Elindult a sertéshúsfogyasztást ösztönző tavaszi kampány, amellyel a friss, jó minőségű magyar sertéshús fogyasztásának növelése az Agrárminisztérium és az Agrármarketing Centrum célja - adta hírül az MTI.
Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium agrárpiacért felelős helyettes államtitkára a kampány szerdai budapesti sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a magyar sertéshúsfogyasztás jelentősen elmarad az európai uniós átlagtól, annak mintegy kétharmada.
Ezért is indokolt a kampány, amely felhívja a figyelmet a sertéshúsnak a kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozásban betöltött szerepére, illetve arra, hogy a megfelelő minőségű, megbízható termékeket keressék a fogyasztók
- hangsúlyozta.
Országszerte 15 városban, hat áruházlánc üzleteiben tartanak kóstoltatásokat, részt vesznek szakmai rendezvényeken, fesztiválokon, valamint átfogó médiakampánnyal is segítik a magyar fogyasztók tájékoztatását
- mondta el Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese a 2013 óta nyolcadszor megrendezett kampányról.
Tarpataki Tamás a jelenlegi helyzetet ismertetve kitért arra, hogy Kína éves sertéshústermelése 54 millió tonnáról visszaesett 34 millió tonnára a sertéspestis miatt, ezért az Európai Unió exportja több mint 20 százalékkal nőtt.
A magyar élősertés, valamint a sertéshús exportja több mint 10 százalékkal bővült, ugyanakkor az élősertés hazai importja mintegy 10 százalékkal csökkent, a sertéshús behozatala pedig stagnál
- jelezte.
A helyettes államtitkár hozzátette azt is, hogy az árak magasak, a sertéshús kilónkénti termelői ára 600 forint fölött van. Az AMC ügyvezető-helyettese hangsúlyozta, hogy a magyar sertéshús fogyasztása biztonságos, Magyarországon csak a vaddisznóállományban mutatták ki a sertéspestis vírusát, a házisertés-állomány nem érintett. Kiemelte azt is, hogy az árak emelkedése világpiaci folyamat eredménye, nem magyar sajátosság.
Giczi Gergely a fogyasztási trendek változásáról szólva elmondta:
kutatások, illetve dietetikusi vélemények is alátámasztják, hogy a vörös húsok hozzájárulnak az egészséges táplálkozáshoz.
Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetségének elnöke elmondta, hogy az elmúlt egy évben bekövetkezett önköltség-növekedés nehéz helyzetbe hozta a sertéságazatot. Felhívta a figyelmet arra, hogy az önköltségek emelkedésének csak egy része jelent meg a fogyasztói árakban, de már ez is kedvezőtlen hatással van a fogyasztásra.
A szövetség elnöke felidézte, hogy január óta kötelező az üzletekben a sertés tőkehúsok árusításánál a földrajzi eredet megjelölése, ami fontos lépés a magyar sertéstenyésztők számára.
Fodor Attila, a sajtótájékoztatónak helyet adó CBA kommunikációs igazgatója ismertette, hogy a kampányok időszakában több mint 10 százalékkal megnő az adott termékek forgalma, és a pozitív hatás hosszabb ideig kitart.
Az üzletlánc tapasztalatai szerint a sertés tőkehús árainak emelkedése miatt csökkent a fogyasztás, 10-15 százalékkal az elmúlt egy évben. Fodor Attila kiemelte ugyanakkor, hogy 5-10 évvel ezelőtt még az alacsony ár volt a legfontosabb szempont, ma viszont egyre nagyobb arányban fogynak a magas minőségű termékek.