Az Európai Autómentes Nap alkalmából bejelentett pályázat várhatóan október végi kiírásától maximum 150.000 forint összegű támogatás nyerhető el magánszemélyek részére legfeljebb 900.000 forintos kerékpárok vásárlásához. A Magyar Kerékpárosklub a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetséggel együtt kezdeményezte nyáron, hogy elektromos autók és robogók mellett elektromos rásegítéses kerékpárok vásárlását is támogassa az állam.
A civilek és a kormány is a kerékpáros munkába járás fellendülését várja a nagyobb távolságokat megtévők, valamint a korábban domborzati akadályok miatt nem kerékpározók körében – olvasható a Magyar Kerékpárosklub közleményében.
„A kerékpározás az autóknál jóval kisebb helyet foglaló, kisebb balesetveszélyt jelentő, környezetbarát, és egészséges közlekedési mód. Ennek fényében helye lenne a támogatott elektromobilitási eszközök között. Bízunk benne, hogy ezzel a kiegészítéssel hatékonyabb fellépést érhet el hazánk a környezet- és klímabarát célok elérése irányába, hiszen gépjárművekhez képest kevesebb pénzből több ember fenntartható mobilitását segíthetjük. További előnye, hogy biztosítja a járványügyi elővigyázatossághoz szükséges távolságtartást, olcsóbb, és nagyobb társadalmi csoportok környezetbarát mobilitását segítheti.”
Fotó: MTI/Balogh Zoltán
Na de mi az a pedelec?
Az elektromos rásegítéses (pedelec) kerékpárok a normál kerékpároknál nagyobb távolságok megtételét teszik lehetővé a társadalom sokkal nagyobb része – mint például az idősek – számára is például a napi ingázásban, a domborzati viszonyok jelentette akadályok ellenére is.
Ezeken a kerékpárokon 25 km/óra eléréséig egy átlagosan 250W teljesítményű motor segíti a tekerést. A rásegítés nem váltja ki a pedálozást, így a pedelecek is biztosítják a napi testmozgást, ezzel egészségesebb, nagyobb gazdasági teljesítményre képes társadalomhoz segítik hazánkat.
Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára elmondta, a pályázat legkésőbb október végéig fog megjelenni. Céljuk, hogy „a karácsonyfa alá már lehessen a támogatás segítségével vásárolt kerékpárokat tenni.”
Nyugdíjas? Akkor Ön nem fog pályázni...
Az államtitkár ugyanakkor hozzátette: „Mivel elsősorban a munkába járást szeretnénk megkönnyíteni, a pályázat benyújtásához munkaviszonyt igazoló dokumentum benyújtása is szükséges lesz. A támogatás a jármű értékének legfeljebb felére biztosítható, pedálszenzoros kerékpárok esetében 90.000, nyomatékszenzoros kerékpárok esetében 150.000 forint összegig. „A fogyasztók számára leginkább elérhető márkák felé szeretnénk terelni a keresletet, a pályázat által támogatott járművek felső árkorlátját 900.000 forintban állapítottuk meg és további műszaki-, környezetvédelmi követelményeknek is meg kell a járműveknek felelniük” – mondta.
A kétféle elektromos kerékpár közti különbséget Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos így magyarázta el: „a pedálszenzoros kerékpárok rásegítése a pedál kis szögű elmozdításánál kapcsol be, a korszerűbb nyomatékszenzoros technika a kifejtett erőt érzékeli és aszerint segít.”
A kormánybiztos felhívta a figyelmet, hogy a gázkarral vagy nyomógombbal, tekerés nélkül hajtható robogószerű biciklik vásárlását nem, csak a pedelecnek minősülő kerékpárokat támogatják.