Szombathely gyűlöli az elektromos autókat, de miért?

ugytudjuk.hu 2018-11-19 07:01:00
Még Sárvárnak is több e-autó töltője van, mint a megyeszékhelynek.

Az atlatszo.hu olvasója kereste meg a lapot azzal, hogy szinte lehetetlen elektromos autót tölteni Szombathelyen. Pedig a város 2017 nyarán kapott egy állami támogatásból létesült elektromos töltőpontot. 

Még mielőtt a szombathelyi helyzettel foglalkozott volna a lap, gyorsan tettek egy kitekintést Nyugat-Magyarország másik két megyeszékhelyén is. Zalaegerszeg például a megyei jogú városok között élen jár a töltők telepítésében.
Idén márciusban döntött arról az egerszegi közgyűlés, hogy a meglévő kettő mellé további hatot telepítenek a városba. Sopron sem szégyenkezhet, ott mára érték el ugyanezt a töltő számot, már itt is nyolc töltőt állítottak csatasorba. Vasban Sárvárig kell menni, ha egy töltőkkel jól ellátott településen szeretnénk feltölteni a villanyautót. A fürdőjével komoly turisztikai célponttá nőtt városban három töltő van. Az egyiket az állami E-mobi Elektromobiltöltés Nonprofit Kft. működteti, egyet egyet pedig két helyi hotel magántulajdonban üzemeltet. 

Az elektromos autóipar a kormánynak is fontos fejlesztési terület. Mi sem mutatja ezt jobban, minthogy október 29-én jelentették be, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium újra állami támogatással segíti az elektromos autók vásárlását. A támogatás mértéke a bruttó eladási ár 21 százaléka, legfeljebb 1,5 millió forint. A támogatható gépjárművek vételára a korábbi bruttó 15 millió forintról 20 millió forintra nőtt.

Arról nem is beszélve, hogy a magyar nagyvárosok levegőjének minőségével kapcsolatban most már lassan rendszeresen adnak ki riasztást. Legutóbb november elején adott ki közleményt a tisztiorvos, mi szerint több nagyvárosban is egészségtelen a levegő minősége. Ez is azt mutatja, hogy egyre égetőbb lenne az elektromos töltőhálózatok fejlesztése a magyar nagyvárosokban. 

Szombathelyen azonban valamiért nem így vélekedik a városvezetés. Kezdjük máris a parkolással. Mert, hogy a legtöbb magyar nagyváros azzal teszi csábítóvá az elektromos autózást, hogy ingyenes parkolást kínál a zöld rendszámos autóknak.  Szombathelyen ezzel szemben a helyi rendelet szerint a parkolás ugyanis az autó töltésének idejére ingyenes a zöld rendszámos kocsiknak, ám olyan töltő nem működik amelynek használata közben az autó közterületen parkolhatna. 

Ellenzéki képviselők rendre előhozzák a témát. A szeptemberi közgyűlésen Kelemen Krisztián (Éljen Szombathely-MSZP-DK-Együtt) kérte, hogy a közgyűlés tárgyalja a témát, októberben Balassa Péter (Jobbik) javasolta, hogy vegyék napirendre az elektromos autók parkolásának és töltésének ügyét. A Fideszes városvezetés mindkétszer leszavazta a napirendi pont javaslatokat. 

Szombathely 2017 nyarán kapott az államtól egy elektromos autó töltő oszlopot. Ezt az önkormányzat azóta sem üzemeltette be. Kerestük az E.On-t, hogy ennek technikai akadálya van-e, a cégtől a következő választ kaptuk:

“Sajnos a pontos részleteket nem ismerjük. Azt tudjuk elmondani, hogy a berendezés üzemeltetéséhez szükséges villamos hálózati kiépítettség adott, fejlesztés E.ON részről nem szükséges.”

Arra tehát egyelőre nincs magyarázat, hogy a szombathelyi városvezetés miért nem üzemeli be az elektromos autó töltő kutat. Annyi biztos, hogy a kérdésre még maga a szombathelyi polgármester, Puskás Tivadar sem tud választ adni, a közgyűlések alkalmával hiába kérdezik erről az ellenzéki képviselők

Szombathelyen jelenleg egyetlen magánkút van, ezt pedig a Körmendi úton találják meg az autósok. Beszéltünk a kutat üzemeltető Nagypál Tiborral. Ő azt mondta, hogy a kútjuk nagyjából 7,6-22 kilowattot tud produkálni.
Ez azt jelenti, hogy azok az autók, amik maguk végzik el az egyenáram átalakítását, egy óra alatt fel tudnak itt tölteni. A cégvezető azt mondta, hogy egy töltő telepítése nem nagy kunszt. Ez gyakorlatilag annyi, mint egy konnektort építeni a falba. Ami a komolyabb kihívás az az, hogy e mögé infrastruktúrát rakjon az üzemeltető, vagyis olyan szoftvert, appot, ebankrendszer alakítson ki, amivel fizetőssé lehet tenni a szolgáltatást. 

Valószínű ez hiányzik az önkormányzatnál, ezért nem helyezik üzembe a töltőt - tesszük ezt már mi hozzá. 

Szombathelyen két nemrégiben átadott beruházásnál is gondoltak az elektromos autósoka. November 8-án ünnepelte első születésnapját a Haladás Sportkomplexum. A 15,6 milliárdból felépített stadion parkolójában is van egy elektromos autó töltő, azonban ez sem üzemel. Kerestük a stadion ügyvezetőjét, hogy mikor helyezhetik azt üzembe, ám választ nem kaptunk. 

Időközben más forrásból kiderült, hogy a Körmendi úton a tankot üzemeltető cég vette át ezt kutat is. A Haladás Sportkomplexum töltőjét azonban vandálok megrongálták, így azt majd csak a helyreállítás után tudják üzembe helyezni. 

Tavaly év végén adták át a 900 millió forintból felújított Berzsenyi teret Szombathelyen. A tér kialakításánál is gondoltak az elektromos autósokra, igaz a gondolaton túl nagyobb lépés nem történt. Most egy földből kiálló kábel, és egy villanyautó, parkolóra felfestett piktogramja jelzi, hogy itt egyszer, majd valami történni fog. *

* Cikkünk megjelenése után az e-cars-hu szaklap kollégája jelezte, hogy a múlt hét végén telepített az e-Mobi egy 22 kW-os DC villámtöltőt, amelyről cikkünkben azt írtuk, hogy egyelőre a földből még csak egy kábel lóg ki. (A fotót múlt héten szerdán készítettük). Ezt hamarosan be is kapcsolja az E-Mobi Nonprofit Kft. Amint ez megtörténik azonnal jelentkezünk! 


 

Szólj hozzá!

Újabb letartóztatás a Szőlő utcai javítóintézetben történt bántalmazások ügyében

Egy további személy egy hónapig tartó letartóztatását rendelte el a Budai Központi Kerületi Bíróság Szőlő utcai ügyben.

Megdöbbentő, eltitkolt jelentésről beszélt Magyar Péter, amit még ma nyilvánosságra fog hozni

Az állami gondozásban élő gyermekeket érő visszaélésekről készült, eddig nyilvánosság elől elzárt dokumentumról számolt be a TISZA Párt elnöke.

A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint míg Brüsszel a multikat védi, addig a kormány az árrés-stopot

Az Európai Bizottság bírálata ellenére a kabinet meghosszabbította és kiterjesztette az intézkedést.

Rekordmennyiségben ajánlunk programot a hétvégére

Advent harmadik hetében is van mit csinálni Győrben. 

Győri ovisok kreativitását díjazták a „Passzold vissza, tesó!” kihíváson

A környezettudatosság és közösségi szemlélet kapott főszerepet.

Iskolák kapták idén a Baross Gábor-díjat Győrben 

A polgármester szerint Győr jövője az iskolákban, a megfizethető lakhatásban és a helyben maradó forrásokban van. 

A legjobb hatóanyagok a fiatalos bőrért

Az idő múlásával a bőr állapota természetesen változik, de sokan keresnek hatékony módszereket az öregedés jeleinek lassítására.

Újabb letartóztatások történtek a Szőlő utcai bántalmazási ügyben

A bíróság három gyanúsított előzetesét rendelte el - a hatóságok szerint a bizonyítást veszélyeztetné, ha szabadon maradnának.

Bebes István főkonzulként már Németországban képviseli a magyarokat

Ősszel vette át a hivatalt, és a magyar-német műanyagipari szektorral kapcsolatos meglátásait is megosztotta Körmend korábbi polgármestere.

Magyar Péter: „nem leszünk cinkosok, nem fogjuk magukra hagyni ezeket a gyerekeket”

A TISZA Párt elnöke szerint rendszerszintű kudarc áll a bántalmazási botrányok mögött, és nem csak a javítóintézetekben van jelen a probléma.

Elindult Győrben az idei ebösszeírás

Oltásnak, chipnek lennie kell, és be kell jelenteni minden, a kutyát érintő változást.

Győr környéki programok a hétvégére

Advent harmadik hétvégéjén sem kell otthon kuksolni.

Több lépcsőben emelkedik az alanyi adómentesség bevételi határa

2026-tól évről-évre nő a keret, egyszerűbbé válhat a kisvállalkozások adózása.

Hogyan váljék gördülékeny folyamattá a vállalkozásod vezetése?

Manapság a sikeres vállalkozások számára a hatékonyság és az ügyfélkapcsolatok minősége kulcsfontosságú. A modern technológiai megoldások révén a cégek könnyebben kezelhetik napi feladataikat, és több időt fordíthatnak a stratégiai tervezésre.

Kiterjesztette a kormány a 3 százalékos lakáshitelt: zártkerti ingatlanok tízezrei válhatnak elérhetővé, amennyiben lakóház besorolásúak

A „belterületi” szó törlésével jelentős változás lépett életbe az Otthon Start szabályaiban.

Elkészült a talajvíz-monitoring rendszer első üteme Győrben

Bácsán, Kertvárosban és Győrszentivánon már működnek az új kutak, amelyek a város talajvíz helyzetét figyelik.