Pazar lett a szombathelyi Püspöki Palota dísztermének mennyezetképe

Nagy Donát 2020-10-14 17:26:37
Még tavaly kezdték el restaurálni Franz Anton Maulbertsch - Isteni Gondviselés című alkotását.

A munkálatokat az Egyházmegye megbízásából Tarr György restaurátor művész, műemléki restaurátor szakértő végezte.

Fotók: Vágvölgyi Bálint

Szily János püspök még győri őrkanonok korából ismeri meg a Székesegyházban dolgozó Melchior Hefelét és Franz Anton Maulbertschet - számol be a martinus.hu. Alighogy elfoglalja püspöki székét, meg is bízza az előbbit palotája felépítésével. Hefele a püspöki palota kész terveit 1778. április elején küldi meg Szilynek, aki ezután Szombathelyre hívja, ekkor kezdődnek az alapozási munkálatok. 1782 utolsó havára elkészül a főlépcső és a másik szárnyat is boltozatos tetőzet fedi. 1783-ra maradtak a befejező munkálatok.  

Az építés ideje alatt a főpásztor folyamatosan tárgyal két művésszel, akiket a belső díszítés elkészítésére felkért. Franz Anton Maulbertsch a díszterem dekorációját, még Stefan Dorffmaister a Szent Pál terem pannóit és a Sala Terrena freskóit tervezi.

A palota lépcsőházából az előszoba folyosón keresztül juthatunk a díszterembe, amely Hefele stílusváltó munkája. A nagy terem festői szépségét Maulbertschnek köszönhetjük, aki az „Isteni gondviselés” allegóriájával 1783 őszén ajándékozta meg Szombathelyet.

Amint az építészeti foglalat, úgy maga a mennyezetkép is átmeneti jellegű, késői alkotás régi és új festői elemek találkozása, sőt ütközése a díszítőrendszer egészében: a rokokó áradó festői világa a kompozíciókban, az új klasszicizmus formai tisztaságának jelentkezése a részletekben. A figurális ábrázolások még a rokokó világát idézik, ám az architektúra feldolgozása a klasszicizmus világából idéz.

Még dolgoznak a kőművesek, amikor már szerződést köt a festővel a nagyterem és a házi kápolna mennyezetének kifestésére 1782. december 27-én. A püspök 1783-as év folyamán egyre türelmetlenebbül sürgeti a mestert, aki végre július 26-án előre küldi architektúra festőjét, August Rummelt, majd szeptember végén maga is megjelenik a helyszínen segédjével, Johann Meidingerrel együtt és még az ősz folyamán elkészül a művével.

Fotók: Vágvölgyi Bálint

A mennyezetképen a mester elemében van, a szín és fény, a drapériák, mozgalmas kompozíciók mély értelmű világában. A lapos mennyezetet a képmező peremétől számított félmagasságban, hűvös szürkés-zöldes színben tartott kazettás és antik rozettákkal díszített festett kupolával emeli a magasba, hogy középen megnyitva az égbolt egy szeletjét hozza le a terembe, harmonikus szépségű égi jelenettel. A négy sarokban jellegzetesen késő rokokó keretben grisalléban festett allegorikus alakok, közöttük virágfüzérrel, olajágakkal keretezett medalionban, játszó puttópárok jelennek meg.

A kazettás kupola közepén harmonikus égi apoteózis látható, az Ó- és Újszövetség, a keresztény és pogány világ megdicsőülés és kárhozat fölött trónoló Isteni Gondviselés allegóriája.

A festmény mérete a teljes mennyezeti felületen a holkerekkel együtt 12x12 méter, tehát 144 m2, a festmény nagyrészt „al fresco” technikával készült, nedves vakolatra. Ez a megállapítás a figurális részekre vonatkozik, döntően mészdús vakolatra, helyenként vastag mészhurkákkal dúsítva a plaszticitást, amely jellegzetes Maulbertsch-i eszközhasználat.

A falfestmény helyszíni kutatására 2019. október 1-én és 2-án került sor. Megfigyelhető volt a teljes kép szürkés elpiszkolódása, amely bevonatot képez, ezáltal jelentősen rontotta az esztétikai élvezhetőséget. Ennek ellenére Maulbertsch hihetetlen expresszivitásának köszönhetően a mennyezet megőrizte erőteljességét és virtuozitását. Az eltelt századok során a festmény erősen megrongálódott.

A festmény esztétikai és fizikai károsodása három fő tényezőből tevődött össze: A beázások, a repedésháló és a belógások, leszakadások problematikája.

Gyakorlatilag az összes károsodásért, amelyet a mennyezet elszenvedett az erózió a felelős, elsősorban a beázások - folytatja a honlap. A későbbi „esztétikai” beavatkozások a keletkezett károk mérséklésére történtek. A javítás lényege: egyszerűen átfestették, lefestették a sérült részeket.  Ugyanakkor előfordult, hogy jelentősen módosították a kompozíciót. Az „Aranykor eljövetele” c. képen a tisztítás művelete tekintélyes beavatkozást változtatott meg. Az átfestések eltávolítása után formálódott a kompozíció; áldozati bárány feje, drapéria, újabb karját emelő figura vált láthatóvá.

Fotók: Vágvölgyi Bálint

Még a szennyeződések és átfestések eltávolítása előtt megfigyelhető volt a fenti festményen a főalak kettős glóriája. A beavatkozás során a második dicsfényben körvonalazódott egy másik arc aláfestése. Lehetséges, hogy a festő módosította a főfigura fejtartását, azonban ebben az esetben eltávolíthatta volna a „pentimentót”. Ezt nem tette meg, ezáltal felmerülhet a szándékosság kérdése. Vajon mi célja volt a kettős ábrázolással? A kettős ábrázolásra jellemző példa az Egyházmegyén belül, a becsehelyi Keresztelő Szent János plébániatemplomban látható. A megfeszített Jézus balra lehajló feje mögül, a képmező jobb oldalán feltűnik a másik Jézus arc. A szándékosság itt teljesen egyértelmű. Az elmaradottakból világossá vált Maulbertsch munkamódszere, eljárásai a már másutt megismert festészeti technikája megerősítést nyert. A megismert részek szakmai szempontból jelentősek.

A Szombathelyi Püspöki Palota Franz Anton Maulbertsch (1783) által készített mennyezetképe, a díszterem úgynevezett csapos fagerenda alsó síkján kialakított nád-stukatúr vakolatra készült. A síkmennyezet a koronázópárkányhoz ~ 90 cm átmérőjű körívvel csatlakozik. A különböző anyagokból épített, összetett hordozószerkezet korábban a rossz állapotú héjazat miatt többször beázott. A legnagyobb károsodás a keleti és déli holker mentén történt. Ezeket a hibákat, hiányokat már 1893-ban vakolással, a felületek jelentős átfestésével „restaurálták”.

Szólj hozzá!

Vádat emeltek az Audi szakszervezet vagyonából sikkasztó három férfival szemben

Több mint 500 millió forintot nyúltak le négy év alatt.

Megvannak a TISZA Győr-Moson-Sopron megyei országgyűlési képviselőjelöltjei

Diószegi Judit, Néher András, Bóna Szabolcs, Hallerné Nagy Anikó és Porpáczy Krisztina indulnak harcba 2026-ban.

Ősszel is erős maradt és továbbra is húzóágazat a hazai turizmus

Októberben 11 százalékkal nőtt a vendégforgalom Magyarországon a tavalyi évhez képest.

Adót emel a fideszes többségű kőszegi képviselőtestület

Minden érintett adónem közel a duplájára emelkedik.

Új utcanevekről döntött a győri közgyűlés

A város ikonikus alakjairól neveztek el közterületeket. 

Több mint 300 ezren szavaztak a TISZA jelöltállításának második fordulójában

A párt példa nélküli előválasztási rendszere újabb mérföldkőhöz érkezett, holnap megismerjük a végső befutókat. 

A Herényi Temetőben helyezik örök nyugalomra Mészáros Tibort

A család azt kéri, hogy a virágra, koszorúra költött pénzt valamelyik, az általuk megjelölt állatvédő szervezetnek adományozzák a gyászolók.

Antal Imre támadásként élte meg Pintér Bence kritikáját

A fideszes képviselő szerint nem gond, hogy frakciótársa cége újította fel a Bóbita Óvodában a falat. 

Pintér Bence - Tehetős embereket a város ne támogasson szociális alapon! 

Világnézeti vita bontakozott ki a megvásárolható bérlakások kapcsán.

A polgármester vállalta, hogy a január végi határidőre tető alá hozzák a győri Rába Quelle új közbeszerzésének kiírását

A fürdő sztorija már nem csak hosszában, hanem stílusában is kezd a dél-amerikai szappanoperákra hasonlítani. 

Borsi Róbert javaslatára bizottság alakult a győri parkolási botrány kivizsgálására

Pintér Bence polgármester szerint a TSZV áll a vizsgálat elé, mert az “igazság náluk van!”

Leköpték Bódis Krisztát

Magyar Péter szerint ide vezet Orbán Viktor gyűlöletkeltése.

Megugrott a Rába Nyrt. adózott eredménye az év első három negyedévében

Ingatlanértékesítések nélkül viszont 615 millió forintos mínuszban lenne a cég. 

Elkészült az új szombathelyi egyházmegyei bölcsőde

720 millió forintba került. Az unió és az állam felesben fizette a költségeket.