IMDb

Ez a dél-koreai film szó szerint rajtunk élősködik

Varga Mátyás
2019. december 12. csütörtök, 09:41
Megnéztük hogyan teljesít az Arany Pálmával jutalmazott Élősködők.

Múlt heti filmajánlónkban már ajánlottuk a dél-koreai rendező, Bong Joon Ho legújabb filmjét, az Élősködőket. Mint sokan én is kíváncsi voltam, hogy milyen lehet az a koreai alkotás ami elnyerte a rangos fesztivál fődíját, az Arany Pálmát. A rendező több évnyi nemzetközi munka után tért vissza szülőföldjére, hogy egy nem mindennapi alkotásban mutassa be egy ingyenélő, ám agyafúrt család, és a naiv gazdag família közti kapcsolatot.

 

A sztori szerint Kim Kai-taek szegény körülmények között él családjával egy nyomornegyedbeli pincelakásban. A Kai-taek család ugyan nehezen, de eléldegél kevéske bevételéből, ugyanis senkinek se érdeke az, hogy komolyabb munka után nézzen. Ezáltal pedig sokkal több bevételük lenne, és nem kellene azon aggódniuk, hogy nincsen Wi-Fi a lakásukban. Az alapvető szükségletek közé befészkelődött internet következtében az első 5 percben hihetetlen hajsza indul, míg Kim végre talál egy helyet, ahol fogja a felettük lakó router jeleit.

 

 

Így négyen tökéletesen megtestesítik a kevésbé vagyonos, szegény társadalmi réteget. A modern kor általi lustaság és a folytonos siránkozás, a családon belüli konfliktusok is elengedhetetlen részei a dél-koreai família életének. Változás csak akkor történik, amikor megjelenik Kim barátja, az egyetemista Min, aki állást kínál cimborájának. Innentől kezdve pedig szüleivel és húgával agyafúrt tervet eszelnek ki, hogy minél inkább az újdonsült tanítvány Daje és vagyonos szülei közé férkőzzenek. 

 

Bong Joon Ho egy rendkívül erős és húsba vágó drámán keresztül mutatja be a különböző társadalmi rétegekhez tartozó emberek életét. Hiába indul vígjátékként a film, a sztori olyan mélységeket és témákat érint, hogy műfajilag szinte lehetetlen bekategorizálni. Többek között ezért is maradandó élmény, mert a néző csak fogja a fejét, hogy Kai-taekék mit megengednek maguknak, míg a következő pillanatban együtt sikít a szereplőkkel.

 

 

Ritkán kapunk olyan alkotást, aminek a címe ennyire egybeolvad a kész produktummal. Kim, húga és később szüleik is szó szerint a vagyonos Parkékon élősködnek, mindezt pedig a pénzért teszik, ugyanis semmi kedvük visszamenni az egykor otthonuknak tartott lyukba. Fentebb említettem a Wi-Fi-t, ami később szerves részét képezi az események alakulásának. A dologtalan Kimék ugyanis ezt felhasználva férkőznek igencsak pénzes munkaadóik bizalmába. Ezáltal egy újabb hozzávalót kapunk a rendező zsenialitásához. 

 

A komolyabb filmeken edződött filmrajongók mind a 10 ujjukat elégedetten fogják nyalogatni, mert olyan szerteágazó ám egy kerek egészet adó történet elevenedik meg a szeme előtt. Ha ebbe a kategóriába tartozol, és eddig ódzkodtál az ázsiai filmektől, akkor itt a remek alkalom, hogy megismerkedj a kontinens filmvilágával. A zenéről és a fényképezésről nem is ejtenék szót. Ugyanis ebben az esetben egy hibátlanul működő sztori és karakter központú remekművet kapunk. Teljesen érthető tehát a Cannesban elnyert fődíj. 

 

comments powered by Disqus
Van még itt cikk a témában:
Twitter megosztás Google+ megosztás