Kötöttpályás kapcsolat nélkül, még nagyobb autós forgalmat generálva épülhet meg a Dél-budai Centrumkórház Budapesten?

Bazsó Bálint 2021-01-11 15:06:00
A fenntarthatóságtól egyre távolabb: zöldövezetben, valódi közösségi közlekedési kapcsolat nélkül épülhet meg a kormány által évek óta dédelgetett szuperkórház Budapesten. Így nehéz lesz elérni a forgalom csökkenését.

Forgalmas főút délre, még forgalmasabb autópálya északra, ám valahogy mégsem érzi úgy az ember, hogy karnyújtásnyira lenne a város. Ez itt Dobogó, vagyis a főváros nyugati kapujánál elhelyezkedő alig-alig lakott, zömében zöldterület. Néhány kutyafuttatón és egy repülőmodellezőn kívül most nincs is itt senki, ami a bokáig érő sarat figyelembe véve talán nem is csoda. 

Egyelőre persze nem sok jele van annak, hogy hamarosan itt épülhet meg – a tervek szerint 2026-ra – az ország kirakatkórháza, a hivatalosan Dél-budai Centrumkórház, a közbeszédben némi malíciával csak szuperkórháznak hívott egészségügyi intézmény.

A Budapesti Fejlesztési Központ Zrt. ugyanis január elején kiírta a centrumkórház közlekedésfejlesztésére vonatkozó közbeszerzést, vagyis egyre bizonyosabbá válik, hogy a mintegy 1,2 millió embert kiszolgáló intézményt itt, az M1-M7-es autópálya és a 7-es főút között építik fel.

Fotó: Nemzeti Fotótár/Mohai Balázs

A Magyar Építők oldalán megjelent közbeszerzési kiírás szerint a mostani tervezés fő célja a Dél-budai Centrumkórház megközelíthetőségének megfelelő kialakítása. 

Eszerint a tervezés során "figyelembe kell venni a lehető legtöbb közlekedési móddal történő eljutás lehetőségét, valamint a mentőjárművek előzményben részesítését".

A nyertes feladata a "közösségi, a közúti, valamint a gyalogosok és kerékpárosok megfelelő kiszolgálására alkalmas közlekedési infrastruktúra megtervezése". A kiírás szerint megtervezik 

  • a Dobogó út négysávosítását (a jelenleg a kép jobb oldalán kanyargó poros utacska),
  • az M1–M7 autópálya, a Budaörsi út, a Gazdagréti út, a Lapu utca és a Dobogó út kereszteződésének külön szintű csomóponttá tervezését, valamint
  • mentő és buszsávok létesítésének vizsgálatát.

47.4577693,19.0048878

Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.

Csakhogy nem erről volt szó

Bár nem feltűnő, de a közbeszerzési kiírás, amely nem a szuperkórházról (amelynek szükségességét és helyszínválasztását több szakmai vélemény is erősen megkérdőjelezi), csupán annak megközelíthetőségéről szól, valójában nagyon is sokatmondó, pontosabban szólva az, ami kimaradt belőle.

Az október 15-én kiadott Magyar Közlönyből ugyanis kiderül, hogy a Dél-budai Centrumkórház megközelíthetőségének fejlesztéséről címmel kiadott határozat szerint a kormány a Budapest Fejlesztési Központot (BFK) bízta meg azzal, hogy készítsen megvalósíthatósági tanulmányt a "Kelenföldi intermodális csomópont őrmezői autóbusz-terminál megvalósításának előkészítéséhez kapcsolódóan a villamos infrastruktúra kiépítésének lehetőségéről" címmel.

 

Vagyis ősszel a kormány még úgy gondolta, hogy a papíron 1,2 millió ember kiszolgálására épülő szuperkórháznak szüksége lesz egy nagy kapacitású kötöttpályás kapcsolatra, ráadásul olyanra, ami a belváros felé közvetlen kapcsolatot jelent. 

Ezt azonban a most kiadott közbeszerzésből már bizony kihagyták, ráadásul úgy, hogy az a BFK felejtette ki a kötöttpályás kapcsolatot, amelyet korábban a kormány bízott meg azzal, hogy vizsgálja meg ennek lehetőségét. 

Ez annak fényében is érdekes, hogy november végén Bedros J. Róbert orvosigazgató, a centrumkórház megépítéséért felelős miniszterelnöki megbízott a közrádióban határozottan megígérte, hogy lesz "kötöttpályás villamosközlekedés" a kórházhoz.

Sőt, 2019 novemberében a Mandinernek azt mondta: „A területválasztás át lett gondolva: az M1 és az M7 autópálya közös szakasza jól megközelíthető mind gépkocsival, mind tömegközlekedéssel, valamint légi úton is. Az itt közlekedő huszonkét buszjáratnak külön kórházi megállókat tervezünk. Az M1 bevezető szakaszáról és a régi 7-es útról külön lehajtó épül majd, sőt a bevezető szakaszoktól a kórházig külön mentősávot építünk. Gyors reagálású intézményként fogunk funkcionálni, hiszen minden nyert perc életeket jelenthet, ezért lesz saját mentőállomás és két heliport is”

A korábbi tervpályázat egyik nyertese, az M-Teampannon Építészmérnöki Kft. készítheti el a Dél-budai Centrumkórház végleges terveit, nettó 8 milliárd 250 millió forintért.

Fotó: Teampannon.hu

Azt ugyanakkor nem tudni, hogy Bedros pontosan mire is gondolt, amikor azt mondta, hogy tömegközlekedéssel jól megközelíthető a terület, ez ugyanis konkrétan nincs így, a belváros felé kötöttpályás kapcsolat nélkül csak a dugóban araszoló buszokkal lehetne kiszolgálni a kórházat, ami egy centrumkórház esetében már-már megmosolyogtatóan amatőr megoldás lenne. Arról nem is beszélve, hogy a zöldmezős beruházás újabb zöldterület elvétele mellett a dél-budai térség forgalmi szempontból egyik legtelítettebb részén gerjesztene még nagyobb forgalmat, és csupán az egyéni, közúti forgalmat szolgálná ki. Kézenfekvő megoldás lehet az Etele térre "megérkező" 1-es villamos  meghosszabbítása, igaz, ezt a vonalat is át kell vezetni a Kelenföldi pályaudvar sínei alatt vagy felett és Őrmezőn keresztül.

Vagyis összességében nem olcsó, de legalább igen bonyolult feladatról van szó, persze ezt nyilván azok is tudták, akik kiválasztották a kórházi infrastruktúrára tökéletesen alkalmatlan helyszínt.

Kérdéseinkkel természetesen megkerestük a Budapest Fejlesztési Központot, miszerint valóban kihagyták-e a kötöttpályás közlekedési kapcsolat fejlesztését, vagy csak "lemaradt" a közbeszerzési dokumentumból, esetleg a mi tévedésünkről van-e csupán szó. Válaszaikat közölni fogjuk.

A cikk az Ökopolisz Alapítvány támogatásával készült.

Szólj hozzá!

Már 16 ezer Győr melletti háztartásban ott a sárga kuka

Karácsonyig minden vidéki településre eljut az új szelektív gyűjtőedény – Győrújbaráton már több mint 2500-at osztottak ki.

Hétvégén rendezik a szombathelyi Szent Márton-napi vásárt

Szombaton, és vasárnap várják a vásározókat a Skanzenbe.

Újra magyar kézben a Sziget fesztivál

2026. augusztus 11-étől 15-éig tervezik megrendezni.

Toto lebuktatta a “Parkettást”

Előbbi egy nyomozókutya, utóbbi egy pórul járt bolgár csempész. 

400 lakás építését kezdeményezték Győrben

2025 I-III. negyedévében 7490 új lakás épült, 14 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban.

Közös megemlékezésre várják a szombathelyieket ma az 56-osok terén

Kozma Gábor, az Éhen Gyula Kör elnöke mond beszédet.

Az ELTE szombathelyi szuperszámítógépe segíti a digitális örökség kutatását

Bár a számítógép fizikailag az ELTE Savaria Egyetemi Központjában, Szombathelyen található, a kutatók és hallgatók az ország bármely pontjáról hozzáférhetnek.

Távozik a Győr+ Média vezérigazgatója

A médiacég közleményben tudatta, hogy Kolossváry Balázs visszatér a Blikkhez.

Győrben is megvehetik a lakók a legalább 15 éve bérelt önkormányzati lakásokat

Az Otthon Start Program segítségével, a piaci ár 90 százalékáért.

Itt a TISZA jelöltállítási menetrendje

November 17-én mutatják be a jelölt jelölteket.

Gyermekpornográfia miatt tizenkét év börtönt indítványozott az ügyészség egy győri férfi ellen

12 év alatti gyermekekről készült pornográf tartalmú felvétele is volt. 

Borkai Zsolt szerint aggályos, hogy az a cég vizsgálja felül a fürdő gépészeti állapotát, aki építette anno

A volt polgármester felháborodott majd kivonult. Végül megállapodás született egy munkacsoportról. 

Etikai kódexet javasol Magyar Péter – a TISZA Párt a tiszta választásért kezdeményez közös nyilatkozatot

A pártvezetők november 10-ig írhatják alá a tisztességes verseny minimumfeltételeit garantáló dokumentumot.

Ha nem Dézsi Csaba András rendeli meg, akkor olcsóbbak a Lebó-szobrok - mondta Pintér Bence

A Tihanyi Árpád emlékére emelt műalkotás kapcsán forrtak fel az indulatok a közgyűlésen.