HIRDETÉS

Fotó: Bonyhádi Zoltán

Jordán Tamás bevallotta: öngólt lőttek maguknak

VPP
2019. április 30. kedd, 15:03
Meghatározó színészek hagyják el a szombathelyi színházat, de sok újdonsággal is kecsegtet a következő évad.

Az idei évad “gyengeségéről”, a következő évad erősségéről, nemzetközi együttműködésről és a problémákról is szó esett a Weöres Sándor Színház sajtótájékoztatóján, melyet Jordán Tamás színházigazgató tartott.

 

Jordán elmondta, hogy a mostani szezon előadásai nem nyerték el mindenkinek a tetszését, több darab is volt, amely megosztotta a közönséget vagy nem feleltek meg az elvárásoknak.

 

Szerinte az egyik legnagyobb hibát ott ejtették, hogy idén nem rendeztek zenés előadást, az igazgató szerint ezzel "halálos bűnt" követtek el, hisz ez a műfaj kell az embereknek, kell a színészeknek, kell a társulatnak.



Külön kiemelte az évad fekete bárányát, a Titus Andronicust, amely “kiverte a biztosítékot” a nézőknél. Rengeteg felháborodott ember jött ki az előadásról, akik Jordán szerint lehet, hogy vissza sem mennek többet. Ennyi gyilkosságot, ennyi szexet, ami Shakespeare bosszúvágytól túlfűtött rém-drámájában van, nem mindenki tud befogadni, ráadásul a jelmezek, díszletek és a metál zene rátesz még egy lapáttal az extremitásra.

 

Fotó: Mészáros Zsolt / Weöres Sándor Színház

 

“Ez akkora öngól volt a színház és a vezetés szempontjából, amekkora öngól csak lehetett.”

 


Ennek ellenére Jordán Tamás azt mondja, neki ez volt az egyik kedvenc előadása, nála bekerült a top ötbe, rendkívül értékesnek és fontosnak találja. Az igazgató szerint Pálfi György olyan szintre emelte a színpadi fogalmazást, amilyet előtte még soha nem láttak. Abban bíztak, hogy ez lett a fiatalok színháza, de sajnos mégsem hozta az elvártakat.

 

Az emberek szeretnek boldog színészeket nézni a színpadon, inkább a könnyedebb, populárisabb darabokra, filmfeldolgozásokra vevők, mint amilyen az Acélmagnóliák, vagy a Diploma előtt.

 

Problémák és megoldások



Nagy szomorúság, hogy jövőre három közkedvelt és meghatározó színművész is eltávozik a színházból. A következő évadtól már nem fog játszani a társulatban Kiss Mari, Hartai Petra és Fekete Linda sem. Jordán Tamás ezzel kapcsolatban elmondta: bár fáj a szívük minden ember távozásánál, ennek ellenére úgy gondolja, maximum 7-8-9 év, amennyit színészként el szabad tölteni egy színháznál és a kiváló színművészeknek a lehetőségek miatt Pesten a helyük, akármennyire is rosszul hangzik ez.
 

Megérti a távozókat is. Többeknél az is az okok közé tartozik, hogy tartanak az igazgatóváltástól, a bizonytalanságtól, amely a jövőt illeti, hisz nem lehet tudni, ki következik és milyen csapatot hoz magával.



Ezzel kapcsolatban Jordán Tamás azt is elmondta elmondta, amikor a színház épült, akkor könnyebb dolguk volt jó színészeket találni, hisz többen kallódtak a tehetségek munka nélkül, amióta TAO van azóta rengeteg lett a munka is, így kevesebb a hívható színész, bár most ez megint megváltozott. Szerinte kifejezetten nehéz manapság profi színészeket találni, melynek két oka van: az egyik a fizetés. Ennyi fizetésért, amennyit itt tudnak adni, nagyon nehéz elcsábítani a nagyobb neveket. Vendégszereplőként ugranak be inkább, viszont itt jön a képbe az újabb probléma, hisz kifejezetten nehéz összeegyeztetni a bérletes előadásukat, mivel ezeknek a művészeknek egyszerre több futó darabjuk is van, így nagyon nehéz összehozni, hogy minden bérletes előadáson dolgozni tudjanak.

 


Arra a kérdésre, hogyan szeretnének bevonzani több nézőt és új bérleteseket azok helyett, akik kiestek, elmondták, hogy első lépésként szeretnék bevonni a színház vérkeringésébe az általános iskolások korosztályt is. Már két tankerülettel is egyeztetettek, akik nyitottak voltak és a Volánnal is elkezdtek tárgyalni, hogyan is  lehetne megoldást találni a diákok szállítására.

 


Németh Károly produkciós menedzser bizakodó, hisz a bérletkampány a következő évadra még csak most kezdődik és szerinte a következő évad repertoárját kifejezetten közönségbarátra sikerült összeállítani. Több lesz a könnyedség, kevesebb az elvontság.

 


Réthly Attila főrendező arról beszélt, hogy látványosabb lépések is kellenek a jövőben. Szükség van új arcokra, egy változó és egyre erősödő társulat és repertoár a cél. Szerinte profi táncosokban és egy saját, színházi zenekarban sem árt gondolkozni.

 


Jordán Tamás szerint nincs olyan felület, sajtótermék, ami eljuttatja a színház hírét az emberekhez. Sem a helyi tévére, sem az újságokra nem tudnak támaszkodni. Szombathely kisváros, ahol nagyrészt szájról-szájra terjed a darabok híre, a visszhangja.

 

 

Kiemelkedően fontosnak tartják azok megszólítását is, akiket nem érdekel túlzottan a színház. Szeretnének egyre többször megjelenni az utcán: jó példa erre a nemrégiben a Fő térre kihelyezett interaktív, digitális plakáthelyek, de többek közt emiatt díszítik fel alkalomhoz és darabhoz illően a színház épületét is és vesznek részt a különböző ünnepeken. Nagyobb erővel szeretnének kint lenni a Savaria Karneválon is, hisz rá kell erősíteni arra, hogy márpedig Szombathelynek van színháza, nem is akármilyen.   

 

Mi vár ránk a következő évadban?



A következő évadot már a mostani “hibákból” tanulva, úgy állították össze, hogy jobban illeszkedjen az emberek elvárásaihoz. Több lesz a könnyedebb darab, lesz zenés előadás is és klasszikus magyar vígjátékok, így mondhatjuk, hogy évad első felében leginkább a nevetésé lesz a főszerep, a Márkus Emília teremben pedig láthatóak lesznek érzelmesebb darabok is.



Tíz bemutatót terveznek a 2019-2020-as évadban, ebből ötöt a nagyszínpadon, négyet a Márkus Emília teremben, egyet pedig augusztus közepén a Savaria Karneválon a karneválszínház keretében tekinthet meg a közönség.



Ki kell emelni, hogy a Weöres Sándor Színház 2017 óta tagja az Európai Színházi Konvenciónak (ETC). Ez a nemzetközi színházi hálózat számos, határokat átívelő projekt megvalósítására ad lehetőséget. Ezt kihasználva a színház nyílt meghívást hirdetett meg rendezők számára. A jelentkezőkből Jasa Kocelire és az olasz Luca Cortinára esett a választás - ők rendezik a következő évad első két bérletes előadását.



De nézzük is a pontos menetrendet:


Szeptember 20-án mutatja be a színház Oleg és Vlagyimir Presznyakov Terrorizmus című darabját, amelyet egy olasz rendező, Luca Cortina visz színre. November 8-án mutatják be Szigligeti Ede Liliomfi című vígjátékát a Mohácsi testvérek átiratában, Mohácsi János rendezésében, február 20-án lesz a bemutatója G. Feydeau - Hamvai Kornél Kis hölgy a Maximból című színjátékának Réthly Attila rendezésében és május 8-án kerül a színre Carlo Goldoni Mirandolina című vígjátéka, amelyet Székely Krisztina rendez.

   


Bérleten kívüli bemutatóként láthatja majd a közönség Lőrinczy Attila XYZ című darabját, amelyet ugyancsak Réthly Attila rendez a nagyszínpadon.

   


A Márkus Emília teremben mutatatják be a szlovén szerző, Simona Semenic 5 fiú című darabját, amelyet a szintén szlovén Jasa Koceli rendez. November 15-én Hamvai Kornél Márton partjelző fázik című színdarabját láthatja a közönség Valló Péter rendezésében, február 7-én pedig Peter Shaffer Equus című művét állítja színpadra Zsótér Sándor rendező.

   


Újra rendez Czukor Balázs a Weöres Sándor Színházban a tervek szerint, a bemutató 2020. áprilisában lesz, de a darab címe és szerzője is ismeretlen.

   


A Karneválszínház jövőre Carlo Goldoni A főnök meg én meg a főnök című vígjátékát mutatja majd be Réthly Attila rendezésében, a premiert augusztus 15-én tartják.

   


Vendégszereplések is tarkítják a szombathelyi színház programját, az Alföldi Róbert által rendezett A salemi boszorkányok című előadással május 5-én az Európai Színházi Konvenció (ETC) keretében a Nova Gorica-i Szlovén Nemzeti Színházban lép fel a társulat. A darab meghívást kapott Budapestre is a június 24-25-én megrendezendő Városmajori Színházi Szemle versenyprogamjába is.

 

comments powered by Disqus
Van még itt cikk a témában:
Twitter megosztás Google+ megosztás