Pazar lett a szombathelyi Püspöki Palota dísztermének mennyezetképe

Nagy Donát 2020-10-14 17:26:37
Még tavaly kezdték el restaurálni Franz Anton Maulbertsch - Isteni Gondviselés című alkotását.

A munkálatokat az Egyházmegye megbízásából Tarr György restaurátor művész, műemléki restaurátor szakértő végezte.

Fotók: Vágvölgyi Bálint

Szily János püspök még győri őrkanonok korából ismeri meg a Székesegyházban dolgozó Melchior Hefelét és Franz Anton Maulbertschet - számol be a martinus.hu. Alighogy elfoglalja püspöki székét, meg is bízza az előbbit palotája felépítésével. Hefele a püspöki palota kész terveit 1778. április elején küldi meg Szilynek, aki ezután Szombathelyre hívja, ekkor kezdődnek az alapozási munkálatok. 1782 utolsó havára elkészül a főlépcső és a másik szárnyat is boltozatos tetőzet fedi. 1783-ra maradtak a befejező munkálatok.  

Az építés ideje alatt a főpásztor folyamatosan tárgyal két művésszel, akiket a belső díszítés elkészítésére felkért. Franz Anton Maulbertsch a díszterem dekorációját, még Stefan Dorffmaister a Szent Pál terem pannóit és a Sala Terrena freskóit tervezi.

A palota lépcsőházából az előszoba folyosón keresztül juthatunk a díszterembe, amely Hefele stílusváltó munkája. A nagy terem festői szépségét Maulbertschnek köszönhetjük, aki az „Isteni gondviselés” allegóriájával 1783 őszén ajándékozta meg Szombathelyet.

Amint az építészeti foglalat, úgy maga a mennyezetkép is átmeneti jellegű, késői alkotás régi és új festői elemek találkozása, sőt ütközése a díszítőrendszer egészében: a rokokó áradó festői világa a kompozíciókban, az új klasszicizmus formai tisztaságának jelentkezése a részletekben. A figurális ábrázolások még a rokokó világát idézik, ám az architektúra feldolgozása a klasszicizmus világából idéz.

Még dolgoznak a kőművesek, amikor már szerződést köt a festővel a nagyterem és a házi kápolna mennyezetének kifestésére 1782. december 27-én. A püspök 1783-as év folyamán egyre türelmetlenebbül sürgeti a mestert, aki végre július 26-án előre küldi architektúra festőjét, August Rummelt, majd szeptember végén maga is megjelenik a helyszínen segédjével, Johann Meidingerrel együtt és még az ősz folyamán elkészül a művével.

Fotók: Vágvölgyi Bálint

A mennyezetképen a mester elemében van, a szín és fény, a drapériák, mozgalmas kompozíciók mély értelmű világában. A lapos mennyezetet a képmező peremétől számított félmagasságban, hűvös szürkés-zöldes színben tartott kazettás és antik rozettákkal díszített festett kupolával emeli a magasba, hogy középen megnyitva az égbolt egy szeletjét hozza le a terembe, harmonikus szépségű égi jelenettel. A négy sarokban jellegzetesen késő rokokó keretben grisalléban festett allegorikus alakok, közöttük virágfüzérrel, olajágakkal keretezett medalionban, játszó puttópárok jelennek meg.

A kazettás kupola közepén harmonikus égi apoteózis látható, az Ó- és Újszövetség, a keresztény és pogány világ megdicsőülés és kárhozat fölött trónoló Isteni Gondviselés allegóriája.

A festmény mérete a teljes mennyezeti felületen a holkerekkel együtt 12x12 méter, tehát 144 m2, a festmény nagyrészt „al fresco” technikával készült, nedves vakolatra. Ez a megállapítás a figurális részekre vonatkozik, döntően mészdús vakolatra, helyenként vastag mészhurkákkal dúsítva a plaszticitást, amely jellegzetes Maulbertsch-i eszközhasználat.

A falfestmény helyszíni kutatására 2019. október 1-én és 2-án került sor. Megfigyelhető volt a teljes kép szürkés elpiszkolódása, amely bevonatot képez, ezáltal jelentősen rontotta az esztétikai élvezhetőséget. Ennek ellenére Maulbertsch hihetetlen expresszivitásának köszönhetően a mennyezet megőrizte erőteljességét és virtuozitását. Az eltelt századok során a festmény erősen megrongálódott.

A festmény esztétikai és fizikai károsodása három fő tényezőből tevődött össze: A beázások, a repedésháló és a belógások, leszakadások problematikája.

Gyakorlatilag az összes károsodásért, amelyet a mennyezet elszenvedett az erózió a felelős, elsősorban a beázások - folytatja a honlap. A későbbi „esztétikai” beavatkozások a keletkezett károk mérséklésére történtek. A javítás lényege: egyszerűen átfestették, lefestették a sérült részeket.  Ugyanakkor előfordult, hogy jelentősen módosították a kompozíciót. Az „Aranykor eljövetele” c. képen a tisztítás művelete tekintélyes beavatkozást változtatott meg. Az átfestések eltávolítása után formálódott a kompozíció; áldozati bárány feje, drapéria, újabb karját emelő figura vált láthatóvá.

Fotók: Vágvölgyi Bálint

Még a szennyeződések és átfestések eltávolítása előtt megfigyelhető volt a fenti festményen a főalak kettős glóriája. A beavatkozás során a második dicsfényben körvonalazódott egy másik arc aláfestése. Lehetséges, hogy a festő módosította a főfigura fejtartását, azonban ebben az esetben eltávolíthatta volna a „pentimentót”. Ezt nem tette meg, ezáltal felmerülhet a szándékosság kérdése. Vajon mi célja volt a kettős ábrázolással? A kettős ábrázolásra jellemző példa az Egyházmegyén belül, a becsehelyi Keresztelő Szent János plébániatemplomban látható. A megfeszített Jézus balra lehajló feje mögül, a képmező jobb oldalán feltűnik a másik Jézus arc. A szándékosság itt teljesen egyértelmű. Az elmaradottakból világossá vált Maulbertsch munkamódszere, eljárásai a már másutt megismert festészeti technikája megerősítést nyert. A megismert részek szakmai szempontból jelentősek.

A Szombathelyi Püspöki Palota Franz Anton Maulbertsch (1783) által készített mennyezetképe, a díszterem úgynevezett csapos fagerenda alsó síkján kialakított nád-stukatúr vakolatra készült. A síkmennyezet a koronázópárkányhoz ~ 90 cm átmérőjű körívvel csatlakozik. A különböző anyagokból épített, összetett hordozószerkezet korábban a rossz állapotú héjazat miatt többször beázott. A legnagyobb károsodás a keleti és déli holker mentén történt. Ezeket a hibákat, hiányokat már 1893-ban vakolással, a felületek jelentős átfestésével „restaurálták”.

Szólj hozzá!

Szintet lépett a fideszes gyűlölet-kommandó

Aki nincs velük, az ellenük van.

172 millió forintot spórol a győri önkormányzat azzal, hogy a polgármester leállított három szobor-beruházást

Máshogy kívánnak emléket állítani a győri keksznek, a balettnek, és a textiliparnak.

Április közepén indul a szombathelyi húsvéti vásár

Jön Farkasházi Réka és a Tintanyúl, zenél a Koprive, és a Zabszalma.

Megkapta a Haladás VSE a kiemelt sportegyesületi státuszért szignózott 250 millió forintot

Az egyesület friss közleményében a szombathelyi önkormányzattól kér további anyagi támogatást, és átláthatóságot ígér.

Megállt a szombathelyi egykori Centrum Áruház toronyórája

Egyelőre nem tudni mi okozza a problémát.

Masszív szocialistázásba torkollt a győri MÜFE temetése a közgyűlésen

A Győri Művészeti és Fesztiválközpont agóniája kapcsán forrt fel a hangulat a Városháza Dísztermében.

Az okoszokni, ami megnyugvást hoz a családok életébe

Nem is olyan régen úgy gondoltuk, hogy a modern technológia nem léphet be a szülői élet mindennapjaiba.

Bilincsben vittek el egy rendbontót Magyar Péter körmendi látogatásáról

A rendőrök hiába kérték, nem igazolta magát a férfi.

A keresőoptimalizálás által stabilizálhatod a forgalmad

Manapság online megjelenés nélkül nem igazán tud talpon maradni egy vállalkozás. Az internetes jelenlét egyszerre hatalmas lehetőség és veszélyforrás is: ha jól csináljuk, rengeteg emberhez eljuthat a termékünk vagy szolgáltatásunk, ám egy rossz stratégiával örökké a konkurensek árnyékába szorulhatunk.

Az arc hidratálása hialuronsavval: az üde bőr titka

A bőrápolási rutinok egyik kedvelt összetevője, a hialuronsav, nemcsak a nedvességmegtartásért felelős, de a bőrt is feszesebbé teszi. Tehát miért ennyire népszerű az arcápolásban? Nem csoda, hogy sok bőrápolási termékben megtalálható ez a hatásos anyag. Derítsük ki, milyen előnyei vannak, és hogyan lehet hatékonyan alkalmazni az arcbőrön!

Vasárnap Vas megyébe érkezik Magyar Péter

Kőszeg, Sárvár, Celldömölk, Vasvár, Körmend és Szombathely az állomások között.

"Mi a fenét akar kezdeni a győri városvezetés a Városrendészettel?"

Borsi Róbert tette fel a kérdést Pintér Bencének.