Komoly változások előtt áll a szombathelyi Schaeffler

BZ 2019-05-02 11:09:00
„Már a jelenben a jövőnkért dolgozunk” - a Schaeffler Savaria Kft. az autóipar változásairól.

Néhány hete megszólaltattuk az egyik szombathelyi elektronikai cég, a TDK Hungary Components ügyvezetőjét. Őszintén, kendőzetlenül beszélt az iparág változásáról és a rájuk gyakorolt hatásról.

Most hasonlóan őszinte, mégis teljesen más hangulatú beszélgetést folytattunk egy másik autóipari beszállító, a Schaeffler Savaria Kft. ügyvezetőjével, Szigeti Tiborral, valamint HR igazgatójával, Gazdag Andrással.

Milyennek érzékelik az autóipar változását? Mi az önök véleménye, tapasztalata?

Szigeti Tibor ügyvezető: Az autóipar átrendeződik. A néhány évvel ezelőtti dízelbotrány egy erőteljes folyamatot indított be, amelynek következménye, hogy az elektromos és a hibrid gépjárművek egyre inkább előtérbe kerültek.

A vezető autógyártók régóta foglalkoznak azzal, hogyan lehetne kevesebb károsanyag-kibocsátással gépjárműveket előállítani. A Schaeffler-csoport már hosszú évek óta tevékeny részt vállal a hibrid technológiák fejlesztésében, és az elektromos hajtásrendszerek területén is jelen van. 2016-tól ezek az irányvonalak még hangsúlyosabbá váltak, ami természetesen a Schaeffler hosszútávú stratégiájában is megjelenik. A hibrid és elektromos autókhoz történő alkatrészgyártás a jövőnk egyik alapja, de emellett a tradicionális termékeink is változatlan jelentőséggel szerepelnek az üzleti terveinkben.

Hogy jelenik ez meg a mindennapokban?

Sz.T.: Az átrendeződésnek különböző megjelenési formáira hozhatunk példákat. A nagy autógyártók egyre többször keresik egymással az együttműködési lehetőségeket, mind a fejlesztések területén, mind pedig konkrét termelési projektekben.

Jelenleg mi is több új projekten dolgozunk. A Toyotával együttműködve például egy hibrid váltóhoz gyártunk majd egy bolygóműves alkatrészt a 2020-as év közepétől. A projekt kapcsán már most tudjuk, milyen lesz a dizájn és milyen gépparkkal gyártjuk majd az alkatrészeket. Az elmúlt hónapok során több új megrendelést is kaptunk, melynek révén a közeljövőben összesen több millió darab új típusú termék gyártását kezdhetjük meg.

Hogyan hat ez az átalakulás a szombathelyi üzemre?

SZ.T.: Az átrendeződés nagyon gyorsan zajlik az autóiparban. Stratégiánk részeként tudatosan készültünk erre a folyamatra, így a változások nem érnek bennünket váratlanul. Most aktuálisan például el kell kezdenünk két gyártósor építését, melyekkel további munkahelyeket teremtünk. Nagyon izgalmas ez az időszak.

Vállalatunk történetének alapját képző kuplunggyártó vonalon is új korszakot nyitunk, ugyanis 2021-től közel 60 ezer Mercedes kamionba is mi gyártjuk majd a kuplungot. 45 kilogramm tömegű termékekről van szó, tehát más dimenzió, mint amihez eddig hozzá voltunk szokva a személyautókhoz készített kuplungok esetében. Hamarosan motorkerékpárok kuplungjának gyártását is el fogjuk indítani. Ezen a területen a BMW-vel dolgozunk együtt, akikkel egyébként már évtizedek óta kiváló munkakapcsolatban vagyunk.

Több beruházásunk is fut, melyek 60-70 százalékos készültségben vannak. Kiemelném, hogy nemrég adtunk át egy új, mintegy 4000 négyzetméteres új csarnokot szociális helyiségekkel. Az új csarnok bővítési lehetőségként szolgál szerszámüzemünk és termelési részlegeink részére, valamint az irodák, öltözők száma is bővítésre került a projektnek köszönhetően.

Úgy vélem, mindez már egyértelműen mutatja, hogy jelenleg is aktívan építjük a jövőnket. A külső körülményekre és igényekre proaktívan reagálva igyekszünk a lehető leggyorsabban felelni a változásokra. Ez a jelenünk, a jövőnkért dolgozunk.

Az Ipari út - amely a Zanati úti körforgalmat köti össze a vállalat mellett elhaladó 87-es úttal - a Schaeffler Savaria Kft. területén vezet át. Terveznek-e ezzel az úttal kapcsolatban bármely intézkedést?

SZ.T.: Erről jelenleg is folynak tárgyalások a szombathelyi önkormányzattal. Balesetvédelmi szempontból előnyös lenne lezárni az utat a közúti forgalom elől. Az út túloldalán van a tavaly átadott, közel ezer férőhelyes parkolónk, így naponta több ezer ember megy át az úton. Ügyvezetőként felelősséget érzek azért, hogy munkavállalóink biztonságát szavatolhassam. Ezért is jelent problémát, hogy itt megy keresztül a város forgalmának egy jelentős része.

Ha elkészülne az elkerülő kivezetése a Puskás Tivadar utcánál, az a városnak is előnyös lenne, mi pedig területünket egy egységként tudnánk kezelni.

Az autóipari változások hogyan hatnak a munkavállalókra?

Szigeti Tibor ügyvezető: A növekedés a kulcskérdés, ugyanis 

nem a meglévő munkafolyamataink helyett, hanem azok mellett építkezünk.

Emellett persze a jövőben még nagyobb figyelmet fogunk fordítani arra, hogy képezzük a munkavállalóinkat, mivel egyrészt ezzel mindig plusz értéket tudunk adni nekik, másrészt az új kihívásoknak egy csapatként, együtt kell megfelelnünk. A megfelelő képzés a munkavállaló számára is értéket teremt, és mind a munkavállalónak, mind a munkáltatónak képes pluszt adni.

A beruházások fényében hogyan alakulhat a munkavállalói létszám vállalatuknál?

SZ.T.: A fejlődésre való tekintettel folyamatos felvételi igénnyel rendelkezünk. Nem szabad azonban megfeledkeznünk a robotizáció adta lehetőségekről sem.

Gazdag András HR igazgató: Minden szempontból optimális megoldásokra törekszünk. Folyamatosan nő a hatékonyságunk, emellett az új beruházások esetében a megfelelő automatizálás kérdése is napirenden van. A világ gyors ütemben változik a foglalkoztatás jellegét tekintve is, így az új típusú beruházásokat már nem feltétlenül a korábbi, konvencionális gyártási feltételek mentén kell elképzelni. Lassan mindenesetre körvonalazódik az új felvételekkel kapcsolatos igény, amivel hamarosan meg fogunk jelenni a munkaerőpiacon. Az építkezés periódusa előtt állunk. Számunkra ez egy pozitív időszak.

A túlóra témájával kapcsolatban mi az álláspontjuk?

G.A.: Ez a kérdés mostanra már túlságosan át van politizálva. Éppen ezért nagyon nehéz rá mindenki számára elfogadható választ adni. A rendkívüli munkavégzés alkalmazásának lehetőségeit a mindenkori termelési igények határozzák meg. Van, akinek problémát jelentene, ha nem túlórázhatna, van, akinek viszont családi okok miatt megoldhatatlan a rendkívüli munka vállalása. Rengeteget foglalkozunk házon belül a témával, igyekszünk folyamatosan javítani a folyamatainkon, képezzük a vezetőinket, párbeszédet folytatunk az érdekképviseletekkel és közvetlenül a munkavállalókkal is. Alapvetően úgy gondolom, munkáltatóként nagyon nagy a felelősségünk abban, hogy egy fenntartható foglalkoztatás keretein belül a túlóra ne jelentsen aránytalan terhet a családoknak és a munkatársainknak.

Sz.T.: Azt gondolom, ez a téma mindig a termeléstől függ, többféle munkarendben tudunk dolgozni, és

alapvetően nem túlórával akarunk megfelelő bért biztosítani munkavállalóinknak.

Hogyan alakulnak a fizetések?

G.A.: A juttatások rendszerét értelemszerűen minden munkáltató bizalmas adatként kezeli, ezért mi sem fogunk most számokat mondani, de úgy gondolom, hogy a régióban a Schaeffler Savaria Kft. által alkalmazott bérstruktúra és juttatási rendszer egyedülálló. Ezzel azonban még nem elégszünk meg, és a munkavállalói oldal képviselőivel már most aktív egyeztetéseket folytatunk a 2020-as évre vonatkozóan.
Minden juttatási elemet konstruktívan aszerint vizsgálunk, hogy mind a munkavállalói, mind pedig a munkáltatói oldalról hosszú távú tervezhetőséget, stabil körülményeket és fenntartható foglalkoztatást valósíthassunk meg. Ha a munkavállaló biztonságban és jól érzi magát, akkor jobban tud a munkájára is fókuszálni. Ez a vezérelvünk a juttatási kérdések megállapításánál is. Ugyanakkor az elégedettség kérdéskörét nem szabad csak a bérre redukálni. Tudjuk, hol van még teendőnk, és kitartóan dolgozunk a céljainkért.

Miért változott az LuK név Schaefflerre?

SZ.T.: A múlt évben a Schaeffler-csoport Global Branding kezdeményezésének keretein belül az LuK megnevezés helyére a tulajdonos neve került. A Schaeffler valójában három márkát egyesít: az LuK, az INA és az FAG. Maga az LuK-márka továbbra is megmarad a termékeken, de a vállalat egyértelműen a Schaeffler nevet képviseli ezentúl. Mindez a vállalatcsoport globalitásával és egységességre való törekvésével függ össze. A Schaeffler világszerte közel 170 telephellyel rendelkezik, és világszinten mindenhol jelen van összesen csaknem 92.500 munkavállalójával. Az egységesség elősegíti a márka erősítését, a márkával való jobb azonosulást és a csapatmunkát is.

G.A.: További változás, hogy az LuK mellett a “kuplunggyártó” megnevezés is eltűnt a vállalat nevéből. A kuplunggyártás a kezdőrúgás volt a 90-es években, mindent abból építettünk fel, azonban a jelenlegi gyártási portfoliónk ennél már sokkal szélesebb és komplexebb. A sok változás mellett azonban a múltunk és értékeink alapjait adó profil nem változik.

Alapvetően több lábon is állunk, nemcsak összeszerelő üzemekkel rendelkezünk, hanem saját magunkat kiszolgáló termelőegységeink is vannak. Az alapanyagaink gyártását így döntően mi magunk végezzük, és ez segíti, hogy kevésbé függjünk környezetünktől. Nemcsak összeszerelést végzünk tehát, hanem termékeink komponenseinek előállítása is helyben történik. Ami pedig talán még fontosabb a mai világban, hogy a legmagasabb hozzáadott értéket képviselő tevékenységben is jelen vagyunk: saját R&D, azaz kutatási és fejlesztési központunk van itt Szombathelyen, ami a Schaeffler világszintű szervezetén belül is jelentős erőt képvisel. Ezzel a központtal ugyanolyan ambiciózus terveink vannak, mint a gyártás tekintetében.

A jövőben önök is gyártanak majd FAG-, vagy INA-terméket?

SZ.T.: Nem, a mi vállalatunk az autóipari üzletágon belül az erőátviteli területhez tartozik, ez nem változik a jövőben sem. Nem fogunk az ipari csapágygyártásba, vagy alkatrészgyártásba belépni. Olyan széles termékpalettával rendelkezünk, amely mellett ez nem is lenne megvalósítható.

100 autóból hányban lehet szombathelyi kuplung?

Sz.T.: Azt szoktuk mondani, minden tizedik autóban Szombathelyen gyártott LuK kuplung van, de ahogy András említette, ma már nemcsak kuplungokról beszélünk, hanem dupla kuplungokról, kettős tömegű lendkerekekről is. Azt kell mondanom, ma már talán nincs olyan autótípus, amiben ne lenne jelen valamelyik Szombathelyen gyártott termékünk. Mivel belépünk a teherautók és a motorkerékpárok világába is, a termékpalettánk szélesedik, és még több gépjárműben leszünk jelen az utakon.

G.A.: A gyártási darabszámok a közeljövőben várhatóan emelkedni fognak. Nagyon jó visszajelzéseket kapunk, sok új megrendelésünk, projektünk van. Az autóiparban különösen fontos, hogy kiemelkedő minőségben tud gyártani a szombathelyi üzem, megbízható beszállító partnereknek számítunk, ez pedig a munkatársaink munkáját dicséri.

Egyre többször hallani a külföldi munkavállalók alkalmazásáról Vas megyében. Mi a véleményük ezzel kapcsolatban?

G.A.: A közelmúltban több fórumon is lehetett olvasni, hogy manapság már minden környékbeli multinacionális cég alkalmaz nagy létszámban külföldi munkaerőt. Minden vállalatvezetés szuverén döntése, hogyan szeretné a céljait elérni.

Tény, hogy a piacon több, külföldi munkavállalókra szakosodott közvetítő is jelen van. Nem titok az sem, hogy mi is számtalan ilyen jellegű megkeresést kaptunk a közelmúltban. Úgy döntöttünk azonban, hogy más utat járunk.

Van egy elképzelésünk arról, amit a foglalkoztatásban meg szeretnénk valósítani, és jelenleg nem tervezünk ezen változtatni.

A távolabbi jövőről mit gondolnak? Feltehetően nem lesz mindig belső égésű motor.

G.A.: Hozzátenném, attól, hogy nem belső égésű egy motor, erőátviteli rendszerre továbbra is szükség van. A gyártóknak meg van a lehetőségük, hogy megtalálják az utat az új technológiák irányába. Időben kell ezen elkezdeni dolgozni. Mi pont ezt tesszük.

Sz.T.: A fejlesztőközpontunkra mi is nagy hangsúlyt fektetünk, hiszen az új technológiákban is jelen akarunk lenni, a holnap mobilitását szeretnénk formálni.

Szólj hozzá!

Közös listát állít Budapesten és az EP-választáson a DK, az MSZP és a Párbeszéd

A közös EP-lista vezetője Dobrev Klára lesz, a lista első négy helyét a DK kapta.

Az önkormányzat bevonásával fog bármi is történni a szombathelyi Nagyszállóval

A parkoló kérdésben is minden segítséget meg fog adni a városvezetés.

Nyakkitekeréssel fenyegette a kalauzt a szombathelyi vonaton egy férfi

Annak ellenére szállított kerékpárt, hogy azon a járaton a kerékpár szállítása tilos volt.

2027-től új villanyvonatok járnak Szombathely és Budapest között

Az óránkénti 160 kilométeres sebességre képes ötrészes járművek hossza 106,2 méter, az ülőhelyek száma a nyári és téli üléselrendezéstől függően rugalmasan változtatható.

Zöld Bajnok díjat nyert Szombathely

Szombathely minden várakozást felülmúlt.

Győrszentivánon két rákkeltő anyag tekintetében veszélyeztetettség áll fenn

Elkészült a civil légszennyezettség-mérés szakmai értékelése.

Homlok ne hazudj! Erzsi takarodj!

Felirat jelent meg a Haladás Sportkomplexum oldalán.

Magyar Péter: Nem úszhatja meg a maffiaállam feje, Orbán Viktor

Több ezer fő vett részt Magyar Péter budapesti tüntetésén.

Átépítik a szombathelyi Sportliget rendre víz alá kerülő sétányát

A tervezésnél a dozmati víztározó kapacitásában bíztak.

Dézsi: Borkai egy tátongó seb Győr lelkén és testén

Mesterséges intelligenciával szerkesztett videók léteznek csak Dézsi szerint, olyan nem, amivel zsarolni lehetne.

A szombathelyi börtönbe akart drogot csempészni a győri férfi

Mobiltelefonok és adathordozók is voltak a csomagban.

„Magukat kihuzatták” – közzétette a hangfelvételt Magyar Péter

Varga Judit volt igazságügyi miniszter beszél a felvételen arról, hogy fideszes politikusok kihúzatták a nevüket a Völner-Schadl-ügy irataiból.

Zebrán gázolt a szentgotthárdi nő

A balesetben a sértett nyolc napon túl gyógyuló súlyos sérülést szenvedett.