Megdupláznák a P+R parkolókat a főváros körül, de mire lesz ez elég?

Bazsó Bálint 2021-04-02 18:02:00
Összesen közel tízezer parkolóhely és több mint nyolcezer kerékpártároló épülhet Budapesten és az agglomerációban a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia alapján, kormányzati beruházásban.

Az Európai Unió hivatalos lapjában megjelent nyílt, európai uniós közbeszerzési felhívás alapján duplájára növelnék az igényekhez képest rendkívül szerény P+R kapacitást.

Mint írják: Az elővárosokból és a külső kerületekből naponta egymillióan jönnek Budapest belső kerületeibe dolgozni, tanulni, szolgáltatásokat igénybe venni. A közösségi közlekedés nem elég versenyképes, a szolgáltatások színvonala alacsony, ezért az utasok több mint kétharmada autóval érkezik.

Ezért a már általunk is bemutatott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia célkitűzése, hogy növelje az elővárosi vasútvonalakon utazók számát, hogy ezzel párhuzamosan csökkenteni lehessen a fővárosra zúdúló autóforgalmat.

Sosem látott vasúti fejlesztés valósulhat meg a fővárosban, csak győzzük kivárni

A stratégiák, tervek, tanulmányok és persze a bizottságok országában az ember határozott szkepszissel fogadja egy újabb stratégia, terv, tanulmány vagy bizottság megszületését. Talán így vagyunk a nemrégiben napvilágra került budapesti agglomerációs vasúti stratégiával is, amely igazán grandiózus számokkal igyekszik lehengerelni a dugókban araszoló derék fővárosi és agglomerációk lakosságot: 20 év alatt mintegy 2000 milliárd forintot költenének azért, hogy 115 ezerrel kevesebb autó járja a fővárosi utakat, emellett megduplázódjon a vasúti forgalom.

Éppen ezért az elővárosi kötöttpályás fejlesztéseket összekötik a vasútállomások megközelíthetőségének javításával és parkolási kapacitásának növelésével.

A tervezésért felelős kormányzati Budapest Fejlesztési Központ a fővárosba vezető összes vasúti és HÉV-vonal agglomerációs állomásán és megállóhelyén felmérte az autós parkolási és kerékpáros tárolási igényeket. A BFK 108 településen, összesen 171 helyszínen vizsgálta, hogy hány parkoló- és tárolóhely van, mennyire lenne igény most, illetve, hogy a fejlesztések után mennyivel használnák többen a P+R és B+R-eket.

A most kiírt tervezési közbeszerzés nyolc vasútvonal, az 1-es hegyeshalmi, a 30a székesfehérvári, a 40a pusztaszabolcsi, a 70-es váci, a 80a hatvani, a 100a ceglédi, a 120a újszászi, a 150-es kunszentmiklósi vonalak elővárosi szakaszait érinti. 

Az érintett vonalak mentén az intézkedések hatására összességében megduplázódhatnak a P+R és B+R férőhelyek. A fejlesztés elősegíti, hogy a gépkocsit, kerékpárt a vasútállomáson lehessen hagyni, és az utasok vonattal folytassák útjukat. Annak érdekében pedig, hogy autó helyett már a vonathoz is közösségi közlekedéssel juthassanak el az utasok, a közbeszerzésen indulóknak azt is meg kell vizsgálniuk, hogy hol van szükség buszfordulók, buszmegállók tervezésére.

A csaknem ötven helyszínen 2022-ig készülhetnek el a parkolók engedélyezési és kivitelei tervei.

A mostani - négy szakaszra bontott - kiírással összesen több mint háromezer P+R parkoló, valamint - a vasútállomásra kerékpárral érkezők számára - legalább kétezer B+R kerékpártároló tervezése valósulhat meg.

Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója emellett közölte: 

"A H5-ös, H6-os, H7-es héveken zajlik, a 71-es veresegyházi és a 142-es lajosmizsei vasútvonalon, illetve a H8-as és H9-es héveken pedig a közeljövőben indul (illetve folytatódik) a tervezés a vonalak átfogó megújítására, melyek keretében P+R parkolók és B+R kerékpártárolók tervezését integráltan végezzük a vonal egészének tervezésével. Az esztergomi vasútvonalon a vonal felújításakor elkészült P+R parkolók bővítésére pedig a NIF kezdett párhuzamosan tervezésbe."

Vagyis ezekkel együtt összesen közel 10 ezer P+R és több mint 8 ezer B+R férőhely előkészítése zajlik vagy kezdődik meg rövidesen a budapesti külső kerületekben és az agglomerációban.

És hogy a címünkben feltett kérdést megválaszoljuk:

Ma jelenleg (a koronavírus-járvány miatti szigorítások előtt) több mint 300 ezer autó ingázik Budapest és az agglomerációja között, vagy a 10 ezer parkolóhely átadásától érezhető javulást senki ne várjon.

Szólj hozzá!

600 diákot vezényeltek ki Sárváron, hogy meghallgassák Áder János előadását

A köztársasági elnök a fenntartható fejlődésről beszélt.

12 milliónyi csempész cigivel bukott meg egy román kisbusz sofőrje az M1-es autópályán

Zöldségek közé rejtették a szajrét, és Angliába vitték volna. 

Megkapja Bábolna az egymilliárd forintos állami kártérítést

A település területén elhantolt állati tetemekért cserébe fejlesztési pénz érkezik a kasszába.

Évezredes dogmát írna felül a DK: eltörölné a gyónási titkot pedofil ügyek esetén

A párt szerint a gyermekvédelem fontosabb, mint a vallási titoktartás. A javaslat kötelezné az egyházi személyeket, hogy feljelentést tegyenek kiskorúak elleni bűncselekmények esetén.

Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat

Kertész Imre után ismét magyar írót díjazott a Svéd Akadémia. 

Győr és Szombathely polgármestere 8 másik város vezetővel együtt fordul a kormányhoz annak érdekében, hogy csökkentsék az önkormányzatok terheit

A Megyei Jogú Városok Szövetségének heti ülésén további partnereket keresnek az érdekérvényesítéshez.

A modern geometrikus lámpák vonzereje

Elgondolkodtál már azon, miért vonzódunk annyira a geometrikus formákhoz a belsőépítészetben?

12 méteres, besétálható röpdével várja a látogatókat idén a szombathelyi díszmadár kiállítás

Nem szajkózzuk tovább, hogy megint papagájoktól lesz hangos az oladi iskola tornaterme.

23%-kal drágább a gáz, mint tavaly és 4,3%-kal nőttek átlagban a fogyasztói árak

A kormány tovább harcol az áremelések ellen, csak az a fránya infláció ne lenne.

14 kiló marihuána volt a kocsijában, és nem tudta kifizetni a tankolást

A kapuvári kút dolgozói hívták a rendőröket. A folytatást nem nehéz kitalálni.

Elkészült a „KÉKTÚRA mozdony” és a „KÉKTÚRA motorvonat” – matricázott járműveket mutatott be a GYSEV Kőszegen

A környezetbarát közlekedési formákat népszerűsítő járműveken szlogen is olvasható: „Vonatra szállok – túrázni indulok”.

Adj vért, és ments meg három életet! 

Itt és ekkor adhatsz vért Győrben.

Az örökbefogadás mibenléte és rejtelmei

Az örökbefogadás különleges köteléket teremt az új szülők és a gyermek között, ami komoly kérdéseket vethet fel, jóval túlmutatva a hétköznapi családi kapcsolatokon.

Gázolás miatt ítélt el a bíróság egy szombathelyi taxist

400 ezer forintot kell fizetnie, és egy évre bevonták a jogosítványát.

300 ezer forintra büntették a Szombathelyi Haladást a szurkolók rendbontása miatt

A soron következő bajnoki meccsen egy szektort le is kell zárni a szankció miatt.

Antal Imre és Kósa Roland ugyanazt a problémát akarták megoldani ma reggel

A dolog szépséghibája, hogy egymástól 200 méternyi távolságra. 

Szombathelyen nem lesz unalmas az ősz! - Telt házas estékre készülhet az AGORA

Pintér Béla, Mező Misi, Doszpot Péter és egy kis Halloween a Víztoronyban.