképes, a szolgáltatások színvonala alacsony, ezért az utasok több mint kétharmada autóval érkezik.

Ezért a már általunk is bemutatott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia célkitűzése, hogy növelje az elővárosi vasútvonalakon utazók számát, hogy ezzel párhuzamosan csökkenteni lehessen a fővárosra zúdúló autóforgalmat.

Sosem látott vasúti fejlesztés valósulhat meg a fővárosban, csak győzzük kivárni

A stratégiák, tervek, tanulmányok és persze a bizottságok országában az ember határozott szkepszissel fogadja egy újabb stratégia, terv, tanulmány vagy bizottság megszületését. Talán így vagyunk a nemrégiben napvilágra került budapesti agglomerációs vasúti stratégiával is, amely igazán grandiózus számokkal igyekszik lehengerelni a dugókban araszoló derék fővárosi és agglomerációk lakosságot: 20 év alatt mintegy 2000 milliárd forintot költenének azért, hogy 115 ezerrel kevesebb autó járja a fővárosi utakat, emellett megduplázódjon a vasúti forgalom.

Éppen ezért az elővárosi kötöttpályás fejlesztéseket összekötik a vasútállomások megközelíthetőségének javításával és parkolási kapacitásának növelésével.

A tervezésért felelős kormányzati Budapest Fejlesztési Központ a fővárosba vezető összes vasúti és HÉV-vonal agglomerációs állomásán és megállóhelyén felmérte az autós parkolási és kerékpáros tárolási igényeket. A BFK 108 településen, összesen 171 helyszínen vizsgálta, hogy hány parkoló- és tárolóhely van, mennyire lenne igény most, illetve, hogy a fejlesztések után mennyivel használnák többen a P+R és B+R-eket.

A most kiírt tervezési közbeszerzés nyolc vasútvonal, az 1-es hegyeshalmi, a 30a székesfehérvári, a 40a pusztaszabolcsi, a 70-es váci, a 80a hatvani, a 100a ceglédi, a 120a újszászi, a 150-es kunszentmiklósi vonalak elővárosi szakaszait érinti. 

Az érintett vonalak mentén az intézkedések hatására összességében megduplázódhatnak a P+R és B+R férőhelyek. A fejlesztés elősegíti, hogy a gépkocsit, kerékpárt a vasútállomáson lehessen hagyni, és az utasok vonattal folytassák útjukat. Annak érdekében pedig, hogy autó helyett már a vonathoz is közösségi közlekedéssel juthassanak el az utasok, a közbeszerzésen indulóknak azt is meg kell vizsgálniuk, hogy hol van szükség buszfordulók, buszmegállók tervezésére.

A csaknem ötven helyszínen 2022-ig készülhetnek el a parkolók engedélyezési és kivitelei tervei.

A mostani - négy szakaszra bontott - kiírással összesen több mint háromezer P+R parkoló, valamint - a vasútállomásra kerékpárral érkezők számára - legalább kétezer B+R kerékpártároló tervezése valósulhat meg.

Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója emellett közölte: 

"A H5-ös, H6-os, H7-es héveken zajlik, a 71-es veresegyházi és a 142-es lajosmizsei vasútvonalon, illetve a H8-as és H9-es héveken pedig a közeljövőben indul (illetve folytatódik) a tervezés a vonalak átfogó megújítására, melyek keretében P+R parkolók és B+R kerékpártárolók tervezését integráltan végezzük a vonal egészének tervezésével. Az esztergomi vasútvonalon a vonal felújításakor elkészült P+R parkolók bővítésére pedig a NIF kezdett párhuzamosan tervezésbe."

Vagyis ezekkel együtt összesen közel 10 ezer P+R és több mint 8 ezer B+R férőhely előkészítése zajlik vagy kezdődik meg rövidesen a budapesti külső kerületekben és az agglomerációban.

És hogy a címünkben feltett kérdést megválaszoljuk:

Ma jelenleg (a koronavírus-járvány miatti szigorítások előtt) több mint 300 ezer autó ingázik Budapest és az agglomerációja között, vagy a 10 ezer parkolóhely átadásától érezhető javulást senki ne várjon.

Szólj hozzá!

Hamarosan Szombathelyen nyit éttermet a Pizza Hut

A Fő tér egyik üzletébe költöznek be.

2026-ban kigurulhat a hangárból Orbán idénre ígért repülőrajtja

Elemzők szerint 2,8 százalékos GDP-bővülés várható, de a külső kockázatok továbbra is jelentősek.

Halálos baleset történt Győrben: autó és roller ütközött

A rendőrség fokozott figyelmet kér minden közlekedőtől.

Egy kreatív ajándék mindenkinek, aki szívesen barkácsol

Mit adhatsz annak, aki mindig a két kezével alkot valami újat?

Fellélegezhetünk: a GVH beleállt a Duolingoba!

A Gazdasági Versenyhivatal megtalálta a legégetőbb piaci problémát. 

Rétvári Bence lerázta a Szőlő utcai pedofil-botrány kapcsán parlamenti vizsgálóbizottságot követelő DK-t

Szerinte ha Dobrev Klárának lennének is bizonyítékai, azokkal a hatóságokhoz kellene fordulnia.

Cica örökbefogadó napot tart szombaton a Puha Praclik Egyesület Győrben, az ETO Parkban

Mentsünk együtt cicaéleteket, örökbefogadással vagy adományokkal!

Természetes támogatás az izmok és ízületek számára

Az aktív életvitel gyakran együtt jár kisebb-nagyobb mozgásszervi panaszokkal. A rendszeres sport, a sok ülőmunka vagy akár az időskori ízületi merevség mind olyan helyzet, amikor a test extra figyelmet igényel.

Újabb szombathelyi étterem zár be

Búcsúzik a Józsi bácsi.

Taxisokat ellenőrzött a kormányhivatal

2 szombathelyi sofőrnél hiányosságokat találtak.

Hogyan ünnepel egy fiatal a felnőttek között? Biztos nem társasjátékozni fogunk!

A szombathelyi Szabados Ármin nem csak dobásával, de a vb-döntő utáni nyilatkozatával is kitűnt.

A TISZA jelöltállítási folyamata kétlépcsős lesz

Applikációval lehet részt venni a folyamatban.

Elhunyt Robert Redford

A filmsztár Utah állambeli otthonában, szerettei körében halt meg.

Rendelkezésre áll a távhőszolgáltatás Győrben

Szeptember 15-től bármikor indítható a fűtés, ha hidegre fordul az időjárás.