Az atlatszo.hu olvasója kereste meg a lapot azzal, hogy szinte lehetetlen elektromos autót tölteni Szombathelyen. Pedig a város 2017 nyarán kapott egy állami támogatásból létesült elektromos töltőpontot.
Még mielőtt a szombathelyi helyzettel foglalkozott volna a lap, gyorsan tettek egy kitekintést Nyugat-Magyarország másik két megyeszékhelyén is. Zalaegerszeg például a megyei jogú városok között élen jár a töltők telepítésében.
Idén márciusban döntött arról az egerszegi közgyűlés, hogy a meglévő kettő mellé további hatot telepítenek a városba. Sopron sem szégyenkezhet, ott mára érték el ugyanezt a töltő számot, már itt is nyolc töltőt állítottak csatasorba. Vasban Sárvárig kell menni, ha egy töltőkkel jól ellátott településen szeretnénk feltölteni a villanyautót. A fürdőjével komoly turisztikai célponttá nőtt városban három töltő van. Az egyiket az állami E-mobi Elektromobiltöltés Nonprofit Kft. működteti, egyet egyet pedig két helyi hotel magántulajdonban üzemeltet.
Az elektromos autóipar a kormánynak is fontos fejlesztési terület. Mi sem mutatja ezt jobban, minthogy október 29-én jelentették be, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium újra állami támogatással segíti az elektromos autók vásárlását. A támogatás mértéke a bruttó eladási ár 21 százaléka, legfeljebb 1,5 millió forint. A támogatható gépjárművek vételára a korábbi bruttó 15 millió forintról 20 millió forintra nőtt.
Arról nem is beszélve, hogy a magyar nagyvárosok levegőjének minőségével kapcsolatban most már lassan rendszeresen adnak ki riasztást. Legutóbb november elején adott ki közleményt a tisztiorvos, mi szerint több nagyvárosban is egészségtelen a levegő minősége. Ez is azt mutatja, hogy egyre égetőbb lenne az elektromos töltőhálózatok fejlesztése a magyar nagyvárosokban.
Szombathelyen azonban valamiért nem így vélekedik a városvezetés. Kezdjük máris a parkolással. Mert, hogy a legtöbb magyar nagyváros azzal teszi csábítóvá az elektromos autózást, hogy ingyenes parkolást kínál a zöld rendszámos autóknak. Szombathelyen ezzel szemben a helyi rendelet szerint a parkolás ugyanis az autó töltésének idejére ingyenes a zöld rendszámos kocsiknak, ám olyan töltő nem működik amelynek használata közben az autó közterületen parkolhatna.
Ellenzéki képviselők rendre előhozzák a témát. A szeptemberi közgyűlésen Kelemen Krisztián (Éljen Szombathely-MSZP-DK-Együtt) kérte, hogy a közgyűlés tárgyalja a témát, októberben Balassa Péter (Jobbik) javasolta, hogy vegyék napirendre az elektromos autók parkolásának és töltésének ügyét. A Fideszes városvezetés mindkétszer leszavazta a napirendi pont javaslatokat.
Szombathely 2017 nyarán kapott az államtól egy elektromos autó töltő oszlopot. Ezt az önkormányzat azóta sem üzemeltette be. Kerestük az E.On-t, hogy ennek technikai akadálya van-e, a cégtől a következő választ kaptuk:
“Sajnos a pontos részleteket nem ismerjük. Azt tudjuk elmondani, hogy a berendezés üzemeltetéséhez szükséges villamos hálózati kiépítettség adott, fejlesztés E.ON részről nem szükséges.”
Arra tehát egyelőre nincs magyarázat, hogy a szombathelyi városvezetés miért nem üzemeli be az elektromos autó töltő kutat. Annyi biztos, hogy a kérdésre még maga a szombathelyi polgármester, Puskás Tivadar sem tud választ adni, a közgyűlések alkalmával hiába kérdezik erről az ellenzéki képviselők.
Szombathelyen jelenleg egyetlen magánkút van, ezt pedig a Körmendi úton találják meg az autósok. Beszéltünk a kutat üzemeltető Nagypál Tiborral. Ő azt mondta, hogy a kútjuk nagyjából 7,6-22 kilowattot tud produkálni.
Ez azt jelenti, hogy azok az autók, amik maguk végzik el az egyenáram átalakítását, egy óra alatt fel tudnak itt tölteni. A cégvezető azt mondta, hogy egy töltő telepítése nem nagy kunszt. Ez gyakorlatilag annyi, mint egy konnektort építeni a falba. Ami a komolyabb kihívás az az, hogy e mögé infrastruktúrát rakjon az üzemeltető, vagyis olyan szoftvert, appot, ebankrendszer alakítson ki, amivel fizetőssé lehet tenni a szolgáltatást.
Valószínű ez hiányzik az önkormányzatnál, ezért nem helyezik üzembe a töltőt - tesszük ezt már mi hozzá.
Szombathelyen két nemrégiben átadott beruházásnál is gondoltak az elektromos autósoka. November 8-án ünnepelte első születésnapját a Haladás Sportkomplexum. A 15,6 milliárdból felépített stadion parkolójában is van egy elektromos autó töltő, azonban ez sem üzemel. Kerestük a stadion ügyvezetőjét, hogy mikor helyezhetik azt üzembe, ám választ nem kaptunk.
Időközben más forrásból kiderült, hogy a Körmendi úton a tankot üzemeltető cég vette át ezt kutat is. A Haladás Sportkomplexum töltőjét azonban vandálok megrongálták, így azt majd csak a helyreállítás után tudják üzembe helyezni.
Tavaly év végén adták át a 900 millió forintból felújított Berzsenyi teret Szombathelyen. A tér kialakításánál is gondoltak az elektromos autósokra, igaz a gondolaton túl nagyobb lépés nem történt. Most egy földből kiálló kábel, és egy villanyautó, parkolóra felfestett piktogramja jelzi, hogy itt egyszer, majd valami történni fog. *
* Cikkünk megjelenése után az e-cars-hu szaklap kollégája jelezte, hogy a múlt hét végén telepített az e-Mobi egy 22 kW-os DC villámtöltőt, amelyről cikkünkben azt írtuk, hogy egyelőre a földből még csak egy kábel lóg ki. (A fotót múlt héten szerdán készítettük). Ezt hamarosan be is kapcsolja az E-Mobi Nonprofit Kft. Amint ez megtörténik azonnal jelentkezünk!
Szólj hozzá!
Egy cég hatékony működéséhez számos irodai eszközre van szükség, példának okáért a címkenyomtató is igen sok vállalkozás számára elengedhetetlen felszerelés. Ebben a cikkben bemutatjuk a legnépszerűbb típusokat, hogy segíteni tudjunk azoknak, akik a meg szeretnék találni a cégük számára legmegfelelőbb készüléket.
A CMRV hajtóművek napjainkban igen népszerűvé váltak, hiszen formatervezett, funkcionális elemei az ipar számos területén üzemelő berendezéseknek.
Angolból, magyar nyelvtanból és irodalomból, matematikából, kémiából és biológiából kaphatnak plusz felkészítést a diákok.
A napokban megjelent az országos sajtóban több a vízminőséggel kapcsolatos hír, mely megingathatja a felhasználók bizalmát az általunk szolgáltatott ivóvíz biztonságos fogyasztásával kapcsolatban.
A Magyar Közút november 10-én már téli munkarendre állt át, így csütörtök estétől 12 órás váltott műszakokban fogja végezni a megelőző sószórási, majd pénteken a hóeltakarítási munkákat is.
A vércukorszint mérése kulcsfontosságú a cukorbetegség kezelésében, a cukorbetegségben szenvedő embereknek napi szinten többször is ellenőrizni kell a vércukorértékeiket. Ezzel ellenőrizhető az alkalmazott terápia sikeressége, és elkerülhetők a hiper- és hipoglikémiás tünetek.
3 milliárd forinttal károsították meg a költségvetést.
Már csütörtökön az esti órákban elérheti a nyugati határt az érkező ciklon melegfronti csapadékzónája.
A munkavédelem területéhez tartozik a védőruházat kérdése is. Rengeteg veszélyforrást rejtenek bizonyos munkakörök, így a dolgozók élet- és egészségvédelme mindennél fontosabb.
Prédl Antal 2025. január 1-ig tölti be a pozíciót, de ezt követően is igazgatósági tag mar.
Egyelőre kérdőjeles a beruházás.
Erről a Belügyminisztérium államtitkára beszélt.
Az önkormányzat idén megerősítette a Fő téri fenyő tartószerkezetének stabilitását.
Talán mindannyian eljátszottunk már a gondolattal, hogy milyen lenne, ha a saját udvarunkon várna minket egy medence munka után, ahol kedvünkre fürödhetünk, hűsölhetünk a nagy nyári kánikulában.
A gyanúsított a kísérlet előtt pár hónappal szabadult a börtönből.