Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság arra utasított öt amerikai tech vállalatot, hogy hozzák nyilvánosságra, mennyi kisebb-nagyobb céget vásároltak fel az elmúlt évtizedben. A lépés azután jött, hogy a bizottság elindított egy antitröszt-vizsgálatot, hogy jobban be tudják tartatni a vásárlókat védő jogszabályokat az internet legnagyobb játékosaival.
Az öt gigavállalat, amit a bizottság kiválasztott nem más, mint a Google, a Microsoft, az Amazon, az Apple és a Facebook. A vállalatoknak az összes olyan felvásárlást nyilvánosságra kell hozni, ami 2010 és 2019 között történt. Ilyen volt például az, amikor a Facebook rátette a kezét az Instagramra, vagy amikor az Amazon felvásárolta az amerikai bio-ételláncot, a Whole Foods-t. Habár ezekről már tud a bizottság, hiszen az ilyen volumenű felvásárlásokat jelezni kell a vállalatoknak, most arra kíváncsiak, hogy milyen kisebb cégeket zsebeltek be a vállalatok.
Az Apple vezérigazgatója, Tim Cook például azt mondta, hogy az ő vállalatuk átlagosan egy-két hetente szerez meg egy-egy kisebb céget. A bizottság most azért néz bele ezekbe, az eddig hangsúlytalan ügyletekbe, hogy feltárják, hogy károsíthatják-e a versenyt az ilyen kisebb cégek felvásárlásai.
A bizottságra egyébként az elmúlt időben egyre nagyobb nyomás nehezedik, Josh Hawley, egy missouri-i szenátor például azt mondta, hogy a bizottság annyira rosszul működik, hogy inkább be kellene olvasztani az amerikai Igazságügyi Minisztériumba. Hawley hozzátette, hogy a bizottság legnagyobb baja, hogy nem tud erényesen fellépni a vállalatok ellen, de főként a techóriásokkal gyűlik meg a baja, amelyek egy ideje már szinte sérthetetlen státuszban vannak.
Az internet szabadságával foglalkozó szervezetek Hawley közleményére már megkongatták a vészharangokat, szerintük ugyanis katasztrofális következményei is lehetnének annak, ha az Igazságügyi Minisztérium nyúlna bele az online gazdaságba.
A techóriásoknak 2019 szeptemberében húzta be a kéziféket több amerikai állam is. Akkor azzal érveltek, hogy a Facebook dominanciája a közösségi oldalak terén, és a Google reklámsémája sértik a versenyt az országban. A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság ezeknek a hangoknak akar eleget tenni, most már azt is tervbe vették, hogy törvénybe iktatják, az apróbb cégek felvásárlásait is előre kellene jeleznie a vállalatoknak.
(Guardian)