Megdupláznák a P+R parkolókat a főváros körül, de mire lesz ez elég?

Bazsó Bálint 2021-04-02 18:02:00
Összesen közel tízezer parkolóhely és több mint nyolcezer kerékpártároló épülhet Budapesten és az agglomerációban a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia alapján, kormányzati beruházásban.

Az Európai Unió hivatalos lapjában megjelent nyílt, európai uniós közbeszerzési felhívás alapján duplájára növelnék az igényekhez képest rendkívül szerény P+R kapacitást.

Mint írják: Az elővárosokból és a külső kerületekből naponta egymillióan jönnek Budapest belső kerületeibe dolgozni, tanulni, szolgáltatásokat igénybe venni. A közösségi közlekedés nem elég versenyképes, a szolgáltatások színvonala alacsony, ezért az utasok több mint kétharmada autóval érkezik.

Ezért a már általunk is bemutatott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia célkitűzése, hogy növelje az elővárosi vasútvonalakon utazók számát, hogy ezzel párhuzamosan csökkenteni lehessen a fővárosra zúdúló autóforgalmat.

Sosem látott vasúti fejlesztés valósulhat meg a fővárosban, csak győzzük kivárni

A stratégiák, tervek, tanulmányok és persze a bizottságok országában az ember határozott szkepszissel fogadja egy újabb stratégia, terv, tanulmány vagy bizottság megszületését. Talán így vagyunk a nemrégiben napvilágra került budapesti agglomerációs vasúti stratégiával is, amely igazán grandiózus számokkal igyekszik lehengerelni a dugókban araszoló derék fővárosi és agglomerációk lakosságot: 20 év alatt mintegy 2000 milliárd forintot költenének azért, hogy 115 ezerrel kevesebb autó járja a fővárosi utakat, emellett megduplázódjon a vasúti forgalom.

Éppen ezért az elővárosi kötöttpályás fejlesztéseket összekötik a vasútállomások megközelíthetőségének javításával és parkolási kapacitásának növelésével.

A tervezésért felelős kormányzati Budapest Fejlesztési Központ a fővárosba vezető összes vasúti és HÉV-vonal agglomerációs állomásán és megállóhelyén felmérte az autós parkolási és kerékpáros tárolási igényeket. A BFK 108 településen, összesen 171 helyszínen vizsgálta, hogy hány parkoló- és tárolóhely van, mennyire lenne igény most, illetve, hogy a fejlesztések után mennyivel használnák többen a P+R és B+R-eket.

A most kiírt tervezési közbeszerzés nyolc vasútvonal, az 1-es hegyeshalmi, a 30a székesfehérvári, a 40a pusztaszabolcsi, a 70-es váci, a 80a hatvani, a 100a ceglédi, a 120a újszászi, a 150-es kunszentmiklósi vonalak elővárosi szakaszait érinti. 

Az érintett vonalak mentén az intézkedések hatására összességében megduplázódhatnak a P+R és B+R férőhelyek. A fejlesztés elősegíti, hogy a gépkocsit, kerékpárt a vasútállomáson lehessen hagyni, és az utasok vonattal folytassák útjukat. Annak érdekében pedig, hogy autó helyett már a vonathoz is közösségi közlekedéssel juthassanak el az utasok, a közbeszerzésen indulóknak azt is meg kell vizsgálniuk, hogy hol van szükség buszfordulók, buszmegállók tervezésére.

A csaknem ötven helyszínen 2022-ig készülhetnek el a parkolók engedélyezési és kivitelei tervei.

A mostani - négy szakaszra bontott - kiírással összesen több mint háromezer P+R parkoló, valamint - a vasútállomásra kerékpárral érkezők számára - legalább kétezer B+R kerékpártároló tervezése valósulhat meg.

Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója emellett közölte: 

"A H5-ös, H6-os, H7-es héveken zajlik, a 71-es veresegyházi és a 142-es lajosmizsei vasútvonalon, illetve a H8-as és H9-es héveken pedig a közeljövőben indul (illetve folytatódik) a tervezés a vonalak átfogó megújítására, melyek keretében P+R parkolók és B+R kerékpártárolók tervezését integráltan végezzük a vonal egészének tervezésével. Az esztergomi vasútvonalon a vonal felújításakor elkészült P+R parkolók bővítésére pedig a NIF kezdett párhuzamosan tervezésbe."

Vagyis ezekkel együtt összesen közel 10 ezer P+R és több mint 8 ezer B+R férőhely előkészítése zajlik vagy kezdődik meg rövidesen a budapesti külső kerületekben és az agglomerációban.

És hogy a címünkben feltett kérdést megválaszoljuk:

Ma jelenleg (a koronavírus-járvány miatti szigorítások előtt) több mint 300 ezer autó ingázik Budapest és az agglomerációja között, vagy a 10 ezer parkolóhely átadásától érezhető javulást senki ne várjon.

Szólj hozzá!

Egy meseszámot is kihúztak a mai ötös lottó sorsoláson

Mesébe illő nyereményekhez ez a minimum.

Kisebb tűz keletkezett egy családi ház konyhájában Szombathelyen

A Tarcsa utcában volt dolguk a helyi tűzoltóknak.

A Szülői Hang szerint nincs garancia arra, hogy az általános iskolák és az óvodák április 19-i nyitása biztonságos

A szülőknek a jogszabály alapján lehetőségük van arra, hogy a gyermekeiket otthon tartsák, ha pedig már nem tudnak további mulasztást igazolni, akkor kérhetik az intézmény igazgatójától, hogy igazolja a hiányzást.

A legősibb ismert európai térképet találhatták meg Franciaországban

Egy hatalmas kőlapon tűntek fel az ismerős vonalak.

Teljesen szétdöntött egy boltot egy varánusz Thaiföldön

A 180 centis hüllő Bangkok közelében hozta rá a frászt a vásárlókra, valószínűleg élelmet keresett a boltban.

Két konténernyi szemetet szedtek össze önkéntesek a győri Iparcsatornánál

30 vettek részt a munkában, folytatják az akciósorozatot.

Egy kanadai étterem tulaja elzavarta a nyitva tartása miatt betévedő ellenőröket, a vendégek tapsolva ujjongtak

A tulaj szerint nem az extraprofit miatt nyitottak ki, hanem mert ideje változtatni a dolgokon.

Lesznek szóbeli vizsgák az érettségin néhány esetben

A legtöbb diáknak nem kell a szóbeli miatt stresszelni, de akad sok kivétel is.

Nyalókás koronavírusteszttel próbálkoznak Ausztria egy részén

Az óvodák eddig nagyrészt tesztmentes zónák voltak, ezen változtatnának az új módszerrel.

Makacsul ragaszkodott az italozáshoz a szombathelyi sofőr

Ittas vezetés miatt koccant, ezért a rendőrök elvették a sofőr jogsiját. Őt viszont nem olyan fából faragták, hogy ettől meghatódjon.

Áprilisi időnk lesz

A kabátokat otthon lehet hagyni.

A DEAC lesz a Falco ellenfele a Magyar Kupa döntőjében

A debreceniek nagyon megverték a Körmendet.

Gyurcsány: Nem lesz itt nagy baj, de lehetett volna

Megköszönte a jókívánságokat a DK elnöke.

van még itt cikk a témában: